Jump to content

Nyheter från Kranj


calle_jr

Recommended Posts

Tror jag har sett den artikeln tidigare, men jag har en känsla av att 912 med M100A och K1 skulle vara mer intressant.

Här har vi en helhetsbild till, med Tompa något off sweetspot (där satt jag!);

Självklart ska gästerna sitta in the sweetspot !! :)

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 217
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tim dP M100A kostar straxt över 300 000:- paret ! :o !

Så där är inte utrymme för så många "grillor", varken i Tompas huvud eller plånbok !! :clown:

//-- Tompa --

Betryggande läsning för det var endast en designreflektion och jag vill absolut inte vara katalysator i någon komplicerad och kanske helt överdriven hifiprocess... :)

Link to comment
Share on other sites

Betryggande läsning för det var endast en designreflektion och jag vill absolut inte vara katalysator i någon komplicerad och kanske helt överdriven hifiprocess... :)

Där e ingen ko på isen Timbre, du kan vara helt lugn, här är inga komplicerade hifiprocesser på G !! :)^_^:)

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

Ja, då kör vi vidare så nätt med bi-amping......

Jag testar just nu monoblocken Tim dP E.A.R 509 :):mm::)

Tim dP E.A.R 509 kör toppen, och Vincent Klass A monoblocken sp-991Plus kör botten, och detta med mycket gott resultat :):mm:

Jag ska försöka att få till lite bilder vid ett senare tillfälle !! :unsure:

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

Ja, då kör vi vidare så nätt med bi-amping......

Jag testar just nu monoblocken Tim dP E.A.R 509 :):mm::)

Tim dP E.A.R 509 kör toppen, och Vincent Klass A monoblocken sp-991Plus kör botten, och detta med mycket gott resultat :):mm:

Jag ska försöka att få till lite bilder vid ett senare tillfälle !! :unsure:

//-- Tompa --

Sweet :mm:

Kan tänka mej att det låter riktigt jäkla bra.

Link to comment
Share on other sites

Jaså Tompa du kunde inte låta bli att låna hem 509:orna :)

Det kan ju bara sluta på ett sätt... ;)

Kan tänka mig att det låter riktigt bra

Nä jag kunde inte hålla mig, var bara tvungen att testa !! :)^_^:)

Hur det slutar får vi se, men det lirar sannslöst gött !! :):mm:

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

Nä jag kunde inte hålla mig, var bara tvungen att testa !! :)^_^:)

Hur det slutar får vi se, men det lirar sannslöst gött !! :):mm:

//-- Tompa --

Testa är kul :)

Spännande anläggning Tompa :mm:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja, då kör vi vidare så nätt på bi-amping temat....... ;)

Jag testar just nu monoblocken Audio Valve Baldur 70.

Audio Valve Baldur 70 kör toppen, och Vincent Klass A monoblocken sp-991Plus kör som vanligt botten. :app:

Denna kombination fungerar mycket tillfredsställande ! :mm:

Audio Valve Baldur 70 presenterar musik och röster med en härlig kropp och rasande behaglig klang !! :o:mm:

De vete fa… alltså, men dessa behåller jag nog………… ;)

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

Ja visst är det spännande !! :icon_smile:

Bättre eller sämre blir ju i mångt och mycket en smaksak !?!

Helt klart annorlunda i alla fall, i mitt tycke en betydligt behagligare klang och mer kropp och en mer naturlig närvaro i röster…… :mm:

//-- Tompa --

Edited by Tompa
Link to comment
Share on other sites

Spännande rör med 6AS7G som jag misstänker är Sovtek. Jag har sett dem tidigare i Atmaspheres OTL.

Det kan bli intressant att prova några olika högtalarkablar.

Ja, mycket spännande, det är första gången jag testar slutsteg med 6AS7G, och det ger tveklöst en mersmak !

Jag har redan testat med en del kablar, både XLR/RCA amt högtalare kabel, då bland annat..

Transparent, JPS Labs Aluminata, Neotech, Nordost, Purist Audio, Silver Sonic, SlinkyLinks osv !

Till Audio Valve Baldur 70 har jag slutligen landat med JPS Labs Aluminata XLR och Neotech NS-2880-S, det låter ypperligt !! :mm:

//-- Tompa --

Edited by Tompa
Link to comment
Share on other sites

Det finns fog att även testa signalkablar, speciellt som det finns en xlr-ingång med en pinne kopplad till jord.

Men med tanke på förstärkar- och högtalartyp kan kabelkonstruktionen för högtalarkablar spela en avgörande roll.

Vad jag menar är tunna/tjocka/silver/koppar/långa/korta innan man väljer exotiska märken.

Link to comment
Share on other sites

Det finns fog att även testa signalkablar, speciellt som det finns en xlr-ingång med en pinne kopplad till jord.

Men med tanke på förstärkar- och högtalartyp kan kabelkonstruktionen för högtalarkablar spela en avgörande roll.

Vad jag menar är tunna/tjocka/silver/koppar/långa/korta innan man väljer exotiska märken.

Håller med dig till 100% !!

Jag har en tämligen fastställd kabelprocedur jag går igenom vid test av elektronik och högtalare, tunna/tjocka/silver/koppar/långa/korta/XLR/RCA osv, kabeltillverkare däremot varierar såklart en hel del ! :icon_smile:

Exotiska märke är av ringa betydelse för min del, både vad gäller elektronik och kablar, hur det spelar här hemma, alltså matchnings resultatet, det är helt avgörande för min del :app:

Ibland kan det bli både dyrt och exklusivt (inom ramen för vad plånboken tillåter), ibland raka motsatsen, huvudsaken är att jag sitter nöjd och glad när det lirar ;)

//-- Tompa --

Edited by Tompa
Link to comment
Share on other sites

Ja, mycket spännande, det är första gången jag testar slutsteg med 6AS7G, och det ger tveklöst en mersmak !

Jag har redan testat med en del kablar, både XLR/RCA amt högtalare kabel, då bland annat..

Transparent, JPS Labs Aluminata, Neotech, Nordost, Purist Audio, Silver Sonic, SlinkyLinks osv !

Till Audio Valve Baldur 70 har jag slutligen landat med JPS Labs Aluminata XLR och Neotech NS-2880-S, det låter ypperligt !! :mm:

//-- Tompa --

Hej Tompa

Ser att du testar fina och kostsamma kablar, aldrig fundera på Jormas Origo eller Prime, visserligen dyra men mycket bra.

Jag har en Origo signal kabel som jag är mycket mycket nöjd med, vet att det är svårt att bli profet i sitt eget hemland.

Han är bara kontakta och en trevlig prick.

Vänliga hälsningar

earwinSE

Link to comment
Share on other sites

Hej Tompa

Ser att du testar fina och kostsamma kablar, aldrig fundera på Jormas Origo eller Prime, visserligen dyra men mycket bra.

Jag har en Origo signal kabel som jag är mycket mycket nöjd med, vet att det är svårt att bli profet i sitt eget hemland.

Han är bara kontakta och en trevlig prick.

Vänliga hälsningar

earwinSE

Hejsan earwinSE !

Det jag nämnde här var ett axplock av det som testats, högt pris är absolut inte = med att kablen passar mig i mitt system !

Sen så är ju inte varken SlinkyLinks eller tex. Silver Sonic speciellt kostsamma tycker jag ! :unsure:

Jag har testat ett par Jorma vid ett tillfälle, kommer inte ihåg vilken just nu :blush , dom var XLR, men dom just då föll mig inte i smaken !

Mvh//-- Tompa --

Edited by Tompa
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så avslutar jag med ett några översikts bilder :D

Detta lirar med en rent underbar värme och naturlig närvaro :mm:

AudioValve Baldur 70 och VividAudio K1 är som gjorda för att jobba tillsammans, känns mycket tillfredssällande att det hela föll på plats igen, nu trivs man som fisken i vattnet ;):icon_smile_cool:

//-- Tompa --

Baldur70-4.jpg

Baldur70-5.jpg

Baldur70-6.jpg

Link to comment
Share on other sites

En välbekant vy av en anläggning som jag fått förmånen av att lyssna på vid ett fleratal tillfällen med lite olika förstärkeri till K1orna.

Senast var i förra veckan och frågan är om det inte är den hittils största upplevelsen...

Dels för att det var med Baldur 70 i toppen som kanske spelar med ändå mer "kropp" än EAR 509 (säger kanske för att jag även upplevde 509orna mycket bra och att jag endast hört Baldur 70 en gång). Dels för att jag upplevde att högtalarna nu kunde "andas" lite bättre då de sänkta ytterbänkarna lämnade större spelrum runt högtalarnas övre halva.

Ett mycket välljudande system som jag gärna äterkommer till med jämna mellanrum. :app:

Link to comment
Share on other sites

CHG, tusen tack för komplimangen :blush , och som du vet så är du alltid välkommen på en fika :)

Jag är själv mycket nöjd med resultatet, det lirar väldigt behagligt, en härlig ljudbild med både djup och bredd, massor av godis uppe i toppen, härlig naturlig mitt med en riktigt go kropp och närvaro på röster, ett bastant djup med en mycket välkontrollerad botten, och som du själv säger så upplevs det som att K1:orna andas något bättre nu, liksom lite mer luft och rymd i det hela ! :)

Tim dP E.A.R 509 är väldigt bra, men jag upplever AudioValve Baldur 70 som klart naturligare vad det gäller tex. röster och akustiska instrument, jag tycker även att Baldur 70 har en mer nyanserad topp, sist men inte minst, Baldur 70 är minst lika mysiga som 509:orna i stort och enl. min smak bättre på ovan nämnda parametrar, och det till i det närmaste halva priset !!! :o:mm::icon_smile_cool:

Så för mig var valet enkelt !! ;)

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Jag har under hösten 2010 testat slutsteg, då monoblock för att driva botten registret.

Under en period hade jag hemma ett par McIntosh MC501, dom blev jag väldigt förtjust i.

Så förtjust att jag beställde ett par, och dom har nu stått här och spelat för mig i ett par månader.

Dom lirar verkligen bra tillsammans med anläggningen i övrigt, ett härligt samspel med Audio Valve Baldur 70.

Den här slutstegs kombinationen är som klippt å skuren för Vivid Audio K1.

Jag sitter mycket nöjd nu.

En underbart detaljrik topp, härlig kropp, klang och naturlighet i mitten samt en botten med en härligt nyanserad pondus och bergfast kontroll.

Det hela lirar rappt, tajt och engagerande.

Som jag brukar säga, en mycket hög mysfaktor.

//-- Tompa --

HiFi2.jpg

HiFi1.jpg

HiFi5.jpg

HiFi4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har under hösten 2010 testat slutsteg, då monoblock för att driva botten registret.

Under en period hade jag hemma ett par McIntosh MC501, dom blev jag väldigt förtjust i.

Så förtjust att jag beställde ett par, och dom har nu stått här och spelat för mig i ett par månader.

Dom lirar verkligen bra tillsammans med anläggningen i övrigt, ett härligt samspel med Audio Valve Baldur 70.

Den här slutstegs kombinationen är som klippt å skuren för Vivid Audio K1.

Jag sitter mycket nöjd nu.

En underbart detaljrik topp, härlig kropp, klang och naturlighet i mitten samt en botten med en härligt nyanserad pondus och bergfast kontroll.

Det hela lirar rappt, tajt och engagerande.

Som jag brukar säga, en mycket hög mysfaktor.

//-- Tompa --

http://i558.photobucket.com/albums/ss22/Tompa-T/HiFi2.jpg

http://i558.photobucket.com/albums/ss22/Tompa-T/HiFi1.jpg

http://i558.photobucket.com/albums/ss22/Tompa-T/HiFi5.jpg

http://i558.photobucket.com/albums/ss22/Tompa-T/HiFi4.jpg

Gratulerar till nyförvärvet. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...