Jonas Posted May 21, 2004 Posted May 21, 2004 Nu har det fotats. Här kommer en teaser! Nån som kan gissa tilverkningsland? :clown: Här kommer jag nu i sakta takt att presentera den anläggning som står hemma hos mej, min anläggning. Quote
Timbre™ Posted May 21, 2004 Posted May 21, 2004 Ja jösses... Frihet, jämlikhet, broderskap....jag håller på Frankrike Quote
mangew Posted May 21, 2004 Posted May 21, 2004 Inte en bild om dagen väl? Eller ännu långsammare Quote
Mattias Posted May 21, 2004 Posted May 21, 2004 En riktig teaser Frankrike kanske ja. Gissar att den gömda skapelsen börjar med bokstav: C /Mattias - som troligen är ute och cycklar, men ändå Quote
K-man Posted May 21, 2004 Posted May 21, 2004 Lugn, lugn...det har ju bara gått några timmar ...men ser vi inte mer när vi vaknar till morgonen så :evil: \\K-man Quote
Guest Zalve Posted May 21, 2004 Posted May 21, 2004 C ?? Cremona görs väl inte i Frankrike ?! Jag gissar på F eller J,,, beroende på hur man vill se det. Quote
mangew Posted May 21, 2004 Posted May 21, 2004 Frankrike + ljudmakarn..jag gissar att högtalaren börjar på B Quote
Timbre™ Posted May 22, 2004 Posted May 22, 2004 Tjuvkikade i Svensk Skolatlas från 1962... :cool: :clown: Frankrike står kvar. Quote
K-man Posted May 22, 2004 Posted May 22, 2004 ...och nu är det morgon och fortfarande ingen mer bild....nä nu! \\K-man Quote
Timbre™ Posted May 22, 2004 Posted May 22, 2004 Kom igen nu K-man, nu sliter vi oss från datorn... Tömda minneskort var det... Quote
DIYamps Posted May 22, 2004 Posted May 22, 2004 Vi vill se bilder Antingen lägger du upp bilder eller också stänger nån op av dej en vecka Quote
stargazer Posted May 22, 2004 Posted May 22, 2004 Jonas, jag vet inte om jag klarar av det här... Skulle tro att högtalaren börjar på B, och att den i sin styling skulle påminna om en kär gammal (nåja) Hifi-familjemedlem, nämligen min Cairn Fog v2... Meeeeeeeeeeera bilder, låt inte detta bli en klassisk sträckbänk pls Men jag är tålmodig, eller... ganska tålmodig... nåja ett tag till... njae, ge oss fransk Hifi-p**r nuuuuuuuuu / stargazer Quote
Jonas Posted May 22, 2004 Author Posted May 22, 2004 Hähä... Jag har upplevt sträckbänken själv några gånger, och en liten hämnd är aldrig fel! Men vi går väl vidare... Här ser man i alla fall färgen. Och märket som börjar på C (Cabassé antar jag att Matthias menade) kan vi stryka på en gång. Men dom har likheter, båda företagen har snarlika tankesätt och idéer. Fem stjärnor i Revue Du Son var det visst när det begav sig. Och recensionen skrevs visst av nån Jean Hiraga... :cool: Här visas även tillverkningslandet. Guldstjärna i kanten till Timbre (eller är det Timbré på dom här breddgraderna?) för flaggkunskap. Jag har funderat ett tag på vilket av forumen som jag skulle presentera min anläggning... Och jag tror att det är medlemmarna på Euphonia som kommer att uppskatta den mest. Mangew & Stargazer är närmast i märkestävlingen. Men jag tror att Stargazer tänker på en nyare serie från samma tillverkare. Här kommer vi till en av dom lustiga små "egenheter" med min anläggning... I princip allt är ur produktion numera. More to come... Quote
Jonas Posted May 23, 2004 Author Posted May 23, 2004 Vi forstsätter under temat "Extremt kort skärpedjup". En maximal bländaröppning på 1,8 medger sådant utan problem. För elementkunniga skulle denna bild kunna avslöja något om delar av bestyckningen. Quote
Jonas Posted May 24, 2004 Author Posted May 24, 2004 fideljr: Inte riktigt. Jag har föregångaren. Men konstruktionsmässigt ganska lika men något annorlunda "voicade". Något udda terminaler. Tar enbart banankontakter. Alla byglar är till för singel-wire, basnivå och diskantnivå. Quote
Jonas Posted May 24, 2004 Author Posted May 24, 2004 D´Appolito konfigurering som synes. Seas mellanregister... Och en ganska udda diskant. Fostex. Dock kraftfullt modfierad i Bc Acoustique´s skapelser. Quote
Jonas Posted May 24, 2004 Author Posted May 24, 2004 Bc Acoustique Nil är en ganska högrest skapelse, 125cm + spikes. Lådan har också formen av en pyramid. Modellen Nil ingår i en serie av fem högtalare som alla är döpta efter olika floder; Tibre, Araxe, Niger, Gange och slutligen Nil. Jag har även ägt Tibre och Niger. Quote
fideljr Posted May 24, 2004 Posted May 24, 2004 D´Appolito konfigurering som synes. Seas mellanregister... Och en ganska udda diskant. Fostex. Dock kraftfullt modfierad i Bc Acoustique´s skapelser. Hej Jonas Om jag förstår så jobbar du hos Ljudmakarn. När jag var och kollade in McIntosh nya (uppdaterade)websida så jämförde jag era och deras priser så skiljer det några kronor Kan det att ni inte har uppdaterat era priser eller vad beror skillnaden Ps Lägg upp lite mer bilder på dina högtalare Ha det bra Fideljr Quote
Guest johan Posted May 24, 2004 Posted May 24, 2004 Mums ! Riktig faner , lite fudgentin på sen glänser det ikapp med ett par Sonus Amati Kalasbilder ! Ha det bäst J Quote
Jonas Posted May 24, 2004 Author Posted May 24, 2004 Fideljr: Maila till butiken och fråga. Timbre: Jaa, vad vore världen utan stativ? Johan: Jaa, vad vore världen utan gnugg? (Fudgetin? Va e det???) Quote
Jonas Posted May 24, 2004 Author Posted May 24, 2004 Ja, och så var det ju det där med konstruktionen. Bc Acoustique bygger sina högtalare i princip utan delningsfilter. Noga utvalda element och väl avstämda lådor får sköta delningsfrekvenserna. Detta gör att man slipper effektslukande och kvalitetslukande komponenter i delningsfiltren. Diskanten har ett litet motstånd men dom dubbla 6,5tums basarna som agerar mellanregister/mellanbas får all signal utan någon delning direkt från terminalerna. Detta gör att känsligheten hoppar upp några rejäla kliv till 93,5 decibel. En rolig anekdot fick jag höra när jag träffade en inrest representant från Focal/Jm-Lab på senaste Hi-end mässan i Stockholm. Han berättade glatt att Bc Acoustique hade ett mycket gott ryckte i Frankrike och nickade igenkännande när jag berättade vilken modell jag hade. Jag spelar med mycket tålig transistorelektronik. Mer om det senare. (En liten teaser ges ovan, det handlar om plastburkar och stooooora fjärrkontroller.) Quote
Guest Zalve Posted May 24, 2004 Posted May 24, 2004 Snygga bilder Jonas. Skarpa så det räcker. Kul med lite ovanliga märken... Quote
Jonas Posted May 25, 2004 Author Posted May 25, 2004 Diskanten är nog ändå mitt "favoritelement" i den här högtalaren. Otroligt detaljerad och har ett rejält bett utan att gå till överstyr. Visst, riktigt soppiga inspelningar slinker knappast igenom, men The End med The Doors på krämarvolym är inga problem alls. Mycket njutabara femton minuter. Bc modiferar sina element lite smått, i diskanten har man ändrat densiteten på oljdämpningen för att sänka resonansfrekvens och känslighet, allt för att möjliggöra en delningsfrekvens på ca 3,5 khz. För övrigt så utlovas från Fostex frekvensomfång upptill 55khz. Horn och alu. Det e grejer det! Quote
Recommended Posts