Guest BTS Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 Som rubriken lyder så har vi förmodligen någon favorit i denna situation. Favoriter växlar som årstider, min just nu är denna: Framförallt för sina musikaliska egenskaper men även för ett formidabelt skiktdjup om allt står rätt till. Detta är en monoupptagning från 1956. Det finns andra upptagningar av detta stycke som i mina öron inte kommer i närheten av de musikaliska prestationer eller den upptagningskvalitet som levereras här. De jag tänker närmast på i detta samanhang är dessa: Här är årtalet 1959 och det har blivit en upptagning i stereo, detta är ett onödigt släpp, rent musikaliskt är det en katastrof jämfört med sin föregångare. Värre ska det bli: Här har Audrey Hepburn fått det föga tacksamma arbetet att försöka leva upp till Julie Andrews smått fantastiska sångprestationer från 1956 års upptagning. Detta ex i min samling är en ren SACD utgåva vilket är helt bortkastat. Ett soundtrack dock, tyvärr hjälper det inte med handicap här. Detta blev kanske lite off topic redan från början . Så, tillbaks till ordningen, vilken favortskiva är erat förstaval när ny utrustning är inkopplad Quote
Lasse Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 För mig är valet inte så svårt. Radka Toneff - Fairytales Den första låten The Moon is a Harsh Mistress avslöjar det mesta i mina öron. Jag spelar den ofta på ny elektronik för att känna på utvecklingen av inspelning och hur karaktären förändras allt eftersom. Den korta men intensiva resan under inspelning av elektronik/högtalare eller vad det nu än må vara är en stor del av att lära känna produkten. Quote
conan Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 Så, tillbaks till ordningen, vilken favortskiva är erat förstaval när ny utrustning är inkopplad Det beror på vad som byts ut, men allra först åker nog en LP med Django på (överförd till LP på 70-talet) för att höra om det svänger. Gör det inte det är det ingen idé att fortsätta. Quote
Bebop Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 Jag har inga favoriter på det sättet. Jag gör ett urval på ca 10 LP plus kanske 5-6 CD av den musiken jag känner för idag (blandning klassisk o jazz). Det blir alltid någon Blue Note, ECM, Columbia etc. Storband, pianokonsert, sång, kör, trio ... Jag spelar inte en eller två skivor och sedan köp - inte nu längre. En första imponatoreffekt kan efter någon vecka sluta i lyssningströtthet. För min del lyssnar jag på många plattor under så lång tid som möjligt ... Quote
Guest asimov66 Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 Jag har 3 test cd skivor som jag har bränt ihop från musik jag gillar och har hör massor med gånger. Quote
calm Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 Utan tvekan blir det denna skiva som kommer ut som nummer ett! Bobo Stensons trio, War Orphans, med Jon Christensen trummor och Anders Jormin bas. Spår nummer två "Natt" inleds med ett bassolo som är mycket avsköjande för karaktären i ett system. Därefter cymbaler och slutligen piano. Den kan jag utan och innan och den har så många bottnar både musikaliskt och inspelningsmässigt, att den utan vidare kan rankas till att vara min testplatta utan jämförelser. Calm Quote
Guest gurkan Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 I det här fallet har jag samma skiva som Calm ( vet inte hur många hundra ggr jag har lyssnat till "Natt" ) Kommer ihåg speciellt en gång när jag ringde hysteriskt till Calm och Krelle under arbetstid , för jag hade hört vissa nyanser jag aldrig hade hört förut Skall bli kul och höra vad du tycker om min hemmaversion , den skiljer sig rätt mycket åt från det man brukar höra mvh gurkan Quote
Timbre™ Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 Den första låten The Moon is a Harsh Mistress avslöjar det mesta i mina öron. Går på Ampalangs linje och öppnar med Radka Toneff via Burmester Vorführungs-CD II och hoppar därefter direkt vidare till Steve Ray Vaughan med Tin Pan Alley. Som en säkerhetsåtgärd låter jag CD:n snurra vidare till Ann Sofie von Otter och Mariengesänge. Inte för att jag gillar vare sig stämman eller Mariengesänge men inspelningen är så fruktansvärt avslöjande. Vidare till Vorführungs-CD III och Hugh Masekela. Stimela är inspelad "live in studio" och den rumskänslan är tydlig när allt fungerar. Livingston Taylor's visslande på Isn't She Lovely från Focal-JMlab CD 3 brukar också vara med och naturligtvis avslutas det med Fourplay's Moonjogger om jag får bestämma själv. Kom på att jag också brukar smyga in Peter, Paul & Mary och det handlar främst om att dessa skivor har spelats så otroligt många gånger över skilda system. Quote
gcs Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 Hur är det egentligen, är det inte så att den första inspelningen av My Fair Lady från 1956 samtidigt också gjordes i stereo och som sedan släpptes 1959? Inspelningen från 1964 och var ett soundtrack, där undrar jag om det verkligen är Audrey Hepburn som sjunger. Jag vet i alla fall att det är Rex Harrison som sjunger den andra rollen. På soundtracket till filmen West Side Story sjunger inte Natalie Wood. West Side Story finns i ett antal olika inspelningar men jag tycker att soundtracket fortfarande är den bästa även om ljudkvaliteten inte är den bästa. Slut på OT. Jag har inte heller några speciella inspelningar som jag använder mig av när jag testar ljudåtergivning. Quote
calm Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 I det här fallet har jag samma skiva som Calm ( vet inte hur många hundra ggr jag har lyssnat till "Natt" ) Kommer ihåg speciellt en gång när jag ringde hysteriskt till Calm och Krelle under arbetstid , för jag hade hört vissa nyanser jag aldrig hade hört förut Skall bli kul och höra vad du tycker om min hemmaversion , den skiljer sig rätt mycket åt från det man brukar höra mvh gurkan Ser fram emot det när jag återvänder till stan. Calm Quote
Guest Peo Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 Numera använder jag vårt eget pokerproffs som första hinder, och jag inleder med spår 2: Funkar inte det så tappar jag intresset. Det är en hyffsad inspelning som kan låta rätt vass (ssss-ljud) i många system, och gör den det vet jag direkt att det här kommer jag inte att orka med. Väldigt bra skiva dessutom. Om Dilba svänger och inte gör ont i öronen, då fortsätter jag med en uppsjö väldigt olika låtar på mina samlingsskivor som jag bränt själv. Quote
Guest BTS Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 Hur är det egentligen, är det inte så att den första inspelningen av My Fair Lady från 1956 samtidigt också gjordes i stereo och som sedan släpptes 1959? Inspelningen från 1964 och var ett soundtrack, där undrar jag om det verkligen är Audrey Hepburn som sjunger. Jag vet i alla fall att det är Rex Harrison som sjunger den andra rollen. På soundtracket till filmen West Side Story sjunger inte Natalie Wood. West Side Story finns i ett antal olika inspelningar men jag tycker att soundtracket fortfarande är den bästa även om ljudkvaliteten inte är den bästa. Slut på OT. Jag har inte heller några speciella inspelningar som jag använder mig av när jag testar ljudåtergivning. Upptagningen från 1956 är från NYC och upptagningen från 1959 är från London. Det är två helt olika upptagningar som skiljer sig från varandra en hel del Det är riktigt att Audrey Hepburn inte sjunger, den sjungande Eliza Doolittle är Marni Nixon :cool: Quote
P-pan Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 Håller med Peo om att Dilba är en bra testplatta för s-ljud och lite genomträngande vass diskanter. Ett annat album som alltid är med vid "nylyssning" är denna: Neil Stacey & Dominic Miller - New Dawn Ett väl inspelat album med bra akustiska testegenskaper. I början på spår ett finns dessutom ett basanslag som kan tendera att låta för mjukt och diffust om basåtergivningen lämmnar lite mer att önska. Albumet rekommenderas naturligtvis i övrigt som ett måste för alla som gillar akustisk gitarr Quote
calm Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 Håller med Peo om att Dilba är en bra testplatta för s-ljud och lite genomträngande vass diskanter. Ett annat album som alltid är med vid "nylyssning" är denna: Neil Stacey & Dominic Miller - New Dawn Ett väl inspelat album med bra akustiska testegenskaper. I början på spår ett finns dessutom ett basanslag som kan tendera att låta för mjukt och diffust om basåtergivningen lämmnar lite mer att önska. Albumet rekommenderas naturligtvis i övrigt som ett måste för alla som gillar akustisk gitarr Säger inte emot! Ett bra album för test! Calm Quote
Hans-Tommy Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 Lisa Ekdahl med Peter Nordahl trio "Back to Earth" låt 2 "Nature boy" fantastisk närvaro , vilken röst tommy Quote
Guest asimov66 Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 Lisa Ekdahl med Peter Nordahl trio "Back to Earth" låt 2 "Nature boy" fantastisk närvaro , vilken röst tommy ...VA tusan en lisa ekdahl jag inte känner till? måste fixas... Quote
Hans-Tommy Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 ...VA tusan en lisa ekdahl jag inte känner till? måste fixas... det är enligt mitt förmenande hennes bästa, från 1998 producerad av Patrik Boman och Peter Nordahl på BMG nr 74321 614632 tommy Quote
plundin™ Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 ..det är en aning deja vú över denna fråga, densamma eller liknande frågeställingar kommer upp ett par tre gånger varje år ... vilket kanske är bra, för det tillhör en av dom fundamentala frågeställningarba i vårt gebit. Lika ofta får man därför ta sig en funderare på om något förändrats i inställningen till inlyssning av okänd HiFi... Och efter en kort funderare, så kommer jag fram till att mitt (tråkiga??) svar kvarstår; Jag lyssnar genomgående på inspelningar/musik jag lyssnat mycket på genom åren och speciellt sånnt som jag har aktuellt för tillfället! Jag brukar ofta undvika specialutgåvor från HiFi tillverkare, mest eftersom jag (om vi tar tex. Radka Toneff spåret Burmester CDII) ofta uppleveratt dom har trixat med musiken! Den får mej bara att fundera på vad för slags konstnärligfrihet dom tror att dom har! För mej är det bara smaklöst! .. Trots det kan den ju vara användbara om man är väl inslyssnad på plattan... (Ujj vilken oHiFinörd jag plötsligt framstår som, men det var väll i och för sig inget nytt!) Några inspelningar jag funnit användbara när jag lyssnar på nått nytt... Maria Rita - Dos Gardienias (Från det självbetitalde debut albumet), Kombinationen av det rullande Rhodes elpianot och klangen av Hammondorgel i bakgrunden + hennes röst och en del småslagverk är mycket avslöjande. Simon & Garfunkel - Cecilia (Bridge over Trubled Water) Handklapp-Eko-kompet precis i början Joni Mitchell - Vilket spår som helst från "Mingus-plattan". Alla spåren har döintressanta arr och Jaco Pastorius basgångar är ju odödliga! Nått som Jim Steinman varit med och petat i, tex. Meatloafs - like a bat out of Hell, mycket komplexa klanger! 70-tals hårdrock, en högtalare som inte gör Black Sabbaths Paranoid rätta, är väll inget att ha, eller... Väl inspelat klassiskt piano, tex Nikolai Demidenkos inspelning av Mussorgskys tavlor på en utställning (Hyperion) Bra inspelad blåsorkester, vad som helst med Grimethorpe Colliary band (Chandos) tex. The Melody Shop av Karl King En bra liten stråkensemble, trio eller kvartett för att avgöra om perdpektivt återges korrekt, tex. Mosaiqueskvartettens inspelning av Beethovens OP 18 stråkkvartetter (Naive) eller varför inte min egen inspelning av Hermann Berens tre stråktrios (Intim Musik).. En bra inspelning av klassisk orkestermusik, jag lyssnar gärna på Jasha Horensteins inspelning av Gustav Mahlers Fjärde symfoni (Classiscs for Pleasure) eller Igor Markevichs stereoinspelning av Igor Stravinskys Våroffer (Testament), bägge talar tydligt om hur en orkester skall spelas in! En bra vokalinspelning är oxå anvädbart, tex. Sergi Rachmaninoffs Vesper, gärna med Ryska Statliga Akademiska kören under Alexander Svesnikov (Melodiya, kan vara i brusigaste laget) eller Paul Hilliers inspelning med Estniska Filharmoniska Kammarkören (Harmonia Mundi) ett litet urval, som säkert överrensstämmer ganska väl med vad jag skrev sist... /ptr Quote
Timbre™ Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 Jag brukar ofta undvika specialutgåvor från HiFi tillverkare, mest eftersom jag (om vi tar tex. Radka Toneff spåret Burmester CDII) ofta uppleveratt dom har trixat med musiken! Den får mej bara att fundera på vad för slags konstnärligfrihet dom tror att dom har! För mej är det bara smaklöst! .. Trots det kan den ju vara användbara om man är väl inslyssnad på plattan... (Ujj vilken oHiFinörd jag plötsligt framstår som, men det var väll i och för sig inget nytt!) Denna konstnärlighet måste sammanfalla med min smak och jag har Radka Toneff (åtminstone haft), Hugh Masekela och Steve Ray Vaughan på original-CDs men tycker att Burmester låter bättre helt enkelt. Som en parentes kan nämnas att signalstyrkenivån är lägre. Quote
klas Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 70-tals hårdrock, en högtalare som inte gör Black Sabbaths Paranoid rätta, är väll inget att ha, eller... /ptr Nä, just det..!!! Quote
conan Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 Om Django svänger ordentligt så kommer nog några favoriter fram, de måste ju låta bra! - Mike Oldfield, Tubular Bells - Tangerine Dream, Green Desert - Black Sabbath - Black Sabbath - Johnny Cash - The Man Comes Around - Clannad - In Concert - Pentangle - Pentangle Därefter blir det svårt - helst skulle man vilja ta med plattor som inte riktigt låter så bra men som man vill ska låta bra. Det kan nog bli ett mer eller mindre slumpmässigt urval av "tät" musik, dvs där det ställs höga krav på att anläggningen jobbar över hela frekvensspektrat och med starkt dynamiskt spelade instrument. Ett bra test borde annars vara storbandsjazz eller andra stora orkestrar. Dock har jag själv ganska lite av den sortens musik. Quote
Kent_n Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 Lisa Ekdahl med Peter Nordahl trio "Back to Earth" låt 2 "Nature boy" fantastisk närvaro , vilken röst tommy Kanonskiva, riktigt bra.. Quote
Timbre™ Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 Därefter blir det svårt - helst skulle man vilja ta med plattor som inte riktigt låter så bra men som man vill ska låta bra. Ja, frågan är vad man skall ha för kriterier på hifilyssningsmusik egentligen... Att det kan låta bra, att den kan vara svår, att det kan finnas mycket rumsinformation, stort frekvensomfång, hög dynamik eller helt enkelt att man har lyssnat på musiken tusentals gånger. Kanske helst en kombination... Quote
Richard Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 det är enligt mitt förmenande hennes bästa, från 1998 producerad av Patrik Boman och Peter Nordahl på BMG nr 74321 614632 Håller absolut med om att det är den bästa, iofs är även den andra jazzplattan (When did you leave heaven) också mycket bra. //Richard Quote
gcs Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 Kriteriet behöver inte vara ett stort mått av rumsinformation, men det ska ändå finnas i någon mån. Stor dynamik? Ja om det är sådan musik som vinner på det. En hel del musik låter inget vidare om det är för stor dynamik. Ett exempel är hårdrock och ofta annan popmusik. Man kan säga att akustisk musik kan gärna ha hög dynamik om den är skriven så. Stort frekvensomfång har väll de flesta musikinspelningarna idag med undantag då av vissa instrument, tex en kontrabas som iof. kan ha frekvenser över 10KHz. Så det här med frekvensomfång är knappast något problem. Däremot vill jag gärna ha lite mickrodetaljer från en kontrabas och gärna från andra akustiska instrument. Man ska kunna skilja ut dom olika saxarna i en saxsektion och kanske höra klappret från ventilerna. Quote
Timbre™ Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 Stor dynamik? Ja, dynamik i betydelsen kontrast där de svaga partierna kan vara minst lika viktiga med ett inspelningsmässigt lågt brusgolv. Quote
Timbre™ Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 Så det här med frekvensomfång är knappast något problem. Egentligen inte men många CD-utgåvor kan kännas stympade i bottenoktaverna. Quote
Apexorca Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 Jag tycker det är viktigt att spela från många musikstilar och olika typer av musik för att få en uppfattning om vad tex högtalarna provar kan hantera. Det är också viktigt att VÄLJA BRA inspelningar för att se vad tex högtalaren kan leverera MEN OCKSÅ SÄMRE och DÅLIGA inspelninger som tex U2 nedan. Det finns ju faktiskt bra musik med usel inspelning och dessa kan man ju vilja njuta av så bra det ändå går. Vissa högtalare dödar ju allt som inte är perfekt samtidigt som andra faktisk gör de bättre. Där har i alla fall inte jag hittat någon röd tråd. Jonny Cash - The man comes around - Hurt. Hugh Masekela - Hope - Abangoma och Stimela (Live inspelad i Studio) Se Timbres inlägg om samma låt. Dr John - N` Awlinz DIS DAT OR D`UDDA - When the saints go marching in. Dr John - Duke Elegant - Do nothing til you hear from me. Stacy Kent - In live again - It never entered my mind och I´m gonna wash that man. Depeche Mode - Exciter - Dream on Depeche Mode - Ultra - Home Björk - Post - Hyper-ballad Jamie Cullum - Twenty something - Singin` in the rain. Linkin Park - Meteora - Somewhere I belong. Nirvana - Nevermind - Come as you are. The White Stripes - Elephant - Seven nation army. Esbjörn Svensson Trio - Viaticum - Letter from Leviathan. Lisa Ekdahl - Sings Salvadore Poe - Daybreak och Only you. J.S Bach - Great organ works (Naxos) - Toccata and Fugue in D Minor. E. Satie - Roland Pöntinen - Gnossienne 1-3. daft punk - Alive - Television rules the nation. U2 - The Joshua tree - With or without you. St Germain - Boulevard - deep in it. Calle Quote
gcs Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 Ja äldre inspelningar kanske gör det men inspelningar som är gjorda idag har oftast med frekvenser ner till 20Hz och ibland ännu lägre. Förr på 70-talet och tidigare var det brukligt att man skar av under 30Hz för det fanns ju ändå inget där tyckte man då. Felet var nog att det nästan inte fanns några högtalare som kunde återge något därunder, i alla fall inte med någon större kraft. Det här kan man märka på vinylskivor som är inspelade från den tiden. Okej det fanns en och annan skiva som gick ner till 25Hz, exempelvis Pink Floyd - Dark Side. Quote
Recommended Posts