Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ett steg är taget för att säkra kvaliten på inspelningar av såväl 2-kanals som 5.1 dito!

Allt för ofta stöter jag på skivor där inspelnings/mastrings-kvaliten är under all kritik. Men att utifrån det uttalandet förstå hur följande kan bidra är kanske inte helt lätt?

3.jpg

Självklart handlar det om hifi i det allra första steget och hur kan man veta att det hela är seriöst gjort? Jo, om man gräver ner en 25 meter lång kopparslinga i backen så har man iaf spännt bågen rejält!

7.jpg

:)

För att inte tappa den spännda bågen fortsätter vi med flytande golv:

26.jpg

I och med denna bild ser vi varthän det barkar...

126.jpg

Vi snackar Studiobygge av högsta dignitet!

Studion används av Lappfjärds Folkhögskola och tar årligen in drygt 10 lyckliga elever varje år. Studion står klar i detta nu och årsklass som börjar nu till hösten kan skatta sig lyckliga av akustiskt unika miljö!

Vi snackar mickar, kablar, mixerbord i mängder vilket resulterar i ännu större mängder kablar! Allt löds för hand och måttanpassat!

162.jpg

5.1 skall klaras av och därför görs en seriös markering i golvet för dom rekommenderade (standardiserade?) vinklarna till de 5 olika kanalerna!

166.jpg

Jag rundar av med en sista bild!

205.jpg

Musik kan äntligen spelas in och mixas under samma förutsättningar som uppspelningen sker!

Länk till LAFOs hemsida.

Där än fler bilder och (roliga) kommentarer finns. För mig var det självklart glädjande att diffusions-konceptet får större och större erkännande men minst lika intressant för mig var att läsa vilka problem man stöter på inom studio och hur man löser dom! Ta bara kabelgenomföringarna som sker genom plaströr fyllda med "klegg" som effektivt förhindrar ljudläckage (annars blir det sämre ljudkvalite som följd).

Posted
Seriösa golv!

Speciellt de flytande som är mekaniskt åtskiljda från varandra och upplagda på gummiklossar.

Känner igen det upplägget från ett av Martenrummen.

Posted
Seriösa golv!

Speciellt de flytande som är mekaniskt åtskiljda från varandra och upplagda på gummiklossar.

Ja det är grymt!

Själv är jag väldigt road åt dom 25 metrarna rå kopparkabel som grävts ner för jordningen! :D

Posted
Mycket intressant och Ambitiöst!

Har du vart inblandad i detta bygge Pär?

/ptr

Ja visst är det intressant och inte minst ambitöst!

Jag är tyvärr bara budbärare - jag hade gärna varit med och lärt mig en massa! :)

Posted
Det kan även delges lite mätresultat om så önskas! :)

Ja tack det är av intresse. På bilderna kan man se att bygget sker i lantlig miljö. Då kan man undra varför man bygger studion enligt principen rum i rummet. Så bygger man när man vill förhindra yttre störljud att tränga in i studion. Jag kommer att tänka på den studion som byggdes i början av 50-talet av Nordisk Tonefilm AB. Studion sprängdes in i Katarinaberget som ligger vid Katarinavägen i Stockholm och den var otroligt tyst så antagligen behövdes det aldrig byggas som rum i rummet. Studion användes för tramp, effektläggening och mixning av NT´s filmer. NT gjorde bl.a Åsa Nisse filmerna som var en av de stora publikdragarna på den tiden. Vid mitten av 60-talet såldes studion och blev nu Studio Decibel och jag har för mig att Ingmar Olsson var en av ägarna.

Posted
Ja tack det är av intresse. På bilderna kan man se att bygget sker i lantlig miljö. Då kan man undra varför man bygger studion enligt principen rum i rummet. Så bygger man när man vill förhindra yttre störljud att tränga in i studion. Jag kommer att tänka på den studion som byggdes i början av 50-talet av Nordisk Tonefilm AB. Studion sprängdes in i Katarinaberget som ligger vid Katarinavägen i Stockholm och den var otroligt tyst så antagligen behövdes det aldrig byggas som rum i rummet. Studion användes för tramp, effektläggening och mixning av NT´s filmer. NT gjorde bl.a Åsa Nisse filmerna som var en av de stora publikdragarna på den tiden. Vid mitten av 60-talet såldes studion och blev nu Studio Decibel och jag har för mig att Ingmar Olsson var en av ägarna.

Traktorer och lastbilar kanske traffikerar vägarna och åkrarna utanför vilket är själ nog att ha flytande upphängning! :)

Posted

Vi börjar med det som mätmässigt imponerar storligen på mig! Jämnheten är slående ända nere från 63 Hz upp till 8000Hz!!! :D Detta borgar för homogenitet för alla instrument!

lafo_schroederkurva.jpg

En stor matta eller dylikt skulle ta bort hela upplevelsen!

lafo_mix.jpg

lafo_etc.jpg

Sammantaget är det bästa att Matts egna ord får komma fram:

Schröderkurvorna visar efterklangen vid olika frekvenser. Optimalt (men ytterst ovanligt enligt Olsson, som varit medlem i AES de sista 30 åren och har alla dess rapporter arkiverade) är om dessa ligger flätade till en kabel i tidsdomänen.

Dessa kurvor säger dock inte allt om hur rösters tydlighet, musikens detaljer ambience mm upplevs, men den flätade kabeln är en grundsten i ett level 3 rum.

Vi tittade också på Energitidsförloppet vilket visas i ETC diagrammet. Nivån på det reflekterade ljudet ska ligga 15-20 dB ned i nivå i förhållande till direktljudet (den så vanliga mixerbord reflexen hade ej hunnit åtgärdas). Ingemar Olsson valde i detta fall att använda basabsorberande MA moduler med diffusorpaneler AD 40 och TP 600 på bakväggen för att uppnå detta.

Man kan alltså inte se på efterklangstiden enbart för att bedömma om ett rum upplevs alltför dämpat (rummet tappas på detaljer ,transparens tydlighet mm ) utan det så viktiga ETC måste också vägas in.

SMT vattenfalls mätningar med ARTA är nästan för bra för att vara sanna men de bekräftar lyssningsintrycken vi fick på kvällen inna vi var tvungna att lämna Lappfjärd.

:)

Nu får vi vänta några på år på att eleverna gått färdigt utbildning och börjar ge oss bra musik!

Posted

Detta spännande projekt skulle kanske kunna leda till en Euphoniautflykt i österled när verksamheten väl har kommit igång och kursplanerna ligger spikade... :?::mm:

linjemarsch.jpg

Posted
Detta spännande projekt skulle kanske kunna leda till en Euphoniautflykt i österled när verksamheten väl har kommit igång och kursplanerna ligger spikade... :?::mm:

linjemarsch.jpg

Ja det hade varit lärorikt som bara den och säkert en upplevelse att ta med sig. Kanske kan vi också ge något till eleverna, vad vi uppskattar, inte uppskattar, vad vi söker! :)

Posted
Ja det hade varit lärorikt som bara den och säkert en upplevelse att ta med sig. Kanske kan vi också ge något till eleverna, vad vi uppskattar, inte uppskattar, vad vi söker! :)

Det kan ju hända att det ligger någon uppvisningshelg inlagd i terminsplaneringen. Ungefär som vi har skolans dag och det skulle säkert kunna ge ett intressant tankeutbyte... :?:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...