Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag försöker ställa in min skivspelare med Hi-Fi news testskiva.

Då jag kommer till antiskating så spårar min nål på ALLA spåren. Detta känns väldigt konstigt då en recensent av skivan skrev att han ännu inte hittat någon PU som klarar alla spåren. Så jag som total nybörjare borde ju ha gjort fel!

Så frågan blir, hur skall det låta?

Jag har som en ton som kommer ifrån båda kanalerna med den låter inte helt ren utan som att hela tonen är "distad" (helar tiden). Det låter lika på alla spåren, även det enklaste!?

Jag måste tillägga att det låter helt ok. när jag spelar vanliga skivor, men vill förvissa mig om att jag har kramat ur det sista ur systemet!

Tack för hjälpen.

Mvh,

Wilhelm

Posted

Du måste först ställa in rätt nåltryck och för det behöver du en nålvåg. Sedan vrider du in antiskatingen och då är det så att de flesta pickuperna bör klara alla 300Hz tonerna utom den sista som också är den starkaste. Justeringen är nu en balans gång mellan nåltryck och antiskatingkraften. Jag kommer inte ihåg hur det är på HiFi news skiva men jag tror att det finns ett ställe på skivan som inte är graverad. Om det är så då kan du börja med att låta spelaren med skivan snurra och lägga på pickupen på det ograverade stället. Om det är någorlunda rätt inställt ska pickupen ligga kvar. Sedan kan du spela de olika 300Hz avsnitten och lyssna och skruva på antiskatingen tills distorsionen upphör. Byt sedan till nästa spår och nästa. Det kan ju hända att du måste öka nåltrycket och justera antiskating kraften så du måste ha lite tålamod.

Posted

Tack för tipsen!

Nu låter det mycket bättre, testtonen är ren på de 3 första spåren. Problemet låg i en motvikt som jag moddat själv!

Mvh,

Wilhelm