Il Dottore Posted July 8, 2008 Share Posted July 8, 2008 Hej! Jag har under våren startat ett antal trådar som bland annat handlat om val av RIAA-steg, val av pickup och materialval i tallriken. Anledningen till detta var att jag ville uppgradera min Rega P5 som var helt original och utrustad med en Rega Super Elys-pickup, ihopkopplad med en Rega Fono. Det hela började med att jag av händelse kom över en fin Linn LP12 med Ittok LVII, Valhalla, Trampolin och Adikt-pickup. Jag köpte den främst för att den lät lite roligare och mer levande än P5:an. När jag hade båda svarvarna hemma kunde jag konstatera att de lät helt annorlunda. Tolvan lät svängigt (som sig bör) och levande, medan Regan lät mer kontrollerat och med en bredare ljudbild. Jag föredrog tolvan framför Regan i alla fall utom då det spelades skränig musik. Alltför skitig och distortionsrik musik lät rent ansträngt på tolvan, men inte på Regan i samma utsträckning. Trots att Linn LP12 anses vara en bättre skivspelare än P5 valde jag ändå att gå vidare med den sistnämnda. Efter att ha ställt frågor av varierande grad av dumhet här på forumet och även diskuterat lite med Hifi-intresserade vänner köpte jag in följande uppgraderingar till min P5: * Clearaudio Basic Symmetry RIAA (MC) * Audio Technica AT-OC9ML/II (MC-pickup) * Ny subplatter i aluminium * Ny skivtallrik i akryl * Ny motvikt De tre sista detaljerna köpte jag från en firma i USA som heter Groovetracer. Idag monterade jag ihop min P5 med alla uppgraderingar och provspelade för första gången. Skillnaden är inte subtil. Bakgrunden är kolsvart, det finns inte en tendens till innerspårsdistortion och ljudet är oerhört dynamiskt. Vilken av uppgraderingarna som kan tillskrivas detta är svårt att säga. Personligen tror jag att pickupen spelar en viktig roll, men även saker som fartstabilitet har förbättrats vilket beror på den nya tallriken och lagerdelen. Tolvan låter fortfarande mer svängigt, men det är också allt. Visserligen spelas den genom mitt Rega Fono-RIAA som inte är lika raffinerat som det Clearaudio-RIAA Regan använder sig av, men det känns mindre relevant i detta fall. Regan är helt klart min nya favoritspelare och den som jag kommer att använda mig mest av. Och då skall det tilläggas att pickupen inte är inspelad samt att jag inte gjort finjustering av nåltryck och bias. Jag ska försöka ta lite bilder på spelaren och lägga ut. Hoppas att någon blev lite inspirerad att trolla fram lite extra välljud ur sin Rega. Nästa steg blir att försöka ge tolvan upprättelse, men det får bli någon gång då jag känner att jag har lite pengar över. Just nu känns det som om jag har allt jag behöver i skivspelarväg. God natt! MVH Carl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest asimov66 Posted July 8, 2008 Share Posted July 8, 2008 DET ser jag enormt fram emot. Rubbet alltså, dels uppgraderingarna lite mer beskrivna samt bilderna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Käera Posted July 8, 2008 Share Posted July 8, 2008 Kul att du är nöjd ,jag har länge funderat på vad jag skall göra själv med min spelare Rega P3,köptes för att den lät bra inom en viss budget för att senare kunna uppgradera med ny PU samt Riia,eller som tankarna är idag att helt enkelt skaffa bättre spelare som utgångspunkt,(är inte kunnig tillräckligt för att veta hur långt P3an räcker till så att säga)om den helt enkelt blir färdigbyggd snappt ljudmässigt med ev byte av ovanstående. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Il Dottore Posted July 10, 2008 Author Share Posted July 10, 2008 Jag har tyvärr ingen digitalkamera, men på lördag skall jag försöka låna en och dokumentera hela härligheten. Spelaren blev så snygg att jag hade kunnat leva med uppgraderingarna om det så hade låtit sämre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Il Dottore Posted July 12, 2008 Author Share Posted July 12, 2008 Edit: Bilder finns numera här. MVH Carl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest asimov66 Posted July 12, 2008 Share Posted July 12, 2008 När du la på tallriken fick du justera VTA på armen? Även det lagret i alu ser ut att ha "pluppar" vad är det till för, sådana sitter ej på orginalet vad jag vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Il Dottore Posted July 12, 2008 Author Share Posted July 12, 2008 När du la på tallriken fick du justera VTA på armen? Även det lagret i alu ser ut att ha "pluppar" vad är det till för, sådana sitter ej på orginalet vad jag vet? Hej! Plattan har samma höjd som originalet, så man behöver inte justera VTA. Detta gäller så länge man inte använder en skivmatta. Däremot fick jag ändra VTA pga byte av pickup. Jag fick höja armen 4 mm med två stycken 2 mm spacers (vilka syns på bilderna). Plupparna på lagret är kontaktpunkter för skivtallriken. 3-punktskontakt ger god stabilitet. Original lager saknar mycket riktigt sådana. Original lagerdel är för övrigt väldigt grovyxad och hör egentligen inte hemma på en så pass fin spelare som P5. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helios Posted July 12, 2008 Share Posted July 12, 2008 Carl lägg upp bilden på riggen här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest asimov66 Posted July 12, 2008 Share Posted July 12, 2008 tack för svaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Il Dottore Posted July 14, 2008 Author Share Posted July 14, 2008 Carl lägg upp bilden på riggen här. Åtgärdat. Tyvärr har jag ingen vidare tur med mina RIAA-steg. Mitt Clearaudio Basic Symmetry som jag köpte begagnat till denna rigg har ett irriterande jordfel vilket gör att den "brummar". Ett test med en kompis betydligt billigare RIAA bekräftade misstankarna. Glad i hågen gick jag då och köpte ett Dynavector P-75 MkII i väntan på att mitt Clearaudio blir reparerat i Tyskland. Detta RIAA fungerar dock inte alls, trots att det är helt nytt. Är detta ett tecken? Kanske borde gå tillbaka till CD igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted July 15, 2008 Share Posted July 15, 2008 Åtgärdat. Glad i hågen gick jag då och köpte ett Dynavector P-75 MkII i väntan på att mitt Clearaudio blir reparerat i Tyskland. Detta RIAA fungerar dock inte alls, trots att det är helt nytt. Är detta ett tecken? Kanske borde gå tillbaka till CD igen. Bad luck och lätt att säga men du måste nog försöka se det som en vinylutmaning. Förmodligen känner du ännu större glädje när allt till slut har fallit på plats. Det nya phonosteget är ju bara att lämna tillbaka så fort som möjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Il Dottore Posted July 15, 2008 Author Share Posted July 15, 2008 Hej. Jo, det blir att skicka tillbaka Dynavector-steget till leverantör så det är inga konstigheter så. Jag får spela på min LP12 tills vidare. Jag upptäckte igår att nåltrycket var utanför undre tolerans. Det är nu justerat till 1.6 gram, vilket lär ha positiv inverkan på såväl spårningsförmåga som ljudåtergivning. Den spårar helt sjukt bra denna pickup. Till och med dåliga pressar som är en pina att lyssna på med LP12:an pga distortion låter hyggligt på P5:an. Om man beställer den från USA och tvingas betala frakt och skatter hamnar man i dagsläget på runt 2500 kronor vilket måste anses som prisvärt - inte minst med tanke på att en Linn Adikt (som min tolva är utrustad med) kostar 4200 kronor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Il Dottore Posted August 4, 2008 Author Share Posted August 4, 2008 Nu är RIAA-steget hemma från Tyskland igen. Jag är mycket imponerad av den snabba service som Clearaudio visat prov på - och detta på ett begagnat RIAA-steg som sannolikt har utgången garantitid. Allt jag betalade var frakten ner till Tyskland. Det tackar vi för. Jag har hunnit göra lite ytterligare jämförelser med LP-12:an. Jag kan sammanfatta det så här: * Regan är oerhört detaljerad, kontrollerad (särskilt i basen) och exakt. Den spårar dessutom alldeles förträffligt. Dess baksida är att den låter mindre svängigt än tolvan. * LP-12:an är klar mer musikalisk men har i jämförelse med Regan en klart högre tendens till distortion. Den är dessutom mer diffus i basen och döljer vissa detaljer som man kan höra på Regan. Till tolvans försvar skall nämnas att den sannolikt inte är rätt inställd samt att såväl pickup som RIAA-steg är sämre än Regans (Linn Adikt resp. Rega Fono). Kontentan är att jag kommer att behålla båda spelarna och ge tolvan lite kärlek nu när den mörka årstiden närmar sig. Avslutningsvis vill jag bara nämna att jag är mycket nöjd med de uppgraderingar som jag har investerat i. Nu ska jag sätta mig och lyssna. MVH Carl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts