Jump to content

TIDAL Audio Piano Loudspeakers


Timbre™

Recommended Posts

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vore kul med lite kommentarer av ägaren kring valet av 032 istället för 956 eller 911 och användning av förstegsdelen i 001.

Tillfälle,har ej testat med 056 eller 911 och driva direkt med CD-spelaren,är förmodligen bättre, men detta räcker och blir över.

Har dock erfarenhet med Audioaero och där tycker jag alltid att det spelat bättre med försteg även om det sitter i en integrerad förstärkare.

En nästa uppgradering Timbre ;)

earwinSE

Link to comment
Share on other sites

En nästa uppgradering Timbre ;)

Svårt att förutsäga kommande drag :D men efter en hel del hifibyten, omsvängningar och hifidiskussioner vet jag att ledstjärnorna nu är stilren design, enkelt vardagshandhavande och givetvis pålitlig musikåtergivning. En slags volymmässig balans i det hela. Skulle jag själv fylla på med något mer :) så hade det blivit en passiv STAX-driver kopplad på Burmesterns högtalarutgångar och ett par STAX Omega elektrostatlurar framme på rumsbordet... :cool:

Det sista var helt subjektivt.

piano171.JPG

Link to comment
Share on other sites

Skulle jag själv fylla på med något mer :) så hade det blivit en passiv STAX-driver kopplad på Burmesterns högtalarutgångar och ett par STAX Omega elektrostatlurar framme på rumsbordet... :cool:

Det sista var helt subjektivt.

Timbre,hjälper du mig med detta,kan var bra när minstingen har somnat in för kvällen?

earwinSE

Link to comment
Share on other sites

Litt hjelp til en uinnvidd i Burmester´s verden? er det en ren cd spiller og integrert eller er det en cd/pre og power man beskuer?...

mvh

Link to comment
Share on other sites

Litt hjelp til en uinnvidd i Burmester´s verden? er det en ren cd spiller og integrert eller er det en cd/pre og power man beskuer?...

mvh

CD-spelaren kan driva slutsteg direkt,förstärkaren är en integrerad förstärkare närmare bestämt en Burmester 032.

earwinSE

Link to comment
Share on other sites

CD-spelaren kan driva slutsteg direkt,förstärkaren är en integrerad förstärkare närmare bestämt en Burmester 032.

earwinSE

Takker! venter i spenning på lytteinntrykkene :mm: ....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Tillfälle,har ej testat med 056 eller 911 och driva direkt med CD-spelaren,är förmodligen bättre, men detta räcker och blir över.

Har dock erfarenhet med Audioaero och där tycker jag alltid att det spelat bättre med försteg även om det sitter i en integrerad förstärkare.

En nästa uppgradering Timbre ;)

earwinSE

Genom att köra 001an i surround-ingångarna och således hoppar över förstegsdelen i 032 får du ju ett snabbt svar på förstegsdelen 032 vs. 001 :)

Link to comment
Share on other sites

Genom att köra 001an i surround-ingångarna och således hoppar över förstegsdelen i 032 får du ju ett snabbt svar på förstegsdelen 032 vs. 001 :)

Naturligtvis skall man söka korta signalvägar men så kommer den emotionella aspekten :D med i bilden och den här volymkontrollen skulle jag personligen ha svårt att koppla mig förbi... :)

piano179.JPG

Link to comment
Share on other sites

En liten smygtitt bakom CD-spelaren och här har vi en förutsättning för att få till ljud överhuvudtaget... :) En nätkabel som jag aldrig har råkat på förut och den kommer från amerikanska Essential Sound Products. Essential Reference finns förutom Standard i olika utföranden med t.ex. SCHUKO Plug, 20-Amp och Miniature.

piano183.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tillbaka till CD-listan :) och Mama Africa. Detta album med Peter Tosh inleds med två rastamanklassiker, Mama Africa och Glasshouse. Ljudkaraktären på dessa reggaealbum brukar vara fyllig och lite rund. Här bjöds en slank, detaljerad presentation med enorm luftighet och mitt första intryck var att Pianouppställningen drog mer åt det ljusa än mörka hållet. Refrängen Mama Africa (en helt underbar körbackup... :mm:) återkommer med konstant perioditet i nästan åtta minuter så man hinner verkligen fokusera.

På med transienter och vad passar bättre än Salif Keita med CD:n Amen och ett stundtals hyperaktivt driv i basregionen. Inledningsspåren Yele n Na och Waraya återgavs med den brutala snärt och pondus som det nog var tänkt när albumet spelades in i Paris. Här somnar man inte i lyssningssoffan och Carlos Santana dyker förresten upp på listan över Special Guests.

Fortfarande mer slankt än fylligt, mer ljust än mörkt och mer framåt än bakåt men det skulle bli ändring på det... :o :cool:

Piano hade vid lyssningstillfället varit aktiva i ungefär tjugo timmar så detta måste ses som en tillfällig, subjektiv lyssningsrapport.

piano061.JPG

Link to comment
Share on other sites

Richard Bona bjuder ju på en samling väl sammanflätade musikaliska rötter med albumet tiki. Afro blandat med Salsa, Merenge, Bossanova och på vissa ställen tycker jag mig även höra influenser av Vallenato. Sådana här album ger verkligen tyngd åt klassificeringen World Music och bland många favoriter lyssnade vi på Dipama med sin återhållna nerv, den finstilta känslan i O Beta O Siba och naturligtvis afroinspirerad Bossanova i Calcabão de Copacabana. Bossanovan hade säkert afrikanska rötter redan innan Richard Bona kom i kontakt med den. Finstilt, vibrerande och engagerande med sång och musik som stod helt fritt i rummet. På tiki tyckte jag mig också dras in i ett tredimensionellt framförande på ett nytt sätt jämfört med de två första inspelningarna.

Höjdpunkten, pricken över i och kanske även dagens överraskning stod dock Hugh Masekela för och redan den första batteristattacken i Stimela från albumet Hope tog oss nog lite på sängen... :o:) Tyngd & kraft samt fullständigt detaljerat nere i bottenoktaverna allteftersom crescendot tar över lyssningsrummet. Luftigheten bidrog också till en stark känsla av live in studio och här fick man en bra uppfattning om pinpoint och perspektiv. Tvåhundra inspelningstimmar till och jag undrar var detta kommer att sluta... :?:

Samtidigt kan man inte bortse från Burmesterförstärkeriet som bara finns där och aldrig tycks lägga till, dra ifrån, bryta ihop eller ens lyfta på ögonbrynen. En slags bergfast klippa och jag fick samma känsla senast ett Burmesterslutsteg kopplades in i handlingen. "Alltid dessa Burmester" som han sa, den japanske exportchefen, vid ett besök i Tyskland... :D

piano157.JPG

Jörn Janczak, Vielen Dank für alle interessanten Fotos und Information!

Tack även till earwinSE för dessa lyssningsövningar.

Det blir mer TIDAL Audio och vi skall glida runt lite i hifivärlden :cool: :) men bildmaterialet är digert och det kan passa bra med en separat tråd där Jörn Janczaks bilder tar oss med till andra TIDAL-modeller i skilda länder och miljöer.

TIDAL Audio

Burmester

Essential Sound Products

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är inte mängden som bestämmer skönhetetspotentialen ut oftast de små detaljerna... :cool: :)

piano128.JPG

Håller helt med ! :D

Vad jag gillar är den asketiskt avskalade miljön där hifiprodukterna står i centrum för uppmärksamheten och utan konkurrens av massa andra störande element :mm:

Snygga produkter och rack :mm:

Musiken kan nästan förnimmas på bilden.

Calm

Link to comment
Share on other sites

http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/mapp5/piano157.JPG

Jörn Janczak, Vielen Dank für alle interessanten Fotos und Information!

Tack även till earwinSE för dessa lyssningsövningar.

Det blir mer TIDAL Audio och vi skall glida runt lite i hifivärlden :cool: :) men bildmaterialet är digert och det kan passa bra med en separat tråd där Jörn Janczaks bilder tar oss med till andra TIDAL-modeller i skilda länder och miljöer.

TIDAL Audio

Burmester

Essential Sound Products

Tack själv Timbre för besöket,trevligt som vanligt.

earwinSE

edit: fixade quote / calle_jr

Link to comment
Share on other sites

En liten smygtitt bakom CD-spelaren och här har vi en förutsättning för att få till ljud överhuvudtaget... :) En nätkabel som jag aldrig har råkat på förut och den kommer från amerikanska Essential Sound Products. Essential Reference finns förutom Standard i olika utföranden med t.ex. SCHUKO Plug, 20-Amp och Miniature.

piano183.JPG

Efter hifi-mässan i Mûnchen och Calle jr reportage trodde jag att häftmässa var det som gäller. :D

DSC_8276.jpg

Själv kör jag numera detta på alla kontakter och skillnaden är enorm ;)

Calm

Link to comment
Share on other sites

piano157.JPG

Jörn Janczak, Vielen Dank für alle interessanten Fotos und Information!

Tack även till earwinSE för dessa lyssningsövningar.

Det blir mer TIDAL Audio och vi skall glida runt lite i hifivärlden :cool: :) men bildmaterialet är digert och det kan passa bra med en separat tråd där Jörn Janczaks bilder tar oss med till andra TIDAL-modeller i skilda länder och miljöer.

TIDAL Audio

Burmester

Essential Sound Products

Tack själv Timbre för besöket,trevligt som vanligt.

earwinSE

De ser virkelig lækre ud de højtalere.

Link to comment
Share on other sites

:mm:

Mycket vackra högtalare, och hela setuppen andas skandinavien på mig. Rummet verkar vara optimalt storleksmässigt och för placering.

Jag skulle gissa Timbre har svettats lite i detta rum. Urvalet av foton är helt enkelt superbt.

Seas-elementen känns igen...

Själv kör jag numera detta på alla kontakter och skillnaden är enorm ;)

Kablar borde kanske som standard levereras med en klick häftmassa :clown:

Höjdpunkten, pricken över i och kanske även dagens överraskning stod dock Hugh Masekela för och redan den första batteristattacken i Stimela från albumet Hope tog oss nog lite på sängen... :o:) Tyngd & kraft samt fullständigt detaljerat nere i bottenoktaverna allteftersom crescendot tar över lyssningsrummet.

Synd att den är så dyr överallt :(

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Vi stannar kvar bland exponerade insidor och detta bord visar komponenter som känns bekanta. Är inte den låga kondensatorn en CAST Capacitor från Duelund Coherent Audio... :?: En typisk sådan som används i delningsfilter.

Hur som helst, de ser väldigt danska ut... :cool:

piano234.jpg

foto: Jörn Janczak

Det ser nu helt ok ud. Hvem der så end laver dem...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...