Timbre™ Posted May 22, 2004 Posted May 22, 2004 Det finns namn i den svenska hifihistorien som inte behöver någon närmare presentation. Stig Carlsson är en del av den svenska hifisjälen och denna majlördag har vi uteslutande lyssnat på ljudalstrare som bär Stig Carlssons signum. En konstruktionsfilosofi som förs vidare till nya ljudentusiaster och nya generationer. I morgon lättar vi på gallret... Det kommer att bli mycket Sonab den närmaste tiden. Under veckan blir det även bildreportage från Carlssonträffen på Faktiskt.se och CarlssonPlanet. http://www.faktiskt.se/index.php http://www.carlssonplanet.com/ Quote
K-man Posted May 23, 2004 Posted May 23, 2004 Jag är övertygad om att du kan vara lugn Neo....bilder finns i överflöd! ....det gäller bara att gall(er)ra... :clown: \\K-man Quote
Timbre™ Posted May 23, 2004 Author Posted May 23, 2004 Två förväntansfulla hifiresenärer, K-man och drbob... Nostalgichefen till vänster och doktorn till höger. Thorskogs Slott i bakgrunden. Bilden är tagen med behörigt tillstånd av nuvarande ägare. Quote
K-man Posted May 23, 2004 Posted May 23, 2004 Förväntningarna på en trevlig dag fanns där! ....och förhoppningarna om att komma fram innan dagen tog slut, fanns oxå ....och trots att dagen vid det här läget fortfarande var ung, hade vi redan hunnit köpa kaffebröd och åka halvvägs! ...men Timbre...var vi inte tre....fick känslan av att du stod till höger om mig....fastnade du inte på bilden.....anar oråd... \\K-man Quote
Timbre™ Posted May 23, 2004 Author Posted May 23, 2004 Tre förväntansfulla hifiresenärer... Byggnaden uppfördes 1892 på beställning av Petter Larsson, en man i fartygsbyggarbranschen. Där finns nog en och annan möjlighet till trevliga ljudrum... Quote
K-man Posted May 23, 2004 Posted May 23, 2004 Jodå, där finns ett och annat trevligt rum. De "mysigaste" rummen finns i källaren, där det även finns en fin vinkällare där det anordnas vinprovning. Har relaxat i källarummen några gånger.....då drömmer man sig lätt bort. Slottet har ett antal aktiviteter och är ett populärt "bröllopsfest-ställe". Finns även möjlighet till konferenser. Mer om slottet och dess möjligheter finner man på deras hemsida. http://www.thorskogsslott.se där man nog oxå kan se att slottet har haft ett antal eminenta gäster...såsom t.ex. Amerikanska presidenter.... \\K-man Quote
Lasse Posted May 23, 2004 Posted May 23, 2004 Jag hade varken några direkta förväntningar eller förutfattade meningar om Carlsson´s produkter, det enda jag visste var det jag läst i nostalgitråden om Sonab OA-2212. Det var en dag ägnad åt nya upplevelser i hifigudens tecken. Slottet var en liten trevlig avstickare, där skulle jag kunna tänka mig nästa HiFiTräff . Men Timbre bakom ratten och K-man som kartläsare vet man aldrig var man hamnar, eller när man kommer dit . Quote
Tux Posted May 23, 2004 Posted May 23, 2004 Ojojoj! Det är inte var dag man får se sina älsklingar på förstasidan. Vi får se när jag lyckas tanka över mina bilder till nätet och börja författa artiklar. Thorskogs slott är en helt ok ställe att både konferensa och att äta 4rätters slottsmiddag på. Det stora källarrummet skulle vara perfekt som lyssningsrum dessutom. Orangeriet skulle vara en utmärkt hemmabiosal. Tyvärr är inte slottet till salu och prislappen det skulle betinga innebär personlig konkurs innan kvällen. Mera reportage!!! Mvh Tux Quote
Timbre™ Posted May 23, 2004 Author Posted May 23, 2004 Tux, dom var som gjorda för vår Portal... drbob, bara nu inte Johan eller EAR läser detta... Då är det kört. Quote
Timbre™ Posted May 23, 2004 Author Posted May 23, 2004 Jaha, så var det med det... :clown: Kanske bäst att ta ut färdrikningen och åka rakt norrut innan vi börjar yra omkring... Rakt in i Carlsson County. Quote
Timbre™ Posted May 23, 2004 Author Posted May 23, 2004 OA-51.3 - vilket innebär det senaste i uppgraderingsväg. Plockar man av det lilla gallret uppenbarar sig en T-11oa silkdome som det står Vifa på. Design by Ino Audio. Bas/mellanregistret känns mycket bekant... Kolfiberinjekterat papper från Scan Speak och beteckningen 18W/8545. Quote
Timbre™ Posted May 23, 2004 Author Posted May 23, 2004 Dessa högtalare är konstruerade för att appliceras direkt på bakväggen och detta kräver ett litet specialarrangemang. Till vänster ser vi en del av tillhörande absorbentpanel. Lätt och behändig med hanterbar storlek. Quote
EAR Posted May 23, 2004 Posted May 23, 2004 Det måste ju i vilket fall som helst varit en fördel med Timbre bakom ratten och inte bakom kartboken :evil: :cool: Quote
K-man Posted May 23, 2004 Posted May 23, 2004 Denna högtalare OA-51.3 blev nog min favvo denna dag....dels för dess ljud och dels för att jag tycker den var riktigt fräck i sin vita färg med det svarta gallret påmonterat. Just de paret som lyssnades på var riktigt fina! \\K-man Quote
eliot Posted May 23, 2004 Posted May 23, 2004 Skall bli trevligt att följa - mina första högtalare var ett par Carlsson OA-14 Den första bilden gillar jag skarpt ur fotografisk synvinkel Quote
Timbre™ Posted May 23, 2004 Author Posted May 23, 2004 Vi kom fram... Personligen blev jag fascinerad av de övre registren när det spelades på OA-51.3. Förmodligen väl inspelade exemplar och återgivningen var mjuk men ändå högupplöst. Det är också intressant att uppleva vilken rondör man erhåller från ett par relativt små kabinett med stöd från bakväggen. Spelade medhavd musik med bl.a. Peter, Paul & Mary. Quote
K-man Posted May 23, 2004 Posted May 23, 2004 ....vi måste nog tyvärr göra Johan och EAR lite besvikna ....tack vare hög klass på de hifiresandes orienteringsförmåga så körde vi i stort rätt på. Vi tog endast en liten extratur på ca tjugo sekunders tapp, beroende på att Tux i en sekund av förvirring angivit vänster istället för höger på vägbeskrivningen, vilket våran totalkontroll på världen inte tyckte stämde, så vi vände och körde efter vår övertygelsen istället...och vips var vi framme! \\K-man Quote
Timbre™ Posted May 23, 2004 Author Posted May 23, 2004 K-man, vi är mogna för nästa hifirally... :cool: :cool: Quote
Timbre™ Posted May 23, 2004 Author Posted May 23, 2004 eliot, nu skall vi frossa i OA-14... Här har vi ett exemplar i version OA-14.3 - senaste uppgraderingsversionen även här alltså. De fyra diskanterna kommer från Peerless och har beteckningen CT62 (edit... ). Quote
Timbre™ Posted May 23, 2004 Author Posted May 23, 2004 Stiftelsen Stig Carlsson rekommenderar en något annorlunda placering av diskantelementen jämfört med originaluppsättningen. Här ser vi denna så kallade Y-konfiguration som tillämpas för att undvika kamfiltereffekter. Någon som kan fördjupa sig i detta... Quote
EAR Posted May 23, 2004 Posted May 23, 2004 "....vi måste nog tyvärr göra Johan och EAR lite besvikna" Det kan bara vara för att Timbre inte var kartläsare Då hade rubriken inte handlat om Carlsson högtalare :cool: Trevligt reportage.Tror mitt andra par högtalare var ett par OA 14 Blev tyvärr sålda 1979 tror jag Quote
K-man Posted May 23, 2004 Posted May 23, 2004 Nej, nej, nej! Timbre, nu har du läst på olika rader igen basen/mellanregistret heter SC-165, dessa diskanterna heter väl CT-62? \\K-man Quote
Timbre™ Posted May 23, 2004 Author Posted May 23, 2004 Va... Skrev jag inte det... Dags för Edit Reply. Quote
K-man Posted May 23, 2004 Posted May 23, 2004 Hmmm....måste bara fråga....på 51.3:an på bilden, sitter inte "filterbiten" över diskanten lite felmonterad? Den skall väl ut genom urgröpningen? \\K-man Quote
Timbre™ Posted May 23, 2004 Author Posted May 23, 2004 Y-konfigurationen i närbild plus bygeln för inställning av frekvensgång. Här är det fabriksinställningen som är vald. Quote
Timbre™ Posted May 23, 2004 Author Posted May 23, 2004 Finns det en ovansida brukar det finnas en undersida. K-man kikar in i härligheten... Delar av internkablaget är som synes draget i basreflexporten. Quote
Timbre™ Posted May 23, 2004 Author Posted May 23, 2004 Här ser vi vad som fångat K-mans uppmärksamhet... Quote
Recommended Posts