Jump to content

JMR och Michell hos JPT


calle_jr

Recommended Posts

Tack för kunnigt och trevligt besök Calle och boombox. Det var ju inte fel att snurra lite av arvegodset på michellen och dricka ett par koppar mocca med likasinnade. Tyvärr har min far inte varit helt ömsint mot samtliga skivor på pojkrummet, vilket innebär en och annan repa. Men det tillför ju nästan ytterligare atmosfär så länge skivan inte "hänger sig" för att använda ett IT-uttryck :).

Audio Aeron är ju en spelare som prioriterat ett förhållandevis varmt och lättlyssnat ljud, men som fortfarande är sofistikerad (dvs inte gosar till det genom att rulla av i det övre registret) den charmar dom flesta och tillför lite analog rörbaserad magi de flesta system. Särskilt de som spelar lite hårt, där AA kan göra underverk vad jag hört och läst.

Jag har i ärlighetens namn inte hört så mkt annat i den prisklassen (mest runt 20k-strecket), så jag vet inte hur väl den står sig. Men steget upp från min gamla T-A 1240r var tydligt. Rösterna fick mer nerv och närvaro, delvis genom att AA plockar fram mer detaljer (rumsklanger överlag kommer fram fint), men också genom en liten förändring i klang, svårt att sätta fingret på vilken, men behagligare liksom :).

Annars är det en rörbestyckad (två 6021W) redbook cd, med inbyggd försteg och dac med dubbla digitalingångar. En flexibel manick. Drivverket är en gummiupphängd philips cdpro2 som ska ge bra livslängd och fin arbetsförhållandet för burr-brown dacarna och S.T.A.R.S. processorn (jittermums och uppsampling). Känns lite rertro och vinyl att plocka med skivpucken också, något som jag trodde skulle ställa till det för resten av familjen, men min femåriga dotter sätter gärna själv på skivor nu (till min förskräckelse, men ännu har det gått bra).

Link to comment
Share on other sites

Vi har dessutom en hifimatta som passar in på vinylteman... :cool: :)

Har träffat på liknande i mer än ett lyssningsrum.

Denna matta ser onekligen bekant ut och ja, nu kom jag på en till :cool:

Link to comment
Share on other sites

Kan tillägga att Audio Aeron också matas via digital in från en mac airport som står för apple lossless och mp3 uppspelning. det låter oförskämt bra för att vara digitala komprimerade format (ej lossless då, som är okomprimerat). Funkar bra att manövrera denna frontend med den medföljande fjärren till macbooken eller att man helt enkelt tar macbooken i knät när man lyssnar. den är tyst, så det fungerar bra. Ända "problemet" är att man lätt bli sittande och surfar, jobbar eller chat/mejlar vilket distraherar från musiken :).

Nog om mp3 och andra nollor (och ettor), nu var det ju gammal hederlig vinyl det skulle handla om ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig varit svag för stativare, även om jag bättrat mig de senaste åren.

Här ser vi ett av skälen till en viss bättring;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...15/DSC_8646.JPG[/img]

Det ser läckert ut... :cool: Har aldrig upplevt att stativens koppling till golvet har varit avgörande i jämförelse med golvhögtalare men den här veckans hifipyssel har fått mig på andra tankar. Kollade ni möjligen om det gick att känna av vibrationer i själva stativet när det spelades med uppdragen volym... :?: Vanligtvis tänker man ju inte på det.

Link to comment
Share on other sites

DSC_0673.jpg

Foto: boombox

Har aldrig upplevt att stativens koppling till golvet har varit avgörande ...
:clown:

- Nä tydligen blir det riktigt skarpa bilder även om kamerastativet inte rör golvet :D

Jättefina bilder som vanligt - man blir bortskämd ;)

Link to comment
Share on other sites

Fina bilder. Visst blir man bortskämd. så där bra har de aldrig sett ut tidigare, i alla fall inte på bild :) Kan dessutom tillägga att det var rätt skarpt ljus denna dag (solen lockade fram en och annan svettpärla), så det kan inte ha varit helt lätt att foto. Blev riktigt bra i alla fall.

Jag håller med Timbre här, stativ kan vara avgörande, särskilt om de sitter under offranden ;)

Den skillnad spikes gör här är enligt min erfarenhet av min första uppställning (spikes kom snabbt på plats) rätt liten, vilket jag tror beror på att kabinettet är förhållandevis resonansdött. Få, om några, vibrationer även vid höga volymer och knackningar renderar inga "tock-ljud" utan snarare är det som att knacka på en sten. Själva lådans väggar är 1.2" vilket (väl) blir 2.54*1.2=3.56cm. Enligt JMr ska också stavlimningen bidra till att släcka ut resonanser. Det är inte helt klart för mig (och här är jag nog inte ensam) hur detta går till, tydligen ska en "ultrasonically cured adhesive" spela en roll här, men fungerar gör i alla fall konstruktionen i sin helhet. JMR rekommenderar att man använder orginalstativet eftersom det togs fram samtidigt med kabinettet och mätningarna och justeringar i samband med utvecklingen av högtalaren gjorts med stativet och kabinettet som en helhet.

För den som är nyfiken mäter de 108cm på höjden, 22 på bredden och är 40cm djupa. Det är en rätt stor låda, framförallt på djupet, vilket skapar en "synvilla" att den ser väldigt nätt t rakt framifrån (från sweetspot), men ser kaxig ut från sidan.

Link to comment
Share on other sites

Den skillnad spikes gör här är enligt min erfarenhet av min första uppställning (spikes kom snabbt på plats) rätt liten, vilket jag tror beror på att kabinettet är förhållandevis resonansdött. Få, om några, vibrationer även vid höga volymer och knackningar renderar inga "tock-ljud" utan snarare är det som att knacka på en sten.

Ställde frågan därför att jag av en ren slump upptäckte att mina trästativ vibrerar ganska så rejält på hög spelvolym med basrik musik. Kul att få se dessa fransoser i hemmiljö, har bara sett dem på bild i Haute Fidelite.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag testade inte så mkt, bara helt kort när jag ställde upp högtalaren. Det jag framförallt lade märke till var inte vibrationer eller basfundamentet, utan diskantåtergivningen som jag tyckte mådde bra av att diskanten kom upp en liten bit till, bättre öronhöjd i förhållande till soffan (den sitter ju lite okonventionellt placerad under mellanrgister/bas).

Tror att de gör större skillnad vid riktigt höga volymer, men jag spelar sällan jättehögt. Men även om stativen kan se tunna ut och inte är möjliga att fylla med hagel eller annat, så ger de ett väldigt bra fundament till högtalaren och man blir förvånad över hur stabilt och resonansdött hela ekipaget känns. Antar att de har jobbat en del med proportioner, tyngpunkt, etc med stativen istället för massa. Det finns en gummimatta vid kontaktpunkten mellan stativ och högtalare också, vilket väl hjälper till med mekanisk vibrationsdämpning.

Ja, jag tycker att offrande smälter fint i in i hemmiljöer, de är inte så iögonfallande. Rätt slanka med ett fint träarbete. Men de är ju samtidigt ganska fyrkantiga i designen, inte så mkt mjuka linjer och blandade material, som t.ex. microutopian, vilka kanske inte faller alla i smaken. Jag tycker det är klassikt och lite skönt retro och väldigt snyggt :)

Link to comment
Share on other sites

Tänkte att jag klipper in lite lyssningsintryck från ett annat forum. Detta skrev jag för två år sedan, men intrycken håller i sig. Det jag upptäck sedan detta skrevs är att JMR låter bra med rör, men det ska vara rör med tryck. Octaven (V70 med black box) räcker väl, men mindre ska det nog inte vara, högtalrna har en känslighet på 89db och transmissionskammaren gör att den gillar lite kraft för att spela ut i botten. Det rören tillförde var luft och rumsinformation, som jag inledningsvis tyckte var den relativt svagare punkten på offranden. Missförstå mig rätt, diskantåtergivningen ÄR toppklass, men den saknade i mitt tycke det där lilla extra som de allra bästa diskanterna kunde leverera i luft och skimmer. Dock så blir JMR-diskanten aldrig hård eller jobbig, alltid len och upplöst, vilket gör högtalaren till en allätare.

Nåja, till intrycken tillsammans med min gamla holfistapel (NB2):

"Här kommer lite lyssningintryck och ovetenskapliga jämförelser. Hoppas ni får en känsla för hur de låter. Jag jämför med JMlab micro-utopia som jag hört på liknande holfi-elektronik, men i ett bättre rum, samt 927be som jag haft hemma med samma utrustning. Drar också lite paralleller till B&W signatur 805 som jag ägde för ett par år sedan (också till holfi-stapeln). N805 har jag hemma nu i hembion. Jag har lyssnat en del på ML Vantage hos en av mina vänner som kör den med amplifix och Frejan.

Lite fakta:

Frekvensrespons 30-20000 Hz

Känslighet: 89 db/W/M

Bi-wiring

Storlek: Höjd 110cm. Bredd 22cm. Djup 41cm. (med stativ)

Vikt har jag ingen uppgift på.

Mer info: http://jm-reynaud.com/jmr_us/offrande.html

recension på denna modell finns på: http://www.hifi-musik.dk/?id=89&page=visanmeldelse

_____________________

Efter att inte riktigt ha fått till ljudet med mina gamla JMlab 927BE, bestämde jag mig för några månader sedan att gå över på stativare (igen). Jag hade då levt med 927orna under ca ett och ett halvt års tid och gillade dom, men sökte mer värme och en mjukare, behagligare lyssning, ett mer laidback ljudideal med musikaliskt ljud, utan den lilla vasshet som jag aldrig riktigt fick bort på mina 927or.

Efter att ha gjort den obligatoriska runtsurfningen på Internet och diskuterat med olika återförsäljare och inte minst er här på forumet, så stod bl.a. Offranden på lyssningslistan. Likaså platsade JM-Lab micro-utopia BE eftersom jag älskade luftigheten i mina gamla 927or. En annan kandidat var B&W 805s (samt 803D, vilken jag med sorg i hjärtat förstod att jag aldrig skulle kunna få att fungera med holfin och mitt rum efter många lyssningsittningar på Hifiklubben). 805s gick bort eftersom den fortfarande hade en lite för framträdande diskant för min smak och fortfarande var lite för tunn i botten, men det är en verkligt bra högtalare denna också. Bara inte för mig just nu. Microutopan var mycket trevlig, detaljerad som attan, extremt fint stereopersopektiv, mjukare topp fast med lite för lite dynamik och botten för min smak.

Hur låter då Offranden? Detta är ju naturligtvis bara mina djupt subjektiva intryck och jag är verkligen ingen expert, så ta dom för vad dom är.

I mitt tycke har Offranden en härlig värme, musikalitet och driv utan att bli kvalmigt eller svälja detaljer. De är lite mattare i toppen än berylliumdiskanten på Electra serien. Skimrar inte lika mycket av övertoner cymbalslag, men å andra sidan kunde dessa dra till sig lite väl mycket uppmärksamhet och störa homogeniteten på jmlab BE. Lite mindre luft, men mjuk och lättflytande diskant. Väldigt klar och öppen ljudbild, framförallt med silverkablar, denna högtalare tycks behöva silver. HP216A som jag fastnade för är en silverkabel och är samma kabel som använts till som internkablaget i Offranden.

Den är verkligen ingen egoisthögtalare sweetspot är bred och det är inga problem att sitta två i soffan och lyssna. Ljudet är fylligt och stort. När jag lyssnade på Dire straits (bra för demo, men ingen favorit precis annars) stod plötsligt kompgitarristen en meter utanför fönstret till höger om högra högtalaren! Här är det klasskillnad mot mina gamla bw805 signature (som jag ägde för ett par år sedan innan JMLab). Ljudbilden - eller egentligen scenen - är större än än jmlab 927be och t.o.m. än Martin Logan Vantage som hade aningen slankare ljud (Dessa är fantastiska högtalare, har aldrig hört sådan punktformighet och precision i stereobilden, inte ens på microutopian).

De är mycket bra skärpa i stereoperspektivet, de är här något bättre än jmlab 927 BE i mitt rum, och tillräckligt bra för att detta inte ska var något problem, men jämfört med de allra bästa som Martin Logan (den bästa punktformighet jag hört någonsin. Helt enkelt otroligt bra) och också min provlyssning på jmlab microutopia med liknande holfi-elektronik, så får de se sig slagna. Offranden har i mitt tycke lite bättre djup än 927BE och också - i mitt tycke - än jmlab microutopia. Micro-utopian känmdes som en rätt liten högtalare i jämförelse.

Dock ville jag jobba lite med punktformigheten eftersom denna inte riktigt var i klass med microutopian och vantage, men trots runtflyttningar med (till slut) extrem invinkling så blev punktformigheten inte bättre än Martin Logan. Faktum är att intrycket med bred och stor scen bestod. Kanske har något att göra med diskantens design och spridningskrysset framför denna? Hur som, bäst blev det med lätt invinkling. Jag fick lite extra skärpa utan att gå på bekostnad av de stora ytorna på scenen.

Missförstå mig inte, skärpan är mycket bra, jag har hört bättre i klassen. Tror också att Holfin samt rummet kan spela in här. Återkommer med intryck efter att jag skaffat tyger till fönstret.

I botten finner man ärliga 30HZ med massor av detaljer. Man hör egenskaperna hos bastrumman (ingen en-notsbas), dämpning och stämning av bastrumma och texturen på strängarna till basen kommer fram bra. Bas och bastrumma separeras tydligt med mycket god precision. Faktum är att jag inte kan höra något på ML Vantage och JMlab 927BE som inte också fanns på JMR i de lägre registren. Ljudet var lite köttigare tom på Offranden med mer stabil botten, vilket är snudd på otroligt med tanke på att Offranden är så pass liten. Låter faktiskt mer som en (liten) golvare än en stativare.

Offranden hade i mitt tycke någon mindre dynamik än 927be, och kanske också än Martin Logan. Men de är på intet sätt dynamikfattiga. Det var i mitt tycke bättre tryck i ljudbilden hos Offranden än hos Micro-utopian (båda spelade på liknande elektronik- holfis dyrare grejor men i olika rum). De kan spela åtminstone lika högt som 927be, och mer kraftfullt än B&W S805, men verkar aningen mer svårdrivna. Konstigt med tanke på deras känslighet 89db

Jag märkte snart att det var viktigt att matcha kablar med JMR. Då jag använde AZ WOW och PS audio xstream plus kablage var Offranden lite avrullad i toppen. Botten var bra, men aningen svullen i mellanregistret. Den var nästan för utblommad, även om kvinnliga röster lät fantastiska. Med AZ WOW och HP216a fick jag mer luft, dock ej riktigt i 927be klass. Med AZ Matrix 2 föll ljudbilden mer på plats, svullenheten i mitten var borta, detaljeringen markant bättre, mer linjär, men med en liten betoning på mellanregister som lite skjuts, botten och värme i ljudet. En del luftighet fattades dock till BE-klass och jag saknade denna den första tiden, men efter att ha levt med Offranden och MAtrix 2 kablaget en tid, tänker jag inte längre på luftighet. I efterhand kan jag nästan tycka att mina 927ors fina diskantåtergivning var en smula, smula överdriven, på snudd FÖR distinkt, nästan så att den drog till sig uppmärksamheten och störde helhetsupplevelsen. En alltför framträdande diskant inbjuder åtminstone mig till analytiskt lyssnande istället för att njuta musik. Förmdoligen spelar rummet in här, för en av mina vänner har 907an och där tycker jag diskanten fungerar mycket bra (med audionet och advantage).

Lite om byggkvalitet: Det är ett gediget hantverk, rejält stavlimmad kabinett med bra, nästan oljad finish. Det är fin glöd i träet och att klappa högtalaren är som att klappa en sten ;). Kabinettet verkar i princip helt resonansdött och det ekar inte någonstans när man knackar. Fint djup i träytan som ser mycket levande ut. Ingen fanerkänsla alls här. Byggt kring MDF-stomme med millimterpassform på fogarna. Metallplattor bak och fram aningen tunna, men med fin slipning. En och annan mindre repa vid leverans. Hör egentligen inte hemma i denna prisklass kan man tycka, men nåväl.Högtalaren ser i mitt tycke lite retro ut, slank framifrån , men djup från sidan får den att se större ut. Jämfört med Jmlab micro-utopia, oB&W signature 805 så är byggkvaliteten helt klart enklare, också vid första anblick än B&W N805, men vid närmare granskning känns den mer gedigen, resonansdöd med en behagligare, mjukare träyta.

Hoppas ni fått ett intryck. Offranden är ju rätt ovanlig i Sverige (tror jag har det tredje exet eller något i den stilen) så jag tänkte att det kunde vara kul att läsa lite om den. Det finns en del recensioner på nätet, men de är på förra modellen eller ännu äldre. "

Link to comment
Share on other sites

Mycket trevlig läsning JPT!

Låter faktiskt mer som en (liten) golvare än en stativare.
Jag har haft golvare med snävare register än Offrande presenterade hos dig.

Timbre; korrekt iakttagelse. Boombox' avbildning ser ni sällan :)

Link to comment
Share on other sites

Mycket trevlig läsning JPT!

Jag har haft golvare med snävare register än Offrande presenterade hos dig.

Timbre; korrekt iakttagelse. Boombox' avbildning ser ni sällan :)

Kul att se. Jag har ju haft äran att få lyssna på den här anläggningen ett par gånger och kan intyga att det låter bra. Skulle varit kul att lyssna på den med din ny Michell. När kommer du förbi och lyssnar på din gamla Gryphon?

Link to comment
Share on other sites

Tack Callejr.

Tjenare hellbit! Kul att se dig här. Nu är livet lugnare, så det kan jag göra närsom egentligen. Min hustru är på träningsläger över helgen, så jag är "grounded" med ungarna, men kanske i nästa vecka? det har skett en "liten" förändring sedan sist, så du kanske är pigg på ett studiebesök också :). Vi tar det över PM.

Link to comment
Share on other sites

Flotte bilder av en flott høyttaler. Som tidligere JMR eier (Evolution 2) kan jeg vel nesten bare istemme at dette også sikkert låter fortreffelig når det stemmer.

Jeg husker at JMR brukte en egen løsning på dette med avstivningen av elementet (Evolution 2) der de brukte en slags gjennom gående oppspenning/avstivning av elementet, har denne patenten fulgt med på disse?

Husker ikke detaljene rundt dette så mye lengre da det begynner bli noen år siden jeg hadde disse, men godt er det alikevel å lese at de, JMR, fortsatt holder det gående....

Kan man våge seg på å ønske ett bilde fra baksiden av høyttalerene?

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...