Jump to content

Motorstyrning till LP12

Il Dottore

Recommended Posts

Hej!

Jag har sedan ett halvår tillbaka en Linn LP12 som är utrustad med Ittok LVII, trampolin, Adikt och Valhalla. Det har nu blivit dags utveckla denna spelare med bland annat ny pickup, ny tonarmskabel och en motorstyrning. En anledning till att jag vill ha motorstyrning är att jag vill ha möjligheten att på ett enkelt sätt ställa om mellan 33 och 45 rpm.

Linn har sin egen Lingo, som begagnad kostar runt 5000 kronor. Det finns även några andra alternativ, som till exempel motorstyrningen (advanced) från Origin Live. Denna kostar runt 4000 kronor (?) ny och använder sig av en DC-motor istället för den synkronmotor som LP12 är utrustad med original. Jag har inga problem att montera uppgraderingar från andra tillverkare än Linn på min LP12 så länge spelaren inte förlorar sin speciella karaktär. Jag vill att den skall låta lika svängigt (ursäkta ordvalet) även efter motoruppgraderingen. Frågan är hur stor inverkan på detta själva motorstyrningen har?

Är det någon som har erfarenhet av Linn Lingo, Origin Lives motorstyrning eller någon annan motorstyrning som passar LP12? I så fall skulle jag gärna vilja veta vad ni har för synpunkter på dessa.

MVH

Carl

Jag har Origin Lives Advanced Motor upgrade och Ultra Power supply instalerade på min LP12a. OLAM är jättelätt att montera (och/eller ta bort som man känner för det), så med din erfarenhet från regan bör inte det vara nått problem!

Upplever ingen förlust av "karaktär" (även om svängighet, kanske inte är någon primär parameter för mej som mest lyssnar på klassisk musik), däremot upplever jag (rent oventenskpligt) att 12an "snurrar" mycket jämnare (håller givet varvtal bättre!) efter att jag instalerade deras DC200 motor! (har ingen erfarenhet av Lingo så jag kan inte jämföra :blush , annat än att jag tycker att dom flesta av Linns egna uppgrades är alldeles för överprisatta!) ..

Vet inte om du läst några recensioner från Origin Lives hemmsida, men jag tycker att Martin Colloms of HiFi Critic beskriver det mycket bättre än jag! (pdf hittas här) ... fler recensioner finns HÄR, sammanfattningen av dom är att man nog absolut skall välja DC200 motorn, och ganska självklart Ultra motorstyrning och PS, även om det senare ger något mindre upplevd förbättring (även om den inte är så liten!) .. Finishen på OLs grejjor är annars mer åt Okejhållet än Ultra, lite typisk engelsk cottage industry!

Du kan oxå kolla på The Funk Firms LP12 uppgraderingar, har ännu inte provat något av dessa själv, men det snackas ganska mycket (positivt) om dessa i brittiska LP12 kretsar (kanske inte hos dom som är purister dock)!

Annars tycker jag nog att man påverkar LP12an betydligt mycket mer genom valet av pickup! (här är beskrivningen av min harv : ptr's LP12!

/ptr

Hej!

Beställde du uppgraderingen direkt från OL och vad kostade det i så fall?

Jag vill inte lägga ut alltför stora pengar på min spelare. Alternativet blir då att köpa motorstyrningen till min Rega P5 och låta den spela 45-varvare istället.

Beställde du uppgraderingen direkt från OL och vad kostade det i så fall?

Japp! har inte exakt pris i huvet, kvittot är nerpackat nånstans, men säj i regionen 8-9000:- för Ultra + DC200motor...

Jag vill inte lägga ut alltför stora pengar på min spelare. Alternativet blir då att köpa motorstyrningen till min Rega P5 och låta den spela 45-varvare istället.

Jag tycker att du skall satsa på den spelare du känner ger dig bäst utbyte! Jag spelar så ytterst få 45varvare, så för mej handlar det främst om att få det att låta så bra som möjligt och byte av motor och motorstyrning gör 12an minst dubbelt så bra... Jag har inte hört någon Rega som låter bättre!!

/ptr