Jump to content

Recommended Posts

Posted

Om jag förstått saken rätt så är ett förstegs primära uppgift är att förstärka de svaga signaler som kommer från källan (tex. en cd-spelare) till slutsteget. Detta ska ske så neutralt som möjligt, om man inte vill ge signalen en speciell karaktär vill säga. Om detta resonemang är någorlunda rätt så undrar jag hur man ska bedöma de dac:ar och cd-spelare som har volymkontroll. Dessa gör ju att man (i princip) kan hoppa över försteget och köra ut signalen direkt till slutsteget. Rent teoretiskt borde väl färre prylar (läs försteg i detta fall) innebära bättre ljud..eller? I detta resonemang bortser jag från att ett försteg har en massa utgångar och ingångar som en DAC inte har.

Min egentliga fråga är har jag något att vinna på att köpa ett försteg om jag till ex. köper en bra DAC med volymkontroll (jag spelar bara och kommer bara att spela CD....). Om ja, vad vinner man?

Mr T som är rådvill inför kommande investeringar

Posted

Finns säkert olika tycken, men jag har alltid klart föredragit att spela med försteg, och jag har hört/haft ett antal riktigt fina DAC:ar med så kallat inbyggt försteg. Det har alltid gett mer driv, engagemang och dynamik med ett försteg inkopplat.

\\K-man

Posted

jag har också haft den erfarenheten att de blir mer driv i musiken med försteg. jag har testat bara med en volym pott en gång å de blev inte samma sak. dessutom tycker jag de har blivit bättre med ett försteg med en kraftig strömförsörjning. men de är bara att testa se vad man faller för.

Posted

Det beror nog mycket på vilken DAC det handlar om och i vissa kombinationer kanske även signalkablarnas längd. Körde en sommar med Wadia 27 direkt på slutstegen och det fungerade klockrent :) men jag skulle inte göra om det med min nuvarande DAC även om det går att kontrollera utsignalen.

Posted
dac:ar och cd-spelare som har volymkontroll. Dessa gör ju att man (i princip) kan hoppa över försteget och köra ut signalen direkt till slutsteget. Rent teoretiskt borde väl färre prylar (läs försteg i detta fall) innebära bättre ljud..eller? I detta resonemang bortser jag från att ett försteg har en massa utgångar och ingångar som en DAC inte har.

Min egentliga fråga är har jag något att vinna på att köpa ett försteg om jag till ex. köper en bra DAC med volymkontroll (jag spelar bara och kommer bara att spela CD....). Om ja, vad vinner man?

Mr T som är rådvill inför kommande investeringar

Om jag inte är ute och cyklar har de CD spelare som har volymkontroll ett inbyggt försteg i sig. Alltså så hoppar man inte över något led. Möjligen slipper man välja kablar mellan.

Krell har en mycket bra Cd med inbyggt försteg. Jag tror den kostar ca 350 000. :D

Jag tror inte att man generellt kan spara pengar på en cd med inbyggt försteg och generellt är de inte bättre än separerade enheter kanske snarare tvärt om.

Calle