Timbre™ Posted June 28, 2008 Share Posted June 28, 2008 Förstegsdebuten för Kensonic Laboratory och denna modell gjorde entré i hifisvängen år 1973. En mängd kontroll- och uppkopplingsmöjligheter vilket verkligen gör skäl för beteckningen Stereo Control Center. Detta är ett något senare exemplar som inköptes ouppackat på Ljudkällarn i Göteborg. Samtliga in/utgångar är RCA och här finns Disc 1, Disc 2, Mic, Tuner, Aux 1, 2 och Aux Front. Dubbla bandspelaranslutningar, varav en är frontplacerad. Dubbla utgångspar på baksidan och ett tredje par under frontluckan (varför slutade Accuphase med det... ). Tre inkopplingsbara filter, Compensator (en form av loudness) samt separata inkopplingsbara tonkontroller för vänster/höger kanal. Här finns en hörlursutgång och jag har fått överraskande bra ljudkvalitet med dynamiska lurar från Sony och Sennheiser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peo Posted June 28, 2008 Share Posted June 28, 2008 Mm, den är tjusig! Har du något prisförslag på skönheten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted June 28, 2008 Author Share Posted June 28, 2008 RIAA-avdelningen har börjat tappa sugen på höger kanal men i övrigt fungerar försteget perfekt och det finns inga spår som avslöjar att det har minst 33 år på nacken. Utmärkt som linjeförsteg och chassit är i närmast mint condition. Locket har aldrig varit bortplockat så insidan bör ju vara i samma kondition och kikar man in genom ventilationsgallret syns det att Accuphase redan på sitt första referensförsteg delade upp innanmätet i separerade och avskärmade divisioner som huserar i egna burkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted June 28, 2008 Author Share Posted June 28, 2008 Originalemballage, manual plus ett läckert vintage produktblad från 1974 som avhandlar C-200, T-100 och slutsteget P-300. Manualer säljs separat på ebay där även två stycken preamplifiers C-200 för närvarande finns till salu. En i tråkig kondition och en i nyskick. Pris 2200 kr eller byte mot BDR Pucks Mk 3. Kontakt och mer info via PM eller mail. timbre@euphonia-audioforum.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted June 28, 2008 Author Share Posted June 28, 2008 Mm, den är tjusig! Har du något prisförslag på skönheten? Priset är fast men jag kanske borde köra ett ebay-upplägg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted June 28, 2008 Share Posted June 28, 2008 RIAA-avdelningen har börjat tappa sugen på höger kanal men i övrigt fungerar försteget perfekt och det finns inga spår som avslöjar att det har minst 33 år på nacken. Ser att Du har en AKG P8ES pickup (eller?). Jag hade en sådan ca 1978-80. Så jag antar att din är också i 30-årsåldern. Är Du säker på att det är RIAA'n som spökar? Spelar Du något med Micron? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted June 28, 2008 Author Share Posted June 28, 2008 Ser att Du har en AKG P8ES pickup (eller?). Jag hade en sådan ca 1978-80. Så jag antar att din är också i 30-årsåldern. Är Du säker på att det är RIAA'n som spökar? Spelar Du något med Micron? Det var en berättigad fråga och det har du faktiskt rätt i... När jag körde med en Dynavector MM funkade det. Skall kolla upp det och spelar bara med Micron... Ett snabbt sätt är ju annars att byta kanaler med phonokontakterna och tack för påpekandet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted June 28, 2008 Share Posted June 28, 2008 Hmm, har det inte duggat ganska tätt bland säljes annonserna på "framsidan" den senaste tiden ? Nyinvesteringar på gång eller är det vanlig platsbrist ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted June 28, 2008 Author Share Posted June 28, 2008 Nyinvesteringar på gång eller är det vanlig platsbrist ? Omorganisation... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted June 28, 2008 Share Posted June 28, 2008 Omorganisation... Tänk att det finns synonymer för allt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts