sladd Posted August 10, 2008 Share Posted August 10, 2008 . Genom mer än 100 samtal med de flesta i branschen har vi sökt efter lämpliga vinnare. En var klar mycket tidigt i processen och nämndes av mer än hälften av de tillfrågade som första val. Den andre var klurigare. Hur hade du röstat? mvh . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted August 12, 2008 Share Posted August 12, 2008 En svår fråga detta Sladd! Jan-Erik Persson är ju kanske ett givet namn, men nämner man honom kan man nästan inte låta bli att nämna Bosse Hansson i samma svep, i audiophila termer är dom ju födda ur samma navelsträng (vi kan kalla den Opus 3!), så det känns kanske lite förtretligt att inte ge dom en gemensam röst.. Annars är väll Leif Häggmark ett ganska givet namn, det finns få som verkat så länge och strävsammt innom svensk Hi-End? Vill man lyfta fram tillverkare/konstruktörer som betytt mycket för svensk HiFi kan man ju lyfta fram namn som Karl-Erik Ståhl (audio pro, lever han?) eller Johan Bernström (Sentec) eller Bo Bengtsson (AudioTronic/Transmission Audio). Jag antar att inte priset ges postumt, för då kanske Stig Carlsson kunde vara ett alternativ? /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted August 12, 2008 Share Posted August 12, 2008 Bo Hansson ger jag min röst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted August 12, 2008 Share Posted August 12, 2008 I klassen god musikinspelning skulle jag kunna lägga en röst på Robert von Bahr som genom sina goda inspelningar på det egna skivbolaget BIS gjort en kulturgärning för nordisk musik och dynamiska inspelningar. I hårdvaruklassen är det utan tvekan Leif Häggmark som givit oss möjlighet att få del av de tunga high end produktionen från USA och Italien under lång tid. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted August 12, 2008 Share Posted August 12, 2008 Häggis har ju som sagt varit med ett tag inom high-end. Minns när jag första gången träffade på Leif när han ensam demade Magnepan och Infinity på HiFi-Huset i Uppsala (då granne med Ofvandals) i slutet av 70-talet . Minns faktiskt inte vilket förstärkeri och vinylspelare som användes men jag kommer ihåg att Ry Cooder´s "Bop Till You Drop" album var "referens". Jag lägger min röst på Leif Häggmark. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 12, 2008 Share Posted August 12, 2008 Tommy Jenving pa Supra for sin livsgarning och pionjaranda pa kabelomradet. En av fa svenska hifiprodukter pa varldsmarknaden. Jag skulle aven ge ett pris till norska Fidelity som Nordens basta hifi-blad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent_n Posted August 12, 2008 Share Posted August 12, 2008 Tommy Jenving pa Supra for sin livsgarning och pionjaranda pa kabelomradet. En av fa svenska hifiprodukter pa varldsmarknaden. Håller med, men kanske Mårten eller marten som han heter i stora vida världen, han har lyckats sprida sina högtalare runt i världen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted August 13, 2008 Author Share Posted August 13, 2008 Johan Bernström Bosse Hansson Jan Eric Persson Leif Häggmark Bo Bengtsson Jenving Alla står på den lista som upprättats och som namnen plockas ur. Leif olofsson (Marten) går bort då han inte fyller kravspecen. Än (gjort nytta för svensk hifi i flera decennier) Carlsson går bort då det inte är ett postumt pris. Annars hade han ju definitivt stått på listan mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iroise Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 Någon, vet inte var det var, nämnde odågorna Timbre/Pac och visst skulle dessa för mitt vidkommande iaf vara värda någon sorts hedersomnämnande för sitt arbete med att hålla igång forumen, till glädje för mig som inte tycker det finns tillräckligt med hifi-tidningar samt inte har tyska som paradgren. Kanske alla andra deltagare också kunde få en eloge. Kanske inte något realistiskt alternativ men ville ändå nämna det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent_n Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 Leif olofsson (Marten) går bort då han inte fyller kravspecen. Än (gjort nytta för svensk hifi i flera decennier) Carlsson går bort då det inte är ett postumt pris. Annars hade han ju definitivt stått på listan mvh Vad är det som han missar på kravspecen ? Nyfiken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zood Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 Vad är det som han missar på kravspecen ? Nyfiken gjort nytta för svensk hifi i flera decennier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matrixen Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 Vad är det som han missar på kravspecen ? Nyfiken Förmodligen är det inte tillräckligt många decennier. I övrigt borde han väl uppfylla kraven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted August 13, 2008 Author Share Posted August 13, 2008 Vad är det som han missar på kravspecen ? Nyfiken Leif har kortare tid "i tjänst" än Bosse Hansson, Bo Bengtsson, Leif Häggmark, Jan Erik Persson, Jenving och de andra elefanterna. mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maj67 Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 Ingvar Öhman bör nästan platsa han har väll hållit på i mer än 30år? mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 Någon, vet inte var det var, nämnde odågorna Timbre/Pac och visst skulle dessa för mitt vidkommande iaf vara värda någon sorts hedersomnämnande för sitt arbete med att hålla igång forumen, till glädje för mig som inte tycker det finns tillräckligt med hifi-tidningar samt inte har tyska som paradgren. Kanske alla andra deltagare också kunde få en eloge. Kanske inte något realistiskt alternativ men ville ändå nämna det! Dagens forum är självgående och det känns verkligen bra så vi tar elogen till alla här och nu... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 Ingvar Öhman bör nästan platsa han har väll hållit på i mer än 30år? mvh Det finns många som har haft musikåtergivning som hobby länge och därmed snickrat och lödat lite... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted August 14, 2008 Author Share Posted August 14, 2008 Det finns många som har haft musikåtergivning som hobby länge och därmed snickrat och lödat lite... :cool: Förslaget Öhman har kommit från några håll så han är på den berömda listan. "This is a Mercedes at the price of a Wolksvagen" är ju ett uttalande som kännetecknar en äkta businessman och fullvärdig medlem av svensk kommersiell hifibransch och vi tänker ju inte diskriminera någon. mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ribbon Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 Jag lägger en röst på Bo Bengtsson(Audio-Tronic,Transmission audio) för det han gjort, inte bara i Sverige utan även vad jag förstått även utomlands Ojoj vad bra hans småburkar(M1i)låter /Ribbon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 Jag röstar på Öhman - Varför? Lyssna! Bo Bengtsson och Bo Hansson är två andra som gjort mycket fina saker för HiFin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 För den som inte känner till Ingvar Öhman så hittade jag denna roliga intervju på nätet. http://www.sonicdesign.se/oeint0.html Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent_n Posted August 16, 2008 Share Posted August 16, 2008 Jag tror även jag att Bo Bengtsson kan vara ett alternativ, han uppfyller kraven med lätthet, och hans högtalareo ideér är spridda över hela världen sedan lång tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent_n Posted August 17, 2008 Share Posted August 17, 2008 Någonting som absolut har fört fram HiFi i sverige är HiFi saijter som denna eller HiFiforum eller...., förstår att dessa inte på något sätt uppfyller kraven...ännu.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted August 17, 2008 Share Posted August 17, 2008 Någonting som absolut har fört fram HiFi i sverige är HiFi saijter som denna eller HiFiforum eller...., förstår att dessa inte på något sätt uppfyller kraven...ännu.. Håller med, men räknar man inte ett kalander-år som 5 inom internet/datorer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts