Jump to content

Accuphase i Sverige


minesota

Recommended Posts

Hej

Jag får ingen ordning på HIfi consults hemsida. Inga prislistor fungerar via länkar och jag hittar ingen info alls om Accuphase. Ser ut som dom valt andra märken istället ?? /P

Skicka PM till till Sladd eller ring honom. Klicka på butiksbilden så hittar Du hur dom bäst kontaktas vid sidan om forumet.

Link to comment
Share on other sites

Jo, sidan ser annorlunda ut än tidigare. Så jag har kanske felinformerat er! :blush Tidigare kunde de iaf få fram Accu-prylar till extra bra pris eller var det kanske importpris!? Vill minnas att förutsättningen då var Cash, inga inbyte och kanske någon ytterligare förutsättning. Iaf hade jag inga intentioner att reta upp någon med det jag skrev. Kanske var jag otydlig eller rent av fel ute när jag skrev extra bra pris, detta uppfattades kanske som extrapris, särskrivning eller ihopsättning av särskrivningar kan bli väldigt fel! Ja ja..

Link to comment
Share on other sites

Hej!

I korthet funkar det så att Accuphase på senare år kommit att ha stor prisdiffernas mellan Asiens direktförsäljning och hifi-butiker. Under en period köpte alltså butikerna in och demonstrerade produkterna och sedan handlade många kunder direkt från Hong Kong. Man hade alltså kostnaden, gjorde jobbet men gjorde alltihop år Hong Kong.

Då får man välja. Antingen ta bort produkten från hyllan eller hitta ett alternativ.

Vi har sålt Accuphase länge och har goda relationer med dem och har kunnat göra en "deal" där vi kan erbjuda i princip samma låga priser som Hong kong-siten.

För att få handla så förmånligt krävs att man accepterar samma rutiner som Hong Kong-siten har. De är:

100% i förskott

Inga avbetalningar

Inga inbyten

man får vänta på sin produkt 2 - 12 veckor (det sistnämnda har hänt en gång)

Då har produkten gått "rätt" väg och säljs som vanligt i svensk butik.

Att ha "skylten uppe" om låga Accuphasepriser medför dock två saker.

Dels så får vi problem med många butiker i norden som säljer Accuphase på det vanliga viset, dvs har köpt in dem, lånar ut, erbjuder inbyten och avbetalning mm. Vi förstår dem och lägger därför inte ut prislistor mm

Men framförallt så ringer och mailar en massa pristokstollar som är helt säkra på att det lägsta priset är viktigast. Dessa "aktiehandlare" är tröttsamma då de inte nöjer sig med 40% ned på en vara utan vill ha de 42% som Asien-siten kan erbjuda.(bara som ett exempel) De frågar pris på 9 olika produkter åt gången och när vi tar fram ett verkligt pris från Hong Kong siten för att kunna jämföra lägger vi på 25% moms i tullen. Ibland får vi då höra att "ja men det beloppet går att justera" och där någonstans tröttnar i alla fall jag...

Därför har vi tagit ned skylten om lågt pris. Det är fel markör och irriterar en del och ger andra totalt hjärnsläpp.

Elgiganten sa: "det är dumt att betala för mycket"

Hificonsult sa: "det är dyrt att köpa för billigt"

Erbjudandet kvarstår naturligtvis för dem som är hugade. Produkterna är fina och värda att kunna köpas i svensk butik.

Som kund skall man inte behöva köpa exakt samma vara i butik dyrare än på nätet av moraliska skäl, då är något fel. Men de som har internet-kunskapen och know-how om Accuphase prisläge hamnar ändå inte i köpläge till normal prislista, de har som regel bestämt sig i förväg via kompisar el dyl och där kan vi göra en bra sak. De som värdesätter hemlån och möjlighet till inbyte och avbetalning handlar i sina vanliga butiker. Gott så kan man hoppas. I grunden handlar hela soppan om hur Accuphase sköter sina affärer world wide.

mvh

.

Link to comment
Share on other sites

Om man inte är beredd att betala det pris som Accuphasen är värd o tro mig de här skapelserna är ren poesi och livsglädje ut i varje liten skruv då förtjänar man inte att äga Accuphase.

Om man ser på allt som kommer långväga (Krell, ML) så är det ju andra priser på de också men på nått sätt verkar det som om just Accuphase inte skulle vara värt priset.. Mycket underligt..

Link to comment
Share on other sites

Om man inte är beredd att betala det pris som Accuphasen är värd ut i varje liten skruv då förtjänar man inte att äga Accuphase.

Vad är en Accuphase C-2810 värd :?: 150000 Sek eller 95000 Sek :?::?:

För mig blir det iallafall lätt att välja.... :cool:

Link to comment
Share on other sites

Om man inte är beredd att betala det pris som Accuphasen är värd o tro mig de här skapelserna är ren poesi och livsglädje ut i varje liten skruv då förtjänar man inte att äga Accuphase.

Ett inlägg som öppnar upp :) och plötsligt får man lust att se det hela ur ett historiskt perspektiv. Vet inte om du var hifiaktiv runt 1980 men hur stod det till med livsglädjen i skruvarna när Audio S importerade Accuphase och de svenska priserna stämde ganska så väl överens med den japanska prisbilden... :?:

Känslan var densamma, det kan jag intyga.

Om vi byter millennium så exponerades ett par M-8000 på en utställning ungefär samtidigt som jag hade fått hem och kopplat upp just denna modell. Här fanns även en riktprislista för Sverige där priset på M-8000 angavs till 193 000 SEK.

Kändes helt okey ända tills jag trots lite språkförvecklingar fick klart för mig att det handlade om styckpris... :D

Det här med att förtjäna sitt ägandeskap av Accuphase biter inte och själv har jag handlat Accuphase för en bra bit över en halv miljon av den firma du representerar. Utmärkt service men ditt uttalande om att äga Accuphase kan vi nog stoppa undan där det hör hemma.

Link to comment
Share on other sites

Kul med klarsynhet ;)

Själv har jag aldrig hört Accuphase även om förhoppningen att göra det en vacker dag är stor

då får man väl förhoppningsvis något att kunna bedömma prisvärdheten på

Tyvärr är det ju inte så lätt att få denna grund pga få säljställen.

Link to comment
Share on other sites

Konstigt, får en känsla av att jag är en av dem som inte förtjänar att äga Accuphase.

På just C-2810 fick jag prisuppgift från 3 olika företag i skandinavien och en butik spelade omgående ut sig själv...

Detta är vad jag betalat på två olika inköpsställen i skandinavien för de 6 olika Accuphase produkter jag äger/ägt.

Accuphase DP-77, 64 000 Sek

Accuphase DP-78, 64 000 Sek

Accuphase C-2810, 114 000 Sek

Accuphase DP-800/DC-801, 178 000 Sek

Accuphase A-60x2, 138 000 Sek + 5-6 år gammal McIntosh MC602 inköpt i andra hand för 49 000

Link to comment
Share on other sites

Föregångaren Accuphase C-2800 kostade 147 000 SEK på Malmö Hi-Fi Center utan inbyte och mot kontant betalning.

Jag har kvittot framför näsan.

Malmö Hi-fi Center var den butik som spelade ut sig själv på C-2810. Alingsås Hifi-Consult var absolut billigast,

de begärde 95 000 sek, emigerade tyvärr innan leverans kunde ske så min är köpt på Lyric Hifi i Oslo... :)

Link to comment
Share on other sites

Det klarar vi inte riktigt :) men nästan ;)

Jag tror att skillnaden i pris ibland beror på att man har en stadig kundkrets som fortfarande ligger utanför internet-letandet och då är det lättare att ligga på det "normala" priset, kunna ha utrustningen i butiken, hantera avbetalningar och ibland ganska jobbiga inbyten. Vi har de senaste åren enbart haft en 408 integrerad och en DP 67 spelare på hyllan och det drar inte så mycket kostnader, lägg då också till de speciella villkor vi kräver.

Det är alltså helt skilda villkor beroende på butik, inte bara prisskillnad.

mvh

sladd

.

Link to comment
Share on other sites

Det är alltså helt skilda villkor beroende på butik, inte bara prisskillnad.

Så är det naturligtvis och varje köpbeslut är ju taget på frivillighetens grund men detta är nog fel kanal för påståenden om vem som förtjänar att äga Accuphase. Arrogans säljer förmodligen inte hifi.

Link to comment
Share on other sites

Om man inte är beredd att betala det pris som Accuphasen är värd o tro mig de här skapelserna är ren poesi och livsglädje ut i varje liten skruv då förtjänar man inte att äga Accuphase.

Om man ser på allt som kommer långväga (Krell, ML) så är det ju andra priser på de också men på nått sätt verkar det som om just Accuphase inte skulle vara värt priset.. Mycket underligt..

Du kunde istället svarat att ni har flertalet produkter hemma för lyssning och att även de som inte kan hosta upp hela summan för produkten direkt, har chans att äga en Accu eftersom ni kan fixa till en juste avbetalning, så är ju faktiskt fallet. Nu uttryckte du dig hm, hm.. hur skall jag säga mindre rätt eller på skånska spissflabbat! :);)

Link to comment
Share on other sites

  • 12 years later...

Jag gjorde det enkelt för mig och valde att ny-köpa Accuphases minsta slutsteg. Då blev det inte snormycket pengar utan bara väldigt mycket...

:)

De kan ju med fördel köpas begagnade också. Min begränsade erfarenhet (ett drygt 20 år gammalt slutsteg och en knappt 15 år gammal nätdel) säger att prylarna tycks funka som nya i väldigt många år. 

Välbyggt tycks bara vara mellannamnet. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Det går sådär att provlyssna eller ens titta och känna på specifika Accuphaseprylar innan köp. Rimligtvis är det likadant med andra kostbara fabrikat. Besöker man något av de svenska hifi-forumen så blir intrycket lätt att hifi-intresset i landet är väldigt stort och att det därmed bör finnas en hyfsad efterfrågan och omsättning på hifi.

Flertalet handlare har merparten av sortimentet enbart på hemsidan. Tittar man lite närmare så möts man av texten "beställningsvara"... Ofta följs det av besvikelsen att inte ens importören - i de fall sådan finns - har prylen i lager. 

 

"Hej! Jag är lite nyfiken på Accuphase modell XXX och ZZZ. Jag skulle gärna vilja lyssna på dem och jämföra dem sinsemellan innan ett eventuellt köp."

 

"Vi har dem inte i lager, inte agenten heller. Men självklart beställer vi hem båda två från Japan via den svenska importören! Det handlar om ett struntbelopp för vår lilla hifibutik att lägga ut på dessa två, och vad gör man inte för sina eventuella kunder, klart vi ordnar det. Leveranstiden är ett par månader, är det okay?"

 

"Absolut! Och skulle ni inte få sälja någon av dem till mig, så lär de väl säljas till några andra kundet inom någon månad?"

 

"Bekymra dig inte om oss (mig, jag har inga anställda numera...) Det säljs väl ungefär 0,2 såna här apparater nya per år i snitt i landet, så det känns inte som att jag som handlare tar någon stor risk med att köpa hem dem så du kan lyssna och se vad du tycker. Köper du inte så kan vi ju alltid sätta ner dem med 20% som demoex. Det är ju så saftig förtjänst på hifi för mig som handlare att det absolut inte skulle vara en dålig affär det heller! Jag ringer om ett par, tre månader när vi har fått hem dem och spelat in dem ordentligt!"

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte riktigt dina citat, men jag tror du överskattar hifi-intresset i Sverige. Många är vi inte och fler tror jag tyvärr inte vi blir med tiden. Detta måste man nog ta hänsyn till som handlare om vill hålla huvudet ovanför vattnet ett litet tag till.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Ranefjord said:

Jag förstår inte riktigt dina citat, men jag tror du överskattar hifi-intresset i Sverige. Många är vi inte och fler tror jag tyvärr inte vi blir med tiden. Detta måste man nog ta hänsyn till som handlare om vill hålla huvudet ovanför vattnet ett litet tag till.

Det var ironi. :smile:

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Strmbrg said:

Det går sådär att provlyssna eller ens titta och känna på specifika Accuphaseprylar innan köp. Rimligtvis är det likadant med andra kostbara fabrikat.

 

Nu har jag ingen aning om var du bor eller vilka affärer du varit i kontakt med men åk till Malmö om du nu vill klämma på Accuphase.

 

1937558111_Screenshot_2021-04-17OllefinnspInstagram671inlggphensprofil.png.a9f4dace733868406fe2cb6c2bfc2879.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, octavia rs said:

 

Nu har jag ingen aning om var du bor eller vilka affärer du varit i kontakt med men åk till Malmö om du nu vill klämma på Accuphase.

 

1937558111_Screenshot_2021-04-17OllefinnspInstagram671inlggphensprofil.png.a9f4dace733868406fe2cb6c2bfc2879.png

 

 

Jag stör mig på mig att A-75 kartongen ligger på högkant. Det är ju tydligt märkt att den inte får placeras på detta viset. Nu har innehållet förvandlats till värdelöst skrot som enbart fördärvar musiksignalen :monocle:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...