Jump to content

Nyheter från Kranj


calle_jr

Recommended Posts

titel.gif

Tyngd, stabilitet, precision, robusthet. Egenskaper som återkommer i allt vi ser och hör från Kuzma.

Franc Kuzma, konstruktören och tillverkaren från den lilla byn Preddvor (Kranj) i västra Slovenien.

DSC_8961.JPG

Häng med när Boombox och jag besöker den svenska distributören för Kuzma. En rad produkter har

nyligen lanserats, och det blir faktiskt världspremiär för den nya Kuzma 4Point (om man bortser från

prototypen som visades först på CES08 i Las Vegas).

:)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 217
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kul! :)

Långväga högtalare med nirvana-anknytning.

Har de varit med på någon Arkenmässa... :?:;):)

Inte omöjligt, men jag mins främst ett rapportage i High Fidelity. Högtalarna från Indien, vill jag minnas. Minns även bilden på lyssningspanelen och - tror jag - Jan N med en Indier nästan hängades över axeln! Indier har inte samma "privata sektor" på en arms längd som vi nordbor har. :D

Link to comment
Share on other sites

:D

Det är helt korrekt uppfattat!

Högtalarna är alltså från Cadence, och modellen heter Arca.

DSC_8869.JPG

Det ligger fyra spikes framför elektrostatpanelen, men det är Rogers eget tweak :cool:

Basen är från Nomex och har kevlarmembran

DSC_8897.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det var dags att montera Kuzma 4Point.

Hela armen monteras på ett robust VTA-torn.

Jag tror att många efter lite fundering kommer utbrista Aha nu eller snart... :D

DSC_8849.JPG

DSC_8851.JPG

Här syns också det tråg som dämpar horisontella resonanser.

Högst upp på sidan av cylindern som sedan ska bära tonarmen syns ett litet hål. Där ska en arm med en paddel monteras. Paddeln dämpar vertikala resonanser när den sticks ner i ett tråg som sitter på tonarmen.

Tornet medger VTA-inställning "on the fly", med en precision på 0.01mm.

Link to comment
Share on other sites

Ännu en väg i ljussättningens konst.

:)

Efter den tredje exponeringen såg jag i Nikons display att det verkade stämma bättre än vanligt och höll tummarna...

Protractorn till 4Point är tveklöst användarvänlig, och VTA-tornet placeras på plats på ett kick.

DSC_8858.JPG

DSC_8859.JPG

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant tråd.

Hade nöjet att avlyssna Kuzman på Malmömässan.

Lät fruktansvärt bra :mm:

Detta är vad jag förstår en ytterligare uppgradering av tonarmen?

Vad är de ljudmässiga fördelarna med denna jämfört med den som visades då?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Hela armen monteras på ett robust VTA-torn.

Jag tror att många efter lite fundering kommer utbrista Aha nu eller snart... :D

Det gjorde jag. Det ser ut som att man skulle kunna hänga på exvis Stogi Ref 313 på en spelare med 9"-fäste (exvis Stabi Ref) med detta VTA-torn.

Men, som syns är riggen utförd med säten för 4Point-armen. Så, det är ännu inte möjligt.

Men, däremot fungerar det att montera både 4Point och 313VTA på en spelare med 9"-fäste.

DSC_8912.JPG

Den större motvikten balanserar tonarmen på samma sätt som en vanlig motvikt, och den mindre används för finjustering av nåltryck.

DSC_8881.JPG

DSC_8911.JPG

DSC_8886.JPG

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant tråd.

Hade nöjet att avlyssna Kuzman på Malmömässan.

Lät fruktansvärt bra :mm:

Detta är vad jag förstår en ytterligare uppgradering av tonarmen?

Vad är de ljudmässiga fördelarna med denna jämfört med den som visades då?

Franc Kuzma har sent börjat intressera sig för långa tonarmar, men sedan han blev varse fördelarna själv har det gått undan.

Jämfört med Stogi Ref 313, som spelades på mässan, har 4Point en ytterligare förändring med 4-punktslagring för att ge pickupen minimal friktion och vibration. Två lagringspunkter medger vertikal rörelse och två horisontell.

Vi satte på Kuzmas enklaste pickup KC-1, och jag kan direkt säga att det lät inte som en puppa i den klassen. Man slogs av en stabilitet och ett lugn och det var tydligt att KC-1 hade bästa möjliga förutsättningar för korrekt avläsning.

Vad som hänger samman med 12"-konstruktion respektive lagringskonstruktion kan jag inte avgöra.

DSC_8917.JPG

DSC_8922.JPG

DSC_8881-.JPG

Link to comment
Share on other sites

Här syns också det tråg som dämpar horisontella resonanser.

Högst upp på sidan av cylindern som sedan ska bära tonarmen syns ett litet hål. Där ska en arm med en paddel monteras. Paddeln dämpar vertikala resonanser när den sticks ner i ett tråg som sitter på tonarmen.

Här ser vi tråget på tonarmen, men utan paddel.

DSC_8923.JPG

Vi monterade inte dämpningen och det fungerade ju bra ändå :)

Motorstyrningen till Stabi XL är dimensionerad för att kunna driva upp till fyra motorer:

DSC_8904.JPG

DSC_8901.JPG

Link to comment
Share on other sites

DSC_8846.JPG

Förstärkare?

Till Kuzma 4Point/KC-1 användes det inbyggda riaat i Kora-försteget och sedan vidare till Cadence-slutstegen.

Till Kuzma Airline/Benz LP användes ett Brinkmann-Riaa till Cadence-slutstegen via Line i Kora-försteget.

Link to comment
Share on other sites

Du skämmer bort oss som vanligt Calle!! :mm::mm::D

Bänken ser väldigt solid ut!, jag måste ha missat va det är för tillverkare, kan du återupplysa! :blush

Importerar High-fi Cadence till Sverige? (Inget framgår av seras sajt!) ... eller vem gör?

Canasyaslutstegen är ju jäkligt fräcka! Vad har dom för ingångar?

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Bänken tillhandahålls av HIGH-fi Consult, det är Kuzmas egen bänk.

Och den går att beställa i olika höjder då med antal hyllplan enl beställaren.

Den är verkligen solid och väldigt välgjord, en mycket stilig bänk :):mm::)

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

Tänker jag rätt om vad de menar med 4-point att: VTA, Offset från tonarmsfot, vertikalt lagrad & Horisontellt lagrad??

Nja, det sitter två lager för rotation i vertikalplanet och 2 för horisontalplanet, därav 4-punktslagrad --> 4Point.

VTA-justering och tonarmsfäste är bonus.

Link to comment
Share on other sites

Bänken ser väldigt solid ut!, jag måste ha missat va det är för tillverkare, kan du återupplysa! :blush

Bänken på bilderna är en specialare.

Den saluförs (än så länge måttligt) i enfacksutförande.

Man kan utan överdrift kalla den heavy duty. Att hyllplanen i massivträ är robusta ser man för blotta ögat. Benen är solid aluminium med ett centriskt urfräst hål där man spänner ihop den med en mässingsstång från topp till botten. Kolla in de svarvade mässingsankarna som står som fötter :o

Denna bänk står där man ställer den.

Link to comment
Share on other sites

Importerar High-fi Cadence till Sverige? (Inget framgår av seras sajt!) ... eller vem gör?

Canasyaslutstegen är ju jäkligt fräcka! Vad har dom för ingångar?

Hybridmonoblocken med 845 är supertuffa. Tunga saker med rörkaraktär som driver det mesta.

Men det kan bli lite varmt på sommaren...

DSC_8872.JPG

Jag vet inte exakt vilka Cadence-produkter High-fi tar in. Skivtvätten Okki-Nokki är nog mest känd, och när det gäller rör bör det ju finnas servicemöjlighet i närzonen.

Jag är ganska säker på att vi spelade med obalanserade kablar, men vad som finns i övrigt vet jag ej.

Link to comment
Share on other sites

Tack ska du ha Calm. De indiska blå och röda kulörerna är superläckra.

Inte visste jag att rullebören fanns i en 12"-version :o

Så är det, och här i svart utförande med Stogi Ref 313 och toppmodellen Kuzma KC4:

DSC_8882.JPG

DSC_8889.JPG

DSC_8900.JPG

Är det rätt att prioritera spårningsegenskaper så högt i förhållande till andra parametrar?

Svårt att säga, men många nya, finare pickuper har krävande slipningar som gynnas av små vinkelfel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...