Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har under ett flertal år, sedan deras andra skiva kom ut '96, tyckt oerhört bra om ett norskt band som heter Midnight Choir. Jag måste helt enkelt rekommendera alla er som har en någorlunda svaghet för lite melankolisk, amerikanskinfluerad musik (i brist på bättre beskrivning) att ge detta en chans. Alla jag spelat det för, detta är sant, tycker att det varit mycket bra och ingen, med ett undantag, har kunnat gissa att det varit norskt.

discchoir2.jpgdiscchoir3.jpgdiscchoir4.jpgdiscchoir6.jpg

De har givit ut fem skivor samt en samlingsskiva som dessutom innhöll en kort liveskiva från en turné som var makalös. Jag kan djupt rekommendara vilken som helst av de fyra senaste, se ovan, men kanske främst "Unsung Heroine". De kan eventuellt vara lite svårare att få tag på jämfört med tillgängligheten på Britneys senaste, men det är absolut värt ett litet letande. Under en omröstning i Norge valdes deras "Amsterdam Stranded" till den bästa norska ^_^ skivan nånsin. Som annan bra musik växer det bara med tiden.

Lyssna och njut

Unde tiden jag skrivit detta inlägg och letat efter någon länk har det visat att sig att bandet har lagts ner i slutet av april. Sångaren Paal Flaata har hoppat av. I de stora norska tidningarna har det skrivits mycket kring detta och sorgen är stor, både hos dem och hos mig. Se länk till Verdens Gang VG

Guest krelle
Posted

Håller med, dom är supertunga............jag har alla skivorna och dom är bra på sitt eget lilla sätt. De tidigare alsterna är lite mer lättlyssnade, men ge de senaste skivorna lite tid så märker man hur de bara växer och växer. Kanske inte är några partyplattor men rackarns vad bra Midnight Choire är......mvh Krelle

Posted

De två skivorna som kom innan "Bricks..." är relativt dystra också men inte riktigt i samma utstäckning. De har heller inte något av den "utfyllnad" som Bricks lider av lite, fast jäklar vilken bra skiva det är ändå tycker jag.

Lättast är att köpa skivorna i Norge, de är billiga på Platekompaniet. Annars finns de lite överallt. Unsung Heroine tycker jag är en perfekt start.