Jump to content

Recommended Posts

Guest patrikcaesar
Posted

Jag har inte skrivit på länge på Euphonia, har varit runt och besökt handlare och det ser svart ut på HIFI marknaden.

Alla verkar rädda och vågar inte sig på något inför den ofta förödande tysta sommaren.

Jag har ett par funderingar, överger fler och fler konsumenter butikerna?

Hur ska man då kunna lyssna på produkter och ha en nära och seriös butikkontakt?

Vill man inte som konsument ha kvar butikerna?

Nu till det underbara jag upplevt och upplever just nu i skrivandets stund på Caroli Musik & Bio.

Det står en ljuvligt vacker uppställning av MBL inne I HIGHEND rummet på CMB.

Jag har lyssnat länge och väl på densamma och njutit, men något stämmer inte, Fredrik från Projektor system ser att högtalarnas kablar är ombytta där bak, vänster går till höger och vise versa.

Jag tyckte det lät bra som det var, men det låter korrekt nu.

Så ni som var på visning, kom in igen.

Det finns ett trevligt reportage där bla. chilins Kung har tagit fantastiska bilder.

• Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest patrikcaesar
Posted

Blablabla bla bla bla, ja ni är ju vana vid att jag går som katten kring......varför het gröt, inte fasen käkar väl katter gröt?

slutsteg.jpg

Den här smarriga saken :mm: stod inne i entré rummet och där stod även ett försteg :mm: som har fått så sanslöst bra reviews.

RS-28CX.jpg

Guest patrikcaesar
Posted

Clas från xlntsound ringde och vi pratade lång tid om LEBEN, kunde bara ett slutsteg verkligen driva mina stora bjässar K1?

Han var bergsäker, visst är det så att K1 är lättdrivna, men bara 40w i stereo läget..........

Posted
Jag har inte skrivit på länge på Euphonia, har varit runt och besökt handlare och det ser svart ut på HIFI marknaden.

Alla verkar rädda och vågar inte sig på något inför den ofta förödande tysta sommaren.

Hur ska man då kunna lyssna på produkter och ha en nära och seriös butikkontakt?

Nu till det underbara jag upplevt och upplever just nu i skrivandets stund på Caroli Musik & Bio.

Jag har lyssnat länge och väl på densamma och njutit, men något stämmer inte, Fredrik från Projektor system ser att högtalarnas kablar är ombytta där bak, vänster går till höger och vise versa.

Det finns ett trevligt reportage där bla. chilins Kung har tagit fantastiska bilder.

du har helt rätt. Det är nog hela marknaden som är drabbad! återkommande annonser hela tiden, det står stilla, TRÅKIGT!!!!!!!!!!! :diss:

Vi måste ta tag i detta nu, annars försvinner nog en del mycket bra butiker!!! :dead:

för mycket prat/tweak,,,,,,,för lite verkstad

Guest patrikcaesar
Posted

K1koppargrnt.jpg

De här bjässarna är förbaskat tunga :black: , men jag släpade och efter ett tag hade jag satt upp en trevlig anläggning med en CD spelare från Raysonic 128 tror jag den heter, den kostar i alla fall 18000:-

Posted

Tror inte bara det är hifi branschen som mår dåligt just nu. Vi är på väg in i lågkonjunktur med sura börser höjda räntor och ett skenande oljepris. Själv jobbar jag på bank och ser tråkiga tendenser i många företag i alla branscher.

Posted
Clas från xlntsound ringde och vi pratade lång tid om LEBEN, kunde bara ett slutsteg verkligen driva mina stora bjässar K1?

Han var bergsäker, visst är det så att K1 är lättdrivna, men bara 40w i stereo läget..........

Jag har just kommit hem från en lyssning på Tannoy Westminster Royal hos Audio Concept. På slutsteget som var två Mcintosh med effektmätning kunde man se utgående effekt. VU instrumenten mäter nu bara RMS men den effekten var ändå upp emot >60watt och man får nog anta att den verkliga peak effekten var större än så. Visst hade det gått att driva de här stora högtalarna med ett svagare slutsteg och det går ju också att köra en bil i 140Km/tim. med en svag motor. Frågan är bara hur.

Guest patrikcaesar
Posted
Tror inte bara det är hifi branschen som mår dåligt just nu. Vi är på väg in i lågkonjunktur med sura börser höjda räntor och ett skenande oljepris. Själv jobbar jag på bank och ser tråkiga tendenser i många företag i alla branscher.

Men banker har väl aldrig haft problem som HIFI butikerna har nu?

De flesta lever på vad jag kan uppfatta som ruinens brant, det problemet har väl aldrig banker haft?

Vissa blev till och med räddade av Svenska folket (Bankakuten) eller är jag helt ute och snurrar?

Posted
Men banker har väl aldrig haft problem som HIFI butikerna har nu?

De flesta lever på vad jag kan uppfatta som ruinens brant, det problemet har väl aldrig banker haft?

Vissa blev till och med räddade av Svenska folket (Bankakuten) eller är jag helt ute och snurrar?

Hehe jag menar inte banker , de Svenska klarar sig helt ok även om det går sämre än för säg 1-2 år sedan. Värre är det för de Amerikanska. Dock har man ju som bankman inblick i alla företag som är kunder hos oss och ser att det går "trögare" för en hel del branscher tyvärr. Angående bankakuten i början på -90talet så fick en del banker hjälp av bankakuten tex Nordea som därför delvis är statligt ägd.

Banken jag jobbar på klarade sig med hjälp av en nyemission från sina aktieägare. (lite kuriosa bara)..

Hoppas de flesta hifibutiker klarar sig för jag håller med om att det är betydligt trevligare att kunna handla av en butik där man kan lyssna och testa sig fram. Dessutom brukar man få trevliga kontakter när man är där.

Mvh

Posted

Själv är jag desutom beredd att betala lite mer för att få personlig service samt veta att om något strular så finns det en butik att gå till. När brorsan för många år sedan köpte sin hembio via Bluemarx (en av de första internetbutikerna för hemelektronik som gick i konkurs i början av -00) Så blev det väldigt mycket strul då hans förstärkare gick sönder.

Guest patrikcaesar
Posted
Själv är jag desutom beredd att betala lite mer för att få personlig service samt veta att om något strular så finns det en butik att gå till. När brorsan för många år sedan köpte sin hembio via Bluemarx (en av de första internetbutikerna för hemelektronik som gick i konkurs i början av -00) Så blev det väldigt mycket strul då hans förstärkare gick sönder.

Ja, men det verkar som om du tillhör en skara som försvinner mer och mer. :dead:

Guest patrikcaesar
Posted

Hoppas de flesta hifibutiker klarar sig för jag håller med om att det är betydligt trevligare att kunna handla av en butik där man kan lyssna och testa sig fram. Dessutom brukar man få trevliga kontakter när man är där.

Mvh

Ja det verkar som många lever just på hoppet, så nu när det är sommar gå ner och lyssna, det är tomt i de flesta butiker, så de mest förhärdade tråkmånsarna i vår branch, kommer att ha ett leende som bara stoppas av öronen.

:D

Guest asimov66
Posted

Jag handlar via internet men från en fysisk butik. alternativ 3 :D .

Det bästa från båda världar.

Det går inte att undvika det faktum att fysiska butiker får det svårt med deras kostnader för personal, el, lager osv. En internetbutik behöver ej mer än en hemsida oftast.

Sen finns det fysiska butiker som helt struntat i sin websida i åratal och som ej aktualiserar den på evigheter vilket gör att de förlorar kunder.

Internet är här för att stanna, internetbutiker med.

Det finns alltid fördelar samt nackdelar med allt.

Jag tror också att det har att göra med hur marknaden håller på att vända kommer att påverka alla branscher på ett hårt sätt.

Just när det gäller internet/fysisk butik tror jag de kan konkurrera om man ser på att oftast är internetbutiken billigare men butiken erbjuder mer än själva varan dvs lyssningsplats, stabilitet och en personlig kontakt till en handlare som kan lotsa en i sina val. Därfö tror jag båda "butiksformerna" kommer att samexistera.

...hoppas jag ej trampat på några tår isåfall var det oavsiktligt. :blush

Posted

Just nu verkar detta vara tråden som handlar om hur synd det är om branschaktörer med undantag av

miraklet på Rörsjögatan 8 i Malmö, stämmer det :?:

Posted

Jag har lite lagt mina hifiprojekt på hyllan de senaste 10 åren, i brist på vad jag framförallt tror är rum och akustikproblem, och kanske till viss del elektronik som skulle behöva bytas ut, samt att mitt liv i stort sett helt och hållet kretsat kring bild - och stor sådan - de sista lite mer än 10 åren.

Nu har jag dock hittat en hyfsad kompromiss mellan hifi och hembio genom audio pro AVANTI A.100 DC, som både kan spela de flesta av mina skivor snyggt och prydligt, och vad som känns som hyfsat ärligt, och samtidigt kunna explodera när jag skall köra film.

Och det är den första högtalare jag kunnat ha 10 cm från vägg, utan några som helst problem, vilket inte minst uppskattas av sambon. :)

Visst, de är tämligen nyanslösa i hela sitt register, och det finns en liten råhet i diskanten, som dock gradvis upplevs som mer och mer försvinnande, ju mer lyssningstimmar som går.

Med de är inte ens nära den gåshud jag sist fick med mina B&W 805S, Dynaudio Contour 1.1 eller för den delen QRS Luna Audiofil, som dock inte fungerade praktiskt till något annat än akustiskt och inte allt för storskaligt musikmaterial - i mitt dryga 25 m² stora rum skall givetvis tilläggas. Men till film? Nja, tyvärr inte, och om jag misslyckats med akustiken, så än mer med implementering av subbar för att försöka kompensera.

Så idag droppar man in till Rörsjögatan 8 för att snacka lite om hur det fortlöper med projektorerna, och så slutar det med att man druckit två koppar kaffe och åter igen insett hur mycket man saknar den där riktiga hifi upplevelsen.

Vi snackar lite om bild, men den där Patrik kan ivrigt yt-tryckandes på play-knappen inte låta bli att låta mig få lyssna på denna uppsättning med alien-högtalare som jag tidigare förbannat som en badbaljeliknande plastfigur med drivenheter i (sorry Patrik), men nu skulle mina fördomar och trångsynthet snart krossas.

Han slår på en variant av Light My Fire jag inte hört innan, och direkt slår det mig att det är ytterst lite närvaro av det som jag oftast förknippar med golvare i tämligen obehandlade rum.

Rösten låter rent, basen är djup och med massor av kontur och timing och perspektivet är härligt djupt och brett.

Måste vara ett lokomotiv till stärkare som driver tänker jag, och så är det en liten Leben sak med vad jag förstod en bra bit under 30W som driver. Då fattade jag inget, och kom på att jag nog får tänka om lite - igen.. :)

Åter igen också kul att komma på när saker är felkopplade. :)

Jag hörde rätt snabbt att kanalerna var vända inne i HIGHEND rummet, och jag minns en gång en demo för några år sedan, där säljaren efter skifte av förstärkare sa "-Hörde du den där klockan där, den hörde man inte innan!", varpå jag replikerade: "-Du menar att den var i vänster högatalare innan?", och så lutade vi oss bägge för att titta till anslutningarna bakom, och göra lite konstateranden..

Fast jag har varit med om ännu värre.

Jobbade en gång i en hifibutik som jag fick övertala att till slut skruva loss elementen, innan de kunde bekräfta att fasen faktiskt varit vänd i mer än ett 1/2 år på deras mest sålda modell. Vi säger inte mer där, men visst hade ljudet varit lite "luftigt".. :)

Nej, branschen saknar allt för många eldsjälar som kan ge kunderna riktiga och sanna upplevelser som man vill ta med sig hem, och upptäcka nya saker och få nya perspektiv. Jag fick det i alla fall definitivt idag!

På bildsidan så är det definitivt en utmaning att försöka få gemene man att inse värdet av en bild som är korrekt inställd/kalibrerad och återger det artisten ville i skapandets ögonblick. En bild som utan vidare kan ge de flesta biografer stryk i fråga om ren och skär korrekthet och kvalitet i bild; dynamik, upplösning, skärpa, kontrast, svärta, rätt gråskala, färgmättnad, intensitet, toning..

I takt med att fler och fler el-lador och web-shops växer fram, så kommer vi också längre och längre ifrån kvalitet, och närmare och närmare kvantitet. Behöver inte alltid vara negativt, men i audio/video världen är det nog tyvärr det vad det verkar, i alla fall i förhållande till den nivå jag lärt mig uppleva ljud och bild.

/Fredrik

Posted

Hifi är väl ganska säsongsbetonat men en positiv trend i sommarstiljten är att stereohifi håller på att återta förlorad mark om man får tro hifipressen. "Aldrig har väl de vanliga 2-kanaliga hifiambitionerna varit så högt ställda som nu" skriver Hifi & Musik i senaste numret. Förutsägbart :) och kul att det löper parallellt med vinylvågen.

Posted

Tjena Patrik :)

Det var ett tag sedan jag såg dig, kul att du lever å mår bra :D

Vi är nog, förutom årstiden, inne i en handla grejor svacka, både vad det gäller hifi å annat dyrbart :diss:

Maten blir ständigt dyrare likaså bensin/diesel, hyrorna, räntorna går upp, osv, det blir helt enkelt dyrare att bara precis finnas till, där blir inte så mycket pengar över när månaden är slut :angry: :dead:

Man får spara under en längre tid innan man köper någon dyr hifi, och så får man, om man delar min åsikt, hålla tummarna för att handlarna har lite undan stoppat så dom klarar den värsta hifi svackan nu under sommaren !!

Jag är av den åsikten att jag med glädje betalar lite mer för den personliga servicen och kontakten via en ”riktig fysisk” butik, ingen tvekan om saken !!

Skulle aldrig få för mig att slanta upp en massa pengar på Internet !!

Jag vill känna på och hålla det i handen innan jag betalar :app:

Har butiken inte det hemma så får dom ta hem det för min okulärbesiktning, vill dom inte ta hem det utan säker affär, ja då handlar jag i någon annan butik

Där är ingen, och har aldrig varit någon diskussion, så gör jag mina affärer :cool:

Men de e ju jag, å vi är alla olika i vår herres hage, och så ska det vara :shy:

Det är ju en del av det som förgyller tillvaron, vad skulle man annars snacka om :)

//-- Tompa --

Guest patrikcaesar
Posted

PICT1987.jpg

Så här så det ut när jag hade kopplat upp, nu satte jag den lille int. LEBEN 300 som tyngd på försteget och för att ingen skulle sparka till den på golvet.

Guest asimov66
Posted

QUOTE..."På bildsidan så är det definitivt en utmaning att försöka få gemene man att inse värdet av en bild som är korrekt inställd/kalibrerad och återger det artisten ville i skapandets ögonblick. En bild som utan vidare kan ge de flesta biografer stryk i fråga om ren och skär korrekthet och kvalitet i bild; upplösning, skärpa, kontrast, svärta, rätt gråskala, färgmättnad, intensitet och toning."

ISF kallibrering ja det stör livet ur mig att stora firmor säljer bildvisare men ej erbjuder ISF kallibrering som ett extraval. det är skamligt att man lägger så stora pengar på bildvisare men ej ställer in dem så man kan använda deras potential.

För mig är det lika dumt som att ställa 2 stereohögtalare ovanpå varandra och ställa en bokhylla framför och kalla det stereo... :black:

...Och där ber jag återigen om ursäkt för mitt dravlande men ISF kallibrering är det som stört mig en längre tid... :blush

EDIT: så himla läckert PC

Guest patrikcaesar
Posted

Kablaget var inte av det dyrare JPS slaget och mina förväntningar på 40w på ett par så stora bjässar.......

Nej, jag fördrog att vinkla ut högtalarna, det där korsandet rakt framför nosen som Vivid bland stora namn som Accapella mfl. tycks föredra, har aldrig varit min melodi, så det blev inget seriöst lyssnings intryck den första kvarten.

Men nu skulle det väl bli bra?

Jag hade fått en kamrat brevid mig i den lilla nyrokoko soffan, vid namn Lajos.

Jag hade ringt honom eftersom jag vet att han är barnsligt förtjust i Vivid och det skulle vara kul att träffa honom.

Nu släppte det. :app:

Guest patrikcaesar
Posted

caroli031.jpg

Nyrokokosoffan tagen av Eliot, en av mästerfotograferna här på Euphonia, Lidl kameran fick fnatt med blixt mm. :dead:

Fast den har tjänat mig väl om den lägger av nu, vid 5 års ålder och 1495:- i inköp.

Posted
Hifi är väl ganska säsongsbetonat men en positiv trend i sommarstiljten är att stereohifi håller på att återta förlorad mark om man får tro hifipressen. "Aldrig har väl de vanliga 2-kanaliga hifiambitionerna varit så högt ställda som nu" skriver Hifi & Musik i senaste numret. Förutsägbart :) och kul att det löper parallellt med vinylvågen.

Jag var på väg med nästan identisk kommentar. Eftersom hifi-mässorna svängt om till 2-kanal och med allt bättre system, så antar jag att detta i någon forma avspeglar marknaden. Jag är dock inte så säker att det blir så många fler butiker. Snarare tror jag på att det blir några butiker som tar hand om high end spektrat som koncentreras kring storstäderna.

Entusiasterna som är beredda att lägga 100,000:- eller mer är så pass intresserade att de förmodligen inte spelar någon roll var butiken finns. Jag tror heller inte att så värst många är beredda att handla så dyra prylar via nätet.

Jag inbillar mig också att den traditionella distributionsformen kommer att förändras på dyr hifi. Vi kan redan se det genom att butiker blir sin egen distributör. Det finns inte utrymme för en mellanhand helt enkelt. Alternativt att det blir mer av Europadistributörer. Det är en utveckling jag sett i min egen bransch (golv). Distributörerna är lätt räknade idag, försäljning sker direkt från tillverkaren till butik.

Ett exempel: EMMLabs nya CDSA har ett rikpris i Sverige på 92,000 SEK (exkl moms för att få rättvis jämförelse). Här kostar den 58,000 ex moms. Det är 58 % dyrare. Nya CD 5 från ARC kostar i Montreal 36,540:- ex moms och i Sverige 52,000, alltså 42 % mer. I den infotäta värld vi lever idag där det är lätt att jämföra, så tillåter konsumenterna den här typen av skillnader. Det gynnar naturligtvis Europeiska märken, vilket i sig är bra.

Det beror inte på att distributörerna försöker skörta upp svenska folket. Med alla kostnadsled blir det på det här viset. När en har hittat en ny väg följer de andra efter. När jag kom till Nordamerika så utgjorde logistikkostnaden (lager, frakt, oljetillägg, distributör, omlastning, returer, skador o l) för ca 60 % av totalkostnaden för en konsument. Det håller inte. Idag är vi nere kring 30-35%. Det är smärtsamt för branschen men konsumenterna har vunnit och försäljningen ökar... :)

Om tillverkarna vill vara med på slagfältet så måste man sänka sina logistikkostnader eftersom dom ger inget som helst mervärde för köparen. Dynaudio har t ex tagit över distributionen i hela Norden (kanske även övriga Europa), allt skickas ut från ett centrallager i Tyskland. Det är ett sätt att få mer pengar i fickan eller till R&D eller marknadsföring.

Guest patrikcaesar
Posted

PICT1986.jpg

Setupen igen.

KOM TILL SAKEN PATRIK, HUR LÄT DET?

Jo eftersom inte Lajos hade kommit ännu så lyssnade jag på försteget och slutsteget från LEBEN och det var riktigt bra, jag blev förvånad över pondusen i basen och rappheten.

Nu var det inte HIFI, utan det var musik, det är förbaskat svårt att förklara vad jag menar, men det finns slutsteg som säkert har lite högre poäng på HIFI skalan, men som inte ger den där kött och blod eller glädjefyllda lyssnandet.

Det här var kul! Skitkul!

:D

Posted
Eftersom hifi-mässorna svängt om till 2-kanal och med allt bättre system, så antar jag att detta i någon forma avspeglar marknaden.

Eller att mässorna följer en konsumtionstrend, d.v.s. allt fler börjar inse vad det handlar om... :?:

Guest patrikcaesar
Posted
"Det beror inte på att distributörerna försöker skörta upp svenska folket. Med alla kostnadsled blir det på det här viset. När en har hittat en ny väg följer de andra efter. När jag kom till Nordamerika så utgjorde logistikkostnaden (lager, frakt, oljetillägg, distributör, omlastning, returer, skador o l) för ca 60 % av totalkostnaden för en konsument. Det håller inte. Idag är vi nere kring 30-35%. Det är smärtsamt för branschen men konsumenterna har vunnit och försäljningen ökar... :)

Om tillverkarna vill vara med på slagfältet så måste man sänka sina logistikkostnader eftersom dom ger inget som helst mervärde för köparen. Dynaudio har t ex tagit över distributionen i hela Norden (kanske även övriga Europa), allt skickas ut från ett centrallager i Tyskland. Det är ett sätt att få mer pengar i fickan eller till R&D eller marknadsföring."

Alla importörer skörtar inte upp och momsen vi har är dock 25% till skillnad på många EU länder och det är ju faktiskt så att en butik har ju fasta kostnader som måste betalas och utan butiker så kommer man förlora mycket av vår hobbys tjusning anser jag.

Guest patrikcaesar
Posted
Jag tycker man satt lite för lågt, för sittande kunna nå den för dagen utsatta kaffetermosen på ett tillfredsställande och adekvat vis. :D

/Fredrik

Hur var bullen?

Riktigt internt :mm:

Posted
Eller att mässorna följer en konsumtionstrend, d.v.s. allt fler börjar inse vad det handlar om... :?:

Alltid en klurig fråga, vem sätter trenderna, hur, varför vilket också är länkat till s k antitrender:?: Detta är en mycket intressant men också väldigt komplext. Socialhögskolan i Lund gav på 80-talet kurser i konsumtionssocilogi och ekonomiska institutionen hade en 10p kurs i Consumer Behavior för blivande marknadsförare. Det är ett stort ämne idag.

Guest patrikcaesar
Posted

När jag så satt och tittade på den lilla 300 integrerade från LEBEN som jag själv köpt och haft så mycket glädje av......Jag kopplar in den såklart.

Sagt och gjort (snackande me mig själv)

Jag trodde ju inte på fullt allvar att den där lilla 12 "wattaren" skulle få de GIGANTISKA K1 orna att ljuda mer än en liten MP3 mobiltelefon när den spelar musik, men det vore ju kul, för visst är det så att alla Vivid är förbaskat snälla och en så söt liten rackare kanske kan låta mer, som en datorhögtalare?

BONK!

Ljudet av min haka

:o

Guest patrikcaesar
Posted

300.jpg

Detta var inte klokt, jag slängde mig på telefonen och ringde upp FÖRST Claes som säljer den.

Han skrattade gott pga att han inte kunde få tyst på mig och det enda han kunde säga mellan mina andhämtningar var

-"Jag vet"

Jamen och så kom det ännu fler hur jag inte och hur är det möjligt osv.

-"hahaha, jag vet"

Sen ringdes det till Eliot, han var lugn som en filbunke medans jag tjattrade som Knatte, Fnatte och Tjatte, fast alla tre i mun på varann.

Sen ringdes det till Lajos igen och det var sent på eftermiddagen och han hade blivit upptagen, men jag var väl så oresonlig i mitt bedjande om att han faktiskt MÅSTE komma ner och lyssna.