Jump to content

Ni missar väll inte Serien om Karajan!

gcs

Recommended Posts

Det går inte lyssna just nu pga ett serverfel, men...

En del tyckte han var en pretentiös skitstövel, andra att han var ett kompromisslöst musikgeni

Hur bra var han?

Det sägs att han hade en brinnande personlighet, men återspeglas det i den utgivna musiken?

Hälften av allt i butikernas skivbackar var dirigerat av Karajan. Åtminstone upplevde jag det så. Trots det har jag inget med Karajan som jag med nöje plockar fram.

Ingen enkel fråga att svara på, men om man tillåts generallisera så tycker jag att hans HMV/EMI inspelningar rent musikaliskt är bättre än dom han gjorde för DG. Den största skillanden tror jag stavas Walter Legge så var EMIs styrand hand på den klassiska sidan, han kunde maximera artisternas talang på en enastående sätt, medan Karajaninspelningarna under DG åren mer och mer kom (framförallt under 70-talet) att bli plattare och plattare, och ointressantare!

Tar vi hans Beethoven inspelningar så brukar hans stereocykel från början av sextiotalet (Berliner Philharmoniker, DG) vara den som ses som hans bästa, även om jag tycker att hans monoinspelningar från 50-talet med Philharmonia Orchestra är minst lika bra! Ominspelningen med BPO på sent 70-tal känns oinspirerat och ljudet är platt och odynamiskt (multimickat, för att den teknikfixerade Maestron skulle kunna få full kontroll..)!

Så letar du vinyl, så se till att det är pressat (inspelat) för 1970, så finns det chans att hitta en del pärlor!

/ptr

Åjo, han har gjort en hel del bra, även på DGG plundin. ;)

Som violinfreak lyssnar jag mer än gärna på Ann-Sophie Mutter och Karajan. De är t.o.m. fullt njutningsbara som digital LP.

Som operafreak måste ju nämnas Deccas mästerliga box med Mussorgsky's Boris Godunov.. Bättre än så blir det faktiskt inte. Att Karajan skulle fixa det, det trodde jag verkligen inte.. Men oj. :D

Det finns mer, men mitt minne är inte det bästa på morgonkvisten!

Jag misstänker du har rätt Peo, men jag uppskattar när Plundin generaliserar i denna djungel av utgåvor från Karajan.

Man måste komma in från rätt håll, så att säga. Annars ger man upp, som jag gjort flera gånger vad gäller Karajan.

Men jag skrev ju "Generaliserar"!!! :black::o:o:o:o :clown:

Glömde hans Decca inspelningar, varav många är av hög kvalitet! Calle, även DG-inspelningar från 60-talet kan även vara nått att kika efter!

Annars så har jag ett ganska delat förhållade till Mutter, tycker att hon mognat som musiker avsevärt under dom sista tio åren och är mycket bättre nu, hennes tidiga inspelningar smakar mest barnstjärna... :dead::blush

Annars är kanske Karajans Bruckner, det jag gillar bäst, några av hans Mahler inspelningar går oxå ner, hans sextiotalsinspelning av Shostakovich tionde symfoni (DG) räknas av vissa som den bästa, av mej som bra men inte enastående. Undvik ominspelningen från tidigt 80-tal!!

/ptr

Japp, håller med dig Calle! :)

plundin, jag skojar ju bara lite.. :) Det är alltid kul att höra dina rekommendationer!

Däremot tycker jag du underskattar Mutter en aning.. Hon är riktigt bra, även de tidiga. Fast visst, jämfört med "giganterna" finns ju en del att hämta..