Jump to content

Loudness War - Nästa Blad

Recommended Posts

Jag har beställt "Mudcrutch" på 180G, (Tom Petty med Ursprungsbandet), och den kom idag, det följde med en CD, inget konstigt med det i dagens läge, men följande fanns att läsa på CD´n.

"Technical note: The Audiophile CD is made from the same uncompressed stereo masters as the vinyl pressing. It reproduces the music´s full dynamic range, so the quiet parts are quieter and the loud parts are louder - just as they were performed. To achieve full dynamic range it´s necessary to master with less overall level, so the Audiophile CD may not sound as "loud" as the Standard CD or Download. To compensate for this, put it on a high quality system an turn it up!

Kan för övrigt rekommendera skivan - Vinyl alltså!

Kanske man kan dra följande slutsats, att de som av olika anledningar inte vill ha vinyl, får köpa vinylen för att få CD´n med full dynamik och högsta kalité :?:;)

Trevligt!

Jag sitter och njuter av Douce Ambience med Django från 1947, överförd till LP 1968. DET är LOUDNESS! Visst har en sådan inspelning sina brister till att börja med - men det är fantastiska musiker och svänget har ännu inte överträffats vad jag vet ... :black: Visst måste man öka på volymratten ett par snäpp - men det är det värt! :mm:

Jag kan förstå skivbolagen som ger ut CD för att medelsvensson ska med viss behållning kunna spela dem i bilen, medans diskmaskinen bråkar eller när den ännu inte utflugne tonåringen spelar punk. Det är trist att bolagen gett vika för ett, kanske inbillat, behov av att tillfredsställa den stora massan - men det känns lite som om en del bolag håller på att vända tillbaka till korrekta inspelningar vad gäller dynamik.

R.E.M. gav ju ut sin senaste platta för en tid sedan och någon beställde vinyl istället för CD till en stor mängd butiker. Vissa av dem skickade tillbaka vinylen medan andra ställde upp skivorna i hyllorna. Vad hände? Jo, plattorna sålde slut på nolltid. Flera butiker har nu börjat ta in vinyl i sortimentet.