calle_jr Posted August 12, 2008 Posted August 12, 2008 En trogen tvivlare Det har blivit en del resor genom åren för denna medlem. Nu är det nästan tillbaka till det ställe där han var när jag första gången träffade honom. Fast ändå inte... Quote
Zalve Posted August 12, 2008 Posted August 12, 2008 Och nätverkskabeln sitter i,, vilket ger möjligheter till streaming av DVD-Audio Men det verkar inte vara nån kabel för digital överföring?! Quote
Vox Posted August 12, 2008 Posted August 12, 2008 Men det verkar inte vara nån kabel för digital överföring?! Ser ut som att det är signalkablar från AntiCables, eller ser jag fel? Quote
calle_jr Posted August 12, 2008 Author Posted August 12, 2008 Men det verkar inte vara nån kabel för digital överföring?! Stämmer. Ser ut som att det är signalkablar från AntiCables Stämmer det med Och dessa bör användas: Quote
calle_jr Posted August 12, 2008 Author Posted August 12, 2008 Och dessa bör användas ...om man ska pilla på dessa Quote
Akkelis Audio Posted August 13, 2008 Posted August 13, 2008 Dom högtalarna känner jag igen. Vi spelade på dom på Malmömässan med AMR elektronik och vi tyckte det lät fantastiskt. Vi fick också väldigt fin respons från dom sm besökte rummet. Fick du med extratweetern som lägga ovanpå? Quote
calle_jr Posted August 13, 2008 Author Posted August 13, 2008 mystiken tätnar! Dom högtalarna känner jag igen. Vi skingrar dimridån... Mark & Daniel Maximus Ruby Denna 2-vägare är delad så att AMT:n spelar långt ner i mellanregistret, och på så sätt underlättar arbetet för basen. http://www.mark-daniel.com/ Fick du med extratweetern som lägga ovanpå? Nix, inte när jag var där i alla fall. Quote
calle_jr Posted August 13, 2008 Author Posted August 13, 2008 Det ligger en elektromagnetisk stabilisator på förstärkaren För säkerhets skull Quote
UnBeliever Posted August 13, 2008 Posted August 13, 2008 Det ligger en elektromagnetisk stabilisator på förstärkaren För säkerhets skull Ja man vill ju inte ha instabila elektromagneter, eller hur? :cool: Man kanske inte tror det, men jag hade storstädning på stärkaren innan Calle tittade över. Fönsterputs och allt inte f-n hjälpte det. Borde ha lärt mig vid det här laget... Andra har möss på högtalarna, jag har råttor under stativen /Ola Quote
Apexorca Posted August 14, 2008 Posted August 14, 2008 Det ligger en elektromagnetisk stabilisator på förstärkaren http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...10/DSC_0095.JPG För säkerhets skull Denna electromagnetiska stabilisator har jag förstått att många har i detta forum. Låter lite voodoo. Skulle vara lite intressant att höra om erfarenheter av dess "svarta" magi. OCH HUR FUNKAR DET OCH VARFÖR??? Calle Quote
eliot Posted August 14, 2008 Posted August 14, 2008 Denna electromagnetiska stabilisator har jag förstått att många har i detta forum. Låter lite voodoo. Skulle vara lite intressant att höra om erfarenheter av dess "svarta" magi. OCH HUR FUNKAR DET OCH VARFÖR??? Calle Det är inte "svart magi" utan går att förstå med vanlig gymnasiefysik //Eliot Quote
Martin Posted August 14, 2008 Posted August 14, 2008 Squeeze Say no more, det är high-end på högsta nivå :app: Quote
plundin™ Posted August 14, 2008 Posted August 14, 2008 Det är inte "svart magi" utan går att förstå med vanlig gymnasiefysik Jag är ledsen Eliot, men Gymnasiefysik är svart magi för 4/5 av den här planetens humanoida innevånare... Själv har jag skam till säganes förträngt det mesta av den som inte har direkt bäring på min vardag... /ptr Quote
eliot Posted August 14, 2008 Posted August 14, 2008 Förklaringen har jag redan skrivit som svar på detta inlägget i en annan tråd: (jag hade inte tid att leta rätt på tråden när jag gjorde mitt förra inlägg ) Kan någon förklara hur dessa fungerar. Har sett dem i olika applikationer, men aldrig hört hur de påverkar ljudet. Vad är de tillverkade av? Ser ut att vara någon typ av grafit eller vad ? Mht till priset bör de ha en dokumenterad effekt eller ingår priset som en förutsättning för placeboeffekt generellt? Calm //Eliot PS: Klicka på i citat-rutan! Quote
Apexorca Posted August 14, 2008 Posted August 14, 2008 Det är inte "svart magi" utan går att förstå med vanlig gymnasiefysik //Eliot Bra! Jag är intresserad av en gymnasieförklaring Fysik var mitt bästa ämne. Calle Quote
Apexorca Posted August 14, 2008 Posted August 14, 2008 Förklaringen har jag redan skrivit som svar på detta inlägget i en annan tråd: (jag hade inte tid att leta rätt på tråden när jag gjorde mitt förra inlägg ) //Eliot PS: Klicka på i citat-rutan! Ok. Har läst. Men ett Shakti burken borde väl i så fall omsluta hela elektroniken. Magnetfälten kommer ju inte så lokalt som den står. De kommer ju från alla håll. Calle Quote
UnBeliever Posted August 14, 2008 Posted August 14, 2008 Shaktidiskussionen kan ni ju fortsätta med i tråden som Eliot hänvisar till? Finns säkert många som vill ha en bra förklaring rörande Shaktins funktion. /Ola Quote
Matrixen Posted August 14, 2008 Posted August 14, 2008 jag har inte läst hela förklaringen, men jag hade ändå överbetyg på elfältkursen på chalmers o måste väl tillstå att Calle har en poäng. Quote
Matrixen Posted August 14, 2008 Posted August 14, 2008 Vilket fall som helst, så ser det coolt ut och när allt annat är på plats som det verkar i denna anläggning så tycker jag det är helt rätt att pimpa anläggningen med dylikt! Därmed inte sagt att den inte har en positiv inverkan på apparaten/arnas prestanda. Quote
Timbre™ Posted August 14, 2008 Posted August 14, 2008 Ok. Har läst. Men ett Shakti burken borde väl i så fall omsluta hela elektroniken. Magnetfälten kommer ju inte så lokalt som den står. De kommer ju från alla håll. Calle Det finns ju exempel på användare som täcker upp med Shaktistenar både på insidan och utsidan av apparater men någonstans måste man nog dra en psykologisk gräns. Helt klart är Shakti ett ämne som har engagerat på svenska forum... Quote
Apexorca Posted August 14, 2008 Posted August 14, 2008 Det finns ju exempel på användare som täcker upp med Shaktistenar både på insidan och utsidan av apparater men någonstans måste man nog dra en psykologisk gräns. Helt klart är Shakti ett ämne som har engagerat på svenska forum... Skulle det inte vara bättre att stoppa in apparaterna i något som skärmar hela alltet? På samma vis man skärmar kablar tex aktiv skärm som i Synergistics kablar. Kunde ju bli intressanta nya hifi tillbehör som någon, varför inte jag själv, skulle kunna tjäna en slant på. (Sorry! jag inser att denna tråd bytt ämne, men det blev så intressant!) Calle (fysiksnickare) Quote
conan Posted August 14, 2008 Posted August 14, 2008 Ok. Har läst. Men ett Shakti burken borde väl i så fall omsluta hela elektroniken. Magnetfälten kommer ju inte så lokalt som den står. De kommer ju från alla håll. Calle De elektriska resp. magnetiska fält som slipper ut på sidan om shaktin stör naturligtvis - men jag skulle tro att den stenen ändå har en effekt om den placeras på rätt ställe. I mätningar hävdar Shakti att dämpningen ligger på ca 3-10dB. Man brukar säga att det är inom felmarginalen för de flesta fältmätningar. Alltid är det något dock. Man kan också jämföra 10dB, vilket är 10ggr dämpning, med att öka avståndet mellan störkälla och utstörd apparat. Ett elektriskt fält avtar med kvadraten på avståndet - så om t ex en utstörd kabel ligger 3cm från en störande apparat flyttar man kabeln till 9cm istället. Effekten är då 10dB dämpning. För magnetiska fält avtar fältet linjärt med avståndet så det skulle betyda att man flyttar kabeln till 30cm. I praktiken är det mer komplicerat, t ex om fältet genereras inuti apparaten så att den stör ut sig själv. I så fall kanske man ska lägga pengarna på en mer seriös apparat istället för på en shakti. Quote
calle_jr Posted August 14, 2008 Author Posted August 14, 2008 Hmm, De icke övertygade säger att om det är en mindre bra apparat så hjälper inte Shakti. Om det är en bra apparat så behövs ingen Shakti. Det är nog bäst att den diskussionen fortsätter i tråden som Eliot länkade till Den här lilla apparaten är kraftfull! NuForce IA-7, en integrerad förstärkare med samma kretsar som deras hyllade monoblock. Klass D alltså, eller switchande analoga förstärkare. Quote
calle_jr Posted August 14, 2008 Author Posted August 14, 2008 Om man är ute efter välljud kan man nog inte tänka sig en mer minimalistisk setup Quote
calle_jr Posted August 16, 2008 Author Posted August 16, 2008 Unbeliever letar efter "originalet" till Tindersticks - Curtains. Han konstaterar att han nu har lättare att söka i SB än i cd-hyllorna Quote
Martin Posted August 16, 2008 Posted August 16, 2008 Använder du Lazy Search Unbeliever? Sjukt bra, man kan plocka fram vilken skiva, artist, genre eller låt på ett par sekunder. Även om man har 100.000 eller fler låtar. Quote
Recommended Posts