Jump to content

300 miles to Jylland


calle_jr

Recommended Posts

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Coolt reportage! Länge sedan man såg Wadia. Har alltid gillat deras ljud och design.

Antar att ni inte behövde hoppa över en öppnad bro som Jake och Elwood. Hursomhelst ...

"It's got a cop motor, a 440 cubic inch plant, it's got cop tires, cop suspensions, cop shocks. It's a model made before catalytic converters so it'll run good on regular gas. What do you say, is it the new Bluesmobile or what?"

.

.

.

.

"Fix the cigarette lighter"

Link to comment
Share on other sites

En bit efter bron var det dags att tanka vår Bluesmobile.

Vi tog en glass och diskuterade Bjarnes utrolige liv

DSC_9767.JPG

Solid pjäs men har inte fjärrkontrollen plastificerats :) sedan det glada nittiotalet... :?:

Ofattbart för mig att man gör så fina produkter, men smäller ihop nå't smäck till fjärr.

Link to comment
Share on other sites

Vårt mål är Gert Lindgreen som bedriver hifidistribution via sin firma High End Sound i Vodskov på Jylland

hes13.jpg

Gert bjuder på dricka och berättar lite om sin firma och vilka produkter som han för. Vi har så trevligt att vi nästan glömmer att vi skall lyssna :blush

Inne i lyssningsrummet står denna anläggning och värmer upp :mm:

hes14.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lite semesterhifi hade ju passat bra mitt i allt omkopplande här hemma.

Nu är det klart... :cool: :)

Ser fram emot en detaljerad redogörelse... :D :cool:

Link to comment
Share on other sites

Inne i lyssningsrummet står denna anläggning och värmer upp :mm:

hes14.jpg

Systemet bestod till att börja med av fullförstärkaren Preludio från italienska Unison Research och en liten tvåvägshögtalare från italienska Opera. Källan var först en helt ny hybrid CD-spelare Unico CDE från Unico men den ersattes snart av denna vinylspelare som tronade högst upp i racket :mm:

hes15.jpg

Ändring: Infogat namnet på CD-spelaren....

Link to comment
Share on other sites

Skivspelaren kommer från tyska Amazon och använder sig av en DC-motor med batteridrift och tonarmen kommer från amerikanska Tri-Planar

hes16.jpg

Detta lilla system lät fantastiskt bra och en orsak var nog också RIAA-steget som kom från amerikanska LAMM :mm:

Angående DC-drift så berättade Gert att han prövat både synkronmotor och likströmsmotor (DC) och den senare var klart att föredra med lugnare ljudbild och mer dynamik. Det är hög tid att jag prövar en DC-motor till min skivspelare. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag fortsätter stilstudien av Amazon, Triplanar och Shelter 9000:

DSC_9787.JPG

Lägg märke till kopplingen mellan fundament och subchassi med 8st elastiska kuddar.

DSC_9781.JPG

DSC_9788.JPG

Displayn på motorstyrningen visar återstående energimängd i batterierna.

DSC_9790.JPG

DSC_9789.JPG

DSC_9791.JPG

Dämpningen till Triplanararmen kan ökas genom att fylla oljebadet, men det var inte gjort här.

DSC_9855.JPG

Det är hög tid att jag prövar en DC-motor till min skivspelare. ;)

:D

Såklart!

Link to comment
Share on other sites

Det er godt at prisen på harddisk er faldet, tænker på størrelsen på billederne.

Ved eftertanke skulle jeg have blæst støvet af Amazonen (måske med trykluft) istedet for med en klud :D

Javisst, 15.3MB :)

Tillägg: Originalet (100% crop) :app:

hes18.jpg

ISO 200, 28mm/2, bländare 8, 0.4s

där man kan se mikrometerskruvens nonieskala i ett litet fönster (mellan markeringarna 10 & 20)

Link to comment
Share on other sites

PÅ den seneste model er displayet skiftet ud med lysdiode, der angiver hvornår batteriet trænger til opladning

Billedet nedenfor viser at støvkluden bør være trykluft, når disse fine billeder vises med høj opløsning (og tæt på)

Displayn på motorstyrningen visar återstående energimängd i batterierna.

DSC_9790.JPG

Dämpningen till Triplanararmen kan ökas genom att fylla oljebadet, men det var inte gjort här.

DSC_9855.JPG

Jeg er ikke tilhænger af at træge armens bevægelser, syntes der gør noget tabt i musik reproduktionen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...