Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tillbringar några veckor på landet och naturligtvis kan man inte leva utan musik och hifi under semestern.

Så här kommer i all enkelhet en bilddokumentation av mina sommarsystem.

Landet har blivit lite av hifi-kyrkogård där mina tidigare komponenter finner en sista viloplats.

Detta utan att för den skull ge avkall på ljudkvalitet.

Här kommer det första systemet.

IMG_8447_redigerad-1.jpg

Det består av delar av mitt första seriösa hifi-system som jag köpte på 60-talet.

Först signalkällan som är ett senara tillskott, en Yamaha CDX 550.

Till denna min Quad 303 förförstärkare och en tuner Quad FM 3.

Interconnect Naim. Inga speciella nätkablar.

Fortsättning följer......

Calm

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Slutsteget är det klassiska Quad 303, som än idag kan uppgraderas i England med nytt PSU och andra komponenter.

IMG_8450.jpg

Senaste nummret av Stereophile skriker ut Vinyl Rules och det passar bra eftersom systemet tidigare hade som signalkälla en Unamco T1 som kanske kommer att få ytterligare en chans.

Fortsättning följer....

Calm

Posted

Hängmattehifi om man vill försöka vara smålustig :) men jag har lyssnat mycket på denna Quad-trio och då är man långt borta från hängmattan. Faktum är att detta var referensen (och tillika inträdesbiljetten... :cool:) bland mycket hifiaktiva kollegor i Borås när jag jobbade där år 1973. Det var inte lätt att komma med Marantz... :D

Posted

Kul! Quads 3-serie var ju nått man gick och drömde om som finnig tonåring på 70-talet...

En klasskompis 15 år äldre bror hade samma uppsättning och ett par Sonab OA-14, lät fabulöst bra (tyckte man då) med framförallt en Revox A-77 rullbandare som källa! När jag förevisades anläggningen i slutet av sjuttiotalet (de var strickly, "se men inte röra!!") så spelades det på en Thorens TD 160 (MkII)... (Sist jag pratade med honom i slutet av 90-talet så hade han kvar samma grejjor!)..

Tänk vilka minnen lite sommarHiFi kan frammana... :blush:D

/ptr

Posted

En dröm när jag var ung o vacker, m.a.o. länge sedan. Ville bra gärna ha, men stålarna räckte inte. Blev endast en våt dröm..

Posted

En klasskompis 15 år äldre bror hade samma uppsättning och ett par Sonab OA-14, lät fabulöst bra (tyckte man då) med framförallt en Revox A-77 rullbandare som källa! När jag förevisades anläggningen i slutet av sjuttiotalet (de var strickly, "se men inte röra!!") så spelades det på en Thorens TD 160 (MkII)... (Sist jag pratade med honom i slutet av 90-talet så hade han kvar samma grejjor!)..

Det var strictly Carlsson/Sonab som gällde även i Borås och det var kanske en Thorensspelare som gjorde att jag lyckades nästla mig in... :D Den har jag återerövrat :) och det är en TD 165.

Posted

Högtalarna i systemet är ett par B&W DM2 och de har nog satt tonen för hela mitt hifi-liv.

IMG_8425.jpg

Silkeslena i tonen och trots att de rekommenderades med placering nära ett hörn inte så bumliga som man kan förvänta sig. Hade naturligtvis Quads klassiska elektrostater som ett inköpsalternativ men då tyckte jag att de lät lite för tunna för min dåvarande smak.

DM 2 är bestyckade med tre element varav ett den klassiska dome-tweatern som enligt spec. skulle kunna leverera över hörbara området.

Omkopplingsbara i diskanten i tre steg.

Kablaget till högtalarna är MIT Terminator 6, singlewire.

Ljudmässigt då?

Ja helt acceptabelt även i ett modernt perspektiv.

Även om vi inte kommer i närheten av nästa system som jag kommer att presentera senare.

Fortsättning följer....

Calm

Posted
Den får du plocka fram!

Är det med originalarmen :?:

Självklart!

Tror att den är 11". Ursprungligen utrustad med en Shure V15 typ II pickup.

Calm

Posted

Inte ett öga torrt ...

Jag kom heller inte längre än till drömmen och när jag kunde förverkliga den så kom 405 som återigen blev för mycket. Det blev till slut en Quad 44 tillsammans med Audio Pro A4.14. Den kombinationen körde jag med i drygt 10 år och ytterligare 7-8 år på sommarstället intill dess ovälkomna gäster la beslag på prylarna plus Mission DAD5 CD+spelare och en Marantz 2230 receiver.

En musikkompis hade samma Quad-uppsättning som han körde tillsammans med Celestion Ditton 25. Detta förpassades också till hans sommarställe som också fick objudna gäster.

Quad var också min första stora mässupplevelse, i Kristianstad och jag tror det var 1975. Om jag minns rätt så var Harry Thellmod (stavning?) generalagent. Han hade även ADCs pickuper som var stora på 70-talet.

Lite förvånad att DM2:orna fungerar ihop med Quadarna. Om jag minns rätt så var DM2 tämligen trögdrivan. Vill också minnas att diskanten gick allt som oftast. Tror det var en Celestion HF1300(?) - samma som i Spendor BC1 som jag fortfarande saknar.

Kul med vintage hifi som Du har ägt från början.

Posted
Lite förvånad att DM2:orna fungerar ihop med Quadarna. Om jag minns rätt så var DM2 tämligen trögdrivan. Vill också minnas att diskanten gick allt som oftast. Tror det var en Celestion HF1300(?) - samma som i Spendor BC1 som jag fortfarande saknar.

Kul med vintage hifi som Du har ägt från början.

Ja trögdrivna är de, enligt specifikation 13 W för 95dB. Effektrekommendationen är 25-60 wátt.

Du har rätt när det gäller superdiskanten den har gått sönder någon gång vad jag minns.

Tycker dock att combon funkar trots allt riktigt bra!

Calm

Posted
Inte ett öga torrt ...

Här kan det ju passa bra att bläddra lite i ett nostalgidokument :) med sommarens och hängmattans distans... :cool:

Distributören Audio Stockholm hade precis konverterat till Audio S och nu var det försäljning "rakt över disk" som gällde. Flera nostalgimilstenar i katalogen men även ett stycke svensk hifipolitik Anno 1979.

AudioS01.JPG

Posted

Vi går väl direkt på Unamco T-1 och jag hittade även små fossila lämningar mellan bladen som har maskerats i bildbehandlingsprogrammet. Förmodligen skalbaggar... :o:D

AudioS07.JPG

Posted

Roligt att dessa sidor finns bevarade.

Frågade i Vinylbutiken på Skeppargatan på Östermalm om han kände till Unamco och han påstod att ägaren till den tidigare firman, numera jobbade i resebyråbranchen och hade en resebutik på samma gata.

Han påstod dessutom att det fanns T-1 ouppackade kvar.

Tyvärr kunde jag inte få detta verifierat då resebutiken var stängd när jag kom dit och sedan har det fallit i glömska.

Kommer snart tillbaka till tråden!

Calm

Posted
Kommer snart tillbaka till tråden!

Calm

Då gör vi en avstickare så länge med en trend som väl försvann lika fort som den dök upp... :?: Var det inte lite sommarfluga över Two Speed Cassette Decks för hemmastereon eller är det något jag har missat... :?:

AudioS05.JPG

B.I.C. byggde senare även rundstrålande högtalare med Venturibas.

AudioS06.JPG

Posted

Nu över till huvudsystemet som tronar i vardagsrummet.

Det består av ett hopkok av utrustning som funnits i mina och sonens sytem.

Jag har fyra signalkällor inkopplade i systemet och börjar med CD:spelaren.

IMG_8481.jpg

En Rega Planet med Nordost Red Dawn interconnects.

En utmärkt kompetent spelare för priset.

En god förmedlare av musikalitet och ett bra tonregister och en stor och djup ljudbild.

Forts...

Calm

Posted

Man kan nästan ana vad som kommer på nästa bild och som anknyter till Timbres senaste inlägg.

Kasettbandspelare dock utan tvåhastigheter.

IMG_8464.jpg

En Teac V 6030 S som efterträdde en Nakamichi modell 600. Se http://www.classicaudio.com/value/nak/600.html

Har ett otal band av skiftande karaktär men en hel del konsertinspelningar från Stockholms Gosskör där sonen sjöng under många år.

Med sitt batteri med inställningsmöjligheter går det att få denna spelare att låta riktigt ok, trots att bandmediet i sig har sina begränsningar.

Calm

Posted
Var det inte lite sommarfluga över Two Speed Cassette Decks för hemmastereon eller är det något jag har missat... :?:

Det var väll inte helt vanligt med 2 hastigheter, men Nakamichi hade oxå flera deck med denna funktion.

Man förlorade dock lika mycket ljudkvalitet som man vann inspelningstid med att köra på halva farten... :o:o

Jag är djupt imponerad att någon har kvar en Audio S-katalog från -79 ...

Mitt ex föll isär efter några veckor efter att ha utsatts för en tonårings våta HiFi-drömmar... :blush:blush:D

/ptr

Posted
Då gör vi en avstickare så länge med en trend som väl försvann lika fort som den dök upp... :?: Var det inte lite sommarfluga över Two Speed Cassette Decks för hemmastereon eller är det något jag har missat... :?:

Den gick över snabbt ... vet inte ens om det han bli någon flugskit efter den sommarflugan. Elkassetten byggde väl på samma princip, dvs högre hastighet men också bredare band.

Posted

Högst upp i stacken står en tuner av märket Yamaha TX 680.

IMG_8471.jpg

Av någon anledning blir det inte så mycket radiolyssnande i stan, men på landet avnjutes både musik, nyheter, väder och understundom programmet "Sommar".

Det hör liksom till, när solen lyser och man tar det lungt. :cool:

Calm

Posted

Den sista i raden av signalkällor är en gammal trotjänare som har varit med många år och som numera inte används så ofta.

IMG_8435.jpg

En klassisk rullbandspelare som man inte ser alltför ofta nuförtiden.

Ett undantag var Telefunkenbandspelaren på senaste Kista-mässan.

Kanske nästa retrovåg?

Calm

Posted

Den där kassettbandspelaren från Bic den minns jag väl. Den kom nog till för att det var så svårt att bygga kassettbandare med full frekvensomfång upp till 20KHz. Det var väll egentligen bara Nakamichi som kunde bygga sådana maskiner och då bara sina dyra trehuvudsmaskiner. Sedan kom då Sony med sin El-kassett men själv höll jag mig kvar vid öppna 2/2-band. Jag köpte faktiskt min första kassettbandspelare så sen som 1994. Då blev kasssetten möjligen intressant när man utvecklat Dolby HX och Dolby S. Nakamichi var det enda märket som man kunde spela in ett frekvensomfång 20-20000Hz på vanliga Fe-band.

Posted
Då blev kasssetten möjligen intressant när man utvecklat Dolby HX och Dolby S. Nakamichi var det enda märket som man kunde spela in ett frekvensomfång 20-20000Hz på vanliga Fe-band.

Detta leder oss in på avdelningen extremkassetter (band alltså... :)) och jag skall fixa till lite bilder.

Posted

Den sista delen av elektroniken består av en förstärkarkombination som jag verkligen gillar:

IMG_8489.jpg

Ett försteg från Adcom som är utomordentligt bra. Skapar svärta, dynamik och en väldefinierad ljudbild utöver det vanliga.

Slutsteget är mer av det ordinära slaget men helt tillräckligt. Musical Fidelity A3.

Kördes tidigare med A3 försteget som inte riktigt levde upp till den standard som Adcom ger.

Kablage: Interconnect Red Dawn och nätkablar Audio Agile.

Calm

Posted
Ett försteg från Adcom som är utomordentligt bra. Skapar svärta, dynamik och en väldefinierad ljudbild utöver det vanliga.

Adcom var väldigt populära i Göteborg på åttiotalet och jag har för mig att de bl.a. såldes av Ågrens Hifi på Teatergatan.

Posted
Hmm

:D

Här finns mer och hugade hifispekulanter kunde få en matematisk redovisning för varför det var lämpligt att handla sin hifi hos just AudioS. Utgångsläget i Hifisverige år 1979 och "Det här är vad Du får betala i en vanlig affär när Du köper en vara för 1000 kr plus moms":

AudioS09.JPG

Alternativ AudioS:

AudioS10.JPG

Det måste ha hållit i några år för jag handlade slutsteg 1982 och högtalare ett par år senare men plötsligt var AudioS borta från scenen. Minns inte exakt vilket år det var.