Haydn Posted June 30, 2008 Share Posted June 30, 2008 Hej! Jag fick lite vinyl av svärmor. Kan någon säga något om dessa? Bluenote re-issue och Verve! Coltrane på Atlantic och Miles all stars på ngt.somheter "jazz band records"? Impulse och CBS Kanske inte finns så mycket att säga, men lite historia och/eller en lektion i "labels" vore inte dumt! Bebop brukar ju ha koll på den här "beaten" Coltraneplattan på Atlantic låter bäst i mina öron! Glad Sommar, på onsdag kommer vädret så spisa plattor NU! /Wilhelm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted June 30, 2008 Share Posted June 30, 2008 För att verkligen kunna säga vilken pressning så bör man se etiketterna - eller bättre bilder på omslagen. Det jag kan säga att Porgy&Bess inte är original amerikansk pressning utan (antagligen) engelsk CBS. Här finns information om inspelningen och en bild på original-konvolutet. Impulse brukar vara bra, original amerikansk utgåva i hård papp (gatefold?) och din verkar vara av det slaget. A 39 McCoy Tyner - Nights Of Ballads And Blues är inspelad den 4 mars 1963 i Rudy Van Gelder Studio, Englewood Cliffs, NJ => se Impulse Records Catalog Coltraneplattan på Atlantic låter bäst i mina öron! Det kan mycket väl vara ett amerikanskt original av omslaget att dömma Tillägg: Här finns information om Coltrane: My favorite things, Atlantic, 1961. My Favorite Things is a 1961 jazz album by John Coltrane. It is considered by many jazz critics and listeners to be a highly significant and historic recording. It was the first session recorded by Coltrane on the Atlantic label, the first to introduce his new quartet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted June 30, 2008 Share Posted June 30, 2008 Impulse och CBS Kanske inte finns så mycket att säga, men lite historia och/eller en lektion i "labels" vore inte dumt! Bebop brukar ju ha koll på den här "beaten" Coltraneplattan på Atlantic låter bäst i mina öron! Glad Sommar, på onsdag kommer vädret så spisa plattor NU! /Wilhelm Var rädd om din svärmor! Du har ju begåvats med några riktiga pärlor. Låt oss börja med Coltranes "My Favorite Things" på Atlantic (SD 1361) från 1961. Det var den plattan som blev det stora genombrottet för Coltrane, så jag är inte förvånad att det är just den som funnits hos din svärmor. Det är en av Coltranes klassiker. Thelonius Monk är en av jazzens största och mest betydande kompositörer och pianister. Han slog igenom hos Charlie Parker tillsammans med Dizzy Gillespie, Charles Mingus och Max Roach. Hans mest kända låt är Round About Midnight som förmodligen är en av de mest inspelade jazzlåtarna någonsin. "The Complete Genius" på Blue Note BN-LA579-H2 är en samling som gavs ut 1976. Jag köpte så många jag kunde skrapa fram pengar till, dock aldrig Monks, så jag har inte detaljer om just den dubbeln. Det finns dock mycket text på uppviket, så där kan Du få en hel del information. Dizzy-plattan "Have Trumpet, Will Excite" på Verve MGV-8313 eller V6-8313 (stereo) gavs ut 1959 respektive 1960. När den gavs ut höjde man på ögonbrynen för låtvalen, t ex "My Hearts Belongs To Daddy" och att det är en rätt återhållsam Dizzy med sordin. Man skall då ha i minnet att Dizzy är ju bebopens fader tillsammans med Charlie Parker som tidigare bjudit sin anhängare på hisnande jazz i turbotempo. Samtidigt, 1959, gavs ju också Miles Davis "Kind of Blue" ut, likaså Brubecks "Time Out" och Mingus "Ah Um". Dizzys platta sågs därför som en liten platt utgivning av fantasterna. Idag värderas den högre om än inte en av hans klassiker. "Miles Davis All Stars" har jag aldrig sett, men det tycks vara med hans sextett som gav ut just "Kind of Blue". Möjligen kan det vara en variant av hans Prestigeinspelningar. Här behöver jag mer info från dig om skivmärke och nummer. Verkar vara någon form av "EPA-utgivning" men jag är osäker. "Porgy And Bess" är en av Miles verkliga klassiker tillsammans med Gil Evans. Blev en storsäljare som gavs ut första gången 1958 på Columbia CL1274 och CS 8085 ett år senare. Det ex du har fått är troligen en engelsk pressning(?). McCoy Tyner var Coltranes pianist under hans storhetstid på 60-talet. Det var också på Impulse som Coltrane gav ut sina mest kända kvartettinspelningar. McCoy hämtades från gruppen The Jazztett där han debuterade som 18 åring. Via Coltrane blev han en världskändis och han lanserades nu även med egen grupp på Impulse. "Nights of..." var hans 3:e utav 6 på Impulse. Gavs ut 1963 (A39 eller AS39). Gick senare över till Blue Note och därefter Milestones. Jag hoppas att dom inte är allt för slitna och knastriga. En tvätt rekommenderas. Du har fått en del riktiga godbitar. Om Du funderar på vad dom kan vara värda, så har det mycket att göra med kondition, var dom är pressade och efterfrågan. Välbehållna original kan betalas i flera hundralappar för t ex McCoy Tyner, Dizzy och Coltrane. Eftersom det är några av jazzens storsäljare och förmodade Europapressningar, så är det dock andra priser. Du kan ju kolla på t ex Ebay. Jag tycker dock att Du skall behålla dom. Columbia, Impulse, Blue Note och Atlantic är alla klassiska labels. Om dessa kan berättas mycket, men då behöver jag ha mer information och bilder på etiketterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haydn Posted June 30, 2008 Author Share Posted June 30, 2008 Tack för all hjälp! Mvh, Wilhelm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts