Jump to content

Recommended Posts

Posted
Här finns mer och hugade hifispekulanter kunde få en matematisk redovisning för varför det var lämpligt att handla sin hifi hos just AudioS. Utgångsläget i Hifisverige år 1979 och "Det här är vad Du får betala i en vanlig affär när Du köper en vara för 1000 kr plus moms":

AudioS09.JPG

Alternativ AudioS:

AudioS10.JPG

Det måste ha hållit i några år för jag handlade slutsteg 1982 och högtalare ett par år senare men plötsligt var AudioS borta från scenen. Minns inte exakt vilket år det var.

Vi skall inte förledas att återupprepa en tidigare debatt om handlare kontra näthandel, men ändå en nyfiken fråga. ;)

Hur gick det att provlyssna och att få annan service?

Calm

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Den sista komponenten i sytemet är en förhållandevis enkel högtalare. B&W 602 som kommit från ett av sonens system och nu hamnat på landet.

IMG_8498.jpg

Högtalaren saknar lite i toppen och lite i botten, men där emellan levererar den utmärkta pianotoner med en mjuk och behaglig framtoning.

Kablaget är en vanlig enkel och grov kopparledare av okänt fabrikat som mht till längden mellan utrustning och högtalare, kommit att användas.

Ljudet då?

Man slås av rummets goda egenskaper samverkar med anläggningen. Jag gjorde en tidigare mätning med min mätutrustning och konstaterade då att det finns inga uttalade noder i rummet. Alltså blir ljudintrycket mycket gott.

En bred och mycket djup ljudbild, med bra svärta mellan instrumenten.

Dynamiken ok.

Tonbalansen bra.

Förmåga att utmejsla instrumenten utmärkt.

På det stora hela är jag mycket nöjd, men längtar under stundom hem till mitt ordinarie system.

Men fördelen med semester är också att man får nya perspektiv på saker och ting.

Calm

Posted
Hur gick det att provlyssna och att få annan service?

Besökte aldrig butiken utan beställde per telefon men läget måste ju ha varit centralt och bra.

Någon som var där... :?:

AudioS02.jpg

Posted
Men fördelen med semester är också att man får nya perspektiv på saker och ting.

Calm

Mitt i prick och det handlar som alltid om tillgång på tid... :cool: :mm:

Posted
Besökte aldrig butiken utan beställde per telefon men läget måste ju ha varit centralt och bra.

AudioS02.jpg

Det är ganska precis där den gamle ägaren nu enligt uppgift kör resebyrå.

Calm

Posted
Det är ganska precis där den gamle ägaren nu enligt uppgift kör resebyrå.

Ja se där, verksamheter kan växla. Det är ju så populärt med temaresor nuförtiden och det kanske finns någon hifiresa i katalogen... :?::)

Posted

Var personligen in i butiken och köpte min T1:a, åkte ofta tåg till och från Sthlm på den tiden.

Posted
Fanns det system uppställda för lyssning... :?:

Hmm, det var nog där jag köpte mina BIC Venturi högtalare som jag hade en kort tid på 70-talet. Bytte till OA116 , Unamco T1 och Sansui AU-717 (kanonförstärkare).

Posted
Fanns det system uppställda för lyssning... :?:

NÄSTAN 30 år sedan.......

Vad jag minns var att det en del kassetbandspelare uppställda mot väggen snett rakt fram och till höger. Minns att jag var sugen på en med 2 hastigheter och petade på några stycken. Målet med besöket var att få med mig en Unamco T1. Besöket varade max 15-20 minuter, tycker att det borde funnits någon/ något uppställt (i så fall till vänster innanför dörren). Om det fanns något separat rum vet jag inte.

Fy vad tiden går. :(

Posted
Fy vad tiden går. :(

Nostalgitrådar har en baksida... :D Kanske bäst att vi vänder hängmattan rätt igen och ursäkta calm, det blev lite väl mycket off topic från min sida.

Posted
Nostalgitrådar har en baksida... :D Kanske bäst att vi vänder hängmattan rätt igen och ursäkta calm, det blev lite väl mycket off topic från min sida.

Inga problem Timbre!

Jag har i princip redovisat mina sommarsystem och återgår nu till favoritsysselsättningen, att fundera ut nya systemlösningar :D

IMG_8513.jpg

Och vem vet kanske det blir något nytt att flytta ut till landet.

Ha det så skönt så länge :cool:

Calm

Posted

Det behövs inte ens en dag eller timmar i vilstolen innan suget efter något nytt kommer krypande. :D

Vem kan då motstå en förmodad Sverigepremiär på en sann gammal ädling.

Sagt och gjort kosan styr mot den stora staden och dess lockelser.

Var hittar man bäst och flest nyheter månne?

Jo i en källare på Kungsholmen, närmare bestämt på Södra Angnegatan.

IMG_8519.jpg

Den här lilla "pjäsen" väger 138 kg st och för att förstå storleken så har jag som mått Gunnar 179 cm i strumplästen.

Verkligen roligt att få se denna legend i verkliga livet. :mm:

Calm

Posted

Tannoy Westminster Royal SE

IMG_8536.jpg

Som sig bör skall en kunglighet ha sitt vapen på membranet till den 15 tums stora hornkonstruktionen och den 2 tum stora diskant hornsöppningen.

Volymen i denna låda är slående 530 liter vatten går ner i det som ser ut som en valnötsfanerad industritvättmaskin.

Läcker i sin typiska engelska stil (Tudor?) :mm:

Lite data:

rekommenderad effekt 50-225 W

känslighet 99 dB vid 2,3 volt in.

frekvensomfång 18-22.000 Hz

multipla möjligheter att ställa in såväl övre som undre registret. :app:

IMG_8537.jpg

Som ni ser är tillverkaren ingen dagslända utan ett väl inarbetat varumärke som står för stil och kontinuitet.

Calm

Posted
Som ni ser är tillverkaren ingen dagslända utan ett väl inarbetat varumärke som står för stil och kontinuitet.

I Storbrittanien är Tannoy lika mycket ett begrepp som varumärke, man kan ofta höra folk säga, "I heard it on the Tannoy's" när dom kommenterar utrop över högtalare i offentlig miljö (även PA ljud rent allmänt). Sånnt är ju ett tydligt bevis på att ett varumärke är mer än väl etablerat! (Dock lär företaget var Danskt nu mera...)

/ptr

Posted
Tannoy Westminster Royal SE

Volymen i denna låda är slående 530 liter vatten går ner i det som ser ut som en valnötsfanerad industritvättmaskin.

Lite att skvalpa med när man finjusterar uppställningen... :)

Posted

(Dock lär företaget var Danskt nu mera...)

/ptr

Inget är som förr :D

Vad skall det bli av världen om det Brittiska Imperiet vacklar?

Calm

Posted
Det behövs inte ens en dag eller timmar i vilstolen innan suget efter något nytt kommer krypande. :D

Vem kan då motstå en förmodad Sverigepremiär på en sann gammal ädling.

Sagt och gjort kosan styr mot den stora staden och dess lockelser.

Var hittar man bäst och flest nyheter månne?

Jo i en källare på Kungsholmen, närmare bestämt på Södra Angnegatan.

IMG_8519.jpg

Den här lilla "pjäsen" väger 138 kg st och för att förstå storleken så har jag som mått Gunnar 179 cm i strumplästen.

Verkligen roligt att få se denna legend i verkliga livet. :mm:

Calm

Hej,

Begriper inte hur Gunnar och Robert får ner alla dessa mastodont grejor via trappan, till det nedre planet på AC:?:

Posted
Vad skall det bli av världen om det Brittiska Imperiet vacklar?

Det imperiet har väll stått och vacklat sedan Drottning Victorias dagar... ;)

Stöddig högtalare Westminstern', har funnits med ett tag! Har några 70-tals nummeer att tidskriften "The Grammophone" där den annonseras.. Men ingen kan säga att den är snygg, stöddig, men inte snygg...

/ptr

Posted
Hej,

Begriper inte hur Gunnar och Robert får ner alla dessa mastodont grejor via trappan, till det nedre planet på AC:?:

Med högtalare i den här matchviktsklassen kommer man ju oundvikligen till slutfrågan vem som egentligen äger vem... :?::)

Posted

Om dessa Majestäters utseende kan tyckas mycket, men jag tycker att de är rätt coola :cool: i sin tidlösa charm. Ingen kan ta miste på att dessa har ett brittiskt ursprung.

Beträffande låset på kabinettet så har jag ingen aning om vad som döljer sig bakom detta. Kan det vara ett neddragbart jalusi möjligen? Herrarna på AC får kommentera.

Övrig utrustning denna dag före rörövningen, var denna.

IMG_8525.jpg

Boulder och McIntosh, fint skall det vara för att matcha en kunglig högtalare :mm:

Calm

Posted

Men ingen kan säga att den är snygg

/ptr

Jodå, det är en av världens vackraste högtalare som ledigt skulle pryda varje vardagsrum 783.gif

Posted

Jepp, x2000, det där är en av de mer spännande trådarna på länge. Det skall bli kul att läsa i TAS till hösten! :)

Posted

Det spelades naturligtvis en hel del musik över Boulder CD:n

allt från Puccino till Dire Staights

IMG_8532.jpg

och naturligtvis "Natt" med Bobo Stensons trio och Anders Jormins numera berömda bassolo.

Hur lät det?

Jag finner bara ett ord majestätiskt tungt :mm:

Make till basåtergivning har jag nog sällan hört.

Basgångarna var rent fysiska, rena och utmejslade och med en dynamik och närvaro som var enastående.

I basregistret finns nog få gelikar som kan leverera sådana tongångar.

Det är bara att gratulera den som kan äga ett par sådana högtalare och kunna spela fullt ut.

Calm

Posted

jag har bara en kommentar till högtalarna , de är mycket större i verkligheten än vad man upplever på bild, stoleken var som en halv korvkiosk, inget man ställer undan i garderoben precis

tommy

ps hemma skulle jag hellre ta den mindre tannoy kensington med coincident dragon rörslutsteg, den kombinationen lät helt ok ds

Posted

Det här var tungt!

Det är ett helt osannolikt stort sortiment Tannoy har, och man ska nog inte ha dire straits om man suktar efter toppmodellen.

Tack för detta, calm. Det var ingen supertweeter inkopplad?