Jump to content

Galen Norrman..


Amund

Recommended Posts

Forsell.JPG

Var idag iväg och fick mig en "liten" påminnelse om hur bra det faktiskt kan låta!

En vild blanding av märken sammansatt på ett mycket trevligt sätt, nämnas kan dcs, Forsell Air, Dynamic Precision.

Transporten som är en Forsell Air totalt ombyggd av BASE Technology med annat drivverk, LC Clock3, M-Cap kondingar och annat godis. En trevlig best på 35kg!

Upplevelse serveras söndag...

/Amund

Link to comment
Share on other sites

Kul! Ser verkligen fram emot serveringen på söndag! Inte ofta man ser Forsell:s drive. Den är onekligen pampig i sin utstrålning! Gillar den saftiga kolven som håller "luckan"!

....galna är vi väl alla...mer eller mindre :D

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Amund, här är du bland vänner. Alla här är galna, oavsett nationalitet :D

Forsell var det länge sen man såg. I början av 90-talet, tvekade jag länge mellan LP12 och Forsell's vinylsvarv och det blev till sist LP12an. Men F.A.S är otroligt läckra, på ett vulgoläckert Art Deco-sätt :mm:

Mera info, bilder och lyssningsintryck tack!!

/ stargazer

Link to comment
Share on other sites

Så var det söndag :app:

Drivverk-öppet.2.jpg

Drivverket som jag skrev tidigare är totalt ombygt av Birger Lund Andersen från BASE Technology. Det enda som egentligen är kvar av Forsell är chassiet.

Spindeln kommer ifrån Electrocompaniet.

Resten av den digitala kedjan kommer från dCS.

dcs-i-rack.2.jpg

Här är det Purcell och Delius som står på BDR puckar och cones samt BASE platta.

Förstärkeriet tas väl hand om..

DP.2.jpg

..av Dynamic Precision 6.52.

Vidare till högtalararna

Fidelio-spegel.2.jpg

Det är Kanadensiska Verity Audio, med modellen Fidelio.

Link to comment
Share on other sites

Ja vad det väger får nog Mats Petter flika in med :blush

Vidare..

Strömen till detta står denna för.

PS.2.jpg

PS Audio P600. Enligt Mats Petter så blev detta en stor förbättring.

Nätkablarna är oxå PS Audio.

PS-bak.2.jpg

2* PS Audio Statement och 1 PS Audio Plus.

Signal och Digital kablar

Master-Sig.jpg

består av Renaissance Master Signature.

Och sista biten till högtalarna

Transparent.jpg

är det Transparent Ultra XL.

/Amund

Link to comment
Share on other sites

Det var lite bilder :D Men hur lät det då :?:

Det första som slog mig var hur transparant och klart allt var. En tydlig scen målades upp med rejält djup och precision. Systemet var väldigt fokuserat på röster och mellanregister, allt lät väldigt naturligt och verklighetstroligt.

Det var väldigt kul att höra på artister som Norah Jones, Sarah McLachlan osv.

Även gitarrerna i Nils Lofgrens "Acoustic Live" var helt otroliga :o

Tyvärr så är rummet på tok för litet så basen blev lidande, den var inte så tydlig och markant som resten. Jag var där i fredags och idag, idag så hade Mats Petter ändrat om lite på placeringen av högtalarna och skillnaden var påtaglig. Rösterna var inte lika "nasala" som tidigare (även om dom lät riktigt bra tidigare), men det på bekostnad av bredd.

Hur som helst så hamnar Mats Petters system på min Topp 5 lista :D Han ska inte tro att han kommer få vara ensam på helgerna famöver :D

Här kommer en liten helhets bild

Allt.2.jpg

/Amund

Link to comment
Share on other sites

Tack för detta Amund, och Mats Petter! En "setup" som då inte jag "stött på" tidigare....

Inte ofta som ett systems driv-verk dominerar så totalt på foto:n.. :) jag måste bara få kommentera kolven igen.....den är "FÖR GÓ"!

Går hela systemet igenom P600:an?

Vänligen

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Vikten hittade jag.. 58kg väger den.

K-Man: Nej tyvärr så klarar inte 600`an att leverera ström till DP`n. Så allt utom stärkeriet går genom den.

Lite effekt fakta på DP 6.52

8 ohm load, 400W per channel

4 ohm load, 800W per channel

2 ohm load, 1600W per channel

8 ohm load, 1600W mono

http://www.dynamicprecision.no/Pages_UK/105UK_HiFi.html

/Amund

Link to comment
Share on other sites

"har hört dem på Hifistället"

Ahaa, tack för den, jag funderade på var jag kände igen dem ifrån. Demo:n på Hifistället såklart.... i hmm...förra våren?

jag minns speciellt en sak, om man tittade in i basporten på baksidan, såg man konen, och den var lite genomlysningsbar......där skulle du fotat Timbre! :mm:

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Jag gillade bänken en hel del

Hepta-spike.2.jpg

Elektronik.2.jpg

Audio Magic Hepta som står på Art q-dampers. Samt elektronik på BASE plattformar och BDR, käns som vibrations dämpnigen är tagen hand om :D

Hötalarna vet inte jag så mycket om heller.. Jag tror att Mats Petter har ansökt om att bli medlem så hoppas han kan berätta lite om dom. Jag kan bara uttala mig om hur dom spelade :mm:

/Amund

Link to comment
Share on other sites

Jag har en kompis som är stor dCS-fantast. Han körde med dubbla balanserade digitalkablar mellan Purcell och Delius/Elgar har jag för mig. Detta för att kunna utnyttja uppsamplingsmöjligheterna till 24/96.

Det blir ju en del digitalkabelinvesteringar... :)

Link to comment
Share on other sites

Kostar en slant att uppgradera.. men jag tror att det är värt det. Kör själv en Elgar som Dac.. men dock ingen Verdi ännu. En vän kör dCS La Scala och Elgar.. med Firewire... SACD samt att cd uppsamplas till DSD.. =) När man går ner till AES/EBU och 16/44 så känns det som prylarna är trasiga! :o Firewire rockar på bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...