zood Posted August 3, 2008 Posted August 3, 2008 Är på jakt efter en ny cd spelare efter att ha sålt min och har fått erbjudande av en vän att låna hem hans Ikemi för att testa den ett tag, och om jag gillar den får jag köpa den till ett bra pris. Tänkt höra om någon här har erfarenhet av den Det är ju alltid bra att testa hemma och jag är ganska säker på att det kommer att låta bra, men jag har ju samtidigt inget att jämföra med sida vid sida. Så någon kanske har tips på vad jag bör lyssna till utöver denna spelare.. Quote
zood Posted August 4, 2008 Author Posted August 4, 2008 Inte en åsikt? Ingen som äger / har ägt en sådan Verkar ju inte så lovande.. Quote
stargazer Posted August 5, 2008 Posted August 5, 2008 Linn har gjort många välljudande spelare, och Ikemi är inget undantag. Dock har den några år på nacken... och begagnade Linn-spelare, njae inte till mig iaf. Har själv ägt en Genki, och före den en Mimik (gamla modellen), men den var inget att hurra för. Ikemi är klart bättre, har hört Ikemi vid många tillfällen dock mest i Linn-baserade riggar. Men, med både Genkin och Mimiken så pajade lasern efter ett tag. Samma har hänt kompisar som kört Ikemi. Jag köpte ett demoex med begränsad garanti och såklart dog lasern ett halvår efter garantin gått ut Kostade över tvåtusen spänn plus en lååång väntetid när spelaren skulle till Skottland och tillbaks. Men ljudmässigt så är Ikemi än klart bra spelare. Men jag har inte jämfört den med någon ny spelare i lämplig prisklass (säg, under 20 tkr). Har däremot jämfört Ikemi med nya Akurate CD, och den jämförelsen var en smula orättvis i pris... Akurate fullständigt _mosade_ Ikemin MEN det ska den ju göra också för drygt femtio loppor... För min egen del, skulle jag nog köpa Ikemi endast om det fanns papper på att Lasern var bytt nyligt. Annars finns det många bra nya spelare kring 10 000-strecket... Dina öron bestämmer, lycka till med lyssningen! Cheers / stargazer Quote
zood Posted August 5, 2008 Author Posted August 5, 2008 Tackar för svaret Det är just detta med lasern som gör mig lite tveksam, dock är det en god vän till mig som äger den och har gjort sedan ny ca 4-5 år gammal Han har spelat med den minimalt men man vet ju aldrig Quote
plundin™ Posted August 5, 2008 Posted August 5, 2008 Han har spelat med den minimalt men man vet ju aldrig Just när det gäller begagnade CD-spelare, burkar jag ta just orden; Väldigt lite/minmalt spelad som ett varningstecken! ... Det betyder ofta att lasern inte fått regelbunden motion och därför, mycket väl kan fått sin upphängning intorkad. Mekanik som alla vet, mår bra av att man motionerar den regelbundet ... Tyvärr är det ju svårt att vissuellt avsyna dom flesta digitalspelare utan ganska mycket bök, även om det är det man kanske bör göra med en begagnad sådan... Har bara hört Ikemi en gång, i butikssammanhang, så jag kan väll inte tillföra någon ytterligare info, den lät bra utan att vara helt neutral ... och som alla Linn-produkter så är den potentiellt kännslig för vad man skall spela den tillsammans med! Så provspela ordentligt hemma innan du bestämmer dig! /ptr Quote
Recommended Posts