Bebop Posted July 21, 2008 Posted July 21, 2008 Tillbaka i Sverige startade med pukor och trumpeter ... Det var dags för en utmaning av det så eftertraktade Guldörat i Kristianstads GÖK (Guldöreklubben). Följ med på en trevlig kväll .... calle_jr 1 Quote
Bebop Posted July 21, 2008 Author Posted July 21, 2008 Uppladdningen startade redan utanför första anhalt. I sådana här sammanhang noteras ingen för sen ankomst. Storhövdingen Don var naturligtvis tidigt på plats med "Två och en Stereo" från Malmö. Men det var långt fler än så som radade upp sig ... Från vänster ses ett par observatörer från Trollhättan och tillika kollegor aktiva på Faktiskt. Euphonia kom två vad gäller aktiva deltagare. Den kampen vann helt klart Faktiskt. Från vänster Vee-Eight, Tux, Lillhövdingen som kan ses på både Faktiskt och Euphonia under namnet Ranfjord, Naqreg som för kvällen är utmanaren samt Sista Ordet även kallad Ola med nyinköpt Bob Hund-souvenir från Roskilde. Själv försöker jag hålla mig utom synhåll, men här kom jag med på ett hörn ... Quote
Bebop Posted July 21, 2008 Author Posted July 21, 2008 Klockan är 17.00, dags att gå upp då förutsättningarna för övningarna presenteras ... Ni får ursäkta om det blir lite hackigt mellan publiceringarna eftersom jag är beroende av att hitta en ledig PC med vettig kapacitet (vilket den nu använda inte har ...) Det kan t o m bli ett rogivande Timbre tempo Quote
Guest om.s Posted July 21, 2008 Posted July 21, 2008 Meget hyggelig reportasje, hyggelig å lese/se folk samles rundt denne hobbien .... mvh Quote
iroise Posted July 21, 2008 Posted July 21, 2008 Håller med föregående talare, skulle va kul att vara med live! Quote
Bebop Posted July 21, 2008 Author Posted July 21, 2008 Den gode Naqref har varit en viktig spelare i utvecklingen av de nya högtalarna Larsen 6, som byggs just av Larsen, som också tidigare byggde Carlssons OA serie. Stärkt av framgången tog Naqref fram de vita handskarna och utmanade "Das Boot" som spelar med ett par OA52.3. Enligt uppgift ägdes just dessa par av Stig Carlsson själv. De övergick sedan till stiftelsen och har numer sin plats i Kristianstad. Här ser vi värdparet "Das Boot" med bättre hälft. Och så här ser en OA52.3 ut om nu detta skulle vara obekant. Enbart CD spelades under kvällen. Varje deltagare väljer ut 5 låtar var som spelas upp hos vardera kombatant. Elektroniken hos "Das Boot" består av Quad 99 plus 909. CDP'n körs över en Benchmark DAC. I huvudsak kör han med Supra Sword kablar. Och så här ter det sig hela med kraftig distorderad vidvinkel (10 mm): Quote
K-man Posted July 21, 2008 Posted July 21, 2008 Ja, verkligen kul att få följa med i efterhand! Tillställningar likt dessa är helt underbara! \\K-man Quote
K-man Posted July 21, 2008 Posted July 21, 2008 ...lite extra kul att se Ranefjord...saknar dig i chatten....det var ett tag sedan du tittade in... \\K-man Quote
Bebop Posted July 21, 2008 Author Posted July 21, 2008 En del av bilderna, kanske samtliga, kommer också att dyka upp under Faktiskt. För att undervika eventuella missförstånd, så är det en uppgörelse vi gjorde under kvällen ... Bebop Quote
Vee-Eight Posted July 21, 2008 Posted July 21, 2008 En del av bilderna, kanske samtliga, kommer också att dyka upp under Faktiskt. För att undervika eventuella missförstånd, så är det en uppgörelse vi gjorde under kvällen ... Bebop Jag har postat även din text som rent citat. Du är inte bara bra på att ta bra bilder, du kan ju förtusan skriva också! Quote
calm Posted July 21, 2008 Posted July 21, 2008 Kul utmaning! Såg naturligtvis det numera världsberömda tv-programmet på samma tema som finns beskrivet och kommenterat i tidigare tråd. En klassiker! Passion för hobbyn men också med mycket humor och glädje. Må bäste man/anläggning rättvist segra! Calm Quote
Timbre™ Posted July 21, 2008 Posted July 21, 2008 Jösses Bebop, planet har ju knappt hunnit landa... Den trofédesignen går inte av för hackor! :cool: http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...Fi/DSC_0207.jpg Quote
Kent_n Posted July 22, 2008 Posted July 22, 2008 Kul att få följa nya utmaningen, följde den förra med intresse på tv. Må bästa man/stereo vinna, den äran som det tillstår är inte att leka med. Kanonroligt Quote
Vee-Eight Posted July 22, 2008 Posted July 22, 2008 Måste säga att hela regelstrukturen runt hifi-battle är tämligen genialisk. Det känns som om allt pekar tillbaka till hur anläggningen inkl rum presterar. Det blir aldrig kul att totalbräda motståndaren, för då har man ju inte fått lära sig ngt och det slår tillbaka på sin egen ära. Gentlemannasport av klass, helt klart. Quote
conan Posted July 22, 2008 Posted July 22, 2008 Skulle gärna se ett TV-program till om denna sport. Kanske hade den platsat i olympiska spelen på den tiden då de hade lyrik som gren. Quote
Vee-Eight Posted July 22, 2008 Posted July 22, 2008 Kan i väntan på fler av Bebops bilder bidra med låtlistan. Varje deltagare spelar varsina 5 låtar, varannan gång, på båda anläggningarna. Låtarna var (låtväljaren inom parentes); Peps Persson - Go´maren lilla skoltös (Das Boot) Madradeus - O Pastor (Naqref) Josh Rouse - It´s the Nighttime (DB) Chris Isaak - Wicked Game (N) (Citat; "Det är väl inte mycket att beskriva denna låt mer än att ni får tänka er in i hur videon är...") Stefan Sundström (spelar Allan) - Dystervals (DB) Yello - the Rhythm Devine (N) Tomas Boström - Förlorad (DB) Talking Heads - Psycho Killer (N) Wiehe & Forsberg - Bara om min älskade väntar (DB) Prince - Purple Rain (N) Quote
TCM Posted July 22, 2008 Posted July 22, 2008 Madradeus - O Pastor (Naqref) Chris Isaak - Wicked Game (N) (Citat; "Det är väl inte mycket att beskriva denna låt mer än att ni får tänka er in i hur videon är...") Yello - the Rhythm Devine (N) Talking Heads - Psycho Killer (N) Prince - Purple Rain (N) Med Naqrefs låtlista måste det ha gått bra Quote
lindvall Posted July 23, 2008 Posted July 23, 2008 Trevligt att se bilder och få lite glimtar från en tillställning som jag tyvärr inte kunde närvara vid! Quote
Bebop Posted July 24, 2008 Author Posted July 24, 2008 Sorry folks, knepigt med att hitta datorer under semestern. Nu kör vi igen ... Dags för utmaningen: Låtlistan är redan presenterad. "Två och en Stereo" är koncentrerad ... ... så är även övriga i publiken. Spelningen hos "das Boot" tog drygt 2 timmar ... sedan förflyttning till Naqref. Quote
Bebop Posted July 24, 2008 Author Posted July 24, 2008 Väl uppe hos Naqref var bordet dukat för vad som skulle följa efteråt ... Naqref ställde med Larsen 6 som han är s k audiodesigner till. Elementen i dessa är Vifa D27 i diskanten och i nedre registret Scanspeak 18W8545. Scanspeak elementet är välkänt i Carlsson kretsarna. Förförstärkeri är Holographic som Naqref också konstruerat. Slutsteget är en moduluppbyggd Hypex UCD 400 som ger ca 200 W i 8 ohm. Cd-spelare är en gammal klenod ca 15 år gammal Meridian Driver 200 och DAC 203. Den är en kombination som fortfarande låter utmärkt bra. Quote
Bebop Posted July 24, 2008 Author Posted July 24, 2008 Så här ser Naqrefs uppställning ut från lyssningsposition... Rack designen går igen ... Samma 10 låtar spelades upp hos Naqref. Tillresta observatörerna från Trollhättan fick agera röstförättare. Vee-Eight har börjat räkna rösterna ... Denna utmaning resulterade i följande resultat: Det innebär alltså att Carlson avgick med seger, vilket firades som traditionen bjuder ... Det viktigaste för oss är naturligtvis att dela ett gemensamt intresse, lära av varandra och ha en trevlig samvaro, men som ni kan se är det visst allvar över det hela ... Das Boot får nu glädjas av Guldörat tills nästa utmaning sker ... Vann rätt anläggning? Om vi ser till priset där OA52 ligger kring 19,000 och Larsen 6 på 12,000. Jag tycker prisskillnaden är rimlig. Själv tycker jag att Larsen 6 hade en renare bas, framför allt utan den puckel som jag inte riktigt gillade hos OA52. Däremot levererade OA52 en ljudbild som jag tyckte bättre om. Jag tycker Larsen 6 har gjort en lyckad högtalare och jag är ganska säker på att konstruktionen kommer att förfinas framöver. Om någon av er är intresserad att dra igång något liknande så hör av er. Jag och mina vänner står till förfogande om ni vill ha våra erfarenheter och regler. Quote
Bebop Posted July 24, 2008 Author Posted July 24, 2008 Jag avslutar med en varm applåd för das Boot... Quote
Timbre™ Posted July 24, 2008 Posted July 24, 2008 Jag avslutar med en varm applåd för das Boot... Fyller på med en varm applåd för GÖK-rapporten. En verkligt kul tråd och trots allvaret ser alla ut att ha just den där hälsosamma distansen till själva tävlingsgrenen. Quote
Vee-Eight Posted July 24, 2008 Posted July 24, 2008 Sanning är att det redan nu är vissa som nappat på GÖK-idén och vart på kroken en bra tid, ty den vita handsken var framme och vispades i plytet på en minst anande person... Quote
Timbre™ Posted July 24, 2008 Posted July 24, 2008 Sanning är att det redan nu är vissa som nappat på GÖK-idén och vart på kroken en bra tid, ty den vita handsken var framme och vispades i plytet på en minst anande person... Tillåter nuläget en liten antydan om landsända, del av Sverige... Quote
Recommended Posts