Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har en tara labs AIR 1 RCA kabel. mellan CD och Förstärkare . Thule CD med DIGI 2 uppgradering och en KRELL 400 xi förstärkare,

Det finns ju även möjlighet att köra Balanserat! Tjänar jag något på att köpa en billigare XLR kabel ? Jag har inte råd till att köpa en som matchar AIR 1 just nu!

Om man ska köpa en billigare balanserad under 5000:- vad kan vara ett bra alternativ? Bör man hålla sig till samma märken på högtalar och signal kabel. Kör även med AIR 1 högtalar kabel

Posted

Hej!

Du vinner inget med en balanserad kabel generellt sett och absolut inte med en sämre kabel.

Balanserade kablar använder man när det är långt mellan apparaterna (i pro/PA-världen används endast balanserade kablar eftersom de är okänsliga för längd)

Har du en riktigt konstruerad RCA respektive XLR-kabel i normal längd (av samma kontruktör) finns ingen eller ytterst liten vinst att köta balanserat/XLR.

Balanserat använder man när båda maskinerna är balanserade. (RCA-kontakterna är då en option med som regel sämre ljud eftersom signalen är omgjord för att kunna gå obalanserat)

Obalanserat använder man i de övriga fallen. (XLR-kontaken är då en option med som regel sämre ljud eftersom signalen är omgjord för att kunna gå i balanserad kontakt.)

Undantag finns på allt men huvudregeln är alltså: ballad maskin - ballad kabel, aldrig annars.

mvh

.

Posted

bra sammanfattning av sladdis här ovan.

Om båda prylarna är ballade (alltså konstruerade för det - inte dittejpade XLR-kontakter) så är ballat bäst. Annars är det långt ifrån säkert att ballat låter bättre.

Jag minns då jag hade min Pathos och alla ballade kablar jag testade i rimlig prisklass åkte på däng mot min inlånade Stereovox HDSE RCA....

Kablar, som mycket annat... låna hem o prova. Dina öron bestämmer.

Posted

Om du har jordproblem - dvs brum eller andra störningar via RCA så kan det vara värt att testa XLR även om källan är obalanserad. Man kan också pseudobalansera en obalanserad utgång med ett enkelt motstånd om man känner impedansen i signalledaren. Då ökar man tåligheten mot störningar.

Om man nu inte hör några störningar så kan det ändå vara värt att testa XLR på grund av att XLR-ingången kan vara bättre konstruerad än RCA-ingången. Som stargazer säger får örat avgöra! :)

Posted

Jag har för mig att Krellen är balancerad, men tror det finns båda varianter hos Thule. Vilken modell är det? Visar det sig att det är en av deras balancerade modeller, kan svaret på din fråga vara "sämre XLR". Definitionen på sämre blir ju dock lite svävande. Skillnader mellan kablar är inte jättestor och bara du undviker felkonstruerade kablar, eller låg kvalitet, så bör det vara tillräckligt bra. Lalla in på hifiklubben och fråga vad deras erfarenhet av just din Thulemaskin är och passa samtidigt på att beställa en instegsprissatt Van den Hul kabel som är balanserad. Jag satt ganska länge nöjd med deras "the second" för 2500 spänn i en anläggnig som är betydligt mer "dyr" än din i övrigt.

Det allra enklaste och billigaste är såklart om du kan låna ett par balanserade kablar från butik eller polare. Kanske en riktigt billig och en dyr. Jag tycker tex Supras IFFXL eller vad den heter är ganska vettig för små pengar och den finns att få tag på enkelt.

Posted

Thulen jag har är DVA 150 B Digi 2, alltså uppgraderad med digi2 kortet.....

Är den "riktigt" balanserad? ja jag får väl testa mig fram.. tänkte mer på om någon redan hade erfarenheter

Posted

Efter lite letande hittade jag produktinformationen och där står det att 150B är balanserad vad gäller stereokanalerna/CD.

Jag har bestämt för mig att jag läst att ägare till den integrerade krellen påstått att den växt med balanserad signal in. Dessutom slipper du då två omvandlingar mellan balanserad o single-end. Air 1 anses väl vara en bra kablen, men kan du få tag på en balanserad kabel som inte har några egenheter för sig, får du nog ganska snabbt en fingervisning. Var i sverige bor du? Det kanske finns nån trevligt forumkompis som kan komma över med lite kablar mot en kaffe eller bärs?!

Posted
Hej!

Du vinner inget med en balanserad kabel generellt sett och absolut inte med en sämre kabel.

Balanserade kablar använder man när det är långt mellan apparaterna (i pro/PA-världen används endast balanserade kablar eftersom de är okänsliga för längd)

Har du en riktigt konstruerad RCA respektive XLR-kabel i normal längd (av samma kontruktör) finns ingen eller ytterst liten vinst att köta balanserat/XLR.

Balanserat använder man när båda maskinerna är balanserade. (RCA-kontakterna är då en option med som regel sämre ljud eftersom signalen är omgjord för att kunna gå obalanserat)

Obalanserat använder man i de övriga fallen. (XLR-kontaken är då en option med som regel sämre ljud eftersom signalen är omgjord för att kunna gå i balanserad kontakt.)

Undantag finns på allt men huvudregeln är alltså: ballad maskin - ballad kabel, aldrig annars.

mvh

.

Bra Sladd, exakt vad jag försöker förklara för mina hifipolare i Halmstad :cool: Detta har då inte göra med smak, utan ren "Fakta" :D

Posted

Ett enkelt experiment man kan göra för att se om balansering kan vara en lösning på störningsproblem (direkt hörbara eller inte) är att koppla ur alla elektriska apparater i närheten av stereon (dra ur alla kontakter, högnivå som lågnivå). Separera signalvägar rent fysiskt från varandra. T ex avstånden tonarm riaa 10cm, stärk 30cm, nätkablar 100cm och vägguttag 100cm. Dvs tonarmen är längst bort från elnätet. Testet är gratis!