IHS Posted July 16, 2008 Posted July 16, 2008 Har suttit framför dessa högtalare drygt ett år och varit nöjd,...........fast ändå inte Bösendorf VC 1 är riktigt fina högtalare och jag borde ju vara nöjd. Smäckra, spelar stort.......och just det: spelar mycket på bredden. Man kan luras och tro att deras smäckra uppenbarelse gör att man kan ställa upp dom lite hur som haver. Men dom behöver luft omkring sig för att komma till sin rätt. Mer luft än vad jag kan ge dom. Även om rummet är stort och riktigt högt i tak, så är anläggningen placerad längs ena långväggen och jag sitter altså högst 3 m från högtalarna. En trappa på ena sidan och soffa på andra, vilket bara det innebär olika akustiska förutsättningar för vänster och höger högtalare. Jag insåg att det lutade mot stativare igen. Som engagerade utan att "kasta ljudet i ansiktet". På Eu-träffen fick jag syn på ett par som, inte minst tillfredsställde mitt öga, men även hade väckt mitt intresse ljudmässigt efter en recension i Hi Fidelity. Av en händelse befann jag mig två veckor senare, återigen i Robbans källare. Quote
Guest BTS Posted July 16, 2008 Posted July 16, 2008 Av en händelse befann jag mig två veckor senare, återigen i Robbans källare. Ödets spel och slumpens nycker.... Quote
Guest om.s Posted July 16, 2008 Posted July 16, 2008 Ren gissning, men er vi over i England og hos W-B? ...... mvh Quote
pederb Posted July 16, 2008 Posted July 16, 2008 Du har väl en matta på sten golvet framför högtalarna? Detta kan göra underverk. Quote
Käera Posted July 16, 2008 Posted July 16, 2008 Som engagerade utan att "kasta ljudet i ansiktet". Mig får du gärna engagera genom att "kasta vackra bilder i ansiktet" :clown: Quote
Timbre™ Posted July 16, 2008 Posted July 16, 2008 På Eu-träffen fick jag syn på ett par som, inte minst tillfredsställde mitt öga, men även hade väckt mitt intresse ljudmässigt efter en recension i Hi Fidelity. Ja, där fanns ju en hel del läckra stativare att beskåda. För egen del tyckte jag t.ex. att den lilla Sf Auditor Elipsa såg fin ut i verkligheten. Quote
Bebop Posted July 16, 2008 Posted July 16, 2008 Det ser ut som för- och slutsteg också åkt ut ... Quote
Guest om.s Posted July 16, 2008 Posted July 16, 2008 Her var det jo endel gode gjettinger, og fasiten er IHS?.... ..... mvh Quote
Hans-Tommy Posted July 17, 2008 Posted July 17, 2008 hej jag tror att om det inte är SF Elipsa så är det danska högtalare från Eben se länk http://www.eben.dk/ det är de snyggaste högtalarna, både stativ och golvhögtalarna är tom snyggare än SF tycker jag tommy Quote
IHS Posted July 18, 2008 Author Posted July 18, 2008 Det finns en vinnare i gissningstävlingen, ser jag Men först lite fler kommentarer. Visst, jag har en matta framför högtalarna, pederb. Det skulle nog behövas dämpas upp lite här och där, men det är ju ett vardagsrum oxå. Klangen är inte direkt dämpad, i alla fall, så mycket kan jag säga. Bilden är lite gammal. Lebenförstärkaren är kvar. Ace Space istället för Interspace. Marantz s 11 är såld........Altså, det lät inte bra. Marantzen lät för påstridig. Det blev att jag slutade spela CD-skivor. Vinyluppsättningen låter så mkt bättre. Men CD måste ändå införskaffas... Åter till Robbans källare............. Det som slår en där, vad man än lyssnar på, är att det låter så bra. En stor anledning är att högtalare har gott om plats att spela ut på. Så var det dags att lyssna. Dom där stativarna lät bra! (med MBLförstärkare) Förmådde presentera en stor ljudbild och tryck, trots sin storlek. För att få lite rättvisare förhållanden flyttade vi in i det "lilla" rummet, med lite enklare elektronik, altså Electrocompagniets nya instegsserie Prelude. Lät väldigt bra här också. Bytte till "min" förstärkare leben CS 300. Lite sämre tryck, men bättre perspektiv och luftigare. Det lyssnades mest på jazz, Marilyn Mazur bl a. Men när en skiva som jag har hemma och "vet" hur den låter, Ludwig Berghe trio spelade upp, då satt jag ohjälpligt fast En annan egenskap som jag uppskattar är att man inte behöver fundera över vilka stativ man ska ha, dom sitter redan fastskruvade i högtalarna. Allt är packat och klart således, för att skickas hem till mig. Quote
Guest om.s Posted July 18, 2008 Posted July 18, 2008 Det finns en vinnare i gissningstävlingen, ser jag Men först lite fler kommentarer. Visst, jag har en matta framför högtalarna, pederb. Det skulle nog behövas dämpas upp lite här och där, men det är ju ett vardagsrum oxå. Klangen är inte direkt dämpad, i alla fall, så mycket kan jag säga. Bilden är lite gammal. Lebenförstärkaren är kvar. Ace Space istället för Interspace. Marantz s 11 är såld........Altså, det lät inte bra. Marantzen lät för påstridig. Det blev att jag slutade spela CD-skivor. Vinyluppsättningen låter så mkt bättre. Men CD måste ändå införskaffas... Åter till Robbans källare............. Det som slår en där, vad man än lyssnar på, är att det låter så bra. En stor anledning är att högtalare har gott om plats att spela ut på. Så var det dags att lyssna. Dom där stativarna lät bra! (med MBLförstärkare) Förmådde presentera en stor ljudbild och tryck, trots sin storlek. För att få lite rättvisare förhållanden flyttade vi in i det "lilla" rummet, med lite enklare elektronik, altså Electrocompagniets nya instegsserie Prelude. Lät väldigt bra här också. Bytte till "min" förstärkare leben CS 300. Lite sämre tryck, men bättre perspektiv och luftigare. Det lyssnades mest på jazz, Marilyn Mazur bl a. Men när en skiva som jag har hemma och "vet" hur den låter, Ludwig Berghe trio spelade upp, då satt jag ohjälpligt fast En annan egenskap som jag uppskattar är att man inte behöver fundera över vilka stativ man ska ha, dom sitter redan fastskruvade i högtalarna. Allt är packat och klart således, för att skickas hem till mig. Hold oss ikke lenger på pinebenken (som man sier i Norge), hvilke ble det ..... mvh Quote
calm Posted July 18, 2008 Posted July 18, 2008 Jag vidhåller mitt tips! MBL 121 i silver kanske eller gillar du numera svarta högtalare bättre Calm Quote
P-pan Posted July 18, 2008 Posted July 18, 2008 Jag vidhåller mitt tips! MBL 121 i silver kanske eller gillar du numera svarta högtalare bättre Calm Nej, jag tror inte det packas några MBL'are den här gången. Eftersom jag själv höjde på ögonbrynen för Ebens dämpande stativ/högtalar konstruktion så håller jag med på Hans-Tommys gissning Quote
IHS Posted July 18, 2008 Author Posted July 18, 2008 Väldigt genomtänkt emballage måste jag säga. Bara att dra i handtaget så följde hela paketet med. Ett föredöme för andra tillverkare att ta efter. Et voilà Quote
Guest om.s Posted July 18, 2008 Posted July 18, 2008 Hey hey, det ble Wilson-Benesch som snart 5 årig WB Discovery eier kan jeg bare gratulere med noen nydelige skapelser, er det ARC eller er det Trinity? kan man isf gjette på om det er en Torus pågang også? Anbefaler deg forøvrig å handle inn siste HiFi+ (#59) der er det en aldeles glimrende test av WB Trinity og Torus..... mvh Quote
IHS Posted July 18, 2008 Author Posted July 18, 2008 Hey hey, det ble Wilson-Benesch som snart 5 årig WB Discovery eier kan jeg bare gratulere med noen nydelige skapelser, er det ARC eller er det Trinity? kan man isf gjette på om det er en Torus pågang også? Anbefaler deg forøvrig å handle inn siste HiFi+ (#59) der er det en aldeles glimrende test av WB Trinity og Torus..... mvh Det är en ARC (jodå, jag har läst hifi+, och hade jag haft tjockare plånbok så.... ) Quote
Guest om.s Posted July 18, 2008 Posted July 18, 2008 Det är en ARC (jodå, jag har läst hifi+, och hade jag haft tjockare plånbok så.... ) Grattis så mye!!, jeg hadde den hjemme på lån i to mnd før jeg handlet mine Discovery´s og kjenner den som en meget meget potent og bra "liten" høyttaler, den holder meget høy musikalsk klasse, så det er duket for mange gode timer med musikk glede fremover ..... mvh Quote
K-man Posted July 18, 2008 Posted July 18, 2008 De gör snygga skapelser i goa material! Spela på! \\K-man Quote
calm Posted July 18, 2008 Posted July 18, 2008 Ok jag hade fel men tror inte att du för den saken gjort ett sämre val. Grattis! WB gör verkligen snygga saker i en avskald futuristisk design som bör passa i varje modernt hem. Har inte lyssnat på dem, så hur låter dom? Calm Quote
IHS Posted July 19, 2008 Author Posted July 19, 2008 Ok jag hade fel men tror inte att du för den saken gjort ett sämre val. Grattis! WB gör verkligen snygga saker i en avskald futuristisk design som bör passa i varje modernt hem. Har inte lyssnat på dem, så hur låter dom? Calm Mina intryck och jmf med Bösendorf VC 1 då: Om man gillar perspektiv, där aktörerna är superprecist placerade i ljudbilden, då får man full pott. Ta Bachs H-moll mässa där orkester, enskilda instrument, enskilda soliststämmor, breds ut i lyssnarfönstret framför dig. Gott om plats i ljudbilden. Allt är lätt att följa. Underbar behandling av röster. Eller ta en gammal tonårsfavorit, och en typ av musik jag sällan lyssnar på, Deep Purples Live In Japan och Child in time fick mig att höja volymen mer än vanligt. Ingenting grötades ihop. Ljudbilden exakt. Allt serverat på ett "lagom" sätt. En mkt fin balans. Det blir aldrig laidback, men spelar inte heller rakt på lyssnaren. Hur mkt det har att göra med att basporten är nedåtriktad, vet jag inte. Men om allt bara vore perspektiv och typiska hifiparametrar skulle det låta rätt platt. För det som WB Act har, det är en förmåga att engagera, dra in lyssnaren i musiken. Det är just detta dom gör bättre än Bösendorf, anser jag, som i direkt jmf spelar lite mer laidback och inte heller kan bjuda på samma exakta och luftiga ljudbild. Bättre artikulation med WB Act än VC 1. Ljusare klang skulle man oxå kunna säga. Ingen skugga skall falla över Bösendorf, förstås. Det är alltid lite missvisande med direkta jämförelser. Bösendorf bygger på en annan konstruktionsprincip och är naturligtvis inte ämnade att låta som WB Act. Det låter bara annorlunda egentligen, inte sämre. Jag avslutar med ett omdöme från Hi Fidelity om WB Act, där recensenten verkligen fått till det: "En iskall överblick som bara just inte bara är kall, utan varm och charmerande". En bra sammanfattning tycker jag Quote
Guest om.s Posted July 19, 2008 Posted July 19, 2008 Mina intryck och jmf med Bösendorf VC 1 då: Om man gillar perspektiv, där aktörerna är superprecist placerade i ljudbilden, då får man full pott. Ta Bachs H-moll mässa där orkester, enskilda instrument, enskilda soliststämmor, breds ut i lyssnarfönstret framför dig. Gott om plats i ljudbilden. Allt är lätt att följa. Underbar behandling av röster. Eller ta en gammal tonårsfavorit, och en typ av musik jag sällan lyssnar på, Deep Purples Live In Japan och Child in time fick mig att höja volymen mer än vanligt. Ingenting grötades ihop. Ljudbilden exakt. Allt serverat på ett "lagom" sätt. En mkt fin balans. Det blir aldrig laidback, men spelar inte heller rakt på lyssnaren. Hur mkt det har att göra med att basporten är nedåtriktad, vet jag inte. Men om allt bara vore perspektiv och typiska hifiparametrar skulle det låta rätt platt. För det som WB Act har, det är en förmåga att engagera, dra in lyssnaren i musiken. Det är just detta dom gör bättre än Bösendorf, anser jag, som i direkt jmf spelar lite mer laidback och inte heller kan bjuda på samma exakta och luftiga ljudbild. Bättre artikulation med WB Act än VC 1. Ljusare klang skulle man oxå kunna säga. Ingen skugga skall falla över Bösendorf, förstås. Det är alltid lite missvisande med direkta jämförelser. Bösendorf bygger på en annan konstruktionsprincip och är naturligtvis inte ämnade att låta som WB Act. Det låter bara annorlunda egentligen, inte sämre. Jag avslutar med ett omdöme från Hi Fidelity om WB Act, där recensenten verkligen fått till det: "En iskall överblick som bara just inte bara är kall, utan varm och charmerande". En bra sammanfattning tycker jag Hva bruker du for utrustning ellers på ARCéne?... mvh Quote
IHS Posted July 19, 2008 Author Posted July 19, 2008 Hela kitet NAS AceSpace med Audio Research Ph 5 riiasteg, PU Lyra Dorian och förstärkaren, Leben CS 300. Quote
Käera Posted July 19, 2008 Posted July 19, 2008 Det är snygga högtalare hur mycket skiljer dina intryck rent ljudmässigt hemma kontra Audio Conceps lilla rum Quote
Guest om.s Posted July 19, 2008 Posted July 19, 2008 Hela kitet NAS AceSpace med Audio Research Ph 5 riiasteg, PU Lyra Dorian och förstärkaren, Leben CS 300. Ahh, nydelig oppsett, ser du spiller med frontdekslene på høyttalerene, er det bevisst med tanke på lyden eller har du bare ikke rukket ta de av? .... mvh Quote
IHS Posted July 20, 2008 Author Posted July 20, 2008 Ahh, nydelig oppsett, ser du spiller med frontdekslene på høyttalerene, er det bevisst med tanke på lyden eller har du bare ikke rukket ta de av? .... mvh När jag inte lyssnar har jag frontsdekslene på. Utan skyddena släpper ljudet bättre från högtalarna, men skillnaden är inte så stor att jag alltid känner att jag måste ta av dom. Kanske är det oxå nyhetens behag och att jag nu i början orkar ta av och på, men sen får vi väl se..... Sen är dom snyggare med "kläderna" på, tycker min fru Quote
Guest om.s Posted July 20, 2008 Posted July 20, 2008 När jag inte lyssnar har jag frontsdekslene på. Utan skyddena släpper ljudet bättre från högtalarna, men skillnaden är inte så stor att jag alltid känner att jag måste ta av dom. Kanske är det oxå nyhetens behag och att jag nu i början orkar ta av och på, men sen får vi väl se..... Sen är dom snyggare med "kläderna" på, tycker min fru Takker!, selv spiller jeg uten og har laborerat med/uten og som deg så finner jeg de best uten, men du har jo en reflektert tanke bak det hele ser jeg så du finner nok det optimale for deg, så lykke til igjen med noen nydelige høyttalere og flott oppsett forøvrig .... mvh Quote
IHS Posted July 20, 2008 Author Posted July 20, 2008 Det är snygga högtalare hur mycket skiljer dina intryck rent ljudmässigt hemma kontra Audio Conceps lilla rum Skulle nog säga att klangen i mitt vardagsrum är lite hårdare än hos AC lyssningsrum, men utan att vara obehaglig på ngt sätt. I AC "lilla" rum är det ändå gott om plats åt alla håll för en högtalare att spela ut på. Jag har högt i tak och klinkergolv och sitter närmare, AU har ganska lågt och heltäckande matta som dämpar. Hemma hos mig blir det mer av "monitorlyssning" kanske. Quote
Recommended Posts