Jump to content

Pioneer CD

ALA

Recommended Posts

Hej

Finns det ngn där ute som har lyssnat på Pioneer´s nya CD spelare PD-D9J? Det ska vara märkets bästa och annonserades ut som audiophil kvalitet. Blev intresserad men kunde hitta endast en recension och ingen gruptest. Hjälp...

• 7 months later...

Jodå, detta är en MYCKET välljudande CD-spelare. Jag pensionerade min Yamahaspelare och köpte denna Pioneerkamrat, dock med Burr Brown DA-omvandlare. Rent subjektivt upplever jag att jag fick uppåt en oktav till i lägsta basregistret (orgelfreak som jag är) och dessutom lägre brusnivå och avsevärt lägre distorsion än med min gamla spelare.

Definitivt något att satsa på och därtill till rimligt pris. Jag tror att man måste lägga till många lucidorer för att komma över något bättre!

Konrad

• 2 months later...
Jodå, detta är en MYCKET välljudande CD-spelare. Jag pensionerade min Yamahaspelare och köpte denna Pioneerkamrat, dock med Burr Brown DA-omvandlare. Rent subjektivt upplever jag att jag fick uppåt en oktav till i lägsta basregistret (orgelfreak som jag är) och dessutom lägre brusnivå och avsevärt lägre distorsion än med min gamla spelare.

Definitivt något att satsa på och därtill till rimligt pris. Jag tror att man måste lägga till många lucidorer för att komma över något bättre!

Konrad

Du har rätt att det är en välljudande CD spelare (PD 9 med Wolfsson DA omvandlare)... Jag vet detta eftersom jag har äntligen köpt den för ung tre veckor sedan och jag fick en ren och analytisk ljud dock lite ljus i sin karaktär. Jag kompenserade ljusheten genom att byta mina gamla MIT 2 till Transparent Music Wave Plus kablar som är lite mörkare i ljusbilden. Resultaten är förbluffande och starkt att rekommendera. Anläggningen (Pioneer PD D9J, Advanatage/Bladelius Thor, MIT 4 - signal, Transparent Music Wave Plus - högtalakablar och Infinity Delta 70 med sand i botten och tyngd ovan) är avslöjande vg inspelningskvalitet men alltid njutbart . Nu har jag en stor upplösning med en mycket ren, naturlig ljud som är (för första gången för mig) skönt att lyssna i längden. Detta hörs bäst på akustiska inspelningar som Nils Lofgrens Acoustic Live plattan. För gamla och särskilt dåligt inspelade skivor finns det Legato Link som försämrar ljudbildens upplösning och renhet men gör skivan njutbar till fullå.

ALA