IHS Posted July 22, 2008 Posted July 22, 2008 införskaffa en cd-spelare. Hade som sagt en Marantz S-11, men efter ett tag blev den jobbig, jmf med att lyssna på vinyl. Nu funderar jag allvarligt på att skaffa en billig NADspelare, igen. Åtminstone har dom ett just mellanregister. Har ni tips om en spelare som i grunden låter neutral och välupplöst, men som ändå kan skapa en "analog" atmosfär Pris kring 10 k, helst under.. PS Är det någon som har erfarenhet av Benchmark? Den ska ju vara lösningen på alla digitala problem, enligt TAS. Quote
Guest om.s Posted July 22, 2008 Posted July 22, 2008 Jeg var i samme situasjon for bare noen måneder siden. Under min prosess i å finne tilbake til en budget cd spiller kom jeg over Rega Apollo, denne ligger vel på ca 9k ny, men dukker stadig opp brukt for en noe rimeligere penge, den har fått mange gode omtaler pga av sin "analoge" spillestil, selvsagt får man ikke alt for disse pengene, men den kan være verdt å sjekke ut, imho. For min egen del hadde det nok blitt denne om ikke jeg hadde blitt tilbudt en Meridian 588 for en hyggelig penge. mvh Quote
minesota Posted July 22, 2008 Posted July 22, 2008 Hej .. Quad cdP 2 . Finns ingen bättre cdspelare för de pengarna tycker jag. http://www.stereophile.com/cdplayers/106quad/index.html Quote
Apexorca Posted July 22, 2008 Posted July 22, 2008 Under min prosess i å finne tilbake til en budget cd spiller kom jeg over Rega Apollo, denne ligger vel på ca 9k ny, men dukker stadig opp brukt for en noe rimeligere penge, den har fått mange gode omtaler pga av sin "analoge" spillestil, selvsagt får man ikke alt for disse pengene, men den kan være verdt å sjekke ut, imho. Håller med om Regan. Har en kompis med rega cd dock för ca 20k men Rega har ju som mer uttalat mål än många andra att låta analogt. Den låter bra! MEN eftersom hela drivningen sitter fast i chassit så är den mkt stötkänslig samt om man spelar högt hoppar den av ljudvågorna om den står för nära en högtalare. Har försökt komma tillrätta med detta men det är svårt. Trots extrem dämpning. Det även hifidelity har skrivit om detta problem. Finns en tråd får någon månad sedan om detta. Skall man köpa Rega cd bör man beakta detta problem och se hur det funkar hemma hos dig. Är den begagnad bör den noga provspelas först... Mvh Calle Quote
JPT Posted July 22, 2008 Posted July 22, 2008 Du kanske vill lyssna på audio aero prima cd också? AA kör rör på utgångsteget och har en klart analog klang. Spränger budget över disk, men dyker ibland upp på begagnatmarknaden nästan för önskad peng . Lycka till, hoppas du hittar rätt. CD behöver inte trötta öronen, jag lovar... Quote
JPT Posted July 22, 2008 Posted July 22, 2008 Kan för övrigt skriva under på att rega gör fina och behagliga cd för pengarna de tingar. Gillar verkligen appolo som kanske inte hade det sista i upplösning (med holfi och jmlab electta BE) men en härlig klang och fint driv. Quote
IHS Posted July 24, 2008 Author Posted July 24, 2008 Tack för tipsen Vi får väl se vad det blir till slut. Det ska i alla fall vara en frontmatad, med slim design. Quote
IHS Posted September 3, 2008 Author Posted September 3, 2008 En sådan här blev det, fast i silver En spelare som bara väger 4 kg, kan det vara nåt Jodå, E-kompaniet har verkligen lyckats med sin instegsserie. För priset gör den defenitivt inte bort sig. Ljudet är neutralt, med en touch av "mörkt", s a s. Vilket betyder att upplösningen är hög, utan att låta vasst på något sätt. Rent och klart ljud. Den klarar av att separera instrument från varandra i en expanderande ljudbild, vilket mina Wilson Benesch ART kan bjuda på. Sen kanske den inte det där allra sista i luftighet, men där hjälper min rörförstärkare till. Sen finns ju balanserade utgångar oxå och PC 1 ska tydligen låta väldigt bra tillsammans med sin förstärkarkompis, PL 2. Har lyssnat på den kombinationen bara obalanserat och den kombinationen gav ett bättre tryck, fundament, än med min Leben. Quote
stargazer Posted September 3, 2008 Posted September 3, 2008 Man måste bara två saker - välja och dö. I övrigt hajar jag inget. Måste ha en cd-spelare? Du nämner Benchmark, men de erbjuder ju D/A-omvandlare? Vad ska du då ha som transport? (hörde jag ordet "squeezebox" viskas någonstans ) Men visst - är man allergisk mot datorer och trivs med att skyffla "jewelcase"-fodral så är förstås en CD-spelare självklar. Rega borde ligga bra till. Quads CD har jag lyssnat på och den låter också mycket bra. Roksan borde vara en het kandidat också. När du är nere i Luleå bör du gå in på Luleå Hifi & Hembio o lyssna på Xindaks Muse Deluxe. Men för min egen del saknar jag inte CD-spelaren en enda sekund. Squeezebox & Vinyl... jajamensan Quote
Guest om.s Posted September 3, 2008 Posted September 3, 2008 En sådan här blev det, fast i silver En spelare som bara väger 4 kg, kan det vara nåt Jodå, E-kompaniet har verkligen lyckats med sin instegsserie. För priset gör den defenitivt inte bort sig. Ljudet är neutralt, med en touch av "mörkt", s a s. Vilket betyder att upplösningen är hög, utan att låta vasst på något sätt. Rent och klart ljud. Den klarar av att separera instrument från varandra i en expanderande ljudbild, vilket mina Wilson Benesch ART kan bjuda på. Sen kanske den inte det där allra sista i luftighet, men där hjälper min rörförstärkare till. Sen finns ju balanserade utgångar oxå och PC 1 ska tydligen låta väldigt bra tillsammans med sin förstärkarkompis, PL 2. Har lyssnat på den kombinationen bara obalanserat och den kombinationen gav ett bättre tryck, fundament, än med min Leben. Her er man jo nesten nasjonalt forpliktet å gratulere , har ikke lyttet til denne, men storebror har jo ett meget godt rykte, og som jeg ved ett par anledninger har hatt muligheten å legge ørene til, grattis med ny spiller!! .... mvh Quote
IHS Posted September 4, 2008 Author Posted September 4, 2008 Man måste bara två saker - välja och dö. I övrigt hajar jag inget. Måste ha en cd-spelare? Du nämner Benchmark, men de erbjuder ju D/A-omvandlare? Vad ska du då ha som transport? (hörde jag ordet "squeezebox" viskas någonstans ) Men visst - är man allergisk mot datorer och trivs med att skyffla "jewelcase"-fodral så är förstås en CD-spelare självklar. Rega borde ligga bra till. Quads CD har jag lyssnat på och den låter också mycket bra. Roksan borde vara en het kandidat också. När du är nere i Luleå bör du gå in på Luleå Hifi & Hembio o lyssna på Xindaks Muse Deluxe. Men för min egen del saknar jag inte CD-spelaren en enda sekund. Squeezebox & Vinyl... jajamensan OK, Stargazer, jag håller med dig i fråga om valen. Fast när det gäller att välja bland hififloran så vete tusan om inte det andra valet är lättare Hade jag varit mindre teknikosäker så hade jag nog haft en "klämlåda" jag oxå... Men nu har jag gjort mitt val och det verkar vara ett bra val. Marantzen köpte jag "ohörd", ett glesbygdsfenomen kanske Den här gången fick jag göra en ordentlig provlyssning med nästan all elektronik den samma som jag själv har. Och det avgjorde väl egentligen valet. om.s, Det dom har det har dom i Norge Quote
Recommended Posts