Jump to content

Recommended Posts

Posted

I går spelade jag Elgar´s lärkan med Nigel Kennedy och Simon Rattle. Sju minuter in i stycket när Kennedy spelar solo hör man ett modulationsbrus som omgärdar fiolen. Det här är mycket störande tycker jag och jag undrar nu om det låter så på alla cd/lp? pressningar med just den inspelningen. Jag anser att man ska kunna höra soloviolinen utan några intermodulationseffekter eftersom inspelningen säkert är digital.

Posted
I går spelade jag Elgar´s lärkan med Nigel Kennedy och Simon Rattle. Sju minuter in i stycket när Kennedy spelar solo hör man ett modulationsbrus som omgärdar fiolen. Det här är mycket störande tycker jag och jag undrar nu om det låter så på alla cd/lp? pressningar med just den inspelningen. Jag anser att man ska kunna höra soloviolinen utan några eftersom inspelningen säkert är digital.

...intermodulationseffekterna kan säkert bero på att det var Ralph Vaughan Williams som skrev "The Lark Ascending" ;) ... Jag har den inspelningen i åtminstonne en utgåva (En Gratest Hitssammling med Nigel..), men tyvärr så står plattan inte på sin plats i hyllan... Skall leta lite till och återkommer när jag hittat plattan...

Annars håller jag helt med dig, oavsett om det är inspelat analogt eller digitalt så skall det inte finnas artifakter runt violinen som inte hör hemma där i verkligheten!

ps : Inspelningen som jag har är från 1997, så jag tror knappast att den funnits på vinyl?

/ptr

Posted

Morning,

Hittade skivan, den var utlånad, återbördad till föräldrahemmet har jag äntligen lyssnat, 5-6 gånger på avsnittet mellan 6 och 8 minuter in i stycket.. Jag kan inte uppfatta att det finns nått främmande där, tycker rent av det låter alldels förträffligt, Kennedy lägger på ganska mycket vibrato.. (det finns en del baggrundsbrus, men jag kan inte avgöra om det kommer från inspelningen eller min anläggning? :blush )... Man kan till och med höra Kannedy's andetage hela vägen...

Kan du beskriva "intermodulationseffekterna" lite närmare, så att tydligare vet vad jag skall lyssna efter!!

Om du vill kan jag bränna ut denna version + dom övriga inspelningarna jag har av lärkans uppsigande, så att du kan jämföra själv! (PMa din adress)

/ptr