musiclover Posted May 25, 2004 Posted May 25, 2004 Hur vet man om man har en första press med en artist/grupp? Hur kan man kolla upp det på bästa sätt? Tex Rolling Stones - Aftermath (1966, UK, Decca SKL 4786) Är denna skiva en första press? Men om skivan hade varit en US-press istället, är det en andra press då? Quote
eliot Posted May 25, 2004 Posted May 25, 2004 Decca bildade tidigt ett dotterbolag i USA som också hette Decca. Detta skivbolag blev sedan självständigt vilket gjorde att engelska Decca inte kunde ge ut sina skivor i USA under namnet Decca utan gjorde det under namnet London. När det gäller klassiska skivor så gavs de flesta skivor ut både som Decca och London och pressades i England. Det finns Amerikanska pressningar av London skivor men de är inte så bra som de engelska - och har inget värde ur samlarperspektiv. När det gäller skillnad på kvalitét mellan Decca och London så finns det de som hävdar att Decca är bättre men jag har samma stamper (=pressmatris) av båda och jag kan inte höra någon skillnad - däremot går det att höra skillnad mellan olika stamper. Nu påverkar ju ljudkvalite och sådana petitesser inte en riktig samlare vilket gör att en Decca kostar mycket mer än en London. Klassiska skivor har beteckningen SXL medan pop har beteckningen SKL och de första utgåvorna hade ett brett silverband (wide silver band=WSB) medan de senare pressningarna har ett smalt (small silver band=SSB). Smalt silverband infördes c:a 1970 så för senare inspelningar är första pressningen = SSB. När det gäller DECCA är naturligtvis det bästa att avläsa vilken stamper skivan har och det avläser man rakt under etiketten. Som exempel tar jag min "Between the Buttons" SKL4852. På själva etiketten står det uppochner XZAL7645 ovanför SKL 4852 - detta är magnetbandet med inspelningen. Detta förekommer i bokstavskombinationen under etiketten: XZAL-7645-4k 4K betyder fjärde matrisen och K betyder toningenjören - som väl alla vet är K = Tony Hawkins När det gäller Rolling Stones så var det ofta olika kompileringar för den engelska och den amerikanska marknaden, så det är svårt att veta vilken som var först. En ny kompilering har naturligtvis ett nytt band och pressmatriserna börjar om på nytt. Jag har pratat med Timbre och jag kommer att skriva och berätta en hel del om skivor till hösten Quote
eliot Posted May 25, 2004 Posted May 25, 2004 Min Aftermath SKL 4786 har lite violett"dassig" etikett (SSB) som får mig att bli lite osäker - och mycket riktigt. Även om det står överst "Made in England" så har den ingen stamper-markering enligt beskrivningen ovan så det är en mycket sen utgåva - 80-tal ? Får väl leta upp en nyare Tillägg: Det jag har skrivit gäller för stereoutgåvor - original monoutgåvorna ser ut som jag visade i en annan tråd. Quote
K-man Posted May 26, 2004 Posted May 26, 2004 Jag ser att du har MYCKET intressant kunskap i ämnet eliot! Ser fram emot att ta del i dem framgent! \\K-man Quote
Mattias Posted May 26, 2004 Posted May 26, 2004 eliot, du har koll! Detta skall bli skoj att följa Mvh Mattias Quote
Timbre™ Posted May 26, 2004 Posted May 26, 2004 Vi kommer dessutom att få stifta bekanskap med många vinylalster av skiftande ursprung... Quote
EAR Posted May 26, 2004 Posted May 26, 2004 Här kommer en liten undran från mig också. Har Rolling Stones första med Blå ettikett och med ett brett silverband där det står ffss.Vad jag undrar över är på baksidan av konvolutet uppe till höger där står först MONO och därunder skiv nr LK4605.Vad jag undrar är att vid sidan om MONO till höger står en 4.Vad står den för? Rolling Stones NR2 har jag på en label som heter NOVA.Där står även Teldec,Telefunken,Decca.Är detta en Tysk pressning?Lite OT men nyfikenheten segrar Quote
eliot Posted May 26, 2004 Posted May 26, 2004 Du har tydligen Rolling Stones första skiva som stereo SKL 4605 instoppad i ett omslag avsett för monoversionen LK4605. Jag har monoversionen och på mitt omslag står ingen fyra. Först släpptes monoskivan och det såldes många fler monoskivor eftersom de var billigare då det fanns förhållandevis få som hade en stereoanläggning Vissa skivproducenter gjorde i början inget speciellt omslag för stereoversionen utan klistrade på en lapp med skriften STEREO, se omslaget på "Blue Train. När det gällde Decca så hade de olika konvolut men då det ju hände att omslaget till en annars perfekt stereoutgåva var i mycket dåligt skick så bytte man helt enkelt omslag med en skiva där det omvända gällde: bra omslag/repig skiva. Det är därför man definitivt skall syna själva skivan så att det verkligen är den rätta skivan i konvolutet. :cool: Den andra skivan är helt riktigt en tysk pressning och de går inte att jämföra med originalen. Quote
EAR Posted May 26, 2004 Posted May 26, 2004 Hej Eliot Helt rätt.Synade mina skivor riktigt i sömmarna Rolling Stones nr 2 är pressad 1970 och stereo Rolling Stones första är också stereo men trycket på etiketten säger LK4605 och silverbandet är ca 10mm och även Decca har silver som bakgrund .VILKEN FEJK Skivorna köpta begagnade slutet 70 talet.Inga reper eller så iaf Det blir intressant att följa dina inlägg om skivor MVH/Mats Quote
EAR Posted May 26, 2004 Posted May 26, 2004 Hej igen eliot Länken där du hänvisar till monoskivan stämmer bra med min Small Faces från 66 .Deras första och för dem som hört skivan så tycker jag att ni skall jämföra låtenYou Need Loving med Led Zeppelins - Whole Lotta Love.Plagiatvarning utfärdas Quote
eliot Posted May 26, 2004 Posted May 26, 2004 Här är en bild på baksidan av min LK4605: och här ser vi innehållet: ...so vi ser är det bara ett stycke som skrivits/komponerats av Jagger/Richards! Jag passade också på att ta en bild på "innanmätet" Quote
eliot Posted May 26, 2004 Posted May 26, 2004 Hej EAR, jag vet inte om det var så mycket fejk eftersom tidigare var en Stereoskiva mycket mer värd än en monoskiva eftersom den var sällsyntare Det var mer en ulv i fårapäls Nu har vi börjat uppskatta monoversionerna! - Jag har för mig att just när det gäller Rolling Stones så varierar det från gång till gång om man använder monoversionen eller stereoversionen vid överföring till CD. Smaken är väl som baken.... - När det gäller klassiska skivor som var mycket bättre inspelade än pop-skivor så är stereoversionen mycket värdefullare än monoversionen - det fanns ju så få av dom och de låter fantastiskt! - Jag vill säga att jag verkligen uppskattar gensvaret! Tack till er alla! Quote
EAR Posted May 26, 2004 Posted May 26, 2004 Hej Mitt omslag ser precis ut som ditt bortsett från siffran 4 MVH Skall bli kul om du kommer in på stenkakor också Quote
eliot Posted May 26, 2004 Posted May 26, 2004 Jag har bara en bärbar skivspelare för stenkakor - helt puristisk med vev Måste vara bättre än batteridrift! Jag har precis köpte en Thorens TD124 som jag först skall utrusta med en 12" tonarm (IKEDA eller SME) och monopickup - sedan kanske jag ger mig på stenkakor Hur spelar Du av stenkakor Quote
eliot Posted May 26, 2004 Posted May 26, 2004 - Men det är ju samma som min Du har inte funderat på att sätta på en andra arm på din TD125:a Quote
EAR Posted May 26, 2004 Posted May 26, 2004 Anade nästan att vi hade liknande vevisar när du skrev bärbar vevis Inga planer alls på någon annan arm till Thorenen.Vill behålla original Skulle däremot inte ha något emot en 124 med 78 varv eftersom det inte finns på 125àn Quote
Babar Posted June 4, 2004 Posted June 4, 2004 Ser fram emot lite info från eliot (och andra som är insatta) om vinylplattor. Kul att det finns någon som är insatt i ämnet här på forumet, och vill dela med sig av kunskapen Var hittar man tex. info om pressningar på nätet, finns det någon sida som har den infon samlad när det gäller tex rock/blues från 60/70-talet? Hur urskiljer man tex. en förstapressning av Bluesbreakers med John Mayall/Eric Clapton från 1966 i mono från 1966(LK4804), eller stereoutgåvan från 1969(SKL4804) från senare utgåvor? Jag är själv ganska ny inom vinyl - har börjat köpa på mig en del, men det är svårt att urskilja 1:a/2:a-pressningar mm. Just nu vill jag bara ha tag i bra skivor i bra skick, men det är ju kul om man kan hitta originalet istället för en senare pressning. Det som gör det extra svårt är att jag måste köpa allt på nätet eftersom det inte finns någon beg. vinylaffär där jag bor. Som sagt - ser fram emot en del läsvärt i ämnet Quote
eliot Posted November 19, 2005 Posted November 19, 2005 Jag fann precis en sida med mycket information om skivan Bluesbreakers med John Mayall/Eric Clapton från 1966: The legendary Blues Breakers album Mvh, Eliot Quote
iroise Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Ser fram emot lite info från eliot (och andra som är insatta) om vinylplattor. Kul att det finns någon som är insatt i ämnet här på forumet, och vill dela med sig av kunskapen Var hittar man tex. info om pressningar på nätet, finns det någon sida som har den infon samlad när det gäller tex rock/blues från 60/70-talet? Hur urskiljer man tex. en förstapressning av Bluesbreakers med John Mayall/Eric Clapton från 1966 i mono från 1966(LK4804), eller stereoutgåvan från 1969(SKL4804) från senare utgåvor? Jag är själv ganska ny inom vinyl - har börjat köpa på mig en del, men det är svårt att urskilja 1:a/2:a-pressningar mm. Just nu vill jag bara ha tag i bra skivor i bra skick, men det är ju kul om man kan hitta originalet istället för en senare pressning. Det som gör det extra svårt är att jag måste köpa allt på nätet eftersom det inte finns någon beg. vinylaffär där jag bor. Som sagt - ser fram emot en del läsvärt i ämnet <{POST_SNAPBACK}> Tjenare! Du kan alltid skaffa böcker i ämnet t ex Goldmine som är amerikansk och/eller Record Collector som är engelsk. Ta kontakt med Stenvalls i Malmö 040-127703 (bokaffär för människor med allehanda specialintresse) de kan hjälpa dig att skaffa ovan nämnda böcker till fördelaktigt pris. Vad det gäller vinyl kan jag kanske hjälpa dig att hitta orginal det beror givetvis på vad du är ute efter. Hör gärna av dig. Quote
Recommended Posts