Jump to content

Upgrades och upgrades... Boulder-style


Guest Audio Concept

Recommended Posts

Guest Audio Concept

Boulder User Interface Upgrade

När man köper en kvalitetsprodukt vill man gärna som kund att den skall vara framtidssäker - och att man alltid kan känna sig trygg i den investering man har gjort. Detta gäller långt från alla produkter i marknaden.

För att exemplifiera detta i dess bästa form visar vi en upgrade som Boulder nu gör på nya cd ram-spelaren Disc-1021. För det första så kommer dessa upgrades per automatik - anledningen är att den kompromisslösa kvaliteten alltid skall vara i fokus och inget - absolut inget får hamna i tillfälligheternas eller slarvets skamvrå.... :-)

Köper man kvalitet så är bara det bästa acceptabelt....

Så här ser delarna ut när de anländer. Allt är perfekt utfört. Märk etiketten på processorn. Instruktionerna är pedagogiska till den grad...... osv.

upg1.jpg

upg2.jpg

... fortsättning följer...

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Seriøst!, ikke ofte man leser om oppgraderinger "pr automatikk", mye å lære for mange kompanier her, hva er vel mer irriterende enn å legge en stor slant surt tjente penger på ett produkt som man regner som siste mod/utgave, for så siden oppdage måneden etter at det er kommet en MK II versjon.

Meget seriøst og kunde orientert fra Boulder dette!!

mvh

Link to comment
Share on other sites

Tycker också att detta känns seriöst att kunna uppgradera produkten fortlöpande. :mm:

Om man får betala detta i ursprungspriset eller inte, är mer en fråga hur slutkonsumenten betalar. :D

Hur många tillverkare har denna filosofi och inte som i vanliga fall tvingas se sin produkt ersatt med en liknande "fast bättre" ett halvår efter köp.

Se bara modellbyteshysterin hos vissa tillverkare. :dead:

I vad bestod den nya uppgraderingen? :?:

Produkten är i princip ny och utvecklingen i denna nya värld måste gå med ett rasande tempo? :cool:

Calm

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

Calm,

håller verkligen med om att modellbyteshysterin inte är sund. En bra produkt som i grunden är välplanerat/producerat och uppgraderbar är att föredra. Uppgraderingen gäller användargränssnittet - hård- och mjukvara.

Hursomhelst - Boulder är riktigt kul, eftersom man här för avsikt att vara absolut kompromisslös i framtagandet av produkterna. Iofs i mycket annat de gör också... En liten anekdot är hämtat från middagen med Boulder förra året i Munchen. Jag frågade Jeffs assistent Tom, vad de hade gjort kvällarna innan - hade de sett stan - hittad stans bästa Weissbier osv :-). Nej, svarade han - Jeff insisterade på att vi skulle "proväta" på de 4 restauranger vi hade fått rekommenderade som de bästa i Munchen..... :-) Symptomatiskt för någon som inte vill lämna något åt slumpen... That's Jeff - sa Tom.

Och för de som tycker det är kul att möta "levande legender" i branschen, fråga om teknik osv - kan göra det under Arken mässan då både Jeff och Tom kommer att vara med oss en del av tiden där. Jeff är en av de "tyngsta" i branschen och sitter inne med gedigen kunskap i ämnet.

Tillbaka till uppgraderingen.

bou-11.jpg

** först skall locket av, vilket jag först hade lite svårt med. Passformen är perfekt. Inget slack. Inget hoppar loss av sig självt..... Som syns arbetar Boulder enbart balanserad.

bou-14.jpg

** för att locket skall sitta ordentligt har Boulder satt in små plastbitar i chassit som pressar locket upp. En typisk Boulder detalj.

bou-15.jpg

** vid lockets framkant sitter denna fjäderbelastade kula som även den trycker locket upp och låser det mot chassit. Kulan bildar också en kontaktpunkt mot en annan "punkt" monterat på lockets undersida, vilket syns på nästa bild. Se även detaljen, där det dämpande material som finns på lockets undersida inte bara är limmat, men även skruvat fast. Har sett liknande lösningar å andra "top of the line" spelare men då har dämpmaterialet ramlat ner efter ett tag.

bou-134.jpg

bou-17.jpg

** Först skall hållarna till korten lossas....

bou-110.jpg

** och kortet med kretsar mm för användargranssnittet lyftas ut....

bou-114.jpg

** samt lite annat smått och gott i förbindelse med nätdelen. Här är en annan detalj - där kontakter inte bara pluggas i men låses med skruvar...

bou-115.jpg

** här åker nätdelen ut...

bou-117.jpg

** modulerna för DSP. klocka och audio syns här, vilket även de lätt kan bytas ut och uppgraderas vid behov.

bou-118.jpg

** ok - då var del ett genomfört - och eftersom det inte blev några skruvar över verkar etappen få godkänt.... Den startar....

bou-13.jpg

** dags att koppla in ett tangentbord - vilket är anldningen till att locket fortfarande är av.

bou-123.jpg

** dags för ny mjukvara. In med den medföljande cd'n...

bou-125.jpg

** och sedan avar det bara att ta sig genom det Linux baserade operativsystemet, göra diverse ändringar och vänta på att uppdateringen genomfördes...

bou-132.jpg

** när sedan värdena för HOST, UIC och DSP stämde var det bara att nöjd luta sig tillbaka i stolen... :-)

bou-133.jpg

** på displayen ser vi den röda linje vilken indikerar den punkt i låten där man spelar. En horisontell stapel byggs snabbt upp när låten börjar och ligger ca. 1 minut framför den punkt där den spelar (den röda linjen), vilket ger den god tid att spela upp korrekt information från RAM minnet.

Och hur var middagen då - efter att de hade provsmakat sig genom 4 restauranger för att hitta den bästa och inte lämna något åt slumpen? Precis som med deras produkter i övrigt - fantastic! Kul med tillverkare där perfektion är målet.

Mvh Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Ser otroligt seriöst och välplanerat ut! :mm::mm:

Efter att lyssnat på denna eminenta maskin ett antal gånger så kan jag konstatera att det låter lika bra som den ser ut. :mm::mm:

Eftersom inläsningen "ligger före" hela tiden så blir uppspelningen helt korrekt! Dessutom går detta snabbt utan massa onödigt söl :D

Kul att representanterna från Boulder kommer till Arken! :):)

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ser otroligt seriöst och välplanerat ut! :mm::mm:

Efter att lyssnat på denna eminenta maskin ett antal gånger så kan jag konstatera att det låter lika bra som den ser ut. :mm::mm:

Eftersom inläsningen "ligger före" hela tiden så blir uppspelningen helt korrekt! Dessutom går detta snabbt utan massa onödigt söl :D

Kul att representanterna från Boulder kommer till Arken! :):)

Calm

Menar du inte att eftersom avläsningenpunkten ligger före uppspelningspunkten blir avläsningen så korrekt som möjligt eftersom man hinner göra om avläsningen många gånger om det skulle behövas?

Om uppspelningen blir helt korrekt är ju en lite annan sak. Och om uppspelningen är helt korrekt innebär det t.ex. att om en MBL låter olika är den felaktig?

I övrigt är det ju ett riktigt riktigt fint bygge.

mvh/Harry

Link to comment
Share on other sites

Menar du inte att eftersom avläsningenpunkten ligger före uppspelningspunkten blir avläsningen så korrekt som möjligt eftersom man hinner göra om avläsningen många gånger om det skulle behövas?

mvh/Harry

Helt rätt!

Uppspelningen kan man alltid diskutera utifrån ljudideal, men den återger korrekt vad som finns på CD:n. :D

I Boulderns fall sammanfaller dessa, dvs utmärkt och felfri återgivning i slutändan! :)

De tekniska överlämnar jag till Robert och är ur min synvinkel helt ointressant, jag litar bara på vad mina öron hör. :mm:

Och detta är ljuv musik :mm:

Calm

Link to comment
Share on other sites

Calm;

Hur tycker du att den låter i jämförelse med din AR?

mvh/Harry

Min uppfattning är att den går något mer åt det neutrala hållet än min ARC CD 7 som är mer "vinylaktig" i sitt sound.

Men samma känsla av luft och stor ljudbild med både djup och bredd. Diskanten är mer utpräglad. Har hört den mest med YG-högtalare som är extremt neutrala, vilket kan ha påverkat. Igår dock en snabb glimt av ASR och ett par Tannoy då med betydligt mer värme och svärta. Den senare combon mer i min smak kan jag säga.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...