Jump to content

Zu Varial och Nanotech signalkablar

DrKlang

Recommended Posts

Jag var hos Audio Concept idag eftersom jag är intresserad av en stömrenare. I förbifarten nämnde jag för Robert (ägaren) att jag också funderar på en ny signalkabel. Han skickade med mig en Nanotech kabel på lån, fast det inte var det märket jag var intresserad av. Jag accepterade, kanske lite mer av artighet än verkligt intresse.

Sedan tidigare har jag Zu Varial och jag valde den för att jag uppskattade dess friskhet i ljudet. Snabb och välartikulerad upplevde jag den som mer levande än många andra kablar.

Jag har nu lyssnat under kvällen på kablarna med en ny strömrenare och det var rätt intressant. Det finns en del skillnader och jag antar att det någonstans slutar i en smakfråga. Jag vet att andra har skrivit om dessa kablar, och då gick Zu segrande ur stiden. I min anläggning var det tvärtom.

Nanotech hade en bredare ljudbild än Zu, och man hamnade lite närmare orkestern med Nanotech. Närvarokänslan var tydligare med Nanotech och jag hade lättare att "peka ut" olika instrument.

Den största skillnaden låg i en förändring av klangspektrat. Zu låter jämförelsevis mer stram. Nanotech gav musiken ett strörre emotionellt innehåll. Jag tyckte att Nanotech ver mer naturlig i ljudet och klangmässigt mer "expanderad". Jag blev mer intresserad av musiken med Nanotech. Siltech har också en speciell klangmässig signatur, som egentligen är ett tillägg i mina öron, men som gör ljudet vackrare och därför är acceptabelt. Jag kan inte säga att jag hörde ett tillägg med Nanotech.

Jag upplevde konstigt nog ett större sammanhang i ljudet med Nanotech än Zu, trots att musiken flyttade ut i rummets kanter. En vän som lyssnade med mig (som inte är audiointresserad, men som har bar öron eftersom han är musiker) kallade det för ett bättre kitt mellan tonerna.

Normalt sett skulle dessa observationen leda mig att tro att Nanotech har högre upplösning än Zu. Men jag är inte säker på det. Faktum är att Zu gav mig upplevelsen av att vara lite mer högupplöst och fokuserad, men också lite ointressantare.

Skillnaderna var inte stora, men jag föredrog Nanotech sammantaget.

OK det var kablarna. Strömrenaren är en helt annan historia... Tack för intresset.

Jag skulle vilja säga att som vanligt handlar det om matchning. :)

Jag har själv en Zu Varial som jag använt i många olika sammanhang. Den har trivts väldigt bra i min hörlursrigg (mellan CD och hörlursförstärkare) och där känner jag inte igen det du beskriver i din setup. Tvärtom nästan, den ger mig ett engagerat ljud med stor pondus och bra upplösning. Jämfört med annat kablage i samma prisklass håller den sig i toppen.

Men som sagt, det är i min setup med min elektronik. Det kan ju låta annorlunda på annat håll, och det är ju lite av tjusningen med kablar. :)

Nanotec är inte alls dum, jag skall nog testa dem lite mer framöver också. Har än så länge bara testat högtalarkablarna en liten stund, och det lät trevligt.