Jump to content

Sonus Faber Cremona / Focal

miike

Recommended Posts

Jag har bestämmt mig för att uppgradera mina Dali Mentor 6:or. Var helt inne på Focal 1027.. Men har nu börja funderat på Sonus Faber Cremona istället. Va kan man säga om den högtalaren?

Frågan om det gäller Cremona eller Cremona M?

Har lyssnat på M-modellen men haft ursprungsmodellen i flera år.

Rent allmänt kan sägas om högtalaren är att den är en musikalisk skapelse ganska bred i sitt användningsområde. Vill man ha en analytisk högtalare så skall man nog välja ett annat märke.

SF har gjort sig kända för sitt exelenta mellanregister och sin silkeslena diskant. Detaljer finns i övermått men överbetonas inte. Basåtergivningen tillräcklig för alla sorters musik, men går först i de större modellerna ned till vad en orgelälskare skulle kräva.

Harmoni är nog ett passande begrepp och lyssningströtthet har jag aldrig drabbats av med mina tidigare Cremonor.

Kan kräva lite injustering, inte överdrivet komplicerade men mår bäst av att komma ut från bakväggen en bit. Kan fylla även stora rum, men får lite uttunning i basen vid allt för stora. Tonbalans perfekt. Ljudbildsperspektiv också perfekt.

Förvånas över vad högtalaren kan prestera med mera avancerad elektronik. Hade åtminstående tre uppsättningar olika med Musical Fidelity Trevista, KW 500 och senast ASR Emitter II. Känsligheten hyfsad men kräver nog lite kräm för att spela ut fullständigt.

Stereophilen hade denna som B-rated men mest för att den saknar lite i botten.

Kan rekommendera den som en utomordentligt kompetent allroundhögtalare.

Om du bor i närheten av Stockholm är Audio Concept den butik som har demoex.

I Göteborg Hifi-Stället.

Calm

calms sammanfattning är excellent.

Min närmsta hifi-kamrat new order äger Cremona, alltså inte "M"-modellen utan den ursprungliga. Vad jag förstår så är originalmodellen designad av Franco Serblin, medans "M"-modellen av någon annan. Vad det gör för skillnad ljudmässigt vet jag inte dock.

Lyssnade senast igår på new orders rigg (Pathos Logos med NOS-rör, Audia Flight CD, Synergistic kablage, Chang Lightspeed ström, DIY akustik). Låter fantastiskt bra... :app: har hört många dyrare anläggningar i hemmiljö men undrar om inte denna är en av de mest homogena och trevliga.

En svensk "tidning" klagade en gång på "beslöjad diskant" vilket jag tycker är rent nys. Rätt uppställda och matchade så är detta en av de mest musikaliska högtalare man kan tänka sig i "rimlig" prisklass. Mycket 'musikaliska' och mellanregistret är mycket mycket bra. Även basen är mycket bra när placeringen är rätt och när förstärkeri och annat matchar väl. Och diskanten är absolut inte beslöjad - väl avstämd är nog begreppet jag skulle använda. Dock är det möjligen det område som kanske skulle kunna vara ännu lite bättre.

Körde igår lite Aimee Mann på new orders rigg , och det lät helt fantastiskt trevligt :) .

Singer/Songwriter-musik låter grymt på Cremona. Men även tung rock fungerar bra. Och Klassiskt...

Som calm säger, så "skalar" Cremona bra. Med riktigt kompetent elektronik så växer den ordentligt. har hört Cremona med VTL 450 Signature och det kan nog vara bland det bättre jag hört någonsin... :o:mm: nja svårt att säga kanske men grymt var det. OBS jag har hört många väsentligt dyrare riggar.

Men analytisk, nej. Neutral - kanske inte helt. Och den allra allra mest utsträckta toppen har den kanske inte. Men musikalisk så det räcker och blir över.

Om jag skulle handla golvare i den prisklassen skulle nog Cremona vara given förhandsfavorit inför lyssningsrundan...

Sen är de ju, som alla Sonus Faber, sjukt snygga oxå :mm::mm::mm:

Calm och Stargazer har sagt allt som bör sägas.Håller med dom i vad dom säger.Tack för den positiva kritiken förresten,Stargazer.

Men visst.Jag vet att skulle jag haft mina Cremlor hopsnörat med ett par stora VTL monoblock så skulle dom trivas ännu mer.Men mitt system duger gott som det är och jag sitter nöjd åtminstone i väntan på lottovinsten.... :)

Har ägt mina nu i ca 4,5 år och har aldrig haft en seriös tanke på att byta dom.Visst kliade det lite i bytar-nerven när jag och mina hifi polare (bl.a Stargazer) gästade skönt ljud och fick höra och se Amati Anniversario.En slående vacker skapelse liksom dess föregångare homage.Skulle jag någonsin byta så skulle det bli någon av dessa!

Men jag vet inte om Sonus Fabers skapelser är något för dig,miike.I mina öron så är JM labs och S.F högtalare ganska långt ifrån varann karaktärsmässigt!Du måste nog lyssna och fundera på vilken slags karaktär du vill dina högtalare ska ha.

Lycka till!

/n.o

Calm och Stargazer har sagt allt som bör sägas.Håller med dom i vad dom säger.Tack för den positiva kritiken förresten,Stargazer.

Men visst.Jag vet att skulle jag haft mina Cremlor hopsnörat med ett par stora VTL monoblock så skulle dom trivas ännu mer.Men mitt system duger gott som det är och jag sitter nöjd åtminstone i väntan på lottovinsten.... :)

Har ägt mina nu i ca 4,5 år och har aldrig haft en seriös tanke på att byta dom.Visst kliade det lite i bytar-nerven när jag och mina hifi polare (bl.a Stargazer) gästade skönt ljud och fick höra och se Amati Anniversario.En slående vacker skapelse liksom dess föregångare homage.Skulle jag någonsin byta så skulle det bli någon av dessa!

Men jag vet inte om Sonus Fabers skapelser är något för dig,miike.I mina öron så är JM labs och S.F högtalare ganska långt ifrån varann karaktärsmässigt!Du måste nog lyssna och fundera på vilken slags karaktär du vill dina högtalare ska ha.

Lycka till!

/n.o

Jag fick tillfälle att byta högtalare till Amati Anniversario för något år sedan och det är en högtalare som man lätt kan leva med resten av livet. Samma grundkaraktär som Cremonan men med "extra allt". Djupare botten, ett mer närvarande mellanregister och något mer detaljerat diskantregister. Men fortfarande den silkeslena avslutningen i toppen. Inget laserskarpt ljud.

Utseendet skall man inte förakta, dessa högtalare är skönheter som liknar Cremonorna men högre, bredare och djupare.

Hög WAF som tyvärr inte Stradivarin har.

Håller med att JM och SF ligger nog i helt olika ljudkaraktären.

Calm

Jag håller med, Har lyssnat på JM en del på slutet. Själv har jag svårt för deras diskantåtergivning, eller kanske då just att den har sån överdådig diskantåtergivning. Detta kanske är en matchningsfråga iof men jag tror nog att man skall gilla focal för att köpa en. För vad än du matchar den men kommer det låta JM. Så ge JM en chans såklart, gillar du dem så är det ju toppen. Personligen skulle jag välja SF för samma pengar. Så du bör lyssna ordentligt, jag har hört om en del som inledningvis blivit förförda av JM och sedan till slut fått byta bort dem pga av diskanten. Att det är fina högtalare är inget snack om, men i mitt tycke är dom inte helt lätta att jobba med. SF är till skilldnad tycker jag lättare att matcha upp och leva med.

Lycka till/P

Att jämföra Focal mot SF känns ganska svårt, då de enligt mig har ganska olika stilar.

Den ena mer musikalisk och den andra mer strikt.

Nu är det väl även så att inom respektive tillverkning kan stilarna skilja sig åt. Cremona är ju bestyckad med en ringradiator och jag tycker att den skiljer sig markant från de revelators, esotarer och övriga soft domes som SF tidigare har använt.

Sonus0152.JPG

Jag har bestämmt mig för att uppgradera mina Dali Mentor 6:or. Var helt inne på Focal 1027.. Men har nu börja funderat på Sonus Faber Cremona istället. Va kan man säga om den högtalaren?

Hej, håller nog med grabbarna här,,men mitt tips är att köper till bra pris eller låna, så kan du testa och höra om du valt rätt.

Båda är ju bra låder, om man matchar dem rätt!!! Jag har vid flera tillfällen hört "blöta " Labbar och överskarpa SF.

Jag har själv nyligen genomfört ett högtalarbyte där Cremona M var med en bit in i matchen innan jag insåg att jag inte fick det jag ville för dessa pengar så jag gick upp en del. Cremona M låter större än gamla Cremona. Klar uppgradering. Jag lyssnade mycket i omgångar på Cremona M hos Anders på Hifistället. (Han har ett par nya med litet skönhetsfel till salu i detta nu Gråa.- bra pris faktiskt. www.hifistallet.se/demo.php)

Mitt omdöme är ett de är fantastiskt vackra och välbyggda. Jag tycker diskant samt mellanregister är luftiga och bra men att basen är lite tunn. Saknar känslan i bröstbenet där det skall kännas i viss musik. Basen är snabb och torr men jag föredrar också mer dynamik samt botten. Men allt beror ju på vad DU föredrager. Men man får inte allt för dessa pengar tyvärr.

Du bör också lyssna på Monitor Audios PL300 som imponerade stort på mig. Mycket rent ofärgat ljud. Ca samma prisklass som SF Cremona M men mycket bättre driv samt en strålande bas för pengarna. Inte riktigt lika lena i övre melanregistret och diskant men ändå mycket bra. Dessa två var slutligen mina toppkandidater i prisklassen. Och kunde inte välja... Hade man biwirat dem med ena kabeln till övre mellanregister samt diskant på Cremona M och den andra till Monitor Audio PL300 bas hade det varit bra men det blir ju dubbelt så dyrt.. ;) (det var därför jag gick upp i prisklass).

Focal 1027... Varför inte kolla in Focal 1037be som kostar som Cremona M. Troligen bättre än 1027.

Du har ett angenämt problem framför dig nu när du skall välja bland dessa godsaker.

Lycka till! :D

Calle

Högtalarval har naturligtvis mycket med den musik man tänker sig spela.

Själv är jag mycket förtjust i pianomusik, företrädesvis jazz.

Piano är ett svårt instrument att återge på ett trovärdigt sätt.

Dels har man grundtoner och bottenklang att ta hänsyn till, dels de övertoner som instrumentet skapar och som ger den speciella närvarokänslan som man bara vet är på plats om man provlyssnar.

Inget mätistrument eller specifikation har lyckats fånga detta på ett bra sätt.

SF har för mig alltid kunnat leverera trovärdiga återgivningar av piano. Det är svårt, alla har inte lyckats.

Så egentligen bör man börja där och fråga sig vad man skall spela genom högtalarna?

Instrumentalt, vilka instrument är viktiga för mig? Bas och trummor eller finstämt piano, brass eller stråkar?

Vokalt, rock eller visor?

När jag skrev allroundhögtalare så utgick jag mina egena preferenser som kanske inte i första hand handlar om heavy metal.

Calm

Mye fornuftig og tankevekkende som er skrevet så langt i tråden, stort sett gjennomgående gode råd.

Jeg tenkete bare skrive litt om en erfaring jeg har gjort meg de siste ukene ang forskjeller på høyttalere, da jeg selv har prøvd med meg hjem ett nytt par.

Selv høyttalere i samme prissegment kan ha en meget forskjellig tilnærming og filisofi bak sin konstruksjon som vanskelig lar seg forklare uten å ta de hjem og teste, høyttaleren er vel det som mest i kjeden påvirker lyden i en oppsett og her får man ikke glemme rommet de skal stå i, da kan det være (om man glemmer) duket for overraskelser, dårlige som gode, så se deg ut noen kandidater og se til at du får lånt de hjem og spill som under normale lytterutiner som mulig, gjerne da over flere dager, om mulig.

Mitt eget valg ble ikke lett, helst skulle jeg sagt som Ole Brumm (Nalle Puh) "ja takk, begge deler", men det kan vise seg å være praktisk (og økonomisk) vanskelig, så jeg sitter vel fortsatt i tenkeboksen og skal velge om jeg liker "pærer eller epler" best :app::) ....

mvh

Tack för alla synpunkter,

Jag lyssnar på alla musik, från Jazz till hårdrock, så jag behöver en allround högtalare...

Elektoniken jag kör med är idag Thule som går åt det varmare hållet, men givetvis måste det också uppgraderas om det blir tex. cremona

Jag lyssnade på ett par Respons (http://www.audiofil.no/Respons.htm) i helgen samt Monitor Audio Platinum, totalt olika i karaktären.. Men vilka var bäst!? JA dom var bra på olika musik, Respons tillbakalutad luftig, Monitor Audio mer analytisk mer detaljer i diskant.

Ja det är inte lätt. Hur är Focal i karaktären mot dessa 2? Jag har tyvärr 40 mil att åka för närmaste lyssning på focal!

Många bra synpunkter har redan kommit fram i denna tråd.Jag har och har haft flera omgångar av JMlab/Focal och tidigare var det väldigt känsligt med förstärkare m.m. Men numera är Focals högtalare inte så känsliga på kringutrustning.

Båda högtalarna har sina fördelar,men jag lyssnar själv på allt mellan Jazz-Blues-Rock och menar att du kanske skall kosta på dig en resa ,även om det blir en rejäl utflykt.

Har för närvarande ett "större antal" Focaler spelande här hemma så jag är väl "lite partisk".

Mvh

JMlab

• 3 weeks later...

Hej!

Efter mycket om o men så gjorde jag en tväromvändning och handlade ett par Dali Helicon 400 MK2, Lyssnde mycket på dessa och fastnade för luftigheten och de sista i diskanten, helst på akustisk musik,

Kör jag dom med rörförstärkaren Dared DV-80 så får jag mer mycket kött o blod. Annars rullar dom nu med en Krell 400xi , kablarna är Taralabs AIR 1 och CD:n Thule med DIGI II kortet.

Efter mycket om o men så gjorde jag en tväromvändning och handlade ett par Dali Helicon 400 MK2, Lyssnde mycket på dessa och fastnade för luftigheten och de sista i diskanten, helst på akustisk musik,

Har också lyssnat på den högtalare vid ett par tillfällen i sommar (Hifi-klubben i Örebro och Växjö). Var också väldigt imponerad, framförallt av diskanten.

Grattis

//R