Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har fått erbjudandet att köpa en SCD-777ES som är moddad och av Allen Wright på Vaccum State till Nivå 4 balaserad (Ny Klocka, Ny Balanserad analogdel, Ny nätdel, Nya dubbla XLR utgångar mm.) Är den värd att köpa? Och till vilket pris? Tror att den slutade tillverkas 2002.

Posted

Det är naturligtvis omöjligt att ge köpråd men länken bekräftar att SCD-777ES är närbesläktad med SCD-1 som i sin tur har mycket gemensamt med min transport DP-100 och den är jag nöjd med. Har ingen uppfattning om värdet på modifikationerna.

Posted

Hade en 777 på prov hemma för ett antal år sedan. Den kostade då i demoex 25 kkr.

Tyckte då att den var något för ljus för mitt ljudideal och något slö i hanteringen i samband med avläsningen.

Ångrar mig idag.

En otroligt solid konstruktion.

Vet inte om moddningen påverkat positivt, men om man utgår från detta så är det en mycket god spelare.

Calm

Posted

Ett sätt att får en internationell översikt på begagnatpriser är att kolla vad varan kostar på ebay i USA, Tyskland och England.

Det ger ett slags riktmärke, och även om Sverige ganska mycket är en ankdam för begagnat, så har man nått att utgå ifrån.

Själv är jag ganska kall när det gäller begagnatpriser, är den äldre än två år så är den sällan värd mer en än tredjedel av nypriset, eftsom denna är modifierad, så kanske 10-15% till, men då måste jag hämta in ganska mycket info om den som modifierat (Allen Wright är ju ganska välrenomerad i den branchen...)

Jag har dock bara hört 777 omodifierad i butik, och blev väll inte direkt störtförälskad.. :blush:blush;)

/ptr

Posted
Har ibland funderat på när drivsystemet för takluckan skall börja ge sig tillkänna men hittills (snart 8 år) har det fungerat perfekt.

Är det bilen du pratar om? :clown:

Posted

Tackar för synpunkterna. Såg att det fanns en SCD-1 för 775£ på Ebay så jag kommer väl att lägga ett bud i närheten av detta och se var vi hamnar.

Posted
Tyckte då att den var något för ljus för mitt ljudideal och något slö i hanteringen i samband med avläsningen.

Där har vi verkligen en point of view! Avläsningshastigheten gör att du lägger om dina lyssnarrutiner och kommer in i ett betydligt stillsammare liv... :D Det går otroligt långsamt.

Posted
Det går otroligt långsamt.

Se där - vips så har vi ytterligare ett skäl att ignorera SACD. ;)

Posted

Du har så rätt, Timbre. Den tiden kan man ju istället lägga på att omsorgsfullt montera en LP, med de ritualer som hör till det. :)

Posted

Hej!

Ang. modden så är väl just den modden den mest omtalade och rekommenderade, har själv varit inne på att modda min SCD 555ES och skulle nog göra så om jag inte beslutat mig för att sälja spelaren istället (finns kvar om du är sugen på nått nästan lika bra men billigare)...

Men modden ska visst lyfta spelaren till en ny nivå och den har inte så mkt med "Sonyljudet" att göra längre... dock aldrig lyssnat själv...

MVH

Jocke