Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tillbaka i Sverige startade med pukor och trumpeter ...

DSC_0209.jpg

Det var dags för en utmaning av det så eftertraktade Guldörat i Kristianstads GÖK (Guldöreklubben).

DSC_0207.jpg

Följ med på en trevlig kväll ....

Posted

Uppladdningen startade redan utanför första anhalt. I sådana här sammanhang noteras ingen för sen ankomst. Storhövdingen Don var naturligtvis tidigt på plats med "Två och en Stereo" från Malmö.

DSC_0145.jpg

Men det var långt fler än så som radade upp sig ...

DSC_0151.jpg

Från vänster ses ett par observatörer från Trollhättan och tillika kollegor aktiva på Faktiskt. Euphonia kom två vad gäller aktiva deltagare. Den kampen vann helt klart Faktiskt. Från vänster Vee-Eight, Tux, Lillhövdingen som kan ses på både Faktiskt och Euphonia under namnet Ranfjord, Naqreg som för kvällen är utmanaren samt Sista Ordet även kallad Ola med nyinköpt Bob Hund-souvenir från Roskilde.

Själv försöker jag hålla mig utom synhåll, men här kom jag med på ett hörn ...

DSC_0153.jpg

Posted

Klockan är 17.00, dags att gå upp då förutsättningarna för övningarna presenteras ...

DSC_0157.jpg

Ni får ursäkta om det blir lite hackigt mellan publiceringarna eftersom jag är beroende av att hitta en ledig PC med vettig kapacitet (vilket den nu använda inte har ...) Det kan t o m bli ett rogivande Timbre tempo :)

Posted

Meget hyggelig reportasje, hyggelig å lese/se folk samles rundt denne hobbien :) ....

mvh

Posted

Den gode Naqref har varit en viktig spelare i utvecklingen av de nya högtalarna Larsen 6, som byggs just av Larsen, som också tidigare byggde Carlssons OA serie. Stärkt av framgången tog Naqref fram de vita handskarna och utmanade "Das Boot" som spelar med ett par OA52.3. Enligt uppgift ägdes just dessa par av Stig Carlsson själv. De övergick sedan till stiftelsen och har numer sin plats i Kristianstad.

Här ser vi värdparet "Das Boot" med bättre hälft.

DSC_0173.jpg

Och så här ser en OA52.3 ut om nu detta skulle vara obekant.

DSC_0167.jpg

Enbart CD spelades under kvällen. Varje deltagare väljer ut 5 låtar var som spelas upp hos vardera kombatant. Elektroniken hos "Das Boot" består av Quad 99 plus 909. CDP'n körs över en Benchmark DAC. I huvudsak kör han med Supra Sword kablar.

DSC_0162.jpg

DSC_0164.jpg

DSC_0165.jpg

Och så här ter det sig hela med kraftig distorderad vidvinkel (10 mm):

DSC_0169-1.jpg

Posted

En del av bilderna, kanske samtliga, kommer också att dyka upp under Faktiskt. För att undervika eventuella missförstånd, så är det en uppgörelse vi gjorde under kvällen ...

Bebop

Posted
En del av bilderna, kanske samtliga, kommer också att dyka upp under Faktiskt. För att undervika eventuella missförstånd, så är det en uppgörelse vi gjorde under kvällen ...

Bebop

Jag har postat även din text som rent citat. Du är inte bara bra på att ta bra bilder, du kan ju förtusan skriva också! :D:app:

Posted

Kul utmaning!

Såg naturligtvis det numera världsberömda tv-programmet på samma tema som finns beskrivet och kommenterat i tidigare tråd. En klassiker!

Passion för hobbyn men också med mycket humor och glädje.

Må bäste man/anläggning rättvist segra!

Calm

Posted

Kul att få följa nya utmaningen, följde den förra med intresse på tv.

Må bästa man/stereo vinna, den äran som det tillstår är inte att leka med.

Kanonroligt

Posted

Måste säga att hela regelstrukturen runt hifi-battle är tämligen genialisk. Det känns som om allt pekar tillbaka till hur anläggningen inkl rum presterar. Det blir aldrig kul att totalbräda motståndaren, för då har man ju inte fått lära sig ngt och det slår tillbaka på sin egen ära. Gentlemannasport av klass, helt klart.

Posted

Kan i väntan på fler av Bebops bilder bidra med låtlistan. Varje deltagare spelar varsina 5 låtar, varannan gång, på båda anläggningarna. Låtarna var (låtväljaren inom parentes);

Peps Persson - Go´maren lilla skoltös (Das Boot)

Madradeus - O Pastor (Naqref)

Josh Rouse - It´s the Nighttime (DB)

Chris Isaak - Wicked Game (N) (Citat; "Det är väl inte mycket att beskriva denna låt mer än att ni får tänka er in i hur videon är...")

Stefan Sundström (spelar Allan) - Dystervals (DB)

Yello - the Rhythm Devine (N)

Tomas Boström - Förlorad (DB)

Talking Heads - Psycho Killer (N)

Wiehe & Forsberg - Bara om min älskade väntar (DB)

Prince - Purple Rain (N)

Posted
Madradeus - O Pastor (Naqref)

Chris Isaak - Wicked Game (N) (Citat; "Det är väl inte mycket att beskriva denna låt mer än att ni får tänka er in i hur videon är...")

Yello - the Rhythm Devine (N)

Talking Heads - Psycho Killer (N)

Prince - Purple Rain (N)

Med Naqrefs låtlista måste det ha gått bra :)

Posted

Sorry folks, knepigt med att hitta datorer under semestern. Nu kör vi igen ... Dags för utmaningen:

DSC_0188.jpg

Låtlistan är redan presenterad. "Två och en Stereo" är koncentrerad ...

DSC_0189.jpg

... så är även övriga i publiken.

DSC_0170-1.jpg

DSC_0171.jpg

Spelningen hos "das Boot" tog drygt 2 timmar ... sedan förflyttning till Naqref.

Posted

Väl uppe hos Naqref var bordet dukat för vad som skulle följa efteråt ...

DSC_0193.jpg

Naqref ställde med Larsen 6 som han är s k audiodesigner till. Elementen i dessa är Vifa D27 i diskanten och i nedre registret Scanspeak 18W8545. Scanspeak elementet är välkänt i Carlsson kretsarna.

DSC_0196.jpg

Förförstärkeri är Holographic som Naqref också konstruerat. Slutsteget är en moduluppbyggd Hypex UCD 400 som ger ca 200 W i 8 ohm.

DSC_0198.jpg

DSC_0200.jpg

Cd-spelare är en gammal klenod ca 15 år gammal Meridian Driver 200 och DAC 203. Den är en kombination som fortfarande låter utmärkt bra.

DSC_0203.jpg

Posted

Så här ser Naqrefs uppställning ut från lyssningsposition...

DSC_0201.jpg

Rack designen går igen ...

DSC_0205.jpg

Samma 10 låtar spelades upp hos Naqref. Tillresta observatörerna från Trollhättan fick agera röstförättare. Vee-Eight har börjat räkna rösterna ...

DSC_0227.jpg

Denna utmaning resulterade i följande resultat:

DSC_0228.jpg

Det innebär alltså att Carlson avgick med seger, vilket firades som traditionen bjuder ...

DSC_0230.jpg

Det viktigaste för oss är naturligtvis att dela ett gemensamt intresse, lära av varandra och ha en trevlig samvaro, men som ni kan se är det visst allvar över det hela ...

DSC_0231.jpg

Das Boot får nu glädjas av Guldörat tills nästa utmaning sker ...

DSC_0232.jpg

Vann rätt anläggning? Om vi ser till priset där OA52 ligger kring 19,000 och Larsen 6 på 12,000. Jag tycker prisskillnaden är rimlig. Själv tycker jag att Larsen 6 hade en renare bas, framför allt utan den puckel som jag inte riktigt gillade hos OA52. Däremot levererade OA52 en ljudbild som jag tyckte bättre om.

Jag tycker Larsen 6 har gjort en lyckad högtalare och jag är ganska säker på att konstruktionen kommer att förfinas framöver.

Om någon av er är intresserad att dra igång något liknande så hör av er. Jag och mina vänner står till förfogande om ni vill ha våra erfarenheter och regler.

Posted
Jag avslutar med en varm applåd för das Boot...

Fyller på med en varm applåd för GÖK-rapporten. En verkligt kul tråd och trots allvaret :) ser alla ut att ha just den där hälsosamma distansen till själva tävlingsgrenen.

Posted

Sanning är att det redan nu är vissa som nappat på GÖK-idén och vart på kroken en bra tid, ty den vita handsken var framme och vispades i plytet på en minst anande person... :D

Posted
Sanning är att det redan nu är vissa som nappat på GÖK-idén och vart på kroken en bra tid, ty den vita handsken var framme och vispades i plytet på en minst anande person... :D

Tillåter nuläget en liten antydan om landsända, del av Sverige... :?::D