calle_jr Posted July 14, 2008 Posted July 14, 2008 Podium Sound och Red Wine Audio Efter en inledande artikel fortsätter vi utvärdera Podium, och Carsten_chr var här och hälsade på med denna: Men låt er inte förledas tro att detta var en vanlig lyssningssejour... :cool: Quote
calle_jr Posted July 14, 2008 Author Posted July 14, 2008 Tre lådor från Red Wine Audio. En integrerad Signature 30.2 och två monoblock Signature 70.2 Detta är en lyssningstråd, men eftersom jag inte kan hålla tassarna borta från kameran blir det en hel del bilder http://www.redwineaudio.com/ Quote
calle_jr Posted July 14, 2008 Author Posted July 14, 2008 Carsten packade upp ett gäng kablar och signalkablarna var långa Quote
calle_jr Posted July 14, 2008 Author Posted July 14, 2008 Podium 0.5 kopplades upp med denna placering Quote
calle_jr Posted July 14, 2008 Author Posted July 14, 2008 Det hela verkade skumt och jag får erkänna att jag var nyfiken men skeptisk. Högtalarkablar med Ø0,8 silverledare och bybees Quote
calle_jr Posted July 15, 2008 Author Posted July 15, 2008 Detta var ingen A/B-test med Silverline Grandeur utan en A+B-uppkoppling med en förstärkare till varje högtalare. Denna typ av uppkoppling har många med mig dålig erfarenhet av, och jag var uppenbarligen konfunderad... Quote
calle_jr Posted July 15, 2008 Author Posted July 15, 2008 Försteget i Red Wine Audio Signature 30.2 är passivt och volymen kan fjärrstyras, vilket är en klar fördel när det ska trimmas ihop med mitt system. Jag stegade inledningsvis upp volymen till Podium så att de blev tydligt dominanta. Därefter stegade jag ner så att de försvann. Därefter upp några snäpp, och så ner igen. Ganska snabbt hittades ett läge som jag inte kan beskriva med ett bättre uttryck än sweetspot Quote
Guest BTS Posted July 15, 2008 Posted July 15, 2008 Detta var ingen A/B-test med Silverline Grandeur utan en A+B-uppkoppling med en förstärkare till varje högtalare. Denna typ av uppkoppling har många med mig dålig erfarenhet av, och jag var uppenbarligen konfunderad... Detta förstår jag inte, går det att utveckla... Quote
calle_jr Posted July 15, 2008 Author Posted July 15, 2008 Huk er göbbar, för nu laddar han om...! Så hade jag inte tänkt på bilden... Detta förstår jag inte, går det att utveckla... Helt enkelt att Silverline Grandeur och Podium 0.5 är inkopplade samtidigt! Med dynamiska högtalare blir detta normalt sett rena soppan. Åtminstone har jag aldrig hört en lyckad sådan uppkoppling (förutom högtalare som är byggda för det med delningsfilter etc). Man vet hur svårt det kan vara bara att installera en sub, och här jobbar två fullregisterhögtalare parallellt över hela registret med samma signal. Skillnaden är att här kombineras en dynamisk högtalare med Podiums fullregisterpanel! Quote
Guest BTS Posted July 15, 2008 Posted July 15, 2008 Helt enkelt att Silverline Grandeur och Podium 0.5 är inkopplade samtidigt! Nu förstår jag den iden skulle fått mig att rygga Quote
calle_jr Posted July 15, 2008 Author Posted July 15, 2008 Här är ett perspektiv på detsamma där all övrig bråte framträder Quote
calle_jr Posted July 15, 2008 Author Posted July 15, 2008 Nu förstår jag den iden skulle fått mig att rygga Mig med Ganska snabbt hittades ett läge som jag inte kan beskriva med ett bättre uttryck än sweetspot Precis vid rätt "klick" öppnades rummet upp. Väggar och högtalare försvann. De engagerande, distinkta detaljer som är Podiums starkaste kort blandade sig med köttet, kraften och bottnen i de dynamiska Grandeur. Jag vill påstå att begreppet perspektiv får en lite annan innebörd. Visst går det att åstadkomma bra djup i en setup, men på det sätt som beståndsdelarna i signalen här kompletterar varandra blev känslan oerhört live utan att bli påträngande. Om det blir påträngande har man balanserat ljudet fel. Det fanns en klarhet i efterklangen som inte verkade hindras av rummet, och vid en tydlig sweetspot på "balanskontrollen" satt ljudet som en smäck. Detta gav mersmak Quote
Guest BTS Posted July 15, 2008 Posted July 15, 2008 Precis vid rätt "klick" öppnades rummet upp. Väggar och högtalare försvann. De engagerande, distinkta detaljer som är Podiums starkaste kort blandade sig med köttet, kraften och bottnen i de dynamiska Grandeur. Jag vill påstå att begreppet perspektiv får en lite annan innebörd. Visst går det att åstadkomma bra djup i en setup, men på det sätt som beståndsdelarna i signalen här kompletterar varandra blev känslan oerhört live utan att bli påträngande. Om det blir påträngande har man balanserat ljudet fel. Det fanns en klarhet i efterklangen som inte verkade hindras av rummet, och vid en tydlig sweetspot på "balanskontrollen" satt ljudet som en smäck. Detta gav mersmak Jaha, synd du bor så långt bort..... Quote
calle_jr Posted July 15, 2008 Author Posted July 15, 2008 Jaha, synd du bor så långt bort..... Vad är 1000km i dessa sammanhang.. Quote
bigfoot Posted July 15, 2008 Posted July 15, 2008 Precis vid rätt "klick" öppnades rummet upp. Väggar och högtalare försvann. De engagerande, distinkta detaljer som är Podiums starkaste kort blandade sig med köttet, kraften och bottnen i de dynamiska Grandeur. Jag vill påstå att begreppet perspektiv får en lite annan innebörd. Visst går det att åstadkomma bra djup i en setup, men på det sätt som beståndsdelarna i signalen här kompletterar varandra blev känslan oerhört live utan att bli påträngande. Om det blir påträngande har man balanserat ljudet fel. Det fanns en klarhet i efterklangen som inte verkade hindras av rummet, och vid en tydlig sweetspot på "balanskontrollen" satt ljudet som en smäck. Detta gav mersmak Jeg spiller "bare" på Podium hjemme hos mig selv, men Carsten har ved en enkelt lejlighed demonstreret noget lignende med et sæt dynamiske højtalere indkoblet samtidigt, og det gør en verden til forskel ! Rummet forsvinder ganske enkelt, og man befinder i en stor koncertsal med orkestret på rette plads :-) Det er ikke let at beskrive, skal høres...jeg vil ha' mere Quote
Timbre™ Posted July 15, 2008 Posted July 15, 2008 Vad är 1000km i dessa sammanhang.. I Värmland kan man ju åka 15 mil för en halv special... Quote
Guest BTS Posted July 15, 2008 Posted July 15, 2008 I Värmland kan man ju åka 15 mil för en halv special... Quote
Käera Posted July 15, 2008 Posted July 15, 2008 Här är en förenklad bild av rummet Jag tror dom flesta är mkt nöjda med dina föreklade bilder men du är ju van vid att skämma bort oss :cool: Quote
calle_jr Posted July 16, 2008 Author Posted July 16, 2008 jeg vil ha' mere Danmark är ju på närmare håll för mig du är ju van vid att skämma bort oss Hehe, tack. Poängen gick fram vilket var avsikten, och MS Powerpoint är ett ganska behändigt verktyg. Vi kopplade upp RWA Signature 70.2 monoblock till Grandeur left och right Detta gjordes på enklast möjliga vis, vilket innebar att det svårligen gick att fotografera :clown: Motljus är calle_jrs fiende #1, och vi tycks mötas på alla slagfält numera. Quote
Guest BTS Posted July 16, 2008 Posted July 16, 2008 Motljus är calle_jrs fiende #1, och vi tycks mötas på alla slagfält numera. Det var faktiskt lite skönt att veta, jag är inte ensam... Quote
calle_jr Posted July 16, 2008 Author Posted July 16, 2008 Det blev många timmars lyssning denna dag, och det lät bättre och bättre efterhand som de batteridrivna monoblocken värmt upp. Quote
Tompa Posted July 16, 2008 Posted July 16, 2008 Tjusiga bilder Calle !! Trevlig träff i går, alltid kul att träffas irl !! //-- Tompa -- Quote
Timbre™ Posted July 16, 2008 Posted July 16, 2008 Det blev många timmars lyssning denna dag, och det lät bättre och bättre efterhand som de batteridrivna monoblocken värmt upp. http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...ix/DSC_9020.JPG Även vännen uppe till höger ser ut att vara uppvärmd... Quote
calle_jr Posted July 16, 2008 Author Posted July 16, 2008 Tack, Tompa. Jag säger detsamma Även vännen uppe till höger ser ut att vara uppvärmd... Hehe, det är Godzilla och vi är inte riktigt kontanta. Jag misstänker att han snattar en del i barskåpet. Jag gillar konceptet med batteridrift på RWAs produkter. Här ser vi dem på uppladdning, och det går att ladda i alla landsnät precis som med en laptop. De ska fulladdas på en timme och håller mellan 12-24 timmar beroende på last och volym. Det sitter en inbyggd batterimätare som automatiskt stänger av slutstegen och börjar ladda om spänningen skulle sjunka för lågt. http://www.podiumsound.co.uk/ http://www.redwineaudio.com http://www.schmidt-audio.dk/ Quote
Muffin Posted July 17, 2008 Posted July 17, 2008 Intressant med batteridrift i kompakt format! Väcker några frågor: Är det Icepower-moduler i RWA:as utgångssteg? RWA Signature 30.2 är integrerad och har bara en ingång. Vilken ingångsväljare rekomenderas? Deras egen verkar ha utgått ur sortimentet. Ytterligare en förförstärkare i kedjan är väl ingen hit? Hur uppfattade ni förstärkarnas ljudliga kvalitéer? /muffin Quote
Tompa Posted July 17, 2008 Posted July 17, 2008 Tack, Tompa. Jag säger detsamma Vi får se till så det blir fler gånger i det närmaste //-- Tompa -- Quote
calle_jr Posted July 17, 2008 Author Posted July 17, 2008 Är det Icepower-moduler i RWA:as utgångssteg? Nånting ditåt, klass T. Jag kan inte hela resan, och det låter allt annat än ICE så som jag hört det... Systemet i grunden är ganska avslöjande och Podium är en mycket avslöjande högtalare. RWA integrerade fint i systemet med Podium och det lät aldrig komprimerat eller beslöjat. Det gäller även för drivning av Grandeur, med bra kontroll, bra bas och utmärkt upplösning. Det låter lugnt och stabilt när det är uppvärmt. Quote
calle_jr Posted July 17, 2008 Author Posted July 17, 2008 RWA Signature 30.2 är integrerad och har bara en ingång. Vilken ingångsväljare rekomenderas? Deras egen verkar ha utgått ur sortimentet. Ytterligare en förförstärkare i kedjan är väl ingen hit? Det var en fråga till Man har ju eftersträvat så kort och ren signalväg som möjligt, och för de som endast använder en källa är det att föredra. För de som använder flera (exvis jag ) hänvisas till Isabella, ett rörförsteg som även har inbyggd DAC och hörlursfärstärkare som option. Foto: RWA Quote
Recommended Posts