Guest BTS Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 Håller på att samla mod angående Accuphase DG-48.... Denna kan inte prövas innan köp, så jag undrar om det finns någon på Euphonia med erfarenhet av denna All input om DG-48 är välkommen... Accuphase DG-48 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bato Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 Håller på att samla mod angående Accuphase DG-48.... Denna kan inte prövas innan köp, så jag undrar om det finns någon på Euphonia med erfarenhet av denna All input om DG-48 är välkommen... Accuphase DG-48 Jag äger en DG 38, utan den kan jag inte vara. Största vinsten är att du kommer att upptäcka att de skivor som du och dina polare tyckte var "dåliga" inspelningar, plötsligt, oj det var ju bra nu!!!!! man får tänka om skivorna är mycket bättre inspelade en man trott. Homogeniteten på ljudbilden är fantastisk. balansen mellan lådorna blir kanon, 3-den, höjd och bredd likaså. Du slipper etsiga diskanter och bummel bas!!!!!! Högtalarna kan spela alla typer av musik o.s.v. Musiken lever!!!!! Sedan när du vant dig vid ljudet så kommer det låta väldigt tråkigt på andra,,,, STÄLLEN .... "sorry". (speciellt så varierar kvaliten och man klagar på skivinspelningarna) DG 48 måste vara ytterligare bättre! bör köras med HS-link mellan apparaterna Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 Jag äger en DG 38, utan den kan jag inte vara. Största vinsten är att du kommer att upptäcka att de skivor som du och dina polare tyckte var "dåliga" inspelningar, plötsligt, oj det var ju bra nu!!!!! man får tänka om skivorna är mycket bättre inspelade en man trott. Homogeniteten på ljudbilden är fantastisk. balansen mellan lådorna blir kanon, 3-den, höjd och bredd likaså. Du slipper etsiga diskanter och bummel bas!!!!!! Högtalarna kan spela alla typer av musik o.s.v. Sedan när du vant dig vid ljudet så kommer det låta väldigt tråkigt på andra,,,, STÄLLEN .... "sorry". (speciellt så varierar kvaliten och man klagar på skivinspelningarna) DG 48 måste vara ytterligare bättre! bör köras med HS-link mellan apparaterna Tack bato, detta är klart intressant. Funderar på om DG-48 kan avlösa 10st Helmholtzresonatorer av typ V-4 och V-6 Eller om dessa bör vara kvar och bara finputsa med DG-48... Link to comment Share on other sites More sharing options...
gcs Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 jag undrar om det finns någon på Euphonia med erfarenhet av denna Inte precis av denna men det finns andra liknande produkter av annat fabrikat. T.ex så är det vanligt att det finns en rums eq inbyggd i dom nya receivrarna. Jag tycker att Accuphase´n är himla snygg men jag skulle hellre köpa en rums eq från dBx driverack som kan mer för betydligt mindre pengar. Men det är ju jag det och jag är inte så statusberoende. Jag har själv Driverack 260 som jag är otroligt nöjd med. Man kan säga att mina högtalare aldrig låtit så bra tidigare och det är numera omöjligt att vara utan. Driverack till skillnad mot Accuphase DG-48 kan fungera som ett elektroniskt delningsfilter, men också som ett vanligt rums eq. Härmed inte sagt att Accuphase´n på något vis är dålig, nej deras produkter är alltid bra och snygga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 Håller med gsc fast jag väljer hellre en BSS366T. Du kommer säkert bli nöjd med Accuphasen men ta inte bort dina absorbenter. Men däremot vet du om dom står optimalt? Är injusterade optimalt? Man bör alltid fixa rummet så långt det går först för att sedan finjustera med en eq. mvh/Harry Link to comment Share on other sites More sharing options...
bato Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 Tack bato, detta är klart intressant. Funderar på om DG-48 kan avlösa 10st Helmholtzresonatorer av typ V-4 och V-6 Eller om dessa bör vara kvar och bara finputsa med DG-48... Pratade om detta med Jim Aud (purist Audio), han liksom jag påpekade att i kombination med ex V-4 or blev naturligtvis resultatet bättre. Om du fixar ett rum bra, så jämnar korrigeraren ut de sista felen :cool: Sedan finns det andra fabrikat som är billigare och "kan " mer, men man får betala för sämre kvalitet med flera funktioner. Men vad jag kännertill så missar man lite ljud- kvalitet med omkopplingarna på de andar märkerna. Accuphase kör med digitalt HS-link ut till prossesorn utan förluster ink.. SACD alltså inga dyra kablar eller omkopplingar!!! Tror inte några andra märken erbjuder denna möjlighet på toppnivå!!!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 Priset kommer inte avgöra hur det låter. Såg att den kostade 36' SEK i Japan och 90*DKr i Danmark. Låter den bättre i Danmark? Vad man skall komma ihåg är att proffsgrejor inte lägger ned betydande summor på utseende. Och det är normalt att man kanske inte har lika många led av mellanhänder eftersom det är B2B och man har inte alltid butiksförsäljning. Så jag skulle vilja säga att priset tvärt om är ett väldigt vagt riktmärke att gå på om man jämför proffsprylar mot hemmagrejor. När det gäller equar på proffsnivå så kommer den största ljudmässiga skillnaden ligga i hur dom ställs in. Skillnaderna är dramatiska ifrån nästan rätt till rätt. Och det kommer inte vara svårt att få vilken dyr och fin eq som helst att låta sämre än en korrekt inställd Behringer. Så vilken som låter bäst i färdigkompenserat läge är inte särskilt givet. Det beror väldigt mycket på hur man mäter in den för det kommer vara omöjligt att lyssna sig till hur den skall vara inställd. Digitala okodade AES/EBU 24/96 är standard på proffsgrejor. Att köra in signalen digitalt i apparaten är förstås tilltalande men då kommer det ut ljud med full volym om man tar ut den digitalt. Varje 6dB sänkning med en digital volymkontroll gör att man förlorar 1 bits upplösning. Så kolla hur du skall koppla in den, om du behöver sätta ditt försteg efter apparaten för att använda som volym så kommer dina analoga källor att bli okompenserade. Kopplar du in den emellan försteg och slutsteg vilket är normalt kommer du behöva koppla in alla signalkällor i försteget och då missar möjligheten med CD'n rakt in digitalt. Är inte helt hundra på att det blir så med dina övriga apparater beroende på om Accuphase har några digitala ingångar på slutsteg eller hur du nu kommer att koppla in den ifråga. Ta reda på det exakt så blir det inga obehagliga överraskningar då du har fått den. Dock är en sak med automatiken något att se upp med. Skulle inte lita på den. Men jag är övertygad om att Accuphasen är ett bra bygge som kommer göra dig mycket nöjd. Är lika övertygad om att denna apparat skulle förbättra det upplevda ljudet ifrån dom flesta stereogrejor oavsett prisklass om den är optimalt injusterad. mvh/Harry Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 Men det är ju jag det och jag är inte så statusberoende. Kan du utveckla detta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 Priset kommer inte avgöra hur det låter. Såg att den kostade 36' SEK i Japan och 90*DKr i Danmark. Låter den bättre i Danmark? Får verkligen hoppas den låter bättre i Danmark , sådana priser är helt ointressanta. Detta kan eventuellt utveckla sig till en direktimport... :evil: Link to comment Share on other sites More sharing options...
bato Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 Priset kommer inte avgöra hur det låter. Såg att den kostade 36' SEK i Japan och 90*DKr i Danmark. Låter den bättre i Danmark? Vad man skall komma ihåg är att proffsgrejor inte lägger ned betydande summor på utseende. Och det är normalt att man kanske inte har lika många led av mellanhänder eftersom det är B2B och man har inte alltid butiksförsäljning. Så jag skulle vilja säga att priset tvärt om är ett väldigt vagt riktmärke att gå på om man jämför proffsprylar mot hemmagrejor. När det gäller equar på proffsnivå så kommer den största ljudmässiga skillnaden ligga i hur dom ställs in. Skillnaderna är dramatiska ifrån nästan rätt till rätt. Och det kommer inte vara svårt att få vilken dyr och fin eq som helst att låta sämre än en korrekt inställd Behringer. Så vilken som låter bäst i färdigkompenserat läge är inte särskilt givet. Det beror väldigt mycket på hur man mäter in den för det kommer vara omöjligt att lyssna sig till hur den skall vara inställd. Digitala okodade AES/EBU 24/96 är standard på proffsgrejor. Att köra in signalen digitalt i apparaten är förstås tilltalande men då kommer det ut ljud med full volym om man tar ut den digitalt. Varje 6dB sänkning med en digital volymkontroll gör att man förlorar 1 bits upplösning. Så kolla hur du skall koppla in den, om du behöver sätta ditt försteg efter apparaten för att använda som volym så kommer dina analoga källor att bli okompenserade. Kopplar du in den emellan försteg och slutsteg vilket är normalt kommer du behöva koppla in alla signalkällor i försteget och då missar möjligheten med CD'n rakt in digitalt. Är inte helt hundra på att det blir så med dina övriga apparater beroende på om Accuphase har några digitala ingångar på slutsteg eller hur du nu kommer att koppla in den ifråga. Ta reda på det exakt så blir det inga obehagliga överraskningar då du har fått den. Dock är en sak med automatiken något att se upp med. Skulle inte lita på den. Men jag är övertygad om att Accuphasen är ett bra bygge som kommer göra dig mycket nöjd. Är lika övertygad om att denna apparat skulle förbättra det upplevda ljudet ifrån dom flesta stereogrejor oavsett prisklass om den är optimalt injusterad. mvh/Harry Tyvvär är det så med alla märken, Krell e mycket biligare i USA, Sonus F e billigare i Eur,opa Accuphase e biligare i Japan ,, o.s.v Sen har vi en rad olika märken som håller dyra priser över allt. Jag kan bara konstantera att Accuphase är topprankade i alla tidningar och anseendet på märket är ju skyhögt Oavset pris i Danmark. Japan priser får du lägga på Momser och garanti skydd som ingår i Europa.. Vad tar Alingsås för en DG-48?? utan inbyten!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
gcs Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 Jag kan bara konstantera att Accuphase är topprankade i alla tidningar och anseendet på märket är ju skyhögt Ja det tror jag det. Vissa märken får man bara inte skriva något dåligt om. Jag vill också ta upp detta med 24/96 och volymkontroll. Det kan aldrig bli bättre än den (svagaste länken)minsta ordlängden som i hifi världen är 16/44, alltså CD-skivan. HD formaten d.v.s SACD och DVD-A kommer alltid som en analog signal ut från spelaren och förförstärkaren och tittar man på film så är det samma sak. Digitalt filmljud, Dolby D och DTS måste alltid konverteras i deras specifika D/A omvandlare. Jag tror ingen av oss som använder digtalt EQ från dBx, BSS eller någon annan har besvärats av konstigheter på grund av att volymen styrs före EQ´t. Det är väl inte heller troligt att det blir bättre ljud om man samplar om 44 till 96 eller 192 som dessutom är två udda frekvenser. Man brukar i proffsvärlden undvika att göra sådant, där använder man 88,2 eller 176,4 för att nedsamplingen ska bli så enkel som möjligt. Den Driverack´en som jag har i min rigga sitter mellan försteg och slutsteget. Rums EQ:t är inställd till en början med den automatiska inställningen som finns inbyggd. Redan detta låter väldigt bra, men sedan har jag finjusterat några frekvenser med hjälp av mätmikrofon och en RTA från Klark Teknik. Jag kan inte säga om det låter speciellt mycket bättre än innan eftersom dom justeringar som gjordes vara enskilda 1/3 frekvenser och några låg väldigt högt i frekvens. Dagens EQ´n skiljer sig ofta från t.ex min driverack genom att man idag kan ha många automatiska mätpunkter och minnen. Man kan rimligen inte få ett lika bra ljud i alla punkter utan det blir ett medelvärde av alla mätningarna. När man gjort en sån här inmätning så kommer allt att låta bättre än tidigare. Även den musiken som kanske inte lät så bra innan. Men det som är dåligt mixat kommer även att låta dåligt efter, om än något mindre. Det handlar inte om att man ska förstärka en för svagt mixad bas i en specifik inspelning utan enbart en ständigt närvarande rumskorrektion. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 HD formaten d.v.s SACD och DVD-A kommer alltid som en analog signal ut från spelaren För det första, detta gäller inte Accuphase av idag med HS-Link och tanken är att DG-48 ska installeras helt i den digitala domänen mellan drive och dac där digital SACD-signal finns tillgänglig. Andra möjligheter finns också. För det andra skulle det vara :evil: skönt att slippa surmagade påståenden om att DG-48 skulle ha något samband med statusberoende att göra i detta fallet :evil: :evil: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 Utan några aspekter på priser, statusvärde eller generell kvalitet, så är ju uppkopplingsmöjligheten via HS-Link och den öppna dörren till DSD ett tungt vägande skäl då du redan använder detta digitala interface. Har sett DG-38:an hanteras på tre skilda platser och jag kan lova att det finns en del att pyssla med... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bato Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 Utan några aspekter på priser, statusvärde eller generell kvalitet, så är ju uppkopplingsmöjligheten via HS-Link och den öppna dörren till DSD ett tungt vägande skäl då du redan använder detta digitala interface. Har sett DG-38:an hanteras på tre skilda platser och jag kan lova att det finns en del att pyssla med... Och det pysslas, det lovar jag heheheh Måste säga att DG-38 är en mycket kompetent maskin. Men det tar tid och kraft att ställa in den, men framför allt att själv lära sig, vad ljud handlar om. EX. är det inte fråga om att plocka fram en diffus mixad bas. Utan ta fram det produsenten tänkt sig. Att lyssna på en diffus bas i ett rum som i sin tur gör basen ännu mer diffus, då tror många att det är en dålig inspelning. Det är då man tar fram en korrigerare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gcs Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 För det andra skulle det vara :evil: skönt att slippa surmagade påståenden om att DG-48 skulle ha något samband med statusberoende att göra i detta fallet :evil: :evil: Jag är inte surmagad på något vis utan det är bara så att jag aldrig själv haft ett sådant behov, så är det bara. Det viktiga för mig är bara att musiken låter bra och det gör det hos mig utan high end prylar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted August 16, 2008 Share Posted August 16, 2008 För det första, detta gäller inte Accuphase av idag med HS-Link och tanken är att DG-48 ska installeras helt i den digitala domänen mellan drive och dac där digital SACD-signal finns tillgänglig. Andra möjligheter finns också. För det andra skulle det vara :evil: skönt att slippa surmagade påståenden om att DG-48 skulle ha något samband med statusberoende att göra i detta fallet :evil: :evil: Då skulle jag absolut ha kvar absorbenterna eftersom du inte kommer ha någon kompensation för analoga källor. Dessutom så påverkar dom ju på olika sätt så någon direkt ersättning är inte eq'n iaf. Lycka till mvh/Harry Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted August 16, 2008 Share Posted August 16, 2008 Då skulle jag absolut ha kvar absorbenterna eftersom du inte kommer ha någon kompensation för analoga källor. Dessutom så påverkar dom ju på olika sätt så någon direkt ersättning är inte eq'n iaf. Lycka till mvh/Harry Det går koppla in DG-48 på en rad olika sätt, heldigitalt med HS-Link är ett, det går även fint att koppla in den analogt mellan för och slutsteg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bato Posted August 16, 2008 Share Posted August 16, 2008 Då skulle jag absolut ha kvar absorbenterna eftersom du inte kommer ha någon kompensation för analoga källor. Dessutom så påverkar dom ju på olika sätt så någon direkt ersättning är inte eq'n iaf. Lycka till mvh/Harry Man kan klargöra en sak, det är mycket svårt att bilda sig en uppfattning om en produkt, om man inte tar hem o testar en längre period!!! jag har ett mycket bra rum och lite acustikprylar men efter att jag kört Dg38 3 år snart, så finns det inget val av att vara utan denna precisionsljudbildsskapandehomogenitetsprodukt, huj Link to comment Share on other sites More sharing options...
gcs Posted August 16, 2008 Share Posted August 16, 2008 Jag har sedan drygt tio år tillbaka ett fem bands parametriskt stereo filter från BSS och som heter FCS 926. Det filtret gör underverk på framför allt äldre analoga inspelningar och det kan jag inte heller vara utan. http://www.bssaudio.com/discont_productpg.php?product_id=37 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted August 17, 2008 Share Posted August 17, 2008 Det går koppla in DG-48 på en rad olika sätt, heldigitalt med HS-Link är ett, det går även fint att koppla in den analogt mellan för och slutsteg... Jo, fast du kan ju inte ha den inkopplad på flera olika sätt samtidigt. Så sitter den efter SACD'n så kan den inte samtidigt sitta mellan försteg och slutsteg. Så sitter den digitalt behöver du ha absorbenter för analoga källor iaf. Sitter den analogt kommer du nog sakna dina absorbenter iaf, misstänker jag. Lycka till mvh/Harry Link to comment Share on other sites More sharing options...
bato Posted August 17, 2008 Share Posted August 17, 2008 Jo, fast du kan ju inte ha den inkopplad på flera olika sätt samtidigt. Så sitter den efter SACD'n så kan den inte samtidigt sitta mellan försteg och slutsteg. Så sitter den digitalt behöver du ha absorbenter för analoga källor iaf. Sitter den analogt kommer du nog sakna dina absorbenter iaf, misstänker jag. Lycka till mvh/Harry Jojjomen ,ma kan koppla in alla samtididgt, sen är det bara o välja vad du vill köra med, tillo med slutsteg obballat eller ballat!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted August 17, 2008 Share Posted August 17, 2008 Aha, det är ju trevligt. Då är det ju bara att köra! mvh/harry Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts