Jump to content

Golv i gungning

goranr

Recommended Posts

Hej alla kloka öron,

Vårt hus är byggt på 60-talet då man ibland byggde in lite fel i grundkonstruktionen. Det skall nu åtgärdas genom att riva upp alla golv, jämna till betongplattan, lägga på platonmatta+cellplast+spånskiva+parkett. Tänk vad mycket trevligt de 200 000:- kunde räckt till. :diss: Nåväl, lyssningsrummet kanske nu kan bli ännu bättre. :)

Frågan är bara: Kan man vara säker på det (budgeten tillåter inte flera provskott)? Just nu ligger det reglar med stenull mellan och ett massivt ekgolv överst. Det finns ju en uppsjö av olika stegljudsdämpningar, densitet på cellplast, lumppapper/foam, laminat/parkett. :?: Någon som har erfarenhet eller kloka tankar om hur man skall göra (eller inte skall göra)?

/Goranr

Hej alla kloka öron,

Vårt hus är byggt på 60-talet då man ibland byggde in lite fel i grundkonstruktionen. Det skall nu åtgärdas genom att riva upp alla golv, jämna till betongplattan, lägga på platonmatta+cellplast+spånskiva+parkett. Tänk vad mycket trevligt de 200 000:- kunde räckt till. :diss: Nåväl, lyssningsrummet kanske nu kan bli ännu bättre. :)

Frågan är bara: Kan man vara säker på det (budgeten tillåter inte flera provskott)? Just nu ligger det reglar med stenull mellan och ett massivt ekgolv överst. Det finns ju en uppsjö av olika stegljudsdämpningar, densitet på cellplast, lumppapper/foam, laminat/parkett. :?: Någon som har erfarenhet eller kloka tankar om hur man skall göra (eller inte skall göra)?

/Goranr

Alltid vanskligt att ge råd utan att ha varit på plats och utfört en fuktbesiktning samt studerat ritningarna på grundläggningen, men här kommer lite allmänna punkter

Fukt

Om isolering (ibland även kapillärbrytande skikt =tvättad singel) saknas under plattan och du placerar isoleringen (cellplasten ) på insidan så kan fuktvandring uppstå och fällas ut under platonmattan. har du sen mellanväggar på träreglar så kan nya problem uppstå .

Det finns löningar på detta som ventilerar bort både fukten och ev radon ,men jag tror detta kräver någon form av fläktsystem

Akustik

vad som kan uppstå är en parkett resonans i konstruktionen Vid cellplast tjocklekar över 70mm torde problememt vara försumbart om du använder 22mm golvspån och minst 15mm parkett Naturligtvis måsta byggaren vara noga med att inga luftfickor uppstår. densiteten på cellplasten måste vara tillräckligt hög för att inte tryckas in i platonmattan. Finns utrymme för ett lager gips som limmas på spånskivan så har du garderat dig med både hängslen och livrem

Det finns också speciella material från platon att lägga under platonmattan för att dämpa kavitets ljud

Hälsningar

matts

Akustik

vad som kan uppstå är en parkett resonans i konstruktionen Vid cellplast tjocklekar över 70mm torde problememt vara försumbart om du använder 22mm golvspån och minst 15mm parkett Naturligtvis måsta byggaren vara noga med att inga luftfickor uppstår. densiteten på cellplasten måste vara tillräckligt hög för att inte tryckas in i platonmattan. Finns utrymme för ett lager gips som limmas på spånskivan så har du garderat dig med både hängslen och livrem

Det finns också speciella material från platon att lägga under platonmattan för att dämpa kavitets ljud

Hälsningar

matts

Tack för det Matts,

Det jag hört om folk som bytt träreglar mot cellplast är att rummet upplevs som mera dämpat och det kan ju vara bra. Samtidigt ger vissa cellplastgolv knirrande ljud ifrån sig och känns lite sviktande. Det som också oroar mig lite är att en fritt flytande parkett som ligger på någon skummad plastmatta kanske kan svänga i takt med musiken, som du nämnde. I tidigare konstruktionen spikades parketten mot reglarna (5*10 cm) och blev därmed rätt stumt förbunden mot golvet/betongplattan. Spikes skall väl förbättra kopplingen mot underlaget. Med en "mjuk" golvkonstruktion försvinner väl meningen med spikes?

/Goranr

Med en "mjuk" golvkonstruktion försvinner väl meningen med spikes?

/Goranr

Om Du med "mjuka golv" menar parkett på reglar, har jag varit igenom en sådan resa. Jag flyttade från en relativt ny lya där golvet låg flytande mot betong och foam emellan. Här använde jag spikes direkt i parketten (de små hålen passerade besiktningen då jag flyttade).

Jag flyttade sedan till en gammal patricierlägenhet där det var reglat undergolv och fiskbensparkett (nerspikat). Ljudet var sämre än i min tidigare boning så jag provade Sonic Designs mjuka sorbotanpuckar istället för spikes. Det blev en oerhörd förbättring i basen som blev både kraftfullare och renare. Enligt Sonic Design skall förklaringen vara att regelgolv inte kommer i självsväng på samma sätt som med spikes. Om detta går att läsa på deras hemsida Sonic Design under "dämpfötter". Ganska billigt tweak att prova. Fungerade hos mig.

Där jag bor nu använder jag Dynaudios spikes på mina C4:or och deras aluminiumplatta som har en kraftig gummiring som ligger an mot golvet. Jag har provat Sonic Design här också fast här kan jag inte utmejsla några skillnader.

• 1 year later...
Jag flyttade sedan till en gammal patricierlägenhet där det var reglat undergolv och fiskbensparkett (nerspikat). Ljudet var sämre än i min tidigare boning så jag provade Sonic Designs mjuka sorbotanpuckar istället för spikes. Det blev en oerhörd förbättring i basen som blev både kraftfullare och renare. Enligt Sonic Design skall förklaringen vara att

Köpte en sats SD-puckar - och det gör skillnad till det bättre. Spikes, gummiplattor och SD-puckar ... nu är det de sistnämnda som gäller. :)

Vi får se om jag håller med mig själv om ett par veckor när jag lyssnat in mig.

Dag två med SD-kuddar ... det är nog faktiskt så att dessa fungerar. Jag behöver inte vänta ett par veckor och lyssna in mig.

Det är nog så att fiskbensparkett och Magnepan inte är kompatibla med varandra.

sdpuck.jpg

Frekvensgången känns mera jämn än förut på de CD/vinyl jag testat så här långt. Jag är nöjd och puckarna är värda pengarna, helt klart.