Jump to content

Recommended Posts

Posted

Recension av Podium .5 på Euphonia
Platta paket - Podium .5 

Text och foto: Calle_jr Malmö, Juni 2008

Enligt Göran Everdahl lever vi och ytandas i Generation Rekommendation. Eftersom rekommendationerna man skall följa blir allt fler och att de samtidigt blivit socialt viktigare hamnar vi i detta ytandningstillstånd. Här kommer jag nu då med ännu en rekommendation som lök på laxen. Podium låter mycket övertygande! Ett nästan skrämmande påtagligt sound, framåt och intensivt naturligt. Läs vidare om en spännande högtalare som överraskar.

Högtalarna från Podium Sound härstammar från en samling problemformuleringar från andra, befintliga högtalarkonstruktioner. Man anser att det finns en rad negativa egenskaper med dynamiska högtalare:

Klicka för att se en förstoring i ett nytt fönster

- Membran framkallar dynamisk kompression pga luftmotstånd och koniska membran tillför en hornverkan.

- Domeformade membran har begränsad verkningsgrad.

- Kabinett medför att luften i kabinettet komprimeras och att vissa frekvenser exiteras.

- En liten membranyta medför ökad förvrängning och begränsad dynamik.

- Normalt sett är det nödvändigt att använda delningsfilter, och alla delkomponenter påverkar signalen.

Traditionella panelhögtalare dras också med problem i form av dynamisk kompression och delningsfilter, och i dipoler går en mycket stor del av energin förlorad genom utfasning mellan fram- och baksida. Slutresultatet blir förvrängning, dynamikbegränsning och att rummet svänger med.

Elektrostater dras inte med dessa problem, men har sin akilleshäl i svårigheten att skapa bra spridning.

Enligt tillverkaren Podium Sound är högtalarna avsedda för den mesta typen av musikåtergivning. De är lika bekväma med jazz, blues, klassiskt som med folk- och världsmusik. Dock är det inte det bästa valet för de som gillar reggae och tung rock. De som vill spela sådan musik får invänta kommande modeller från Podium.  

Hur funkar det?
Problemformuleringarna var utgångspunkterna vid framtagandet av Podium, och de önskemål man satte upp var:

- Stor membranarea. Med rätt förutsättningar kan man uppnå låg förvrängning och bra dynamik.

- Platt membran som inte ger hornverkan.

- Inget kabinett. Under rätt förutsättningar undviker man kompression och exitering/utsläckning av specifika frekvenser.

- Endast ett stort membran utan delningsfilter. Under rätt förutsättningar kan man uppnå helt naturtroget, ofärgat och dynamiskt ljud.

Shelley Katz på Podium Sound gick i flera år och tänkte över möjligheten att konstruera en sådan högtalare. Den avgörande tanken blev att utnyttja de oundvikliga uppbrytningar (i kontrollerad form) som uppkommer när ljud skapas. Ett membran där frekvenserna sprider ut sig över ytan i små vågor som på ett riktigt instrument. En mycket viktig del i utförandet var att inte fästa membranet i ytterramen (exvis NXT har varit inne på liknande konstruktioner). All signal som exiterar membranet är placerat i en vertikal linje i en trästolpe mitt i membranet. Membranmaterialet är framtaget för att ge bredast möjliga frekvensomfång, och för membranstorleken på Podium .5 (125cm x 50cm) innebär det 40Hz-20kHz med en hygglig känslighet på 91dB.

DSC_8337-.JPG Mittstolpen med en av punkterna för exitering av membranet 
Resultatet blev en högtalare med ett membran som sprider frekvenserna i små vågor. Ett bipolärt utstrålningsmönster med små energiförsluster och stor membranarea som ger hög effektivitet, bra dynamik, bra spridning och liten färgning. Ett helt platt membran utan kabinett som undviker hornverkan, kompression och exitering eller utsläckning av frekvenser. Endast ett membran utan delningsfilter för att skapa en ofärgad återgivning med minimalt antal komponenter i signalvägen. Slutligen en enkel förstärkarlast - en högtalare med hög känslighet får alla förstärkare att arbeta bättre.

Podium .5 är mellanhögtalaren i Podium Sounds sortiment. Podium 1 har 80% större membranyta. Det är ännu oklart vilken storlek den mindre modellen Podium .25 kommer ha. Podium 2 är storleksmässigt lik .5, men har försetts med ett koppar- eller aluminiumbelagt frontskydd i stället för frontskyddet i svart eller vitt tyg.

Att åskådliggöra hur membranet ser ut på bild satte mina fotofärdigheter på prov. Bakom det skyddande fronttyget sitter ett ca 5mm tjockt galler med bikupestruktur. De sex sidorna i varje hexagon är ca 2.5mm långa.

DSC_8690-.JPG

Membranet sitter alltså endast infäst i de fyra punkter där signalen överförs. Man ser på denna bild hur membranet är avisolerat från ramen och hur membranet är avrundat i hörnen.

DSC_8350-.JPG

Ramen tillverkas i trä och finns i ek, lönn, körsbär eller valnöt och kan även fås pianolackad som tillval.

DSC_8338-.JPG

Terminalerna sitter längst ned på mittstolpen, strax ovanför det bakåtriktade stödbenet i rostfritt stål. Allt annat än singlewire är överflödigt.

DSC_8367-.JPG

Högtalaren lutar ca 10 grader och är försedd med justerbara spikes.

DSC_8321-.JPG

Podium .5 är mellanstorleken i sortimentet och mäter 160cm på höjden och 61cm på bredden, men är endast 2cm djup.

Hur låter det?

Det har i olika undersökningar visat sig att njutningscentrum kommer i högvarv om man lyssnar på något som man tror är dyrt, och vice versa. Jag valde därför att inte ta reda på något om priser för Podiumhögtalare. Detta innebar, märkte jag, att jag blev oerhört kritisk på småsaker. Jag vet nu att priset är i storleksordningen 50.000 kr. En hifimässig jämförelse med högtalare som kostar 3 gånger mer är inte rättvis.

Jag har för det mesta haft panelerna placerade ca 1.5m från bakvägg, framför de ordinarie högtalarna. De både kan och bör stå närmare bakvägg, men eftersom jag skiftar är det bekvämt att slippa flytta Grandeur som väger 90kg/st. Det är ca 2m brett mellan dem och 70cm till båda sidoväggar. Lyssningsplatsen är ca 3.5m från högtalarna.

Högtalarna hade spelat 80-85 timmar när jag fick dem och de bör spelas in minst 150 timmar. Så, jag lät dem spela några dagar med TV-ljud innan jag gav mig på någon form av utvärdering.

När det var dags lade jag på Fairy Tales av Radka Toneff. Tjoffa! Vilket sound! De spelar definitivt inte som man förväntar sig av en panel. Visst är ytorna stora och rakt framifrån respektingivande som fullregister, men jag hade ändå inte alls väntat mig denna omedelbara realism och engagemang.

Jag kan inte beskriva det som annat än fullregister, och det är en komponentlös återgivning som får uppdelning och utvärdering av register att framstå som meningslös. Ett oerhört engagerande ljud som suger tag i varje lyssnare.

Den musik Podium Sound själv anser att högtalarna fungerar bäst med stämmer väldigt väl. Man sugs verkligen in i musiken, och är det en välinspelad jazztrio eller Muddy Waters-blues så reser sig obönhörligen kroppshåren. Byron Janis är nästan kusligt närvarande i rummet.

Men jag spelade Syl Sylvain, Nina Hagen, Linton Kwesi Johnson och så vidare. Detta fungerar inte så bra. Man befinner sig mitt i musiken och det slamrar för mycket, man vill hellre vara på lite distans. Speciellt om det är sämre inspelningar. Skulle det fungera bättre med annan elektronik? Kanske det. Det hör till vanligheter att avslöjande komponenter kräver mer av användaren i form av intrimning och tweakande.

München High End 2008

Jag stötte på Podium på High End-mässan i München i april, och förutom Podium .5 i vitt visades en specialdesignad Podium 2. De hade även en variant av Podium 2 med frontskydd av kopparbeläggning:

DSC_7916-.JPG DSC_7917-.JPG

Högtalarna var uppkopplade med elektronik i montern, men det var inte tal om att lyssna i den skräniga miljön, och jag tycker dessutom de stod lite väl nära bakvägg.

Specifikationer
Känslighet: 91dB (1W, 1m, 1KHz) 
Impedans: 6.8ohm (1KHz) 
Nominell impedans: 4-8ohm 
Frekvensomfång: 40Hz–20KHz (+/-3dB) 20Hz–20KHz (+/-6dB) 
Maxeffekt: 200W/kanal 
Vikt: 10.6kg 
Mått: 140cm x 61cm x 2cm ram + 5cm ryggrad + 35cm spike
Nypris: 50.000kr

Posted

Recension av Podium .5 på Euphonia
Min kompis Jaspal var här på besök från Stockholm. Han är på jakt efter högtalare och hade fått nys om Podium på något sätt och blev därför ombedd att kontakta mig för en provlyssning.

DSC_4344.JPG
DSC_4211.JPG DSC_4348.JPG DSC_6863.JPG DSC_6864.JPG

System vid lyssningstillfällen

DSC_8599-.JPG Drivverk: Kuzma Stabi Reference

Tonarm: Kuzma Stogi Reference

Pickup: Lyra Skala

Tonarmskabel: Nordost Valhalla RCA

CD: Denon DVD-3910 + North Star Model 192 DAC

Signalkablar: Nordost Valhalla RCA

Förstärkare: EAR864B & Cayin 860

Signalkablar: Nordost Valhalla RCA

Högtalarkablar: Audioquest Volcano SB

Högtalare: Silverline Grandeur MkII och Podium Sound .5

Nätkablar: Nordost Brahma, Signalcable Magic Power

Nätlist: Audio Agile Line 1 parallellt med PS Audio Noise Harvester

Bänk: DIY 

Lyssningsrummet är 3,6x7.3x2.4m och uppbyggt av gipsregelväggar, gipstak på träbjälklag och parkettgolv på betong. Systemet står på kortsidan. Rummet är något akustiskt behandlat med 4st 800x1200 dacronplattor, 4st 600x600 Vicoustic diffusorer i tak, 4st kvartvågspipor och Michael Greens RoomTune TunePak i hörn och kanter. Möblering med soffa, fåtöljer, mattor, tavlor och bokhyllor.
Vill du veta mer?

Hemsida: Podium Sound

Återförsäljare: Schmidt Audio

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...