Mattias Posted May 25, 2004 Posted May 25, 2004 Peter Asplund på trumpet, har ni hört honom? Han spelar jazz i egna och andra konstilationer. Lochiel's Warning på Prophone nr: PCD 071. Släppt 2004. Den senaste skivan med hans kvartet har fått mycket beröm i press och jag hörde härom veckan att den var veckans skiva i P2. Har du hört skivan? Intryck? Borde skaffa den känner jag. Satch as Such på Sittel: SITCD 9268. Från år 2000. Hyllningskiva till Louis Armstrongs 100 år. Har lyssnat en del till denna och gillar den. På Peters hemsida kan man läsa mer. http://www.peterasplund.com/ /Mattias Quote
Yve Posted May 26, 2004 Posted May 26, 2004 Jag har inte hört den senaste skivan, men jag såg och hörde honom på Nefertiti i Göteborg den 14 maj där han spelade två låtar från sin senaste skiva (26 steps och Falling in love with love). De flesta andra låtarna var Jazz standards i nya intressanta arrangemang, så gillar man Jazz men en liten twist så skall man definitivt låna ett öra. MVH Yve Quote
boer Posted May 26, 2004 Posted May 26, 2004 Jag har nyligen köpt skivan Lochiel's Warning. Tyvärr har jag inte lyssnat så mycket på den eftersom jag samtidigt köpte "Sofia Pettersson, Slow Down". Båda två skivorna är inspelade på skivbolaget Prophone som ofta levererar bra inspelningar, så även här. Skivan med Sofia är väldigt bra inspelad. Rekommenderas. Är det traditionell jazz du är ute efter så rekommenderar jag gärna Peter Asplunds nya. Ända sedan jag hörde Peter tillsammans med Bo Kaspers har jag gillat hans sätt att spela. Peter måste vara en av de bästa i Sverige på att hantera trumpeten. Otrolig känsla i hans spel. Han är dessutom mycket anlitad som musiker på andras konserter och skivinspelningar. Om du tycker om Peter Asplund så ska du försöka lyssna på skivan "Melos" som i mitt tycke är ett strå vassare än den senaste. På denna medverkar också sångerskan Rigmor Gustafsson. //boer Quote
Mattias Posted May 26, 2004 Author Posted May 26, 2004 Yve, Nu blev jag lite avis. Peter live på Nef! och på min dag också.... Det skulle varit nåt Boer, Tack för tips! Melos måste jag kika närmare på Skall ta och göra en ordentlig genomlyssning av Satch as such igen, så får vi se vad det blir Välkomna till forumet grabbar, hoppas ni kommer trivas Mvh Mattias Quote
Yve Posted May 27, 2004 Posted May 27, 2004 Ja, avis skall du va , eftersom jag tyckte att det var en mycket bra spelning. MVH Yve Quote
Recommended Posts