Jump to content

På väg tillbaka ... ?

P-pan

Recommended Posts

hoppas det håller i sig ett par år till! Jag har köpt dubbelt så många vinylskivor än cdskivor senaste året. Hoppas det blir ett större utbud även för mindre grupper och musikstilar!

Sedan så hoppas jag att de inte använder alltför komprimerad musik på skivorna, de flesta nya vinylskivorna låter likadant som cd eller mp3!

Sedan så hoppas jag att de inte använder alltför komprimerad musik på skivorna, de flesta nya vinylskivorna låter likadant som cd eller mp3!

Hoppla,

det verkar ju inget vidare.

Själv har jag bara köpt beggade vinyler de senaste åren så någon jämförelse med mp3 och sämre cd inspelningar,

som jag antar att du menar, har jag inte kunnat utföra.

Nu är jag väldigt dåligt påläst när det gäller teknik bakom ljudkällan till vinylpressningar men...

Är det så att man ska tolka komprimeringen, i sammanhanget, som att man pressar vinyl från digital "förvrängd" källa ?

Vinylskivan har aldrig varit död. Den tog det bara lite lugnt ett tag. Det finns så mycket vinyl därute och har gjort hela tiden ock kommer så fortsätta (nytt, redan inköpt samt begagnat). Däremot finns det onda krafter som har gjort tappra försök att gravsätta vinylen trots att den lever ...

I t ex England, är det enda lagrade musikmediet som ökar 2 siffrigt. DVD-A plus SACD tillsammans har aldrig passerat nyförsäljningen av vinyl.

Den s k vinyldöden är ett uttryckt skapat av dem som inte är intresserade av hifi utan snarare använder musik som brus.

Jag håller inte med dig, jag kan nämna, "Mudcrutch", (Tom Petty´s) senaste som exempel, jag klipper ut från ett tidigare inlägg jag gjort:

"Jag har beställt "Mudcrutch" på 180G, (Tom Petty med Ursprungsbandet), och den kom idag, det följde med en CD, inget konstigt med det i dagens läge, men följande fanns att läsa på CD´n.

"Technical note: The Audiophile CD is made from the same uncompressed stereo masters as the vinyl pressing. It reproduces the music´s full dynamic range, so the quiet parts are quieter and the loud parts are louder - just as they were performed. To achieve full dynamic range it´s necessary to master with less overall level, so the Audiophile CD may not sound as "loud" as the Standard CD or Download. To compensate for this, put it on a high quality system an turn it up!"

Kan för övrigt rekommendera skivan - Vinyl alltså!"

Det finns fler exempel än detta, t.ex., Clapton "Me and Mr Johnson", Eagles "Long Road Out Of Eden", Rolling Stones "A Bigger Bang", men det finns ju säkert utgåvor som är samma mastring också, men min erfarenhet är nog ändå att det brukar skilja mellan Vinyl och CD mastring, till vinylens fördel.

Jag tycker att min tråd om Stockholms Musikmecka bevisar motsatsen!

Så mycket vinyl och så mycket yngre, har jag inte sett i backarna på länge. Det är väl en välsingelse att vinyl per definition inte kan laddas ner, utan måste hanteras fysiskt.

Jag tror att massmedia bidrar till myten om skivbutikernas död. Senast det skrevs om detta var i SvD häromveckan med anledning av nedläggningen av Megastore på NK.

Jag kan möjligen se en polarisering så att klassiskt och jazz för en något äldre publik kommer att leva kvar ett tag till sida vid sida med vinylen som växter.

Nedladdning och digital lagring är mer idag för mainstreammusiken, men kommer naturligtvis så småningom ta över CD-mediet är jag rädd för.

Calm

Jag tror att massmedia bidrar till myten om skivbutikernas död. Senast det skrevs om detta var i SvD häromveckan med anledning av nedläggningen av Megastore på NK.

Jo, massmedia bidrar ju till det mesta av ondo här i världen. Har media bestämt sig för något så är det så ett bra tag och tyvärr brukar en sådan inställning vara självuppfyllande.

Stöd din lokala vinylbutik! Köp skivor utan att krångla så hålls butiksägarna vid gott mod och fortsätter sin verksamhet - kan man hoppas.

Kommer vinylen tillbaka på allvar visar det på att denna förpackning trots allt var bättre än cd. Det kan vi tacka den illegala nedladdningen för. Denna förbisedda detalj med det digitala som man förgäves försöker lösa med kopieringsskydd osv, sänker alla digitala format. Att sedan omslagen till cd, dvd etc är taffligt utformade gör inte saken bättre.

Ljudkvalitén på vinyl vs sacd vs cd kan diskuteras länge och leder ofta till själva inspelningen av musiken. Är inspelningen av hög klass har vinylen störst chans att låta bättre än cd, i annat fall spelar det mindre roll. Komprimering är ett otyg som måste bort. Skönt att flera aktörer börjar inse detta.

Jag tror också att nedladdning av musik kommer att ta död på cd:n om det inte kommer ett nytt högupplöst format (192/24) på Blue-Ray t ex. Då finns en chans att slå både cd, sacd och vinyl. Men, musikverket måste förpackas snyggt så det finns ett mervärde att gå till butiken och köpa plattan istället för att ladda hem den på en piratsajt.