Jump to content

Byta högtalare från Von Schweikert men till vad?

andreas .l

Recommended Posts

Nuvarande stärkare är Bladelius Tyr , Cd spelare vincent Cd-S6 och högtalare är Von Schweikert Vr2.

Och jag är alltså i valet att byta högtalare.

Anledningen är att jag börjar tröttna lite på det, om än mycket detaljerade och dynamiska, men ganska sterila ljudet. Jag vill framförallt att röster ska få mer liv och närvaro eftersom jag numera lyssnar mestadels på akustiskt, neofolk, men även elektroniskt typ dark ambient.

jag vill ha mer liv kött och själ och minns mina veckor med SF Domus som verkligen hade allt levande man kunde önska. Akustisk musik lät fantastiskt men skulle man mangla lite black metal så fanns det inte

något ös alls. SF hade alltså på tok för klen attack och dynamik då tillsammans med Primare A30.1 stärkare, så dom blev inte långvariga.

Så,,, det jag önskar är mer kött åt SF hållet men med mer dynamik och attack. Det jag har i funderingarna just nu är Dynaudio men fler förslag mottages gärna inom prisklassen 20-30 K.

Nuvarande stärkare är Bladelius Tyr , Cd spelare vincent Cd-S6 och högtalare är Von Schweikert Vr2.

Anledningen är att jag börjar tröttna lite på det, om än mycket detaljerade och dynamiska, men ganska sterila ljudet. Jag vill framförallt att röster ska få mer liv och närvaro eftersom jag numera lyssnar mestadels på akustiskt, neofolk, men även elektroniskt typ dark ambient.

jag vill ha mer liv kött och själ och minns mina veckor med SF Domus som verkligen hade allt levande man kunde önska. Akustisk musik lät fantastiskt men skulle man mangla lite black metal så fanns det inte

något ös alls. SF hade alltså på tok för klen attack och dynamik då tillsammans med Primare A30.1 stärkare, så dom blev inte långvariga.

Så,,, det jag önskar är mer kött åt SF hållet men med mer dynamik och attack. Det jag har i funderingarna just nu är Dynaudio men fler förslag mottages gärna inom prisklassen 20-30 K.

Hej,

beggade SF Cremona!! :cool: har allt det du vill ha För pengarna!!!!

Du lär inte ångra dig!!

Mina före detta Monitor Audio Studio 50 skulle nog passa. De kan trycka och ösa bra men har också ett bra känsligt öppet ljud. Dessutom är de i mitt tycke vackra skapelser.

Bytte in dem på Hifistället i Göteborg. De är nog kvar där gissar jag eftersom de kom in precis innan de stängde för semester. Kostade omkring 60000 nya men jag tror det räcker med 30000 nu.

Annars kan nog Dynaudio eler BoW leverera också.

Calle

dalis mentor 6 eller 8 om vi spränger budget och jbl ls 80 dessa är inte super analytiska och har bra tryck i ljudet för lite tyngre musik

sedan vill jag slå ett slag för martin logan vista om du kan få dem beggat.

lyssnar på mycket elektronisk musik annars det mesta inom rock och endel akustiskt. har alltid tyckt om högtalare som har lite tryck i ljudet å dessa märken har leverarat. visst mina vista har bara åttor i basen men de är bra drag. slipknot är grymt. bra anslag på trummor etc.

Hopplöst att ge allmänna råd, bara dina öron vet hur det ska låta, men när jag läser din post så tänker jag lite på Usher audio faktiskt.

Har iofs bara lyssnat på dyrare Usher-burkar, men där finns det tryck så det räcker. Och finlir.

Sök dig till någon handlare som har bra utbud. Lyssna runt.

Sen det där med att SF inte har tryck... en matchningsfråga i min värld. Beggade Cremona skulle sitta som en sportmössa för mig iaf :D

God jaktlycka / önskar stargazer :)

tack för alla svar :)

SF cremona ja fy dom vill man ju bara för att dom är så sjukt snygga och nu blir det ju ihop med Tyr. Jag testade faktiskt mina SF Domus med bladelius thor. Minns inte helt mer än att det lät bra mycket bättre än med primaren. Och funkar rör med SF, som min vincentspelare, eller blir det för mycket av värmen så att detlajer faller bort? SF känns lite svåra och dyrare att matcha faktiskt.

timbre - ja NHT 2.5i hade jag för längesedan med vincent SPnågonting, iaf en steroestärkare av den billigare modellen. Det var nog inte en helt perfekt matchning. Minns att jag tyckte det var lite luddigt men det är svårt att gämföra eftersom det var min första stereo som inte var av plast.

new order - ja den tanken slog mig också att man kanske ska prova med annan stärkare först..någon med rör. typ pathos. Sen har väl vincent en del också. fler förslag?

isåfall får man ju byta namn på tråden också...

Ja.Det är inte lätt alltid.Har du möjlighet så testa Pathos.Jag gillar även Roksan Caspian,en typisk engelsk no nonsense förstärkare som är fantastikt bra.Har du möjlighet så prova att låna en Rega integrerad förstärkare också,den är mjuk och go i sin återgivning,bara för att testa.

Om det är föstärkare du lägger över funderingarna på så tillhör Audio Analogue ett fabrikat du skall ta med på lyssningslistan. Har visserligen inte hört VR2, men några av hennes lite större syskon (VR4jr/VR4) med just AA-förstärkare och det har låtit mycket bra!

/ptr

Ahhh.Glömde nämna Audio Analogue!Håller med Plundin här.

tacktack :) Audio Analogue tror jag dom har kvar i den lokala butiken dessutom så det passar ju utmärkt att prova.

Vilken modell var det som du hade provat? har för mig dom har en med inte så speciellt mycket effekt 2x60 typ. men det kan ju såklart räcka. tycker mest att den ser lite klen ut o så....

hittade Audio Analogue Donizetti monoblock på ultimate för 7500:- st .sen passar väl Audio Analogue Bellini Mk II för 9000 som försteg där

vettiga pengar men är det vettiga prylar?

tack för alla svar :)

Och funkar rör med SF, som min vincentspelare, eller blir det för mycket av värmen så att detlajer faller bort? SF känns lite svåra och dyrare att matcha faktiskt.

Rör tillsammans med SF brukar i regel fungera alldeles förträffligt!Gärna då lite kraftfullare saker,Det tror jag både Stargazer och Timbre kan skriva under på.Men om man säger att SF+Rör=Bra,så tror jag att det kan en vara lite grov generalisering.

När det gäller SF och matchning så kan dom låta jättebra med mycket.Så på det sättet är dom inte kräsna,men för att locka fram magin och få dom att "skina" så måste det nog till bra signalkälla o förstärkeri,tyvärr.

Man får det man betalar för gäller även här,men detta är inte unikt för SF´s högtalare heller.Har hört Cremona med monoblock från Lamm och VTL som varit betydligt dyrare än högtalarna och de slutstegen kunde verkligen krama ut det mesta av Cremlorna!Full kontroll.Minst sagt.

Högtalarplaceringen är inte heller så känsligt,men visst vinner även SF på att stå optimalt.

Förvirrar jag dig ännu mer nu?Det var inte meningen.Det kan verkligen vara en riktig djungel.

Jag hade svårt att SF att spela ut ordentligt eller så saknar dom billigare modellerna den dynamik som dom större besitter. Det krävdes iaf en bladelius thor och nordostkablage istället för primare och transparent för att överhuvudtaget komma nära kontroll. Kanske inte så överraskande, men inte ens då lät det helt utspelat.

Hifistället hade en demo för ett par år sedan nu med någon SF annerverserymodell tillsammans med nordostkablage samt strömrenare och krellsteg samt krellCD. Då lät det helt fantastiskt, tom så fantastiskt att det var svårt att vara kvar i rummet,men det hela gick på runt 600000 också. Närvaron var det bästa jag upplevt. Betydligt bättre än en annan demo samma år med Burmester bladelius transparent som kostar det dubbla. ok annat rum som var betydligt kalare än hifiställets mysiga lokaler men ändå.

Jag ska börja med att se om man kan låna hem audio analogue även om det är en klenare stärkare bara för att förhoppningsvis få ett humm om karaktären.

om.s: , tack för länken mycket trevligt

Mina före detta Monitor Audio Studio 50 skulle nog passa. De kan trycka och ösa bra men har också ett bra känsligt öppet ljud. Dessutom är de i mitt tycke vackra skapelser.

Bytte in dem på Hifistället i Göteborg. De är nog kvar där gissar jag eftersom de kom in precis innan de stängde för semester. Kostade omkring drygt 60000 nya men jag tror det räcker med 30000 nu.

Calle

andreas .l!

Har du kollat detta eller? Helt säkert ett mycket bra begagnatköp. Jag Köpte dem själv på Hifistället. Jag lovar att du får bra ljud för pengarna. De fick max betyg i bla What Hifi! " Once in a lifetime buy"

Calle

andreas .l!

Har du kollat detta eller? Helt säkert ett mycket bra begagnatköp. Jag Köpte dem själv på Hifistället. Jag lovar att du får bra ljud för pengarna. De fick max betyg i bla What Hifi! " Once in a lifetime buy"

Calle

nej , men jag ska nog dit ganska snart efter dom öppnar igen så då ska ja passa på att lyssna på dom :)

nej , men jag ska nog dit ganska snart efter dom öppnar igen så då ska ja passa på att lyssna på dom :)

Skulle selv innom igår en tur trodde de hadde åpnet igjen, men det var vist ikke før 18/8 om ikke du visste det fra før :) ...

mvh

ja jag vet,,, så irriterande. hade ju tänkt att åka dit under semestern men anders hade visst tagit samma veckor som mig :P

Jag lyssnade lite på dynaudio hos den lokala handlaren igår. Bland annat en ny modell Excite16, ett par stativare för dryga 10.000:- och det lät väldigt stort och öppet dock ganska vasst och hårt men burkarna var precis uppackade så det är svårt att göra en bedömning. Lyssnade även på Contour 3.4, helt fantastiska. Bägge högtalarna drevs med en Tyr samt en marantzCD som jag inte vet modellen på men däremet att den kostar 30.000. Borde var hyfsad men jag har ingen aning om marantz karaktär.

Dynaudio tycker jag alltid har låtit bra oavsett stärkare. Diverse Primare och mcintoshmodeller och nu även med Bladelius Tyr så blir det alltid samma luftiga och detaljerade, naturliga och fysiska ljud, nästan så man kan ta på det. Man försöker in i det minsta att sitta still så man överröstar några detaljer men det är otroligt svårt med den spelglädjen. Framförllat så är hela mellanregistret fyllt av kött och diskanten kripsig (kan man säga så?) utan att vara vass någonstans. Jag hade med lite olika skivor som jag brukar köra. Einsturzende Neubauten - silence is sexy, Front Line Assembly - Hardwired samt Type o negative - at least worst of.... Ok, baskaggarna på type 0 var inte mer imponerande eller samma tryck som mina VR2 men konturerna och detaljerna även i dom lägsta bastonerna var lätta att urskilja. Röster och gitarrer lät fantastiskt. På Hardwiredskivan så upptäcktes många små och intressant ljud. Så det är inte alls omöjligt att det blir ett par.

Men först ska jag lyssna på Excite X32 och X36 som är golvare.

Och ja just det, att dom inte kör med biwireprincipen gör ju så att man sparar in några kronor på högtalarkablaget också.....

Dom hade ett par X36 inne idag som hade spelat ca 30 timmar. Svårt att göra en bedömning i så tidigt stadie och det lät fortfarande lite instängt och vasst, men om ytterligare en 70 timmar ska det fungera att göra en mer korrekt bedömning. Man märkte iaf stram djup bas och djupledsperspektiv som redan var imponerande. På tisdag kommer dom hem för mer nogrann lyssning. priset ligger på runt 25´

En uppföljning.

Efter lite övervägande gällande X36 bas i överflöd som säkert många uppskattar mer än jag samt lite svullen i nedre mellanregister (kan vara inspelning) så fick jag idag låna hem ett på contour 3.4 som dom säljer ut som demo.ex.

Jag hade lyssnat lite på dom i butiken men dom tyckte jag skulle låna hem och det passar ju bra nu iom att man har semester denna veckan också.

Ja så nu är det inkopplat och dom första skivorna spelade samt lite tweakande gällande högtalarnas possition.

jag kom fram till att ca en meter från väggen , då hamnar man drygt 2 meter från högtalarna, och med högtalarna också 2 meter ifrån varandra så lät det bäst. Fast bas och minst efterklang. Jag har även tre golden horn bakom soffan samt två arbsorbenter (ca 5cm tjocka) bakom var högtalare.

Jag tycker att färgen på högtalarna, rosewood, beskriver kännslan av ljudet. Köttigt och mörkt men samtidigt fullt av liv och dynamik. Verkligen fantastiskt att dom kan plocka fram konturerna på basgångarna så djupt också. Det hela resulterar i en närvaro och känsla av musiken som jag faktiskt inte trodde jag skulle kunna få till här hemma.

Nu vet jag inte om det ska vara så men dom släpper inte ljudet sidleds utanför högtalarna utan ljudbilden är enbart mellan. Det inte är något jag lagt märke till vid tidigare lyssningar så därför blev jag lite fundersam. Det kan ju vara så att eftersom jag är van vid Von Schweikert som spelar åt alla möjliga och omöjliga håll (på gott o ont ska tilläggas) så tycker jag det känns lite...instängt kanske. Äh, jag vet om det är något att bry sig om när alla andra parametrar stämmer så väl och det ger ju faktiskt en sammanhållen känsla vilket är possitivt. Dessutom kan det mycket väl bero på mitt högtalarkabalge som är transparents lösmeter så jag ska nog försöka få hem plus eller super för en bättre utvärdering innan jag bestämmer mig.

Edit: Jo nu , så märkte jag att spela ut sidleds kan dom visst. ROLLING STONES - Their Satanic Majesties Request Sing this all toghter (see what happends) så håller dom att fjanta sig flera meter utanför högtalaren. Den är väl helt enkelt bara mer sammanhållen än VSVR-2orna helt enkelt.

Men än är det inte över ändå. För på torsdag ska jag till Just Audio Magic och lyssna på Phonar Credo S100 och M100. Så dynaudio får hålla sig.... jag vet inte alls vad som väntar men har lite på känn ;) Spännande och intressant om inte annat.

Inte mycket till åsikter men några kanske läser så jag fortsätter..

Ny har dynaudio contour 3.4 spelat hemma ett par dagar, med bravur. Man får köra med baspluggarna i. Inte för att det är överdrivet mycket bas utan, utan mer för att det blir stramare och inget pågaligt basmuller med pluggarna. Så , ljudet fine kanske liiiite skarpa i diskanten stundtals på vissa bröliga black metal låtar, iof inget som jag lyssnar på hela dagarna ändå.

fine. men man måste prova vidare innan defenitivt beslut tas. Så efter hört ett par Grafitgrå SF Cremona Auditor på Malmsjö Hifi med fantastisk återgivning så kände jag att detta kan ju vara en kandidat. Luftigt, bra 3d , mycket kännsla och förvånandsvärt djup och hyfsat tight bas.

Måste säga att bemötandet på malmsjö är det bästa jag upplevt. ok jag har inte besökt så många butiker men utan att ha gjort det så måste detta lär vara på top. Mycket tweakandes och fixandes för att bjuda på en så bra upplevelse som möjligt.

Så efter ett par timmars lyssnade och pratandes så fick jag låna hem skapelserna. Kände att detta kan nog bräda Contourerna dessutom är dom snyggare. Jag fick även låna ett par nordost högtalarkablage (red dawn) + signalkablar (blue heaven).

Hem, kopplar ur mina Transparent i med Nordost, upp med Sonusarna på sina stativ och kör igång med stor förväntan. Och döm om min förvåning när SF praktiskt taget sätter igång varenda basnod som jag tidigare inte trodde fanns i mitt rum. Det bjuds av en fullkomlig gröt av låga frekvenser som ger svallvågor långt upp i mellanregistret. Jag trodde inte det var sant. Ok, avancerad FLA(front line assembly , ngn slags synthindustri) låt men det lät så även på annan musik.

Så, koppla tillbaks till transparent och plugga i Dynaudio. Inget muller mer än vissa knappt märkbara tendenser som man knappt tänkte på i dom frekvenser som med SF var rena röran.

Aja, kanske var det Nordost som spökade. Kopplade in transparent i SF och nu var det betydligt bättre defenition på basen. Mer homogent ljud, även diskanten hade lugnat ner sig vilket ju är transparents trademark. Dessutom kan det ju mycket väl varit Tyr som inte pallade trycket men i butiken fick jag lyssna genom hegel (glömt modellen men det lämnar en 200w) samt vincent CD-S3, jag har en S6.

Tyvärr är det ju så, att hur bra det än lät i butiken och hur mycket jag än då försökte föreställa mig hur det skulle låta hemma så blev det ändå en total överaskning och tvärr verkar det som att SF får åka ner i sina fina fodral igen om jag inte lyckas få styr på det, men skam den som ger sig :(

Aja, kanske var det Nordost som spökade. Kopplade in transparent i SF och nu var det betydligt bättre defenition på basen. Mer homogent ljud, även diskanten hade lugnat ner sig vilket ju är transparents trademark.

Har aldrig testat själv men detta faktum att Sonus faber ofta kopplas upp med kablage från Nordost kan ju faktiskt mer bero på att det är samma distributör i Sverige än att det föreligger eftersökta synergieffekter.

jag kopplade in Nordosten idag igen och det blev bättre på många parametrar så som upplösning över diskanten och även basen stramades lite, även om mellanregistret inte blev lika levande/köttigt/svullstigt. ingen vass diskant men lite "kantigt" på hårda vokaler på vissa inspelningar. men det tror jag beror mer på tyrens karaktär än nordosten faktiskt. om man skulle tänka Rörsteg typ pathos istället så hade det nog inte alls blivit lika kantigt. Men en lite snällare kabel än NO hade nog varit att föredra ändå. Transparent och Nordost är ju helt skillda världar. synergistic någon?

Nu känns det som det börjar likna något. Det kan ju vara så att om man kopplar in för många olika produkter med stor skillnad på karaktären som man tidigare är van vid så blir det för mycket intryck att smälta.

Ett förstärkarbyte känns aktuellt. Pathos classic one till SF auditor någon?

Vilka kablar kör du med till dina SF timbre? för om jag inte missminner mig helt så har jag sett transparent på dina bilder ;)

Jag är tveksam till om nordostkablarna jag fick låna var spelade med överhuvudtaget. Efter att dom hade suttit i under natten på låg volym så var det mycket annorlunda dagen efter. Ingen kantighet alls som jag upplevde vid uppstarten. Mer djup, luft och detaljer.

och efter lite flyttandes med högtalarna och kopplande fram och tillbaka mellan dynaudio och SF så känns det som att Sonus Faber Cremona Auditor kan bli något som får stanna ändå och det är jag glad över. Framförallt ekonomiskt och utrymmesmässigt, och självklart lite på designen också.

Men det handlar ju alltid om prioriteringar. Hade jag haft ett större rum, inga grannar och mer pengar att lägga på kringutrustning så hade det nog kunnat bli Dynaudio.

Jag tycker att SF har mer luft. Elektronisk musik så som powernoise/dark ambient o liknande får faktiskt ett annat liv och det låter sjukt bra. Dynaudio har mer tryck i baskaggarna lite mer rock och livekännsla liksom. men sen är det ju golvare också.

Timbre: Vilka på västkusten saluför kimber?

Har för mig att du hittar Kimber på Hifi-stället

Ja, jag har handlat mycket Kimber på Hifistället. Dock måste jag säga att Kimbervalet inte var till just Sonus faber när kablarna beställdes och det finns många olika högtalarkablar som fungerar alldeles utmärkt. Vi har ju annars YTER Audio Cables om man söker ett historiskt samband.