Mackan75 Posted July 18, 2008 Posted July 18, 2008 För ett tag sedan skulle jag och några kompisar ha grabbkväll. Min tur att arrangera och jag satstade högt. Jag visste att ingen av dem varit i närheten av en hifianläggning så jag tänkte att här kunde jag verkligen ha en chans att överraska. Antingen blir det en gäspande och ointressant tillställning för dem eller en kanonupplevelse. Det blev det senare, mycket tack vare Robert på Audioconcept. Tillsammans hade vi planerat att börja med en anläggning i tiotusenkronorsklassen och steg för steg ta oss upp till finaste mbl-anläggningen i miljonklassen. Det blev mycket lyckat och grabbarna häpnade redan på ganska "låga" prisklasser. Ödmjukt och lugnt guidade Robert dem, med visst stöd från mig, i denna Hifins förtrollade värld. Det var ganska lite snack om apparater och teknik och mer om upplevelser, njutning och musik samt hur olika människor och falanger resonerar kring Hifi. Två timmar senare drog vi därifrån glada och imponerade. Hifivärlden har blivit minst tre personer rikare. Nästa gång de skaffar anläggning kommer de garnaterat inte att gå till stormarknaden. Personligen tyckte jag att det var mycket roligt att visa dem "min värld". I höst ska jag försöka göra detta med kunder och andra vänner som en kul grej. Jag kan rekommendera er andra att göra likadant med era vänner och bekanta som inte redan är invigda och intresserade. Och ett stort tack till Robert på Audioconcept! Trevlig hifisommar önskar Marcus Quote
Richard Posted July 18, 2008 Posted July 18, 2008 Kul ide'. Jag har faktiskt tänkt att göra detsamma någon gång med mina arbetskamrater. Har i så fall tänkt att planera det ganska noggrannt med val av musik så de verkligen kan uppleva skillnaden mellan en riktig anläggning och stormarknadens. Vill ju inte riskera att bara få ett jasså... //Richard Quote
Timbre™ Posted July 18, 2008 Posted July 18, 2008 Det är en trevlig grej och jag hade med mig arbetskamrater på en "friskvårdseftermiddag" till Mårten Centre och det blev väldigt uppskattat. Några är visserligen hifientusiaster sedan länge men det var riktigt kul. Quote
Mackan75 Posted July 18, 2008 Author Posted July 18, 2008 Kul att fler har denna erfarenhet. Och även om alla, givetvis, inte kan bli hifientusiaster så kan fler i alla fall förstå vår hobby. Eller framförallt förstå att det inte bara rör sig om tekniknördiga prylgalningar vars största nöje är att lyssna på en cymbal 2:32 in i 2:a låten på en skiva. Det finns sådana av oss och jag accepterar dem men folk som inte har hifiintresse har mycket svårt att förstå nöjet i det och dissar därmed lätt alla oss som är intresserade. Det viktigaste är kanske om vi kan bjuda vår vänner på en trevlig stund i alla fall. Quote
Timbre™ Posted July 18, 2008 Posted July 18, 2008 Det viktigaste är kanske om vi kan bjuda vår vänner på en trevlig stund i alla fall. Absolut, och att helt enkelt umgås under omständigheter som kan kännas främmande för många. Quote
Educk Posted July 19, 2008 Posted July 19, 2008 Förfest jag har konverterat folk med min anläggning på förfester. folk kollar med en skum blick på en om man frågar om de ska komma på en lyssningskväll. men använder man ordet förfest eller forspiel som vi säger i norge så blir de flesta lurade. det är nått visst med att ändra på menniskors åsikt om saker Quote
Guest Audio Concept Posted July 26, 2008 Posted July 26, 2008 Marcus, tack själv! Det var mycket trevligt att ha er hos oss, och ett bra initiativ av dig - att vidga dina kompisars hifi-vyer :-) Om besöket kunde inspirera dem till att kliva ett steg djupare in i en kanske aningens mera åtkomlig hifi-djungel så är vi glada för detta. Ni är välkomna åter - vilket även gäller alla som vill göra liknande besök/evenemang. Mvh, Audio Concept Quote
Guest asimov66 Posted July 26, 2008 Posted July 26, 2008 hehe "förfest" är det ju inte snarare "förspel"...men det låter åt helskotta fel det sorry...kunde inte låta bli. Quote
Kent_n Posted July 27, 2008 Posted July 27, 2008 Undertecknad har haft med sig några bekanta o vänner till AC, nyfikna och skall absolut inte handla, säger dom innan dom har hört hur ljud kan låta. Exempel en kille på mitt jobb, hade harman Kardon 930 förstärkare med ett par gamla BW som betingande ett pris av ca:5-6000 nya. Han skulle endast titta, fick höra lite andra anläggningar varav han ganska omgående beställde McIntoch 6500 och Usher CP-6381. En tacksammare person är svårt att hitta, för han är kanonnöjd med anläggningen och bemötandet i butiken som för honom var en ny possetiv upplevelse. Quote
Mackan75 Posted July 27, 2008 Author Posted July 27, 2008 Vi kommer tillbaka till Audioconcept och tack än en gång! Kul att så många har så positiva upplevelser av att inviga de oinvigda. //Marcus Quote
Recommended Posts