Jump to content

Det bedste hifiblad?

Kenneth_P

Recommended Posts

Hej alle sammen!

Jeg startede denne her tråd på AudiogoN: The best hifi magazine?

Det kunne være sjovt at starte samme diskussion her på forumet. Så hvad synes du er det bedste hifiblad i verden, og hvorfor?

Avstickare!!!!!!!

Hej, har du bilder på din anläggning i AudiogoN,, vad har du i såfall för namn på den??

Om det är flera som är medlemmar så kan det vara kul att kolla in era rum och prylar.

Jag är med under rubriken"" Virtual system "Done for now"" Batos system""

HiFi+, tvekløst for min del, og det er fordi de lager lengre subjektive reportasjer/artikler om det enskilde produktet de tester/låner.

Jeg bryr meg ikke så mye om grafer og målinger men er mer opptatt av prestandaen i deres (testerens) rom, nå skal det også da sies at slike reportasjer ikke tas som noen "sannhet" fra min side, kun en indikator/aperteaser på om ett gitt produkt kan være intressant å teste selv.

Ikke minst er de dyktige på å relatere sine opplevelser til det musikalske fremførende, de fremhever det musikalske budskapet produktet presenterer, og det er vel hva det hele dreier seg om, musikken mener jeg.

Norske Fidelity leser jeg også, mest pga at jeg opplever det som det mest spennende av de Skandinaviske bladene, og litt for å lese noe hyggelig på morsmålet.

mvh

Om det är flera som är medlemmar så kan det vara kul att kolla in era rum och prylar.

Hvad med bare at skrive sammen her på Euphonia? Der er alligevel ikke nogen amerikanere der kan være med, når vi skriver på svensk/norsk/dansk.

Så hvad synes du er det bedste hifiblad i verden, og hvorfor?

En ganska svår fråga att svara på ju mer jag tänker efter och ibland kan favoriten bytas från nummer till nummer... :)

Läser gärna Stereophile men där används ofta tillverkarens/distributörens bildmaterial till testerna och det är att göra det lätt för sig. Hifi+ och image hifi lägger ner mycket jobb på illustrationerna och det tycker jag nästan att man kan begära med de lösnummerpriser som gäller.

Läser på regelbunden basis sedan 1996 Stereophile, Hifi+, The Absolute Sound och ibland Image och Fidelity samt ett antal engelska tidningar som Hifi News, Whats hifi osv.

Brukar plocka russinen ur kakan varav testerna i de tre först nämnda tidningarna känns seriösa och väl genomarbetade.

Läser aldrig svenska tidningar då deras tester känns lite ytliga och ibland lyfter fram produkter som aldrig testas i den stora världen och ändå får världsbäststatus.

Plockar mycket musiktips ur tidningsfloden där också Svenskan finns med.

Calm

Läser på regelbunden basis sedan 1996 Stereophile, Hifi+, The Absolute Sound och ibland Image och Fidelity samt ett antal engelska tidningar som Hifi News, Whats hifi osv.

Här går det åt andra hållet, har fått min sista TAS och inga nya prenumerationer väntar runt hörnet... :):D

Här går det åt andra hållet, har fått min sista TAS och inga nya prenumerationer väntar runt hörnet... :):D

Samma sak här och jag har dragit in på flera prenumerationer. Nu blir det mest impulsköp :) av lösnummer och i slutändan tror jag det handlar om tidstillgång och ett ständigt växande utbud.

Har bestemt meg for det samme, har lagt av HiFi News, TAS, Stereophile, slutat kjøpe (nesten) løsnummer av div andre HiFi magasiner, kvar er HiFi+, dette kommer nok å løpe videre, men jeg lar nok Fidelity også fade ut når abonementet går ut til evnt sporadiske løsnummer, om det er noe interessante artikler...

mvh

Guest asimov66

tycker stereophile har för dålig hållbarhet om man säger så, jag bläddrar i tidningen en gång och ryggen är så gott som söndertrasad, och då läser jag försiktigt. Min prenumration får rinna ut i sanden men fidelity behåller jag, den roar mig mycket och känns som det är den tidningen jag vill behålla.

Annars får det bli lösnummer läser en hel del olika tidningar men finner faktiskt att ingen håller full klass hela året, därav kan man ju variera med olika tidningar allt efterson man känner för det.

...sen så känner jag inte heller ett behov att av läsa dessa tidningar heller som jag gjorde innan då jag känner att jag fått till det som jag vill ha det hemma och inte behöver förkovra mig i alla dessa tester, ok det är kul och jag trro man läser tidningar mer och mer när man söker efter något.

Men som sagt tidningar jag prenumrerar på nu är:

Fidelity

Stereophile

Hifi & musik

Tidning jag kommer fortsätta läsa även när nummrena tar slut:

Fidelity

Ja, Fidelity är väldigt trevlig. Hög layout-klass och samtidigt är den personlig på något sätt.

Nesten litt som en Norsk utgave av HiFi+ :D .....

mvh

Guest asimov66

Jag personligen känner att texten är skriven av en entusiast med kunskap. Det låter som en självklarhet normalt men det är inte alltid så känslan slår igenom till läsaren, i Fidelity gör den verkligen det. Jag blir glad när jag läser den tidningen, det känns inte som information utan som en upplevelse och det är väl så det skall vara? Nej nu skall jag inte tjata mer om huruvida Fidelity är bra eller icke, man får testa själv.

Hifi+ skall jag klippa ett nummer av idag för att åter bekanta mig med den tidningen.

Jag personligen känner att texten är skriven av en entusiast med kunskap. Det låter som en självklarhet normalt men det är inte alltid så känslan slår igenom till läsaren, i Fidelity gör den verkligen det. Jag blir glad när jag läser den tidningen, det känns inte som information utan som en upplevelse och det är väl så det skall vara? Nej nu skall jag inte tjata mer om huruvida Fidelity är bra eller icke, man får testa själv.

Hifi+ skall jag klippa ett nummer av idag för att åter bekanta mig med den tidningen.

HiFi+ er meget trevelig!, men det er liksom noe med de magasinene som skriver sine artikler/reportasjer som de, og forsåvidt også Fidelity gjør, man ha en slags referanse i hva forfatteren/skribenten har for preferanser, og det gjøres oftest for egen del, ved å lese de over litt tid....

Håper du får utbytte av HiFi+ :) .....

mvh

Jag prenumererar på TAS och Stereophile. Tycker att priserna är humana, för att inte säga billigt när det gäller S-phile (ca 13 kronor/st).

Ja ständiga erbjudanden om billiga prenumerationer. Stereophile gör verkligen en insats för att försöka öka intresset för hifi. Tycker deras skivrecentioner är bra och även TAS förstås.

Calm

• 1 month later...