Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag spelar idag på Primares cd 31, pre 30 och ett slutsteg från Advance acoustic kopplade till Cantons Ergo 611 dc. Anläggningen är helt balanserad och åtminstone slutsteget är väl inspelat. Döm om min förvåning när jag kopplar in min gamla cd, Advance acoustic, förvisso med bättre rör än original, men ändå..... absolut ingen hörbar skillnad mot Primares 4 ggr så dyra cd 31. Aa´n länkades med Transparents RCA till pre 30 osv. Så, nu till mina frågor; Gör mitt slutsteg inte Primares grejor rättvisa? Måste cd´n och försteget spelas in? Vad kan påverka i övrigt? Hoppas någon har idéer om vad som är vad i detta fall. Ska väl dock tillägga att pre 30 är suverän eftersom den kan bypassas via ett surrond-läge så att två- resp flerkanalsentusiasten får det bästa från två världar.

Tack på förhand

Tobs

Posted

Jadu,

på det hela taget kan man väl säga som så att det inte är så väldigt stor skillnad på källor nu för tiden. De flesta CD och DAC: ar är helt enkelt så bra att det är mycket svårt att höra skillnad. Det kanske inte ens går. Hör du inte skillnad på ngt med rör respektive med transistor tror jag inte du behöver oroa dig över källproblematik längre. Du kan nog byta till en enklare DVD-spelare utan att få någon uppleved försämring på ljudkvaliteten.

Grundtips:

1. Högtalare som låter bra om det får rimlig drivning (dvs kraft som är lämpat för ljudnivå med hänsyn till transienter)

2. Kraft till dessa högtalare.

3. fixa rummet och ställ upp högtalarna på ett sätt som är förenligt med dessas konstruktion.

4. Fixa en källa utan påtagliga problem.

100^100^100. Köp lädermöss och lerklumpar och ställ på apparaterna för att få ro i sinnet. :mm:

Kan ju själv nämna att jag bytte från en Bladelius Thor mk2 till en Denon hembioförstärkare utan upplevd kvalitetsförlust. Snopet var ju bara förnamnet. Visst var det käckt med en metalfjärr och mycket aluminium men det påverkade inte kvaliteten på ljudet ett smack. Kan vara bra att veta vad man lägger ut sin kosing på....

Posted
Hej

Jag spelar idag på Primares cd 31, pre 30 och ett slutsteg från Advance acoustic kopplade till Cantons Ergo 611 dc. Anläggningen är helt balanserad och åtminstone slutsteget är väl inspelat. Döm om min förvåning när jag kopplar in min gamla cd, Advance acoustic, förvisso med bättre rör än original, men ändå..... absolut ingen hörbar skillnad mot Primares 4 ggr så dyra cd 31. Aa´n länkades med Transparents RCA till pre 30 osv. Så, nu till mina frågor; Gör mitt slutsteg inte Primares grejor rättvisa? Måste cd´n och försteget spelas in? Vad kan påverka i övrigt? Hoppas någon har idéer om vad som är vad i detta fall. Ska väl dock tillägga att pre 30 är suverän eftersom den kan bypassas via ett surrond-läge så att två- resp flerkanalsentusiasten får det bästa från två världar.

Tack på förhand

Tobs

Om jag håller mig till frågan utan att blanda in t ex högtalare, så påstår jag att generellt sett så påverkar förförstärkaren ljudet mer än slutsteget. Slutsteget medför i princip endast kraft till en signal som redan är färgad eller satt försteget. Det innebär inte att det tvunget är stor skillnade om du byter från Primare till t ex Bladelius. Jag inbillar mig att dom låter relativt lika. Däremot kan det vara intressant att byta mellan helt olika lösningar, t ex att prova ett rörförsteg eller en transistorvariant lite högre upp i kvalitets/prisstegen.

Dina iaktagelser på CD-sidan är inte förvånande. Du får gå på en Audioaero, Audio Research, EmmLABS, Naim CDX eller något åt det hållet innan det börja hända stora saker. Observera också att skillnader inte enbart handlar om bas, mellanregister och diskant. Lyssna även efter ljudbredd, ljup och upplösning av instrument t ex via klassisk musik, pianoklang, manliga och kvinnliga röster. På viss musik kan det vara svårt att höra skillnad medan andra plattor är väldigt avslöjande.

Good Luck!

Posted

Sånt här är ju alltid kul att diskutera. :)

Spontant håller jag inte alls med overture om att CD-transport och DAC inte har någon avgörande betydelse. Tvärtom! En bra DAC är enda möjligheten att få ut musik är en CD-skiva, och en stabil och trygg transport är minst lika viktigt.

Vad gäller förstärkare inbillar jag mig (?) att försteget sätter tonen och klangen mer än något annat i elektronikkedjan, och att slutstegen mer svarar för dynamiken och kraften. Det är min observation, det finns säkert andra. :) Med detta sagt hävdar jag bestämt att försteget är den viktigaste komponenten i kedjan. Min erfarenhet stämmer bra med det påståendet också, även om jag vet att många hävdar bestämt motsatsen. ;)

En undermålig kabel kan var som helst i kedjan förstöra helheten, och därför är bra och gedigna kablar viktigt. Däremot behöver man inte ta i så det gör ont, har jag märkt. Det finns mycket bra kablar för relativt blygsamma pengar - om man bara törs prova lite utan att lägga prestige i det hela.

Med detta vill jag egentligen få sagt att ingen komponent är viktigare än den andra, utan allt måste fungera ihop. Synergi och matchning är A och O, och det är här man bör lägga såväl krut som energi.

Posted
Så, nu till mina frågor; Gör mitt slutsteg inte Primares grejor rättvisa? Måste cd´n och försteget spelas in? Vad kan påverka i övrigt? Hoppas någon har idéer om vad som är vad i detta fall.

Spelas in vet jag inte men hag har två dacar och bägge låter betydligt mer harmoniskt efter att ha varit påslagna i ett par tre dygn. Har samma erfarenhet med integrerade CD-spelare och man behöver två identiska maskiner för blindtester kall/varm :) men för min del räcker med att starta upp ofta spelad musik. Kombinationen försteg/slutsteg betyder också mer än jag har haft lust att acceptera och ibland kan det vara ett steg framåt att mixa konstruktioner från olika tillverkare. Slutsteget är ju beroende av högtalarnas mätvärden så det gäller nog främst att hålla sig inom rimliga proportioner. Canton Ergo är väl inte känd för att vara speciellt svårflirtad... :?:

Posted
Sånt här är ju alltid kul att diskutera. :)

Spontant håller jag inte alls med overture om att CD-transport och DAC inte har någon avgörande betydelse. Tvärtom! En bra DAC är enda möjligheten att få ut musik är en CD-skiva, och en stabil och trygg transport är minst lika viktigt.

Vad gäller förstärkare inbillar jag mig (?) att försteget sätter tonen och klangen mer än något annat i elektronikkedjan, och att slutstegen mer svarar för dynamiken och kraften. Det är min observation, det finns säkert andra. :) Med detta sagt hävdar jag bestämt att försteget är den viktigaste komponenten i kedjan. Min erfarenhet stämmer bra med det påståendet också, även om jag vet att många hävdar bestämt motsatsen. ;)

En undermålig kabel kan var som helst i kedjan förstöra helheten, och därför är bra och gedigna kablar viktigt. Däremot behöver man inte ta i så det gör ont, har jag märkt. Det finns mycket bra kablar för relativt blygsamma pengar - om man bara törs prova lite utan att lägga prestige i det hela.

Med detta vill jag egentligen få sagt att ingen komponent är viktigare än den andra, utan allt måste fungera ihop. Synergi och matchning är A och O, och det är här man bör lägga såväl krut som energi.

Tack alla för värdefulla synpunkter. Jag har tidigare provat att driva Primares grejer obalanserat och fann stor skillnad, till det bättre, när jag balanserade kedjan. Jag har också provat olika lösningar på högtalarkablar och fann att när jag fyrflätat egna, á la Svalander, med kopparbas gav det ett klart bättre ljud jämfört med inköpta dito i prisklass +1000:-. Tyvärr är den hemflätade kabeln hopplös att hantera, stenhård och bångstyrig dom en nyfångad ål. Nåväl, får jag tillfälle ska jag låna hem ett slutsteg av lite bättre kvalitet. Kul att testa, dock tror jag precis som ni påpekat, att försteget gör mest.

En artikel i HiFi musik för några år sedan, beskrev att källan påverkade mest, därefter förstärkningen och minst högtalarna. Slutssats enligt dom vara att lägga mest pengar på enheterna i nämnda ordning.

/T

Posted
En artikel i HiFi musik för några år sedan, beskrev att källan påverkade mest, därefter förstärkningen och minst högtalarna. Slutssats enligt dom vara att lägga mest pengar på enheterna i nämnda ordning.

Det låter som det välkända Tiefenbrunska postulatet! : Källan är alltid A & O!

Visst finns det viss sanning i att om inte källan kan ta upp alla nyanser från ditt fonogram och förmedla detta vidare i kedjan, så har du redan där förlorat alla möjligheter till välljud.. Jag vet dock inte om alla håller med om det nu för tiden när akustikreglerade rum (i någon form) verkar vara legio, så har Högtalaren kommit att bli lika viktig som källan! Det har vart en livlig diskussion (inte minst här på Euphonia) om att högtalaren och dess integration i rummet är minst lika viktig som källan, medan en annan fraktion hävdar att symbiosen i systemkombinationen är det viktiga.

Jag tillhör nog dom som anser att efter musiken, så är högtalarna och rummet det viktigast delen av HiFi-ekvationen.. Dock med tillägget att det inte finns några universella sanningar bara mängder av erfarenheter!!

/ptr

Posted

/T

Det där tycker jag mig känna igen och det kan ju diskuteras tills skivkonvoluten har gulnat och torkat in... :)

Posted

/T

Det visar ju lite på vilken kompetens de sitter på - tycker jag.. ;)

En bra källa och en dålig kedja efter eller dåliga högtalare kommer ändå att låta dåligt. Och vice versa.

Det enda som spelar roll är helheten, oavsett prislapp. :)

Posted

/T

HiFi Musik :D . Tycker att deras styrka ligger på musiksidan och en del nyhetsöversikter. Att använda den som referens för sanningar är att ge tidningen för stor betydelse.

Man kan ju göra ett par olika tester:

Test 1: Sätt upp en säg Rega 2 för några tusenlappar mot en Linn LP12 SE för plus 100,000. Allt annat lika. Jämför resultatet på dina Canton.

Test 2: Plocka in t ex ett par Dynaudio C4 (eller Sonus Faber Elipsa, B&W 802D, Revel 2...) och jämför med dina Canton Ergo.

Jag är helt säker på att Du kommer att höra större skillnader i Test 2. Så jag är också av den meningen att först högtalarna och sedan fintrimma resten i takt med vad den egna ekonomin tillåter. Det är en fintrimning av helheten som varar hela livet, alltså en riktig hobby. :)

Posted
HiFi Musik :D . Tycker att deras styrka ligger på musiksidan och en del nyhetsöversikter. Att använda den som referens för sanningar är att ge tidningen för stor betydelse.

Man kan ju göra ett par olika tester:

Test 1: Sätt upp en säg Rega 2 för några tusenlappar mot en Linn LP12 SE för plus 100,000. Allt annat lika. Jämför resultatet på dina Canton.

Test 2: Plocka in t ex ett par Dynaudio C4 (eller Sonus Faber Elipsa, B&W 802D, Revel 2...) och jämför med dina Canton Ergo.

Jag är helt säker på att Du kommer att höra större skillnader i Test 2. Så jag är också av den meningen att först högtalarna och sedan fintrimma resten i takt med vad den egna ekonomin tillåter. Det är en fintrimning av helheten som varar hela livet, alltså en riktig hobby. :)

Jag läser och lär.....Tackar!

Låter som om vi pratar nyanser i källa och förstärkning medan högtalare och rumskonfiguration däremot har avgörande betydelse. Det är nog med dessa erfarenheter jag ämnar bygga mitt framtida system, allteftersom plånbok, (och fru), tillåter! Mitt nästa mål blir således att hitta lämpliga, (lämpligare?), högtalare än de Canton Ergo 611 som jag nu spelar på. Självklart är det lätt att springa vilse och inte förrän möjlighet ges att prova olika modeller kan jag vis av erfarenhet fatta mitt beslut. Tyvärr är det dock så att utbudet av olika högtalare för hemlån är begränsat i min hemstad. Så om någon kan ge tips på lämpliga högtalare till elektronik från Primare, vore jag mycket tacksam. Jag begränsar inte i pris utan snarare vad som är lämpligt och rimligt till min cd31, pre30 och slutsteg. Det ska integrera på ett bra sätt och kunna lyfta fram Primares lite varma karaktär, som jag gillar. Jag vet att Primare själva ibland använder SA som referens och vid något tillfälle har jag också sett att de spelat på Canton, ngn ref-modell misstänker jag. /T

Posted
Jag vet att Primare själva ibland använder SA som referens och vid något tillfälle har jag också sett att de spelat på Canton, ngn ref-modell misstänker jag. /T

Först och främst skall du ta det väldigt lugnt :cool: och det kan nästan vara ett tips att låta frugan hålla i taktpinnen... ;):) Utgår från att SA står för System Audio och den enda modell jag har haft hemma (SA2K) imponerade stort. Även möbelfinishen är av klass och System Audio använder elektronik från Primare i sitt showroom.

Posted
HiFi Musik :D .

Fyller på med två glada gubbar till :D :D och i senaste numret är mer än 30 sidor av nittio ren annonsverksamhet så tredje smileyn får gå till reklamen. Den betalas av tidningsköpare och hifikonsumenter i två led.

Posted
Fyller på med två glada gubbar till :D :D och i senaste numret är mer än 30 sidor av nittio ren annonsverksamhet så tredje smileyn får gå till reklamen. Den betalas av tidningsköpare och hifikonsumenter i två led.

Ja, SA avser System audio. Har hört att företaget använder Primare som elektronik. Om det beror på danskt släktskap eller bra passning är dock osagt. Förvisso har jag hört flera uttrycka sin glädje över SA´s högtalare. De sägs dock vara lite bas-svaga? Någon som har andra förslag som kan lyfta Primares elektronik? Gärna ngt allround!

Posted
Ja, SA avser System audio. Har hört att företaget använder Primare som elektronik. Om det beror på danskt släktskap eller bra passning är dock osagt. Förvisso har jag hört flera uttrycka sin glädje över SA´s högtalare. De sägs dock vara lite bas-svaga? Någon som har andra förslag som kan lyfta Primares elektronik? Gärna ngt allround!

Det här är jättesvårt. Jag kan ju slå till med Dynaudio som jag är mycket förtjust i. De har en ny serie (Excite) ute som jag antar kommer att premiärvisas på Arken. Det är en helt ny modell med nyutvecklade element. Har inte hört dom än, men jag är helt säker på att dom låter bra. Nästa pinnhål i deras modeller är Focus. Se Dynaudio Excite

Om Du kan nöja dig med en stativare så är Uschers berylliumhögtalare ett utmärkt val. På mässan i Montreal imponerade Neats Motive 2 både mig och övriga besökare stort.

Jag är också helt såld på Audio Physics , t ex Tempo VI. Det är det närmaste jag har hört Avalon vad gäller ljubild. Också smäckra och lätta att möbler.

Hur är det då med Focal, B&W, Sonus Faber med flera. Inte riktigt min cup of tea, men de har många vänner bland hifi-vänner. Oavsett vad jag tycker så leverar dom kvalitet. Du måste ut och lyssna själv.

Håller med Timbre att du skall inte ha för bråttom. En bra investering Du och din fru kunde göra är att besöka Arken-mässan i september. Jag är helt säker på att det kan hjälpa dig på traven. Där finns ju också folk du kan vädra dina ideer med. Arken-mässa är en av höjdpunkterna för en svensk hifi-intresserad.

Posted

Vill bara anknyta till starten av denna tråd. När jag bytte ifrån Marantz cd17 till Audio Aero capitole mk2 så var skillnaden enorm. Ljudbilden blev mycket djupare bredare och luftigare. Röster och instrument förbättrades också rejält. Så visst kan det skillnad blir det om man vill lägga lite pengar. Sen tror jag också att signalkällan spelar större o större roll ju dyrare kringutrustning man har. Mina Focal med berrylium är väldigt känsliga för kringelektronik och jag har hört dem låta ganska illa tillsammans med Bladelius (förmodligen matchningen som inte var hundra, blev ganska ljust,vasst ljud) men med AA och Gryphon så är det en helt annan sak :)

mvh

Posted
Sen tror jag också att signalkällan spelar större o större roll ju dyrare kringutrustning man har.

Detta är också min erfarenhet. Jag testade min gamla cd, en T+A 1240r (ca 30k) inne i hembion. där N805 var kopplad till en pioneer ax10ai, och varken jag eller en hifi-intresserad vän som var på besök upplevde någon större skillnad mot min gamla DVD pioneer 757ai. Däremot var skillnaden betydligt mer påtaglig i termer av nyansrikedom och "vara-där-känsla" till T+An fördel, när samma grejor kopplades till min dåvarande stereo (holfi NB2 samt JMR Offrande, dvs detta var innan jag skaffade gryphon callisto och sedemera Octave v70). Däremot upplevde jag en skillnad när jag kopplade in en marantz DVD (dv-9600) till hembion, denna mjukade upp ljudet lite grann och det hela blev aningen behagligare. Säkert skulle fler skillnader komma fram med bättre grejor där.

Har man ordentligt avslöjande elektronik i slutet av signalkedjan, så spelar sannolikt också första ledet större roll. Sedan handlar det säkert en del om matchning, där vissa egenskaper hos en cd betonas mer i vissa system än andra genom att grejorna är "tunade" i samma riktning t.ex. som Hellbit skriver ovan, där bladelius och Focal BE tillsammans tenderade att spela ljust och vasst (i hellbits öron), någon som Focals electra BE-serie kan göra enligt min egen erfarenhet också med fel (missmatchad) elektronik. Sedan har jag hört BE låta mkt bra med andra grejor, likaså Bladelius....

Posted

Det är klart att det kan vara skillnad på källor. Detta oavsett pris naturligtvis. Men "rätt" kan man bara göra på ett sätt och det är innebär att det inte läggs till information till det som fanns på källmaterialet från början. Tex är det troligt (men går ju naturligtvis inte säga utan tester att läsa och referera till etc) att pioneeren och T+A-spelaren i exemplet ovan var rätt båda två men kanske hade T+A spelaren lägre jitter och kanske lite lite mindre dist.

Om du däremot stoppar in något med rör i kedjan så har du ju för länge sen frångått High Fidelity = hög trovärdighet, eftersom du lägger till olika typer av dist med flit. Att det kan ge felaktig upplevelse av stort djup etc är väl ett välkänt fenomen vid det här laget. (eller?)

Jag vill egentligen inte lägga en värdering i mitt inlägg här även om det lätt kan tolkas så. Det kan ju vara så att man gillar rör-dist och mest lyssnar på gles musik och då var det ju fint så. Var och en blir ju salig på sin tro som sagt...

Jag känner bara själv att det har varit svårt och dyrt att ta sig igenom hifidjungeln och det har funnits stunder då man känt sig dragen vid näsan.Information om vad som gör vad när det gäller HiFi är ju inte lätt att få del av. Lägger jag ut 30k på sen spelare eller mer då vill jag faktiskt veta exakt vad jag betalar för: Cool design? Låg dist och jitter? Rak frekevensgång ? Gosig dist som gör att mina gamla plattor låter roligare?

Posted

Kan knappast säga att det var STOR skillnad mellan Gondul M och andra maskiner jag jämförde med (ARC CD3, Meridian, etc). Jag har upplevt betydligt större skillnad mellan för och slutsteg. Jämförde tidigare en del olika DAC:ar och fick samma resultat även då, dvs att skillnaden mellan olika CD-spelare/DAC:ar är förhållandevis liten. Pratar vi vinyl och pick-up:er så är det en helt annan sak men även om skillnaden mellan pick-up:er kan vara väldigt stor avviker jag från uppfattningen som Linn, m.fl har; att källan skulle påverka mest, och håller med de som menar att den sista länken i kedjan, dvs högtalarna, gör störst skillnad.

Posted

Som trådtiteln anger är frågan vad som påverkar mest för- eller slutsteg.

Utan tvekan försteget som anger tonen och slutsteget som förstärker signalen. Har man ett dåligt försteg hjälper inget slutsteg i världen att korrigera detta.

När det gäller system så är jag av uppfattningen att man för ganska rimliga summor kan få bra elektronik och signalkälla.

Högtalare är utan tvekan den komponent som skapar ljudbilden, tonbalansen och rumskänslan.

Men helheten blir beroende på matchningen mellan komponenterna och man kan därför inte plocka ut en enskild komponent och säga att den enskilt är avgörande i ett system.

Helheten alltså :D

Calm

Posted
Det är klart att det kan vara skillnad på källor. Detta oavsett pris naturligtvis. Men "rätt" kan man bara göra på ett sätt och det är innebär att det inte läggs till information till det som fanns på källmaterialet från början. Tex är det troligt (men går ju naturligtvis inte säga utan tester att läsa och referera till etc) att pioneeren och T+A-spelaren i exemplet ovan var rätt båda två men kanske hade T+A spelaren lägre jitter och kanske lite lite mindre dist.

Om du däremot stoppar in något med rör i kedjan så har du ju för länge sen frångått High Fidelity = hög trovärdighet, eftersom du lägger till olika typer av dist med flit. Att det kan ge felaktig upplevelse av stort djup etc är väl ett välkänt fenomen vid det här laget. (eller?)

Jag vill egentligen inte lägga en värdering i mitt inlägg här även om det lätt kan tolkas så. Det kan ju vara så att man gillar rör-dist och mest lyssnar på gles musik och då var det ju fint så. Var och en blir ju salig på sin tro som sagt...

Jag känner bara själv att det har varit svårt och dyrt att ta sig igenom hifidjungeln och det har funnits stunder då man känt sig dragen vid näsan.Information om vad som gör vad när det gäller HiFi är ju inte lätt att få del av. Lägger jag ut 30k på sen spelare eller mer då vill jag faktiskt veta exakt vad jag betalar för: Cool design? Låg dist och jitter? Rak frekevensgång ? Gosig dist som gör att mina gamla plattor låter roligare?

Ok då e vi olika jag skiter fullständigt i vad jag får för skillnad ,jag vet bara att jag får ståpäls och att det känns som att vara på konsert när jag lyssnar. Audio aeron får mig att lättare uppnå denna känslan. Jag o brorsan har dessutom jämfört den med både Denon dvd3910 samt Marantz cd 17 mk2 ki signature, båda föredrog aa:n och det var inte svårt att höra när den var inkopplad trots blindtest. Jag har helt enkelt hittat rätt när det gäller den biten sen vad den gör om den förvränger eller lägger till det bekymrar inte mig det minsta jag vill helt enkelt ha en bra upplevelse när jag sätter på en skiva. Jag bryr mig inte så mycket om det kostar 20 eller 60 tusen för en cd spelare eftertsom jag har råd så köper jag det jag tycker ser bra ut och låter bra hehe.

Posted
Om du däremot stoppar in något med rör i kedjan så har du ju för länge sen frångått High Fidelity = hög trovärdighet, Jag vill egentligen inte lägga en värdering i mitt inlägg här även om det lätt kan tolkas så.

Det kan lätt tolkas så ja, jag tror inte det går att patentsöka begreppet som sådant, vilka

vägar som väljs för att bli känslomässigt berörd är ju högst individuellt, för mig handlar det

om vad som är rätt för mig och inte om vad som är rätt på någon mätkurva.

När närvaron står som spön i backen och musiken bara flyter utan en tanke på dist eller diskant, då

är jag hemma :mm:

Posted
Det kan lätt tolkas så ja, jag tror inte det går att patentsöka begreppet som sådant, vilka

vägar som väljs för att bli känslomässigt berörd är ju högst individuellt, för mig handlar det

om vad som är rätt för mig och inte om vad som är rätt på någon mätkurva.

När närvaron står som spön i backen och musiken bara flyter utan en tanke på dist eller diskant, då

är jag hemma :mm:

Precis så. Jag tänker inte på dist osv. Det låter förjävla bra bara. Jag är musikälskare och bryr mig inte ett dugg om mätkurvor specar osv. jag låter örat och hjärtat avgöra. För övrigt är ju hifi precis som allt annat tex whisky eller vin. Har kompisar som inte hör skillnad på olika anläggningar precis som jag har kompisar som inte kan uppfatta skillnader på viner el whisky. jag tror att precis som med det mesta så måste man öva upp sin förmåga att skilja olika källor viner osv. Själv har man ju lyssnat på en del anläggningar och lärt mig vad jag tycker om och hur jag kan hitta det i ljudbilden. Ju mer man lyssnar desto bättre kommer man bli på att veta vad man vill ha och hur man hittar det.

Övning och erfarenhet är det som gäller helt enkelt. Kan säga att medelsvensson hör ingen skillnad på en anläggning gör 30 el 100 tusen kr. De tycker bara det e löjligt att man överhuvudtaget lägger så mycket pengar på en stereo. Och skillnaderna är ibland små men det är ändå de små skillnaderna som gör upplevelsen bra el dålig.

Posted
Precis så. Jag tänker inte på dist osv. Det låter förjävla bra bara. Jag är musikälskare och bryr mig inte ett dugg om mätkurvor specar osv. jag låter örat och hjärtat avgöra. För övrigt är ju hifi precis som allt annat tex whisky eller vin. Har kompisar som inte hör skillnad på olika anläggningar precis som jag har kompisar som inte kan uppfatta skillnader på viner el whisky. jag tror att precis som med det mesta så måste man öva upp sin förmåga att skilja olika källor viner osv. Själv har man ju lyssnat på en del anläggningar och lärt mig vad jag tycker om och hur jag kan hitta det i ljudbilden. Ju mer man lyssnar desto bättre kommer man bli på att veta vad man vill ha och hur man hittar det.

Övning och erfarenhet är det som gäller helt enkelt. Kan säga att medelsvensson hör ingen skillnad på en anläggning gör 30 el 100 tusen kr. De tycker bara det e löjligt att man överhuvudtaget lägger så mycket pengar på en stereo. Och skillnaderna är ibland små men det är ändå de små skillnaderna som gör upplevelsen bra el dålig.

Problemet e ju också att när man väl övat upp sig så nöjer man sig inte med det sämre hehe. Precis som jag tror att inte Bengt Frithiofsson nöjer sig med ett tetravin för 15kr i tyskland. Nu finns ingen återvändo man e hifiberoende resten av livet:)

Posted
Kan säga att medelsvensson hör ingen skillnad på en anläggning gör 30 el 100 tusen kr. De tycker bara det e löjligt att man överhuvudtaget lägger så mycket pengar på en stereo. Och skillnaderna är ibland små men det är ändå de små skillnaderna som gör upplevelsen bra el dålig.

Nja, om medelsvensson ges möjligheten att lyssningstesta olika grejor så är min erfarenhet att man i regel hör väldigt bra, dom har nämligen samma öron som alla andra. Men att man inte värderar skillnaderna som väsentliga eller stora och i synnerhet inte prisvärda. Men jag har också mött medelsvenssons som sitter med jättefina anläggningar så hur kvalificerar man sig för en annan "finare" grupp? Sen har jag också mött musiker ifrån Stockholms filharmonin som inte kunde höra skillnad på anläggningar, men hade inga problem att höra stora skillnader i olika framföranden där andra kanske inte skulle uppfata just någon skillnad alls. Sen har jag också träffat en person som kunde höra vilket konserthus en skiva var inspelad i bara anläggningen var hygglig.

Jo jag blindtestade honom på några olika skivor och det var alla rätt.

Så vi hör olika och upplever saker olika men jag är inte säker på att det går att härleda till grupper.

mvh/Harry

Guest asimov66
Posted

vad som påverkar mest för eller slutsteg beror på vad det är för prylar man har.

Om man tar primare som försteg och Advance acoustic tror jag personligen att AA sätter gränserna. tror att om du bytat till primare slutsteg så hade ljudbilden ändrats. så i just det fallet tror jag slutsteget sätter gränserna.

Jag menar nu naturligtvis inte att sakerna är dåliga eller skall bytas eller så bygger bara på mina egna upplevelser och smak/tycke.

Det försteget är förresten det det stod mellan och mitt densen försteg när det gällde att välja ett. Ett mycket kompetent försteg på alla sätt.

Posted

Vi har väldigt olika erfarenheter. En bra rörförstärkare eller en bra transistorförstärkare skall ha så lite eget ljud som möjligt. Jag har hört trötta rörförstärkare, vassa rörförstärkare och ganska neutrala apparater och jag har hört samma sak med transistorförstärkare.

Så jag vill varken ha rörljud eller transistorljud, men jag kan tänka mig att äga båda sorterna och det gör jag också.

mvh/harry

Posted
Nja, om medelsvensson ges möjligheten att lyssningstesta olika grejor så är min erfarenhet att man i regel hör väldigt bra, dom har nämligen samma öron som alla andra. Men att man inte värderar skillnaderna som väsentliga eller stora och i synnerhet inte prisvärda. Men jag har också mött medelsvenssons som sitter med jättefina anläggningar så hur kvalificerar man sig för en annan "finare" grupp? Sen har jag också mött musiker ifrån Stockholms filharmonin som inte kunde höra skillnad på anläggningar, men hade inga problem att höra stora skillnader i olika framföranden där andra kanske inte skulle uppfata just någon skillnad alls. Sen har jag också träffat en person som kunde höra vilket konserthus en skiva var inspelad i bara anläggningen var hygglig.

Jo jag blindtestade honom på några olika skivor och det var alla rätt.

Så vi hör olika och upplever saker olika men jag är inte säker på att det går att härleda till grupper.

mvh/Harry

Hm klart de har samma öron precis som en vinsmakare har samma smaklökar men man kan öva upp sin lyssnngsförmåga inget snack om den saken.(jag menar inte att hörseln skulle bli bättre, jag menar att man vet HUR man ska lyssna) Tex så e det många oinsatta som säger så här om de varit hos mig "fan vad klart ljud" Jag lyssnar ju mer på klanger 3d känsla, verklighetsförmedling, bredd och huruvida sångaren eller pianisten sitter till vänster höger eller mitten osv. man vill ju kunna plocka ut var de olika medlemmatrna i ett band står på scenen, sånt här tror jag inte medelsvensson tänker på och det var bla detta jag menade.

Posted
Hm klart de har samma öron precis som en vinsmakare har samma smaklökar men man kan öva upp sin lyssnngsförmåga inget snack om den saken.(jag menar inte att hörseln skulle bli bättre, jag menar att man vet HUR man ska lyssna) Tex så e det många oinsatta som säger så här om de varit hos mig "fan vad klart ljud" Jag lyssnar ju mer på klanger 3d känsla, verklighetsförmedling, bredd och huruvida sångaren eller pianisten sitter till vänster höger eller mitten osv. man vill ju kunna plocka ut var de olika medlemmatrna i ett band står på scenen, sånt här tror jag inte medelsvensson tänker på och det var bla detta jag menade.

"FINARE GRUPP" Ja anser mig inte alls vara i någon finare grupp, "medelsvensson" var bara ett uttryck för att beskriva en vanlig svensson som är icke hifi intresserad, hade alltså inget med ekonomiska förutsättningar att göra. (Har en kompis som tjänar 20 tusen i månaden och hare en stereo för 100k+ han prioriterade ner sin bil till 20k istället för 120k) Detta är ett vanligt uttryck och jag tycker det e konstigt om du missuppfattade det. Det handlar ju om oss som har ett intresse och ingenting annat..... Om du säger att en medelsvensson har en fin anläggning så kvalificerar de sig inte i den gruppen som jag menade för då är de ju hifiintresserade. Du vet många köper ju en hembio i silver på siba för 4500kr och det låter förjävligt rent ut sagt. Mannen som beskrevs här som kunde plocka ut konsertsalar osv har ju ett normalt öra precis som vi andra men han har övat upp sin förmåga, lyssnat mycket och lärt sig kännetecknen. Det styrker ju mitt tidigare inlägg om att man övar upp sig.

Posted

Det säkert en välkänd fördom att rör gammalmodigt och inte låter bra. Det betraktar jag som trams och/eller okunnigt. Möjligen ligger det något i det om man buntar ihop ett antal kinesiska kopior av rörförstärkare. En del undantag finns naturligtvis. Men teknikutvecklingen av vad Du kan göra med en rörförstärkare finns i USA, Japan och Västeuropa.

Såg och hörde Steely Dan i tisdags här i Montreal. Scenen glödgade av rörsteg. Högtalartillverkare som Wilson använder rörförstärkare för fintrimma sina högtalare. Quads elektrostater passar bäst för bra rörförstärkare. Audio Research har fått fenomenal uppmärksamhet kring deras senaste ref-prylar, från förstärkare till CD-spelare under senare år. Samma sak med VTL. Skulle dom vilja frångå den höga High Fidelity faktorn? Eller har dom blivit belönade för att ha skapat "felaktig upplevelse av stort djup etc".