Cyber Posted May 23, 2004 Posted May 23, 2004 Jag har sedan två år tillbaka haft problem med att HiFi-/Hembioanläggningen stänger av ljudet några sekunder då bl.a. kylskåp och dylika apparater slår av/till, vilket jag har tröttnat på :evil: Tänkte därför dra en separat ledning från El-skåpet till ett befintligt vägguttag i vardagsrummet med ledare på minst 2,5 mm2 dvs dra nya ledningar så att uttaget får egen automatsäkring och blir jordat. I paketet ingår oxå att det ska vara förberett för att kunna omvandlas till 380 V uttag om man skaffar sig ex en Terminator T1 på sikt. Jag har ju funderat på det där med att jordade uttag kan ju innehålla mycket El-"skräp" men många filter och överlastningsskydd m.m. kräver jordat uttag för att fungera. Kostnad för installationen Någon som har egna erfarenheter eller bra råd att dela med sig i ämnet Mvh Cyber Quote
Bravo Posted May 26, 2004 Posted May 26, 2004 I mitt fall blev jag av med knäppar och dylikt efter att ha fått ett nytt elskåp och jordat till stereon. Quote
perra_e Posted May 26, 2004 Posted May 26, 2004 Kan du hitta en vänlig "kompis" som installerar så klarar du dig förmodligen runt 1.500:- Jag har dragit en 5-ledare på 2.5 mm2 från separata automatsäkringar. Jag drog förvisso allt från samma fas i centralen. Jag valde den fasen med mist skräp på, fast här finns olika skolor om man skall ta tre separata faser eller ej. Det blir förmodligen ännu bättre om man drar tre helt separata jordade ledningar. Anledningen till att jag säger detta är att jag har en HTPC som genererar ett fasligt brumm om jag har min Gondul påslagen i samma uttag samtidigt som HTPC'n. Det brummar även i intilliggande uttag en del och jag misstänker att det går lite brum via den gemensamma jordledningen. Quote
Cyber Posted May 26, 2004 Author Posted May 26, 2004 Man får tacka för svaren Jag har fått kotsnadsförslag "offert" från dinelektriker på 2500 kr för att installera det jag nämnde i mitt första inlägg..är det rimligt Quote
Recommended Posts