Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu har det fotats. Här kommer en teaser! :mm:

hidden.jpg

Nån som kan gissa tilverkningsland? :clown:

Här kommer jag nu i sakta takt att presentera den anläggning som står hemma hos mej, min anläggning.

• Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

En riktig teaser ;)

Frankrike kanske ja.

Gissar att den gömda skapelsen börjar med bokstav: C

/Mattias - som troligen är ute och cycklar, men ändå :)

Guest Zalve
Posted

C ??

Cremona görs väl inte i Frankrike ?! :D

Jag gissar på F eller J,,, beroende på hur man vill se det. :mm:

Posted

Jonas, jag vet inte om jag klarar av det här... :D

Skulle tro att högtalaren börjar på B, och att den i sin styling skulle påminna om en kär gammal (nåja) Hifi-familjemedlem, nämligen min Cairn Fog v2...

Meeeeeeeeeeera bilder, låt inte detta bli en klassisk sträckbänk pls ;)

Men jag är tålmodig, eller... ganska tålmodig... nåja ett tag till... njae, ge oss fransk Hifi-p**r :mm: nuuuuuuuuu

/ stargazer

Posted

Hähä... Jag har upplevt sträckbänken själv några gånger, och en liten hämnd är aldrig fel! Men vi går väl vidare...

fot.jpg

Här ser man i alla fall färgen. Och märket som börjar på C (Cabassé antar jag att Matthias menade) kan vi stryka på en gång. Men dom har likheter, båda företagen har snarlika tankesätt och idéer.

revue.jpg

Fem stjärnor i Revue Du Son var det visst när det begav sig. Och recensionen skrevs visst av nån Jean Hiraga... :cool:

Här visas även tillverkningslandet. Guldstjärna i kanten till Timbre (eller är det Timbré på dom här breddgraderna?) för flaggkunskap.

Jag har funderat ett tag på vilket av forumen som jag skulle presentera min anläggning... Och jag tror att det är medlemmarna på Euphonia som kommer att uppskatta den mest.

Mangew & Stargazer är närmast i märkestävlingen. Men jag tror att Stargazer tänker på en nyare serie från samma tillverkare. Här kommer vi till en av dom lustiga små "egenheter" med min anläggning... I princip allt är ur produktion numera. :)

More to come... :mm:

Posted

Vi forstsätter under temat "Extremt kort skärpedjup". En maximal bländaröppning på 1,8 medger sådant utan problem.

oskarp.jpg

För elementkunniga skulle denna bild kunna avslöja något om delar av bestyckningen. ;)

Posted

fideljr: Inte riktigt. Jag har föregångaren. Men konstruktionsmässigt ganska lika men något annorlunda "voicade".

bak.jpg

Något udda terminaler. Tar enbart banankontakter. Alla byglar är till för singel-wire, basnivå och diskantnivå.

Posted

dap.jpg

D´Appolito konfigurering som synes. Seas mellanregister... Och en ganska udda diskant. Fostex. Dock kraftfullt modfierad i Bc Acoustique´s skapelser.

Posted

upp2.jpg

Bc Acoustique Nil är en ganska högrest skapelse, 125cm + spikes. Lådan har också formen av en pyramid.

Modellen Nil ingår i en serie av fem högtalare som alla är döpta efter olika floder; Tibre, Araxe, Niger, Gange och slutligen Nil.

Jag har även ägt Tibre och Niger.

Posted
dapp.jpg

D´Appolito konfigurering som synes. Seas mellanregister... Och en ganska udda diskant. Fostex. Dock kraftfullt modfierad i Bc Acoustique´s skapelser.

Hej Jonas

Om jag förstår så jobbar du hos Ljudmakarn.

När jag var och kollade in McIntosh nya (uppdaterade)websida så jämförde jag era och deras priser så skiljer det några kronor

Kan det att ni inte har uppdaterat era priser eller vad beror skillnaden

Ps

Lägg upp lite mer bilder på dina högtalare

Ha det bra

Fideljr

Guest johan
Posted

Mums !

Riktig faner , lite fudgentin på sen glänser det ikapp med ett par Sonus Amati

:app:

Kalasbilder !

Ha det bäst

J

Posted

Fideljr:

Maila till butiken och fråga. :)

Timbre:

Jaa, vad vore världen utan stativ? :D

Johan:

Jaa, vad vore världen utan gnugg? (Fudgetin? Va e det???) :mm:

Posted

top1.jpg

Ja, och så var det ju det där med konstruktionen. Bc Acoustique bygger sina högtalare i princip utan delningsfilter. Noga utvalda element och väl avstämda lådor får sköta delningsfrekvenserna. Detta gör att man slipper effektslukande och kvalitetslukande komponenter i delningsfiltren. Diskanten har ett litet motstånd men dom dubbla 6,5tums basarna som agerar mellanregister/mellanbas får all signal utan någon delning direkt från terminalerna. Detta gör att känsligheten hoppar upp några rejäla kliv till 93,5 decibel.

En rolig anekdot fick jag höra när jag träffade en inrest representant från Focal/Jm-Lab på senaste Hi-end mässan i Stockholm. Han berättade glatt att Bc Acoustique hade ett mycket gott ryckte i Frankrike och nickade igenkännande när jag berättade vilken modell jag hade.

Jag spelar med mycket tålig transistorelektronik. Mer om det senare. :) (En liten teaser ges ovan, det handlar om plastburkar och stooooora fjärrkontroller.)

Guest Zalve
Posted

Snygga bilder Jonas. Skarpa så det räcker. :mm:

Kul med lite ovanliga märken...

Posted

ft17h.jpg

Diskanten är nog ändå mitt "favoritelement" i den här högtalaren. Otroligt detaljerad och har ett rejält bett utan att gå till överstyr. Visst, riktigt soppiga inspelningar slinker knappast igenom, men The End med The Doors på krämarvolym är inga problem alls. Mycket njutabara femton minuter.

Bc modiferar sina element lite smått, i diskanten har man ändrat densiteten på oljdämpningen för att sänka resonansfrekvens och känslighet, allt för att möjliggöra en delningsfrekvens på ca 3,5 khz. För övrigt så utlovas från Fostex frekvensomfång upptill 55khz.

Horn och alu. Det e grejer det! :app: