Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som titeln säger så hade jag tänkt få och ge rekommendationer i denna lite luddiga kategori.Alla filmer innehåller ju musik.Men eftersom detta är ett musikforum bör dom handla om musik och/eller musiker.Eftersom jag startat denna tråd borde jag ha fördelen av att rekommendera de "självklara" filmerna.

30920.jpg

Min första rekommendation är filmen Shine med Geoffrey Rush.Ett oerhört fascinerande drama om en talangfull pianist med psykiska problem.

Fantastiskt skådespel.

När vi likaså är inne på ämnet pianister.....

37894.jpg

Roman Polanskis drama The Pianist med Adrien Brody i huvudrollen bygger på en verklig händelse. Pianisten Wladyslaw Szpilmans öde är

ett gripande drama om ohyggligheterna som ägde rum i Warzawas ghetton.Denna film borde vara "en måste se film" på svenska skolor.

Så till en självklarhet..

29069.jpg

Behöver jag ens kommentera denna film.En nutida klassiker.

51109.jpg

Filmen om Johnny Cash´s liv är också i mitt tycke en "instant classic".För att inte tala om denna film...

29070.jpg

Milos Formans musikal från 1979 med Treat Williams och John Savage i huvudrollerna behövs nog inte heller kommenteras?

Är det någon som är beredd att ta upp stafettpinnen?

Posted

Som titeln säger så hade jag tänkt få och ge rekommendationer i denna lite luddiga kategori.Alla filmer innehåller ju musik.Men eftersom detta är ett musikforum bör dom handla om musik och/eller musiker.Eftersom jag startat denna tråd borde jag ha fördelen av att rekommendera de "självklara" filmerna.

30920.jpg

Min första rekommendation är filmen Shine med Geoffrey Rush.Ett oerhört fascinerande drama om en talangfull pianist med psykiska problem.

Fantastiskt skådespel.

Helt överens om Shine som handlar om australiensaren David Helfgott. Filmen blev Davids lycka och har sedan dess varit på ständiga turnéer som soloartist. Tekniskt skicklig men tillhör knappast de största pianisterna. Ganska spretigt spel. Det förtar inte det intressanta levnadsödet. Finns en hel del på Your Tube, bl a denna David Helfgott

Posted
Helt överens om Shine som handlar om australiensaren David Helfgott. Filmen blev Davids lycka och har sedan dess varit på ständiga turnéer som soloartist. Tekniskt skicklig men tillhör knappast de största pianisterna. Ganska spretigt spel. Det förtar inte det intressanta levnadsödet. Finns en hel del på Your Tube, bl a denna David Helfgott

Jag är tveksam till att man bör kalla David Helfgott för en teknisk skicklig pianist, hans teknik är efter årvis a psykofarmaka usel, det är faktiskt illa att hans nära har låtit kommersiella krafter utnyttja hans tragiska historia efter filmens succé! Jag skulle på det hela taget vilja påstå att man skall undvika att skaffa hans inspelningar genomgående musikalisk ofullgångna... Har alldrig hört honom på konsert, men väl några konsertinspelningar, och dom är lika illa dom...

Att hans levnadsöde är intressant, håller jag med om, men filmen är faktiskt bättre än verkligheten, verkligheten är bara ledsam!!

Władysław Szpilman, pianisten bakom filmen "Pianisten", var däremot en ytterst skicklig pianist och en intressant kompositör, hans levnadsöde är minst lika intressant som Helfgotts och kanske mörkt på ett helt annat sätt!! Bägge filmerna är bra underhållning en regnig eftermiddag om man är trött på det gängse Hollywoodskräpet som väller över oss...

/ptr

Posted

Vi får ju inte glömma den här. :)

51DQE4R1SGL._SS500_.jpg

Visst kan man diskutera sanningshalten osv, men vad gör det? Oerhört vacker film, en av mina stora favoriter.

Gillar man inte Requiem innan man ser den här filmen så gör man det definitvt efter! Annars är det något fel på en, tror jag. :D

Posted

Ett av mina tips på "musikfilm" brukar annars vara :

Luchino Viscontis filmatisering av Thomas Manns roman

Döden i Venedig

413GPSRJJXL._SS500_.jpg

Staring Dirk Bogarde

och med musik ur Gustav Mahlers femte symfoni..

/ptr

Posted

Här kommer ytterligare förslag på en "musikfilm".

51DAYTTNNQL._SS500_.jpg

En i mitt tycke mycket underhållande film som till stor del utspelar sig i en skivbutik

Edit: Justering av länk till bild

Posted
En i mitt tycke mycket underhållande film som till stor del utspelar sig i en skivbutik

Menar du :

51DAYTTNNQL._SS500_.jpg

Den är Okej, men Nick Hornby's bok är så mycket bättre. Filmen vinner inget på sin amerikanisering!!

/ptr

Posted

Och varför inte kontra med en..stjärnspäckad musikal!?

MV5BMTI2NjI1OTI5NF5BMl5BanBnXkFtZTcwMjI4MTUxMQ@@._V1._SX274_SY400_.jpg

Woody Allen i sitt esse.. Underbar film, väldigt underskattad. Jag tror många gör som jag gjorde, rynkar på näsan och tycker jamen tjena, en musikal!? Jäpp! Och en bra sådan! ;)

Kopplingen till musikens värld, förutom att det är en musikal då, kan ju vara att Itzhak Perlman (känd violinist) skymtar förbi.. ;)

Posted

Den är Okej, men Nick Hornby's bok är så mycket bättre. Filmen vinner inget på sin amerikanisering!!

/ptr

Kan så vara att boken är bättre än filmen, som oftast, men tyvärr hörs det ingen musik i boken.

Posted

Mitt bidrg blir två jazzfilmer som är mycket bra och sevärda.

roundmidnight.jpg

Round midnight, Regi: Bertrand Tavernier

Om en amerikansk jazzmusiker i 50-talets Paris.

Baserad på Lester Young och Bud Powells liv.

bird.jpg

Bird, Regi: Clint Eastwood

Clint Eastwoods fina film om Charlie Parker med Forest Whitaker

i huvudrollen som Charlie Parker.

Mvh

Torbjörn

Posted

Jag måste säga att det var en fantastisk kvalitet på flygeln som kunde behålla stämningen och låta så fint trots att den stått så länge i det ut bombade huset. :)

Posted

Jag är tveksam till att man bör kalla David Helfgott för en teknisk skicklig pianist, hans teknik är efter årvis a psykofarmaka usel, det är faktiskt illa att hans nära har låtit kommersiella krafter utnyttja hans tragiska historia efter filmens succé!

/ptr

Du har helt rätt i detta, jag ville dock inte vara så kategorisk ... Om jag inte minns fel så gjorde han en inspelning på Decca som fick så usel kritik att dom drog in plattan.

Tror dock inte att han lider speciellt mycket. Trots allt har både han och hans hustru skaffat sig en födkrok. Vad jag har förstått lever familjen Helfgott ett bra liv. Om filmen inte gjorts och man inte haft den talang han har så är jag inte så säker på att Davids liv hade varit så kul.

Posted
Du har helt rätt i detta, jag ville dock inte vara så kategorisk ... Om jag inte minns fel så gjorde han en inspelning på Decca som fick så usel kritik att dom drog in plattan.

jag är bra på att vara kategorisk om saker jag kan och känner för! Plattan var på RCA och var en liveinspelning från Köpenhamn där han spelade Rachmaninoffs tredje pianokonsert, och det berättas att han kom av sig fler gånger så man fick börja om, hur som helst var det taktlöst av dom ansvariga på RCA att ge ut plattan!

Tror dock inte att han lider speciellt mycket. Trots allt har både han och hans hustru skaffat sig en födkrok. Vad jag har förstått lever familjen Helfgott ett bra liv. Om filmen inte gjorts och man inte haft den talang han har så är jag inte så säker på att Davids liv hade varit så kul.

Det har du säkert rätt it, jag tror säkert att han var en mycket talangfull pianist innan han blev sjuk, men det som visades upp efter filmen var som jag skrev innan, bara trist!

/ptr

Posted

Många filmer med stora kultur-poäng så jag sticker in en kanske otippad rackare:

MV5BMTMxNjc4NDkxOF5BMl5BanBnXkFtZTYwMDQ3OTE5._V1._CR0,0,302,302_SS80_.jpg

Länk till IMDB.

Här har även allas vår Alison Krauss gjort "Down to the River to Pray" som är en (viktig) del av soubdtracket! :)

Cloony är inte alltid min favorit, men är som klipt och skuren för denna roll!

:D

Posted
Round Midnight och Bird gillar jag också.

En granntråd fick mig att tänka på denna. Kanske den bästa banddokumentär jag sett.

58839.jpg

Va kul Gasolin är kanon :) Det bästa jag kan komma med när det gäller dokumentär är The Last Waltz med The Band

med en viss Martin Scorsese vid spakarna :mm::D