Jump to content

Accuphase i Sverige


minesota

Recommended Posts

40 minutes ago, octavia rs said:

 

Nu har jag ingen aning om var du bor eller vilka affärer du varit i kontakt med men åk till Malmö om du nu vill klämma på Accuphase.

 

1937558111_Screenshot_2021-04-17OllefinnspInstagram671inlggphensprofil.png.a9f4dace733868406fe2cb6c2bfc2879.png

 

 

Visst finns det lite prylar här och var, men fortfarande så är det dels långa avstånd, dels kanske inte just det man är intresserad av som finns hemma, dels kan det ju vara hyfsat meningslöst att provlyssna tex ett försteg i en butik. 

Det som oftast återstår av förståeliga skäl är ju att beställa mot handpenning och vänta. Dessbättre är det ingen stor risk att man blir missnöjd.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, octavia rs said:

 

Nu har jag ingen aning om var du bor eller vilka affärer du varit i kontakt med men åk till Malmö om du nu vill klämma på Accuphase.

 

1937558111_Screenshot_2021-04-17OllefinnspInstagram671inlggphensprofil.png.a9f4dace733868406fe2cb6c2bfc2879.png

 

 

Är det Ljudupplevelser som är så välsorterade så man t.o.m. har en A-75 inne 😳👍

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hasse said:

Är det Ljudupplevelser som är så välsorterade så man t.o.m. har en A-75 inne 😳👍

 

Vill man lyssna, klämma eller låna Accuphase så finns följande hos Ljudupplevelser i Malmö.

 

Integrerade E480, E650, E800

Slutsteg A-48, A-75,

CD DP-570

Försteg C-2150, C-3900

 

Troligtvis de största sortimentet av Accuphase på demo i Sverige. Alla produkter går att lyssna på i butiken eller låna hem.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, octavia rs said:

 

Vill man lyssna, klämma eller låna Accuphase så finns följande hos Ljudupplevelser i Malmö.

 

Integrerade E480, E650, E800

Slutsteg A-48, A-75,

CD DP-570

Försteg C-2150, C-3900

 

Troligtvis de största sortimentet av Accuphase på demo i Sverige. Alla produkter går att lyssna på i butiken eller låna hem.

Jag kan bara hålla med, har lyssnat på alla ovan nämnda produkter, några bara i butik och några även i min egen anläggning...

Det känns konstigt att säga med dessa priser, men tycker nog att Accuphase är oerhört prisvärda med tanke på den ljudkvalitet och byggkvalitet de tillhandahåller om man jämför med mycket annat ute på marknaden som jag lyssnat på.

Är man ute efter en integrerad bör man lyssna på E480 eller ngn av dess småbröder, och om HT o plånbok tillåter även E650/E800 

 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Strmbrg said:

Visst finns det lite prylar här och var, men fortfarande så är det dels långa avstånd, dels kanske inte just det man är intresserad av som finns hemma, dels kan det ju vara hyfsat meningslöst att provlyssna tex ett försteg i en butik. 

Det som oftast återstår av förståeliga skäl är ju att beställa mot handpenning och vänta. Dessbättre är det ingen stor risk att man blir missnöjd.

Det var ju ett evinnerligt upprepande om att det inte finns Accuphase att lyssna på i landet. Du har gång efter gång blivit upplyst om att de finns både att lyssna på i butik och troligen även för hemlån om man vill det, även de specifika modeller du efterfrågar. Sen kanske avstånden är lite långa, men sluta gärna påstå att de inte finns. 

Link to comment
Share on other sites

Jag påstår inte att de inte finns. Men specifikt det man är ute efter kanske inte finns. Åtminstone inte för mig i Stockholm. 

Visst, det är ett gnälligt påstående och inget förhållande jag kan göra så mycket åt. Branschen är som den är, liten och krympande. Fortafarande uppenbarligen en överetablering av handlare i förhållande till både det mycket lilla marknadsunderlaget och det mycket stora total-utbudet på artikelnivå.

Såklart renderar det i att väldigt mycket inte finns i lager hos vare sig butiks- eller rena näthandlare. Det betyder självklart inte att ingenting finns någonstans. Men det betyder att ett potentiellt köp av en mycket dyrbar apparat eller högtalare får beslutas utifrån nätrecensioner, rekommendationer eller kanske via en utvärdering av en snarlik produkt från samma tillverkare.

Ju större investering, desto mindre chans att kunna göra en ordentlig bedömning innan köp.

Som sagt, det är lite gnälligt av mig, eftersom jag förstår problemen och dessutom inte har någon bra lösning på dem.

Jag finner mig i läget och köper olyssnat baserat på det förtroende jag fått av ett visst fabrikat.

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, JWE said:

Allt är relativt! :D

Pröva flytta hit om du vill känna på långa avstånd. Linn-butik i stan, 26 mil till nästa hifibutik. Går fortare att flyga till Stockholm för mig.

 

Som sagt, de flesta erbjuder hemlån om man är intresserad av en produkt.

Visst, förutsatt att produkten inte måste importeras först. 😊 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, musicus said:

Finns inte numera Accuphase också hos Perfect Sense i Sthlm!? 

 

mvh

Jo, och det är där jag har handlat mitt slutsteg samt beställt försteget.

Ingen av dessa apparater fanns dock - av högst förståeliga skäl i lager. Slutsteget fick tas från Japan, vilket tog några månader. Försteget tar samma väg, men förhoppningsvis på lite kortare tid.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Strmbrg said:

Jo, och det är där jag har handlat mitt slutsteg samt beställt försteget.

Ingen av dessa apparater fanns dock - av högst förståeliga skäl i lager. Slutsteget fick tas från Japan, vilket tog några månader. Försteget tar samma väg, men förhoppningsvis på lite kortare tid.

 

Ahh, trodde han hade inne lite fler Accuphase apparater :blush:

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, VoicesInMyHead said:

 

Om man varit där på sista tiden så förstår man att det inte går in en pryl till, det är FULLT! :grinsmilingeyes:

Ja, jag har inte varit där inne vad jag minns, bara stått och småsurrat lite i trapphuset.

Men det där att det är fullt visar väl ganska tydligt att mängden artiklar på marknaden är väldigt stort. (Antal fabriket x antal artiklar per fabrikat.) Yttermera en liten och totalt sett sjunkande marknad (förvisso med en liiiten liiten klick hängivna entusiaster), samt en etablering som, givet konkurser, nedläggningar, övergångar från fysisk till nätbutik, butiker som flyttar till mindre lokaler etcetera uppenbarligen är lite för stor för marknaden.

Och så kommer det en snubbe som jag, som naturligtvis vill köpa något som - trots att det är fullt på hyllorna - inte finns hemma.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Strmbrg said:

Yttermera en liten och totalt sett sjunkande marknad (förvisso med en liiiten liiten klick hängivna entusiaster), samt en etablering som, givet konkurser, nedläggningar, övergångar från fysisk till nätbutik, butiker som flyttar till mindre lokaler etcetera uppenbarligen är lite för stor för marknaden.

Du upprepar ovanstående, i mina ögon ganska svepande påstående, helt utan källor (står i princip samma sak i ett inlägg fyra timmar tidigare också). Jag säger inte att allt du skriver i citatet ovan är fel men du får gärna underbygga det med lite fakta och/eller data också. 

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Terminator said:

Du upprepar ovanstående, i mina ögon ganska svepande påstående, helt utan källor (står i princip samma sak i ett inlägg fyra timmar tidigare också). Jag säger inte att allt du skriver i citatet ovan är fel men du får gärna underbygga det med lite fakta och/eller data också. 

Beskriv hellre hur du själv ser på saken.  🙂

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Strmbrg said:

Åtminstone inte för mig i Stockholm. 

Kanske är en liten fördomsfull bild från min sida men för de flesta som inte bor i Malmö, Göteborg och Stockholm (eller Vimmerby) så krävs det en resa till dessa städer för att lyssna eller handla. Jag har gjort det flera gånger. Åkt hemifrån 06.00, framme i Sthlm ca 12.00, lunch, handlat/gjort mitt ärende, lämnar Sthlm ca 15.00 och hemma igen ca 21-22.00, alternativt tar en hotellnatt och åker hem dagen efter. En Göteborgresa är två timmar kortare. Men här har vi dessutom Köpenhamn och Hamburg på nära håll. Det är ett plus för oss. :satisfied:

 

Att få Stockholmare, Göteborgare eller Malmöbor att lämna de lokala 50-skyltarna är lite knepigare. 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Bebop said:

Kanske är en liten fördomsfull bild från min sida men för de flesta som inte bor i Malmö, Göteborg och Stockholm (eller Vimmerby) så krävs det en resa till dessa städer för att lyssna eller handla. Jag har gjort det flera gånger. Åkt hemifrån 06.00, framme i Sthlm ca 12.00, lunch, handlat/gjort mitt ärende, lämnar Sthlm ca 15.00 och hemma igen ca 21-22.00, alternativt tar en hotellnatt och åker hem dagen efter. En Göteborgresa är två timmar kortare. Men här har vi dessutom Köpenhamn och Hamburg på nära håll. Det är ett plus för oss. :satisfied:

 

Att få Stockholmare, Göteborgare eller Malmöbor att lämna de lokala 50-skyltarna är lite knepigare. 

Närå, inte jag i alla fall. Jag har väl runt 5000 tjänstemil om året, så det finns mycket ofta möjligheter att göra avstickare i privatärenden på vägen. Som ni kanske förstår så är det jag vill gagga om inte något specifikt Accuphase-problem. Gå in på vilken hifi-handlar-hemsida som helst och scrolla runt lite bland varorna. Inte jättemycket som anges som lagervara. Så, att enkelt titta in, klämma och känna och lyssna blir ju aningens ogörligt. Är det en dyrbar manick så är det väl tveksamt om de köper in den bara för att någon vill kolla och lyssna lite och kanske slå till. Blir det inget köp så står de ju där med en udda pryl som kanske omsätts en halv gång per år...

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Strmbrg said:

Är det en dyrbar manick så är det väl tveksamt om de köper in den bara för att någon vill kolla och lyssna lite och kanske slå till.

Det finns andra varianter också. I Blekinge finns en hifi-handlare med ett hyggligt sortiment. De är mycket duktiga. För ett par år sedan åkte jag dit (25 km) med avsikt att köpa en s k higendprodukt av ett märke de för. De ville gärna hjälpa mig men de kunde inte då märket inte tillåter att denna handlare säljer översta sortimentet då det kan skada handlaren i Malmö (160 km).

 

Jag blev så upprörd av detta att ja la ner projektet. Här har vi en handlare som växt ordentligt de sista 5 åren. Investerat i nya fina lokaler med 4 utmärkta lyssningsrum. Han får sälja t ex Dynaudios, Naims, Moons, Avids med fleras hela sortiment men han nekas ett visst märkes bästa produkter för att skydda en handlare i Malmö. Däremot är det ok att de säljer tillverkarens andra prylar. Är du mindre så får du heller inte växa. Sådant ger mig avsmak både mot märket och de butiker man vill skydda. Alla vägar skall gå till storstaden utom när man skall var miljövänlig och handla lokalt och nöja sig med vad censuren anser vi på bystan kan nöja oss med för att inte störa storstadens utbud. Ruttet.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Strmbrg said:

Beskriv hellre hur du själv ser på saken.  🙂

Jag har inte någon direkt uppfattning i frågan då jag inte känner att jag läst på om ämnet annat än nedan. 

 

6 hours ago, Strmbrg said:

Okej, tittar man på ”Alla Bolag” så är det tyvärr ofta låg lönsamhet och ofta sjunkande omsättning i branschen. Undantag finns alltid men det är en generell bild.

Här gjorde jag dock en mindre undersökning för ca 16 år sedan när jag var på väg att bli färdig ekonom vid universitet och slogs av tanken på att öppna en Hifi-klubbenbutik. Som jag minns det så noterade jag låga marginaler och små butiker/bolag sett till hur det såg ut generellt för branschen. Min krassa konklusion var att det såg svårt ut att jag skulle kunna bli rik som hifi-handlare så jag avstod att hoppa på ett ev äventyr med Hifi-klubben. 

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om handlare nuförtiden har mindre lager och färre produkter hemma på demo än förr? Ni som köpt hi-endprylar under flera decennier, stämmer det? Om jag ska killgissa så kan jag lika gärna tänka att nutidens hemsidor gör det möjligt för handlarna att exponera tillverkarens, mer eller mindre, hela sortiment då det ändå är beställningsbart (om än med väntetider som en eftertraktad bil). 

 

En annan tanke om avstånd och liknande är något som slår mig när jag läser Stereophile och det är antalet återförsäljare som finns för en del av produkterna de testar. Förvisso testar de ofta otroligt exklusiva produkter men jag kan tycka att det även för de, i sammanhanget, lite billigare, ofta kan vara så att det bara finns 10-20 st återförsäljare (ibland ännu färre, jag tror det har en nedre gräns på fem st för att överväga en produkt för test) och då är det på hela USA-marknaden med 350 miljoner invånare. Översatt till svenska förhållanden så skulle det kanske motsvara, i bästa fall, en återförsäljare i hela norden. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Terminator said:

Jag vet inte om handlare nuförtiden har mindre lager och färre produkter hemma på demo än förr?

Förmodligen och det gäller inte bara hifi. Lager binder mycket kapital, större hyreskostnader, högre skuldsättning, riskerar nedskrivningar, inbrottsrisk, dyrare försäkringar osv. Detta är kostnader som få kunder är beredda att betala för. Istället har man ett antal demoprodukter och får sedan direktleveranser från leverantören och ibland direkt hem till köparen från ett centrallager någonstans i Europa. 

 

För riktigt exklusiva prylar har distributören ett showroom och sedan beställer man i sin favoritbutik istället för att hänvisas till en butik som man inte har eller vill ha en relation till.

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar om det verkligen är en krympande kaka egentligen. Det är nog snarare en ökad konkurrens från andra aktörer än de "gamla". Man köper en högtalare med wifi och strömmar från mobilen ...

 

Jag har ingen aning var det slutar, men jag tror inte det slutar, bara att det blir annorlunda.

 

Det kan förstås bli så att just detta märke som tråden handlar om, inte hänger med i konkurrensen och helt enkelt går i konkurs. Det spelar ingen roll hur bra det tekniska är om teknologin som använts är omkörd.

 

Jag skulle personligen bli ledsen om det hände eftersom jag gillar klass A och ser Accuphase som helt kompromisslös i sin design.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, conan said:

Jag skulle personligen bli ledsen om det hände eftersom jag gillar klass A och ser Accuphase som helt kompromisslös i sin design.

 

Accuphase har sin överlägset största marknad i Japan och där lär man överleva oavsett vilka trender som kommer och går.

 

Jag är tämligen säker på att det just nu säljs mer Accupase i Sverige än de någonsin gjorts, ibland behövs det förändringar i agentursledet och även butiksledet för att få igång försäljningen.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, octavia rs said:

 

Accuphase har sin överlägset största marknad i Japan och där lär man överleva oavsett vilka trender som kommer och går.

 

Jag är tämligen säker på att det just nu säljs mer Accupase i Sverige än de någonsin gjorts, ibland behövs det förändringar i agentursledet och även butiksledet för att få igång försäljningen.

Accuphase är rätt tydliga med att de inte vill växa för stora, de fokuserar på kvalitet isf kvantitet. (se även länkad video)

 

Det är väntetid och kö på många av apparaterna, Riaat C-47 presterades i slutet av våren förra året, men det är fortfarande lång kö på  den, tror inte det är mer än 1-2 levererade i Sverige än så länge, men desto fler beställda. Likaså deras C-3900-försteg är där bara ett i Sverige vad jag vet. 

 

Om ni inte redan sett denna video om Accuphase så rekommenderar jag den:

https://www.youtube.com/watch?v=SvdJx21_yYE&list=WL&index=5

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...